blindtest av hörlurar

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
boyafraid

blindtest av hörlurar

Inläggav boyafraid » 2007-04-20 00:36

ja, dum fråga, men är det möjligt på något vis?
de flesta lurar är ju rätt lätt att "känna" skillnad på, hur de sitter osv, vilket ju säkert kan påverka ens intryck medvetet eller omedvetet

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-20 00:50

:D

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-04-22 16:51

Tja om du har två lurar med samma yttre attribut men olika element (Sony V500 och Sony V300 typ liksom i princip) och tejpar över märkningen så... :)

Något begränsat utbud dock :P

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-22 17:29

Tejpbiten kan ha en avgörande resonansdämpande effekt. :wink:

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-04-22 20:11

Det vore oerhört intressant om det testats hörlurar som förvränger ljudet mycket litet. Vilka transparenta lurar finns det?
Finns dessa inom en human prisklass?
Sennheiser har väl en korrigering i sin frekvensgång för att anpassa lurarna till örats/hörselgångens form. Ligger något i denna korrektion?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-04-22 20:14

Headroom har väl mätningar på lurar. HD650 toppar klubben för låg dist tror jag. Nån Beyerdynamic och HD600 strax därefter om jag minns rätt.

/Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-04-22 20:21

Lurar är som regel rätt kass. LTS testade massor av lurar för ett par år sen. Jag tror inte att dist var med dock.

Att bedömma ljudkvaliteten i ett blindtest är inte lätt. Däremot skulle man kunna minska risken att ens omdöme färgas av märket på luren genom att blindtesta, tex genom att någon annan sätter på luren i ett helt mörkt rum. Men känslan av att ha luren på huvudet blir svår att kontrollera för. Det skulle vara om man bedövar huden eller nåt. Fast det skulle nog falla i kategorin "förstöra-testet-åtgärder" :D .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-04-22 20:23

Richard skrev: Vilka transparenta lurar finns det?

Jag skulle nog vilja påstå, med ganska stor säkerhet, att det inte finns några hörlurar som avviker ohörbart lite från idealet. Inte en enda.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-04-22 20:26

Svante skrev:

Jag skulle nog vilja påstå, med ganska stor säkerhet, att det inte finns några hörlurar som avviker ohörbart lite från idealet. Inte en enda.

Tack för denna tråkiga nyhet!

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2007-04-23 11:06

Richard skrev:
Svante skrev:

Tack för denna tråkiga nyhet!

Om "ofärgat" innebär "låter som med helt ofärgande högtalare" så är det inte möjligt.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-04-23 11:10

Svante skrev:

Detsamma gäller högtalare, väl?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-04-23 19:56

Svante skrev:Lurar är som regel rätt kass. LTS testade massor av lurar för ett par år sen. Jag tror inte att dist var med dock.

på vilket sätt är lurar som regel kassa?
jag tycker lurar som regel (åtminstone om man betalar några tusenlappar) brukar vara rätt nice 8)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-23 21:43

perstromgren skrev:
Svante skrev:

Detsamma gäller högtalare, väl?
Skulle tro det.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2007-04-26 08:50

Piotr skrev:HD650 toppar klubben för låg dist tror jag.

HD650 + huvudstödskorrektion och X-feed A/S kanske vore det ultimata i
lurväg?

språkpet:
Svante (m.fl.) skriver ofta / skrev:bedömma

Google skrev:Ville du egentligen söka efter: Vill du egentligen söka efter: bedöma
:D

Mvh E*(n oberoende ljudförorening)
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-05-03 00:18

Hörlurar har normalt en hel del begränsningar. Det beror på att de är kompromisser. Du får förståss inte den cross-feed som du är van vid från högtalare om du inte kopplar in något som skapar denna innan lurarna.
Dessutom så skall lurarna kunna tillverkas rimligt billigt, vara ganska stryktåliga och inte väga för mycket och dessutom se bra ut, dvs vara ganska små. Helst skall de dessutom vara mycket lättdrivna.
Allt detta ger kompromisser.

Flera dyrare lurar (över 1000:-) anser jag dock vara mycket bra kompromisser. T.ex. AKG K601, Beyerdynamic DT880, Sennheiser HD650.
Främst är det i diskantregistret som de stora problemen finns.
Fördelen jämfört med högtalare är att du slipper alla rums-akustiska-problem. I de flesta vardagsrum som inte är mycket välgenomtänkta med akustik-åtgärder så anser jag att det totala resultatet blir bättre med hörlurar än med högtalare.

Detta borde ge en fingervisning om hur mycket "fel" hörlurarna återger ljudet.

Hörlurar är oftast mycket detaljrika och gör lätt att usla inspelningar blir hemska. Detta är i mitt tycke ett mycket större problem än hörlurarnas "fel". Egentligen är det då "fel" på inspelningarna, men det är ganska vanligt att inspelningar är usla.

Återgå till Teknikforum