vad föredrar ni?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-04-18 10:43

JustAudioMagic skrev:
Haakan_W skrev:snälla du...kan du inte bara förstå...

återgå till ämnet var det.... eller????

hur seg eller trög någon än må vara i mina ögon så kommer jag aldrig kalla någon hjärndöd, det är så lågt och omoget så det hör inte hemma bland de som är över 20 år ens. kan du återgå nu?

problemet jag har är att jag blir irriterad på folk som vägrar förstå vad folk menar och mer eller mindre bara kör på som om du inte läst vad folk skriver...

det är därför jag ställer en rak fråga, för är det så att du har lite svårt att förstå så måste jag eller vi förenkla ytterliga för att du liksom ska kunna ta in informationen eller hur?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-04-18 10:53

Haakan_W skrev:är du helt hjärndöd eller?

förlåt mina hårda ord men folk upprepar gång på gång vad dom menar med prestanda och du lyckas in läsa vad dom menar

god prestanda = god återgivning

med god återgivning menas med att det låter ungefär som det är tänkt NÄR MAN LYSSNAR PÅ FÖRSTÄRKAREN

men för att undersöka om det är värt att ens ge en förstärkare en chans kan det vara en god ide att kolla in lite specifikationer och mätningar just för att sålla ut några av dom kanske 20000 olika förstärkare som existerar...

förstår du nu vad vi allihop menar eller?

Någon lyckades effektivt sätta fokus på första stycket och trollade bort det viktiga.
Sådant beteende var väl ändå upphovet till första stycket...eller hur?
/J

Cygnus resurectum

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-18 10:55

Haakan_W skrev:problemet jag har är att jag blir irriterad på folk som vägrar förstå vad folk menar och mer eller mindre bara kör på som om du inte läst vad folk skriver...

det är därför jag ställer en rak fråga, för är det så att du har lite svårt att förstå så måste jag eller vi förenkla ytterliga för att du liksom ska kunna ta in informationen eller hur?

nu säger jag det bara en gång till... var snäll o läs vad jag skriver; det handlar om de som bara handlar efter prestanda och specar utan att lyssna först

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-04-18 10:59

Då låses tråden ytterligare en gång. Denna gång har ni lite längre tid på er att förstå att ni skall återgå till trådämnet imorgon förmiddag då tråden åter är upplåst.

Edit:
upplåst igen.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2007-04-20 00:36

Jag kommer aldrig att köpa ett rörsteg. De har inte tillräcklig kraft. Jag vill ha minst 100W per kanal, först då kommer det att låta bra. 8 ynka rörwatt kan ju knappt låta alls.

Sen vill jag inte ha några små meshögtalare heller, typ stativare eller så. Helst ett par feta Cerwin Vegor matade med rejält med kraft.

Kablarna ska helst vara så tjocka som möjligt. Det fattar ju vem som helst att det inte går att få välljud genom några små 2,5mm2-kablar. Nä, minst 2x10mm2 ska det vara. Helst ska man ju också biampa eller triampa för då låter det ju kanon.

Det är detta som är prestanda och välljud för mig. Om jag skulle välja mellan en rörförstärkare och en transistorförstärkare skulle jag köpa transistorförstärkaren direkt, utan att jämföra över huvud taget. Man behöver inte lyssna för det ser man ju på watten att transistorförstärkaren kommer att låta bättre.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-20 00:41

:mrgreen:

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-04-20 01:38

Sjælv har jag aldrig ægt ett rørsteg, bara några transistorførstærkare. Men jag har givetvis lyssnat på båda, fast rør mest i butiker och deras lyssningsrum.

Helt klart så ger ju rør en speciell upplevelse bara genom sin nærvaro rent fysiskt, før de ser ju annorlunda ut och det lyser lite hemtrevligt om røren. En nog så viktig detalj i det hela.

Men nu, utan att ha læst tråden så frågan kanske redan stællts, men jag chansar våghalsigt på att den inte har det, och stæller den kanske glædjedødande frågan.

Hur ær det, kan alla ni som førespråkar rør eller før all del transistorer, verkligen klara att klockrent skilja rør från transistorer i ett korrekt blindtest? Kommer ni aldrig att missta er på det?

Klarar ni det så har jag mer førståelse før er ståndpunkt rent ljudmæssigt. Om inte så ær jag rædd før att æven denna sak mer eller mindre hamnar i samma låda som andra "religioner" inom Hifi som kablar møss Shakti Peter Belt div. føtter och fan vet allt... :D Då kænns det mer som en krydda som mer ær av visuell och kanske mental vikt och tillfredstællelse før lyssnaren.

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-20 06:11

bomellberg skrev:Jag kommer aldrig att köpa ett rörsteg. De har inte tillräcklig kraft. Jag vill ha minst 100W per kanal, först då kommer det att låta bra. 8 ynka rörwatt kan ju knappt låta alls.

Sen vill jag inte ha några små meshögtalare heller, typ stativare eller så. Helst ett par feta Cerwin Vegor matade med rejält med kraft.

Kablarna ska helst vara så tjocka som möjligt. Det fattar ju vem som helst att det inte går att få välljud genom några små 2,5mm2-kablar. Nä, minst 2x10mm2 ska det vara. Helst ska man ju också biampa eller triampa för då låter det ju kanon.

Det är detta som är prestanda och välljud för mig. Om jag skulle välja mellan en rörförstärkare och en transistorförstärkare skulle jag köpa transistorförstärkaren direkt, utan att jämföra över huvud taget. Man behöver inte lyssna för det ser man ju på watten att transistorförstärkaren kommer att låta bättre.

Så kan man se det. Jag som aldrig spelar över en Watt klarar mig dock bra med rör säg fem Watt.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-20 06:45

Dr_Tinnitus skrev:Sjælv har jag aldrig ægt ett rørsteg, bara några transistorførstærkare. Men jag har givetvis lyssnat på båda, fast rør mest i butiker och deras lyssningsrum.

Helt klart så ger ju rør en speciell upplevelse bara genom sin nærvaro rent fysiskt, før de ser ju annorlunda ut och det lyser lite hemtrevligt om røren. En nog så viktig detalj i det hela.

Men nu, utan att ha læst tråden så frågan kanske redan stællts, men jag chansar våghalsigt på att den inte har det, och stæller den kanske glædjedødande frågan.

Hur ær det, kan alla ni som førespråkar rør eller før all del transistorer, verkligen klara att klockrent skilja rør från transistorer i ett korrekt blindtest? Kommer ni aldrig att missta er på det?

Klarar ni det så har jag mer førståelse før er ståndpunkt rent ljudmæssigt. Om inte så ær jag rædd før att æven denna sak mer eller mindre hamnar i samma låda som andra "religioner" inom Hifi som kablar møss Shakti Peter Belt div. føtter och fan vet allt... :D Då kænns det mer som en krydda som mer ær av visuell och kanske mental vikt och tillfredstællelse før lyssnaren.

Dr Tinnitus

beror mycket på vilka pengar vi pratar om. jag har lyssnat och jämfört många transistorer med t ex MP-60 från Dared som jag spelar på hemma nu och märker stor skillnad

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-20 06:47

Flint skrev:
bomellberg skrev:Jag kommer aldrig att köpa ett rörsteg. De har inte tillräcklig kraft. Jag vill ha minst 100W per kanal, först då kommer det att låta bra. 8 ynka rörwatt kan ju knappt låta alls.

Så kan man se det. Jag som aldrig spelar över en Watt klarar mig dock bra med rör säg fem Watt.

jag tycker själv inte det behövs mer än ett par watt för att det ska låta bra. smaksak självklart, men håller med Flint om att det räcker för mig

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-20 06:54

Bomellberg kanske är ironisk? 8O

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-20 06:58

Hetsporren skrev:Bomellberg kanske är ironisk? 8O

Ironi är svårt. Jag vet, har provat själv.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-20 07:32

Bild

2 par Cerwin vega dc-1515
2st 18" Subwoofers
9stDenon POA--6600

I LÄGENHET
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
HSideback

Inläggav HSideback » 2007-04-20 08:59

det förklarar ju varför tavlan i hallen har ramlat ned :lol:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-04-20 16:29

JustAudioMagic skrev:
Rydberg skrev:Att genom mätdata och specifikationer ta reda på om en förstärkare har god prestanda (enligt min definition ovan) är på gränsen till omöjligt.

Kan bara hålle med till 100 %

Därmed inte sagt att mätprestanda skulle vara ointressant, goda återgivare* mäter alltid bra men omvänt gäller inte. Mätningar är perfekt som grovsållningsunderlag imho.

*Enligt den definition jag skrev tidigare
Class only looks like arrogance from below.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-04-20 18:24

JustAudioMagic skrev:
Dr_Tinnitus skrev:Sjælv har jag aldrig ægt ett rørsteg, bara några transistorførstærkare. Men jag har givetvis lyssnat på båda, fast rør mest i butiker och deras lyssningsrum.

