Vadan korståg, och vadan LTS, egentligen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vad är mest sant?

A
16
20%
B
1
1%
C
6
8%
D
32
41%
E
10
13%
F
14
18%

Antal röster : 79

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-20 00:40

Richard skrev:
IngOehman skrev:
Richard skrev:
Laila skrev:Richard !
Tyvärr spelas 99,9 % av alla pop och rockskivor in med eq och kraftig kompression.Detta diskvalicerar, enligt min mening, F/E transparenta produkter som varandes det bästa alternativet, vid denna musikstil.

Var hittar du apparater som "de-kompressar" :?:

Det jag menade var att det, oftast, vid pop och rockinspelningar finns så stora fel redan vid inspelningen och mastring, att det ( enligt mig själv ) är svårt att föredra F/E transparenta produkter som alltid varandes det bästa för denna musikstil.

Visst, men frågan (och det här är en kärnfråga!) är väl:

Föredrar du* att ha en färgande anläggning, framför att ha en ofärgande
som har inkopplingsbara färgningar för de fall då du tycker de behövs?

Förtydligande: Tycker du att det finns något egenvärde med att ha permanenta färgningar (som varken går att
koppla bort eller att påverka (ändra) beroende på fonogram)?

Om du tycker så - varför?

Vh, iö

- - - - - -

*1 - Betrakta frågan filosofiskt, det praktiska kan vi återkomma till.

(Vad som är praktiskt omöjligt kan vi ju dessutom bara spekulera om. En persons erfarenhet av att något
alldeles enastående faktiskt är möjligt, kan ju inte någon annan motbevisa, bara misstro.)

*2 - Alla andra får också svara!

Jag skall försöka svara på dina frågor, samt också redovovisa lite av min ljudfilosofi samt historien bakom.

Fråga 1: Om jag betraktar frågan filosofiskt, skulle jag föredra en anläggning som var helt transparent med möjlighet att med t.ex. tonkontroller, kompensera mindre lyckade inspelningar, precis som du tycker, med andra ord :!:

Men... och detta är viktigt, jag har ALDRIG hört en anläggning låta bra med inkopplade tonkontroller. Dessa färgar, enligt min mening ljudet oacceptabelt bara p.g.a. sin inkoppling! Nu kanske detta låter inkonsekvent tycker du, här är alltså en man som är beredd att begå sk. " sound shaping " med sina högtalare, samtidigt som han fnyser åt tonkontroller? Var finns logiken i detta?

Enligt min begränsade erfarenhet bör en ev. korrektion från neutralitet till något subjektivt behagligare ske så lång fram i signalkedjan som möjligt, d.v.s. i högtalaren. Där blir, ( fortfarande enligt min mening )signalens integritet och " själ " bäst bevarad. ( Detta lät oerhört flummigt, det medges ).
Inkopplande av en dålig tonkontroll på förstegsnivå påverkar, enligt mig, upplevelsen av sk. " Rythm and timing " och den livekänsla som kanske finns inspelad på skivan från början. Nu låter jag kanske som en galen naim freak, men det är jag inte, även om jag ägt en naimförstärkare i slutet av 80-talet.
Det kanske finns ofärgande tonkontroller, som inte förstör viktiga musikaliska parametrar, men jag har ännu inte hört några.
På alla de förstärkare jag haft, har det alltid, undantagslöst, låtit bättre med urkopplade tonkontroller, även med dåliga inspelningar.
Skall någon korrektion göras, för att göra ljudet behagligare, bör denna, enligt mig, konstrueras in i högtalaren.

Enligt min erfarenhet, blir de flesta fonogram lyssningsmässigt behagligare, om man " sound shapar " sina högtalare efter denna princip.

Bakgrunden till denna ljudfilosofi, har att göra med min hifibakgrund, där det började med japanska apparater, genom det dogmatiska Linn-träsket, vidare till en något mer sansad filosofi.

De kompletta Linnanläggningar jag ägde under början av 90-talet exelerade i " Rytm and timing" sk. " Tune dem ", men, fallerade gravt, vad gällande naturligheten i ljudet.

Då man upplevt anläggningar som exellerar med väl utmejslade basgångar, rytmer och melodier, blir det som ett knark. Helt enkelt vanebildande. Precis som ett knark kommer rusets baksidor efter en tid.
Efter att ha trott att Linnanläggningen var helt ofärgande ( det var ju det handlaren sade ) upptäckte jag att Linn, som många andra företag ( t.ex. Pioneers " legato link " ) sysslar med att forma ljudet, hos, framförallt sina högtalare, med en höjd mellanbas, en kraftigt sänkt diskant, detta för att få fram en illussion av musikalisk kommunikation på hög nivå.

Efter att jag, av en ren slump, hade möjligheten att jämföra mitt aktiva linn Kaber system jag ägde -95, kostnad ca. 30000:-, med en passiv minimonitor för 1200:- från hifiklubben, och upptäkte, till min stora förskräckelse, att monitorn omodifierad, totalt utklassade Linnhögtalaren på alla parametrar, sålde jag iväg anläggningen för en spottstyver. Efter en modifiering av monitorn lät den ännu bättre ( subjektivt ).

Min nuvarande anläggning består inte av några Naim eller Linngrejor, däremot har jag strävat att försöka få en liten del av dessa anläggningars förtjänster, genom sound shaping, utan att helt fallera neutraliteten och objektiviteten i ljudet.

Mitt mål med min anläggning är, således, en balans mellan naturlighet i ljudet ( en fiol låter som en fiol osv.) och en svag medveten färgning i högtalaren, för att få de flesta skivor att låta behagliga och rytmiskt roliga, för mig.

v.h. Richard.

Ett mycket intressant inlägg. Jag tror jag förstår vad för sorts erfarenheter du baserar din hypotes på.

Kan dock tänka mig att det finns alternativa förklaringsmodeller (jag skulle kalla dem bättre) som ger samma svar som dina men som bättre kan utvecklas till interlogiska teorier. Alltså modeller som också förklarar det du upplevt, men som gör det utan att vara i konflikt med andra väletablerade kunskaper och med vetenskapen i sig.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-04-20 01:16

Jag är ju så ny här i forumet, och har bara läst äldre strönummer av Molts tidningen... Jag tycker alternativ A är mest sympatiskt därför har jag röstat på det utan vidare kunskaper om ev stadgar osv. B var aldrig något alternativ eftersom korståg och sånt känns lite dumt. Jag har ju bla startat en tråd här som kommit att handla en hel del om Kabuki högtalare som ofta är mera wall of sound än Hifi. Så det får bli A.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-04-20 08:22

Magnuz skrev:
Richard skrev:...med en passiv minimonitor för 1200:- från hifiklubben

Minns du vilken?

Monitorn som lät bättre, naturligare för 1200:- kr var Paradigm atom v.1

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-04-20 08:24

Nej, inte JPW, utan Paradigm atom v.1

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-04-20 08:28

paa skrev:
Lust skrev:Anser det olikartat att förändra frekvensgång tidigt i signalvägen jämfört med via en högtalare. Där kommer ju ytterligare en dimension in, spridningen.
Jo, om det är det som menas, högtalarens strålningsegenskaper, men jag får inte riktigt den uppfattningen av texten.

Det är helt rätt att man påverkar högtalarens spridning i rummet om man ändrar delningfrekvens och branthet. Även fasen kan ändras.
Detta kom bara inte med i mitt tidigare inlägg.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-04-20 08:31

Ragnwald skrev:
Richard skrev:Fråga 1: Om jag betraktar frågan filosofiskt, skulle jag föredra en anläggning som var helt transparent med möjlighet att med t.ex. tonkontroller, kompensera mindre lyckade inspelningar,

Men... och detta är viktigt, jag har ALDRIG hört en anläggning låta bra med inkopplade tonkontroller.

Jag har samma önskan och erfarenhet, bra skrivet.

Men borde det inte gå att åstadkomma någon variabel i den digitala domänen, som inte är destruktiv.

Detta borde ju vara rimligt. Jag har ingen erfarenhet, förutom att min förstärkare, sony lv-500, som är en class-d historia, enligt uppgift har tonkontroller i den digitala domänen. Tyvärr låter det sämre i allafall, om du kopplar in dessa.
Men, det borde nog gå att konstruera på ett bra sätt.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-20 08:35

Jag är helt övertygad om att om man gör exakt samma förändring i frekvensgång men på tre olika ställen i kedjan får man också tre olika ljudande resultat.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-04-20 08:39

Flint skrev:Jag är helt övertygad om att om man gör exakt samma förändring i frekvensgång men på tre olika ställen i kedjan får man också tre olika ljudande resultat.

Detta är också min erfarenhet.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-04-20 08:43

Johan_Lindroos skrev:Billfemtio, notera att jag skrev att inspelningars subjektiva fel "kan mildras" med tonkontroller, inte att t.ex elgitarrens dist eller annan kompressor eller ljudbildsförvrängare el.dyl. skall motkompenseras av någon mystisk krets. Jag vill nog ha elgitarren kvar på mina skivor...

P.S. Mitt svar till dig Richard förefaller komma sent och jag ser nu iefterjand att ditt inlägg redan diskuterats många gånger om. Jag ligger efter i trådläsningen bara, och såg ditt intressanta inlägg som jag helt enkelt svrade på. Mitt inlägg tror jag heller inte tillförde särskilt mycket nytt. D.S.

Edit: lade till lite.

Visst tillför alla inlägg ofta något.

En liten fråga bara, OT, eftersom du är tekniskt kunnig: Går det enligt dig, att konstruera tonkontroller som inte färgar ljudet det minsta, rakt inställda, i den digitala domänen?
Går det att göra detta analogt ?

niklasz

Inläggav niklasz » 2007-04-20 08:45

Flint skrev:Jag är helt övertygad om att om man gör exakt samma förändring i frekvensgång men på tre olika ställen i kedjan får man också tre olika ljudande resultat.

Hur har du säkerställt att det är exakt samma förändring samt att ingen annan förändring lyckats smyga med på samma gång?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-20 08:49

niklasz skrev:

Hur har du säkerställt att det är exakt samma förändring samt att ingen annan förändring lyckats smyga med på samma gång?

Jag är inte säker på det. Har dessutom inte gjort exakta jämförelser. Jag grundar min uppfattning på närliggande experiment men allt tyder på det jag sagt enligt de experimenten. Empirisk orgundad "vetenskap".

niklasz

Inläggav niklasz » 2007-04-20 08:52

Flint skrev:
niklasz skrev:

Jag är inte säker på det. Har dessutom inte gjort exakta jämförelser. Jag grundar min uppfattning på närliggande experiment men allt tyder på det jag sagt enligt de experimenten. Empirisk orgundad "vetenskap".

Hur har du utformat experimenten?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-20 08:55

niklasz skrev:
Flint skrev:
niklasz skrev:

Hur har du lagt upp experimenten?

Var då? På hyllan?

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-20 08:56

WoW!
Äntligen! Det är alltså hela kedjan som bidrar till lyssningströttheten.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-20 08:58

dimitri skrev:

WoW!

Japp, även referensförstärkaren vid f/e-test. Därav kritiken mot LTS ideologi i fallet.

niklasz

Inläggav niklasz » 2007-04-20 08:58

Flint skrev:
niklasz skrev:
Flint skrev:
niklasz skrev:

Var då? På hyllan?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-20 09:00

niklasz skrev:
Flint skrev:
niklasz skrev:
Flint skrev:
niklasz skrev:

Var då? På hyllan?

Minns jag inte. Selektivt och fint minne. 8)

niklasz

Inläggav niklasz » 2007-04-20 09:03

Flint skrev:
niklasz skrev:
Flint skrev:
niklasz skrev:
Flint skrev:
niklasz skrev:

Var då? På hyllan?

Minns jag inte. Selektivt och fint minne. 8)

Med andra ord finns det ingen anledning att tro att du har gjort några vettiga experiment i detta avseende. Fast du skulle ju kunna redogöra för hur du skulle utforma ett sådant experiment om du skulle genomföra det idag.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-20 09:08

niklasz skrev:Med andra ord finns det ingen anledning att tro att du har gjort några vettiga experiment i detta avseende. Fast du skulle ju kunna redogöra för hur du skulle utforma ett sådant experiment om du skulle genomföra det idag.

Rätt, jag har inte gjort exakta experiment i just detta syfte. Intrycken är samlade under lång tid och bygger på liknande situationer. Jag svarade det i första inlägget. Jag är dock fortfarande övertgad om min tes. Motbevisa den gärna, men då ska det vara praktiskt utfört eftersom mina intryck kommer från det praktiska arbetet.

Kan vi sluta tjafsa nu?

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-20 09:12

Flint skrev:
dimitri skrev:

WoW!

Japp, även referensförstärkaren vid f/e-test. ..

Japp!
Dt är riktigt, även en testad förstärkare, tom "referensdito" kan isolerat bidra till tötthet. Alltså i läget E. Men inte i läget F. Eftersom i detta läge finns inte denna förstärkare i kädjan. Helt rätt Flint.

Flint skrev: ...Därav kritiken mot LTS ideologi i fallet.

Som du ser är det svårt* för en annan att förstå vad det är du egentligen kritiserar.

*jag skojar

niklasz

Inläggav niklasz » 2007-04-20 09:14

Flint skrev:
niklasz skrev:Med andra ord finns det ingen anledning att tro att du har gjort några vettiga experiment i detta avseende. Fast du skulle ju kunna redogöra för hur du skulle utforma ett sådant experiment om du skulle genomföra det idag.

Rätt, jag har inte gjort exakta experiment i just detta syfte. Intrycken är samlade under lång tid och bygger på liknande situationer. Jag svarade det i första inlägget. Jag är dock fortfarande övertgad om min tes. Motbevisa den gärna, men då ska det vara praktiskt utfört eftersom mina intryck kommer från det praktiskt arbetet.

Kan vi sluta tjafsa nu?

Det är inget tjafs från min sida. Du slänger ur dig ounderbyggda påståenden. Det är problemet.
För övrigt varför skulle intryck som kommer från praktiskt arbete kräva att man motbevisar dem med något praktiskt utfört?
Vidare bör naturligtvis bevisbördan först läggas dig som framför tesen utan att tillföra någon som helst substans, inte den som ifrågasätter tesen.
Hur har du gjort för att säkerställa att inte andra faktorer påverkar experimentens utfall, än de variabler du vill undersöka?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-20 09:20

niklasz skrev:Det är inget tjafs. Du slänger ur dig ounderbyggda påståenden. Det är problemet.

Att säga att "Jag är övertygad om..." är ju inget annat påstående än att det gäller just mig och inget annat. Jag hävdar inte att jag har förmedlat sanningen. Jag grundar dock mina intryck på egna erfarenheter.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-04-20 09:20

Richard skrev:Visst tillför alla inlägg ofta något.

En liten fråga bara, OT, eftersom du är tekniskt kunnig: Går det enligt dig, att konstruera tonkontroller som inte färgar ljudet det minsta, rakt inställda, i den digitala domänen?
Går det att göra detta analogt ?

Hej Richard!

Det går att göra "perfekt" digitalt, bara att inte räkna om datat.

Å andra sidan vill man inte göra sådana tonkontroller eftersom man då inte har något headroom för att höja basen eller diskanten eller något annat frekvensregister. Man behöver därför på något vis räkna om datat så att antingen bitdjupet ökar, eller att i motsvarande grad minska musiksignalens nivå lika mycket som man vill att maximal nivåpåverkan ska vara från tonkontrollerna. Det är svårt att utifrån analysera hur olika tillverkare har gjort sina lösningar, men jag kan tänka mig att det görs på flera olika sätt. Liksaå kan jag tänka mig att det är vanligt att det köps färdiga chip eller mjukvararor i signalprocessorer som sedan bara konstrueras in i apparaten, kanske utan närmare eftertanke.

Jag har inte full insikt i hur analoga tonkontroller designas, men det brukar vara ett nät med passiva komponenter samt någon eller några förstärkande element. Om man tillser att operationsförstärkarna är extremt bra, samt att komponenterna inte påverkar i sitt neutralläge så förefaller det för mig vara näst intill omöjligt att detektera någon påverkan. Men om det snålas in på tonkontrollsteget så kan det förstås bli hörbar ljudpåverkan även i deras neutrallägen. Å andra sidan; vill man vara på säkra sidan är det ju bara att designa in en enkel urkopplingsknapp av tonkontrollerna på apparaten såsom är brukligt hos många integrerade förstärkare eller försteg.

Vore också skoj att höra om du möjligtvis någon kommentar till mitt inlägg till dig tidigare i tråden. :)
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-20 09:24

nolimitsoya skrev:
paa skrev:Att skapa distorsion är ju lätt ordnat, men att återställa olinjär distorsion låter sig inte göras.

Nej, det var inte det jag påstod heller. :)
Jag undrade varför man inte skulle kunna skapa de färgningar Bill50x med flera vill ha i en prydlig liten låda, att använda när man spelar någon av de där skivorna man finner olyssningsbara utan förskönande förvrängning.

Fördelen med transparant elektronik och separata ljudeffektslådor tycker jag är just att de kan vara lådor, i plural.

Vem har sagt att jag vill ha färgningar? 8O

Däremot accepterar jag däremot vissa färgningar lättare än andra. Frekvensgångsskillnader tex är för mig mer harmlösa än om musikens "själ" går förlorad.

/ B

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-20 09:25

Flint: Du är som en hund som jagar sin egen svans :)
Det måste vara tröttsamt ?

niklasz

Inläggav niklasz » 2007-04-20 09:31

Flint skrev:
niklasz skrev:Det är inget tjafs. Du slänger ur dig ounderbyggda påståenden. Det är problemet.

Att säga att "Jag är övertygad om..." är ju inget annat påstående än att det gäller just mig och inget annat. Jag hävdar inte att jag har förmedlat sanningen. Jag grundar dock mina intryck på egna erfarenheter.

Vad du inte verkar förstå är att "erfarenheter" i största allmänhet ofta är missledande. Personer vars "erfarenhet" inte utsätts för en systematisk prövning och/eller fungerande feedback löper ungeför lika stor risk att lära sig något som är felaktigt som något som stämmer med verkligheten.
Det finns en hel del forskning om detta, inom områden som behandlar mer allvarliga frågor än HiFi, exempelvis sjukvården.
Lite förenklat kan man säga att renodlat praktiskt arbete i stort sett är helt värdelöst för att bygga upp kunskap. Nu är det så att det renodlat praktiska arbetet knappast förekommer, eftersom den moderna människan inte kan värja sig för den omfattande teoribildning som existerar. Därmed inte sagt att man medvetet tar hänsyn till teorier, oftast sker det nog omedvetet. Tyvärr kan oreflekterat användande av teorier leda till att man hamnat i fallgropar.
Min fråga gäller hur du säkerställt att inte andra faktorer påverkar experimentens utfall, än de variabler du vill undersöka. Det är ingenting som löser sig med någon sorts automatik för att man jobbar praktiskt och samlar erfarenheter och intryck. Inser du inte den problematiken är jag rädd att ditt "praktiska arbete" är bortkastat, i alla fall vad gäller att förstå hur saker och ting fungerar.

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-20 09:31

Bill, om man tittar på orden
Bill50x skrev:Vem har sagt att jag vill ha färgningar? 8O
/ B

Så betyder det rent språkligt och varadgspraktiskt att du inte vill ha färgningar

Sedan säger du
Bill50x skrev:Däremot accepterar jag däremot vissa färgningar lättare än andra.
/ B

Detta betyder också att du egentligen inte vill ha färgningar fast vissa har du lättare att leva med än andra.
Rätt upfattat av mig?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-20 09:31

MP skrev:Flint: Du är som en hund som jagar sin egen svans :)

Smällar man får ta när man har sanningen och vetenskapen som mål. Visst avträde får man stå ut med ett tag. 8)

niklasz

Inläggav niklasz » 2007-04-20 09:32

Bill50x skrev:
nolimitsoya skrev:
paa skrev:Att skapa distorsion är ju lätt ordnat, men att återställa olinjär distorsion låter sig inte göras.

Nej, det var inte det jag påstod heller. :)
Jag undrade varför man inte skulle kunna skapa de färgningar Bill50x med flera vill ha i en prydlig liten låda, att använda när man spelar någon av de där skivorna man finner olyssningsbara utan förskönande förvrängning.

Fördelen med transparant elektronik och separata ljudeffektslådor tycker jag är just att de kan vara lådor, i plural.

Vem har sagt att jag vill ha färgningar? 8O

Däremot accepterar jag däremot vissa färgningar lättare än andra. Frekvensgångsskillnader tex är för mig mer harmlösa än om musikens "själ" går förlorad.

/ B

Men du vet ju inte vad som är musikens själ. Den finns ju i ditt huvud. Om du upplever den kan det lika gärna vara ett resultat av färgningar.

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-20 09:35

Flint skrev:
MP skrev:Flint: Du är som en hund som jagar sin egen svans :)

Smällar man får ta när man har sanningen och vetenskapen som mål. Visst avträde får man stå ut med ett tag. 8)

Saningens ädle förkämpe, som Don Quichote. Du har redan så träffsäkert nämnt Sancho Pansa tidigare.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi