Flint skrev:Utan kondingen på 15p fungerar steget inte lika bra. Det låter lika bra men är inte kul att lyssna på i längden.
I just din kedja ja.
I en annan anläggning kan det vara tvärtom. Frågan är varför du vill ha en "justering av fel från andra håll i kedjan" just där i form av en frekvensområdesbegränsande kondensator? (Om det är en kompensation du upplever att det är. PAA's rapport visar att det kan vara så den inverkar - den hörs ju verkar det som.)
Har du funderat på om det kan bli ännu bättre att söka upp felen och ta hand om dem på plats?
Observera nu att jag inte säger att det blir bättre, men jag är nyfiken på om du funderat på om det
kan vara en poäng att leta upp och ta bort en färgning, jämfört med att addera en färgning någon annanstans i kedjan istället? Det kan ju finnas många sätt att finjustera sin kedja.
Flint skrev:paa skrev:Flint skrev:paa skrev:Jag tycker E2 låter en smula irriterande, en aning vassare och orenare från "S":en och sånt. Mer "lyssningströtthetsdistorsion", typ.
Intressant iaktagelse. E2 = föresignalen.
Jo, jag såg det att E2 var före. Har du skapat en de-esser?
Vad tycker du själv om förstegets klangpåverkan?
Låter bra. Icke tröttande. Tekniken försvinner och musiken blir kvar. Utan kondingen på 15p fungerar steget inte lika bra. Det låter lika bra men är inte kul att lyssna på i längden.
Ett prima exempel på det jag försökt förklara åtskilliga gånger för dig, utan att nå fram till dig, i den här tråden.
Det som ger (dig eller någon annan) lyssningströtthet behöver inte sitta i det objekt du av olika (spekulativa?) skäl projicerar lyssningströttheten till!
I det här fallet var det ju uppenbart att PAA upplevde att objektet
(som kan "förstås" såsom det vis på vilket E (=E1) skiljer sig från F (E2)) adderade en färgning som
tog bort någon egenskap som renderade lyssningströtthet hos lyssnaren (honom).
Den lyssningströtthetsskapande "egenskapen" satt alltså någon annanstans än just testobjetet! Alltså någonstans från:
Musiken,
via inspelningen,
via din avspelning,
via din omdigitalisering,
via hans analogomvandling,
via hans förstärkare,
via hans högtalare och rum,
och inräknat även hans egen hörsel!
Egenskapen sitter i en del eller är spridd mellan många delar.
Förstår du nu varför frågan om huruvida F/E-lyssning kan avslöja lyssningströtthet hos ett objekt är en icke-fråga?
"Lyssningströtthet hos ett objekt" är en projektion du gör bara. Sådan finns inte.
Förstår du att ett objekt/en länk i kedjan har egenskaper som ändrar musiksignalen mer eller mindre, men att frågan om huruvida lyssningströtthet uppstår inte kan kopplas till ett enskilt objekt - och därför inte adresseras i en F/E-lyssning som uteslutande isolerar ett objekt?
Vh, iö
- - - - -
PS. Jag ser inte fram emot ditt/dina svar eftersom jag är rätt säker på att det kommer att vara ovänligt, men jag ville ändå ta chansen att sparka i mål på ditt fina upplägg. Den goda saken att visa stringensen i sammanhangen och kanske hjälpa någon att förstå bättre, tycker jag kan vara värd att jag får fan för det, av dig.
Låt mig bara samla mig lite...
Okej - nu är jag beredd på din smocka!

Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).