Dr Tinnitus

beror mycket på vilka pengar vi pratar om. jag har lyssnat och jämfört många transistorer med t ex MP-60 från Dared som jag spelar på hemma nu och märker stor skillnad

Jo men visst. Men likadant låter det ju om folk nær de talar om kablar, att det hør stor skillnad. Men det har ju visat sig att nær det sen testas blir på ett korrekt sætt, så har de oerhørda problem att høra skillnad, de brukar inte klara det helt enkelt. Så, hur blir det med denna skillnad som folk sæger de hør mellan rør och transistor i ett regelrætt blindtest? Kommer det att høra den æven då? Och ær det då skillnaden just mellan rør och transistor de hør, eller handlar det kanske om bara skillnaden mellan olika førstærkare oavsett typ?

Vad jag menar ær, kan man i ett blindtest pricka in att "detta ær en rør" och "detta ær en transistor"?

Dr Tinnitus

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-04-20 18:27

meanmachine skrev:Bild

2 par Cerwin vega dc-1515
2st 18" Subwoofers
9stDenon POA--6600

I LÄGENHET

Huga, jag har bara två st POA-6600A och de ræcker rætt bra att væsnas med.... :D

Ær du nøjd med dessa slutsteg?

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-04-20 23:08

borta
Senast redigerad av phon 2007-04-21 23:21, redigerad totalt 1 gång.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-20 23:59

meanmachine skrev:2 par Cerwin vega dc-1515
2st 18" Subwoofers
9stDenon POA--6600

I LÄGENHET

Visst, basen får du iaf :wink:

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-21 00:02

Rydberg skrev:goda återgivare* mäter alltid bra men omvänt gäller inte. Mätningar är perfekt som grovsållningsunderlag imho.

Håller inte med, det är så individuellt. precis som högtalare. bara för att en högtalare mäter perfekt (efter alla konstens regler) så kanske inte alla tycker om det ljudet.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-21 00:05

Dr_Tinnitus skrev:Vad jag menar ær, kan man i ett blindtest pricka in att "detta ær en rør" och "detta ær en transistor"?

Dr Tinnitus

det tror jag är mindre lätt däremot. självklart hör man skillnad men att pricka ut vilken som är vilken i ett blindtest är nog svårare

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-04-21 00:11

Det kan vara svårt att höra skillnad mellan bra transistoriserade Klass A förstärkare och bra push pull rörsteg med liknande effekt tycker jag. Bra SE förstärkare är det något speciellt och gyllene skimmer över... Har ännu aldrig hört ett transistorsteg som låter på SE vis.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-04-21 00:42

Och vi får väl hoppas vi slipper. :wink:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-21 00:47

JustAudioMagic skrev:
Rydberg skrev:goda återgivare* mäter alltid bra men omvänt gäller inte. Mätningar är perfekt som grovsållningsunderlag imho.

Håller inte med, det är så individuellt. precis som högtalare. bara för att en högtalare mäter perfekt (efter alla konstens regler) så kanske inte alla tycker om det ljudet.

Nej, du har nog missuppfattat detta. Han skrev god återgivare och då faller det bort massa subjektiva preferenser. Hade han skrivit bra ljud hade det varit en helt annan sak.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-21 00:56

subjektivisten skrev:Nej, du har nog missuppfattat detta. Han skrev god återgivare och då faller det bort massa subjektiva preferenser. Hade han skrivit bra ljud hade det varit en helt annan sak.

ber om ursäkt för detta... börjar nog bli trött :wink:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-21 08:51

JustAudioMagic skrev:börjar nog bli trött

Redan?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-04-21 10:11

JustAudioMagic skrev:

Högtalare är en så svår komponent att diskutera så jag skulle vilja hålla mig till förstärkare exempelvis som har en insignal och en utsignal.

Sen jag sa ju inte det du skriver ovan, att en apparat mäter "perfekt" enligt ett visst ändligt antal mätningar är ingen garanti för att det är en god återgivare. Däremot mäter goda återgivare alltid mycket bra. Vi har alltså en implikation och inte ekvivalens som du vill få det till.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-21 10:23

Rydberg skrev:Däremot mäter goda återgivare alltid mycket bra. Vi har alltså en implikation och inte ekvivalens som du vill få det till.

håller inte med...

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-04-21 10:36

JustAudioMagic skrev:
Rydberg skrev:Däremot mäter goda återgivare alltid mycket bra. Vi har alltså en implikation och inte ekvivalens som du vill få det till.

håller inte med...

Vad är det du inte håller med om? :?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-21 11:53

Det du sade kanske :D
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi