Hur ska LTS bättre nå ut till folket?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

niklasz

Inläggav niklasz » 2007-04-20 19:45

Magnuz skrev:
Bill50x skrev:Varför är "alla" så intresserade av LTS? Det är väl en förening som alla andra, med sina för- och nackdelar. Antingen så är man medlem, och kan därmed påverka, eller så är man inte och då behöver man inte bekymra sig :roll:

/ B

Precis. Vad är grejen egentligen? Det verkar som om det finns en hel drös med ickemedlemmar som är helt besatta av föreningen.

Naqref skrev:Finns det något egenintresse att föra ut ett budskap till någon (medelsvensson) som inte kan tänkas vara intresserad av det?
Är det inte bättre att försöka föra ut budskapet till de som kan tänkas vara mottagliga för det och anpassa språkbruket därefter?

Precis. Dessutom är ständig anpassning genom förenkling knappast eftersträvansvärt. Den som är intresserad får väl sätta sig in helt enkelt.

Håller med om detta Magnuz och Bill50x, bortsett från en liten detalj. Frågan är om det är en hel drös ickemedlemmar som är besatta av föreningen. Kanske är det snarare några få som är besatta, men de är desto ettrigare.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-04-20 19:45

Harryup skrev:Jag tror att LTS skulle kunna få fram sitt budskap klarare om man kunde undvika att försvaras av ickemedlemmar typ Hetsporren och jag tror Subjektivisten också brukar skriva att han inte tillhör LTS.

Hade just för mig att Hetsporren är medlem i LTS.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-04-20 19:51

Kaffekoppen skrev:
patrikf skrev:Ja du... Inte ens Kaffekoppen förstår ju vad LTS skriver riktigt. Det är ju tydligen så att budskapet kan tolkas på olika sätt.
Jag skrev ett rätt långt inlägg, men ångrade mig. Det är bra att göra det ibland.

Det var klokt det för du var verkligen ute och cyklade.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-20 20:12

Harryup skrev:Jag tror att LTS skulle kunna få fram sitt budskap klarare om man kunde undvika att försvaras av ickemedlemmar typ Hetsporren och jag tror Subjektivisten också brukar skriva att han inte tillhör LTS.

Jo, det måste vara svårt att läsa vad vi skriver. :roll:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-04-20 20:12

Magnuz skrev:
Bill50x skrev:Varför är "alla" så intresserade av LTS? Det är väl en förening som alla andra, med sina för- och nackdelar. Antingen så är man medlem, och kan därmed påverka, eller så är man inte och då behöver man inte bekymra sig :roll:

/ B

Precis. Vad är grejen egentligen? Det verkar som om det finns en hel drös med ickemedlemmar som är helt besatta av föreningen.

Därför att LTS "är" HiFi på nåt konstigt sätt. I nån slags konstig symbolisk mening. Uppfattas det som. Nån slags ofrivilliga representanter för det mest framstående inom området. Disclaimer: Skulle jag vilja påstå utan att vara insatt eller medlem :)

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-04-20 20:37

phloam skrev:
Magnuz skrev:

/ B

Därför att LTS "är" HiFi på nåt konstigt sätt. I nån slags konstig symbolisk mening. Uppfattas det som. Nån slags ofrivilliga representanter för det mest framstående inom området. Disclaimer: Skulle jag vilja påstå utan att vara insatt eller medlem :)

Så känner inte jag. Snarare som några slags självutnämnda opartiska representanter för OSS som vill ha en förnuftsbaserad inställning till audio. Fast det inte känns som om det stämmer riktigt.

Användarvisningsbild
TomasF

Inläggav TomasF » 2007-04-20 20:53

LTS varumärke signalerar hos hifiintresserade svenska icke-medlemmar kanske: förtroende, opartiskhet, erfarenhet, slutenhet, tråkighet, hög tekniknivå, hög medelålder, konservatism, det hopplösa ordet fonogram, det transparenta ljudidealet, "no nonsense", fokusering på en viss testmetod, förening med egen högtalare.

En mer attraktiv positionering idag är kanske: förtroende, opartiskhet, vi-älskar-musik, bred musiksmak, öppenhet, nyfikenhet, erfarenhet, kunnighet.

För att komma dit krävs en kommunikationsstrategi, kanske centrerad kring en hemsida med rekommenderade komponenter och några dussin FANTASTISKA INSPELNINGAR på CD (otroligt nog finns ingen BRA sådan lista finns på hela nätet ännu!). Illsutrerad med lyssnade njutande människor och intressanta musiker. Länkar till de 4-5 svenska forumen, reportage från medlemmar med intressanta system. Bilder från senaste lyssningsträffen.

/Tomas F. (medlem)

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2007-04-20 20:57

LTS kommer aldrig att nå ut till "folket"

LTS är en lite skara mätnissar som F/E lyssnar och har vita rockar på mässor.

Vem fan bryr sig om dom?? :twisted:

Att LTS sedan har många bra saker för sig är en annan sak. Till "folket" når dom aldrig.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-04-20 21:07

Hög medelålder?
Min bild av en typisk medlem är en ung teknolog. Eller teknikintresserad. När man blir äldre och mognar brukar man tilltalas mindre av den fanatiska touch som föreningen utstrålar.
Jag tror också att en typisk representant för den gapiga sorten som märks på forumen har tyckt att tex exotiska kablar har varit rimligt att använda för ljudets skull, men nu "bytt tro" till vetenskaplighetsmystik där tex den transparenta anläggningen kan ge den även objektivt rätta upplevelsen.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-04-20 21:33

patrikf skrev:Så känner inte jag. Snarare som några slags självutnämnda opartiska representanter för OSS som vill ha en förnuftsbaserad inställning till audio. Fast det inte känns som om det stämmer riktigt.

Du är nog något på spåren där. Jag tror det upplevs som upprörande att överhuvudtaget göra anspråk på att företräda en förnuftsbaserad inställning. Det märks på den respons man får om man försöker förklara det här med oförvrängd återgivning (själva idén alltså). Påfallande många hamnar i någon sorts försvarsposition och utbrister ilsket att "jag vet bäst själv vad jag ska tycka", eller "det är MINA öron som räknas". Som om jag någonsin påstått något annat...

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-04-20 21:36

patrikf skrev:Hög medelålder?

Jag gissar att den är rätt hög, ja. Det är förvisso en definitionsfråga, men många verkar ju ha varit med sedan 70- 80-talen och borde således börja ha några år på nacken.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-20 21:38

TomasF skrev:LTS varumärke signalerar hos hifiintresserade svenska icke-medlemmar kanske: förtroende, opartiskhet, erfarenhet, slutenhet, tråkighet, hög tekniknivå, hög medelålder, konservatism, det hopplösa ordet fonogram, det transparenta ljudidealet, "no nonsense", fokusering på en viss testmetod, förening med egen högtalare.

Du har nog rätt där! 8O

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-20 23:36

niklasz skrev:Magnuz skrev:
Bill50x skrev:
Varför är "alla" så intresserade av LTS? Det är väl en förening som alla andra, med sina för- och nackdelar. Antingen så är man medlem, och kan därmed påverka, eller så är man inte och då behöver man inte bekymra sig

/ B

Naqref skrev:
Finns det något egenintresse att föra ut ett budskap till någon (medelsvensson) som inte kan tänkas vara intresserad av det?
Är det inte bättre att försöka föra ut budskapet till de som kan tänkas vara mottagliga för det och anpassa språkbruket därefter?

Precis. Dessutom är ständig anpassning genom förenkling knappast eftersträvansvärt. Den som är intresserad får väl sätta sig in helt enkelt.

Håller med om detta Magnuz och Bill50x, bortsett från en liten detalj. Frågan är om det är en hel drös ickemedlemmar som är besatta av föreningen. Kanske är det snarare några få som är besatta, men de är desto ettrigare.

Oerhört tråkig inställning.
Bevisar elittänkande och segregring allt för självupphöjande ändamål. Där den dumma medelsvensson inte är välkommen. Då börjar fördommarna besannas då. De kommer ingen rök utan eld.

En sak bara niklasz det ettriga debatörerna är främst LTS anhängare. Överallt finns dessa som bara lägger sig i det stora världen där vi andra vill vara. Slipper vi vara del av en upplyst liten skara elititser som beudrar sig själva i en lite sekt någon stans är vi glada.

Men om inte medelsvensson får ta del ev denna upplysning utan vi skall hålla käft och skita i er så bör nog sekten som är upplyst hålla igen också och låta medelsvensson vara.

Poängterar att jag inte tror att detta är fallet helt med LTS. Utan detta är en tolkning av några poster. Så jag tror Östberg och Co inte helt står för detta.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-04-20 23:41

Tänk att tidigare maktvara har lyckats införa ledigt på 1:a maj. Knappt en jävel är ute och demonstrerar. Det svenska laglydiga folket. Det verkar vara lite onödigt att alla ska få vara lediga då. Men då skull man som en god gest istället kunna ta tillfället i akt och demonstrera FÖR bättre ljud åt folket. Bruna plyschoveraller är obligatorisk klädsel. Är det någon som kan förelså en mötesplats?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-04-20 23:44

Johan_Lindroos skrev:Tänk att tidigare maktvara har lyckats införa ledigt på 1:a maj. Knappt en jävel är ute och demonstrerar. Det svenska laglydiga folket. Det verkar vara lite onödigt att alla ska få vara lediga då. Men då skull man som en god gest istället kunna ta tillfället i akt och demonstrera FÖR bättre ljud åt folket. Bruna plyschoveraller är obligatorisk klädsel. Är det någon som kan förelså en mötesplats?

Skjerfeklippan(nästan-frifält)?

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-20 23:48

Rookie skrev:
Johan_Lindroos skrev:Tänk att tidigare maktvara har lyckats införa ledigt på 1:a maj. Knappt en jävel är ute och demonstrerar. Det svenska laglydiga folket. Det verkar vara lite onödigt att alla ska få vara lediga då. Men då skull man som en god gest istället kunna ta tillfället i akt och demonstrera FÖR bättre ljud åt folket. Bruna plyschoveraller är obligatorisk klädsel. Är det någon som kan förelså en mötesplats?

Skjerfeklippan(nästan-frifält)?

För maximal medial effekt...
Senast redigerad av Lust 2007-04-21 02:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-04-21 00:59

meanmachine skrev:Oerhört tråkig inställning.
Bevisar elittänkande och segregring allt för självupphöjande ändamål. Där den dumma medelsvensson inte är välkommen. Då börjar fördommarna besannas då. De kommer ingen rök utan eld.

Du tycker inte du övertolkar lite nu?

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-21 03:21

meanmachine skrev:Oerhört tråkig inställning.

Själva deltagandet i en debatt på ett forum som detta är ett bevis för icke elittänkande. Alltså enligt mig.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-21 07:27

Magnuz skrev:Du tycker inte du övertolkar lite nu?

Någon här måste väl agera opposition :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2007-04-21 09:23

Alltså hallå!

Vad är det som pågår här?

Hela Sverige är mer eller mindre uppbyggt kring föreningslivet, per historisk tradition. Idén med en förening är att samla likasinnade - det i sig innebär en form av exklusivitet (eller elitism om ni så vill, jämför till exempel med MENSA). Nu råkar det vara så att vem som helst kan bli medlem i LTS - så var är problemet? En man/kvinna, en röst: det är totaldemokratiskt enligt vår kulturs sätt att betrakta demokrati (finns ju andra).

Om nu icke-medlemmar vill påverka en förening så gör de detta bäst som medlemmar. När man som icke medlem vill föreslå förändringar i vilken som helst förenings arbete eller förhållningssätt, och själva ordföranden i föreningen önskar slippa: vad pågår då?

Jag begriper faktiskt.se inte...

Hypotes:
1. Alla grupper definieras genom någon eller några likheter inom gruppen, och någon skillnad gentemot utomstående, om inte annat så i form av medlemsskapet. Tillhörighet - icke-tillhörighet blir en grundläggande fråga. De som inte tillhör en grupp, kan potentiellt känna sig utanför, och ett helt komplex föreställningar och känslor drar igång. Ju mer status eller inflytande en organisation har, desto större sannolikhet att organisationen får stå ut med projektioner från utomstående. Det mest uppenbara exemplet, slår det mig är "Staten", som ju får klä skott för vad som helst. Hur klartänkt är det? ("Grannarna", "bilisterna", "cyklisterna", "judarna", "muslimerna", "gulingarna", "europerna" är några andra exempel). Lite humoristiskt kan man fråga sig om LTS är utsatt för en form av rasism?

2. Kan det vara så att den hjälpsamhet vi ser i tråden är ett uttryck för en ambivalens inför tanken att vara medlem i LTS? Det tycks ju finnas ett visst intresse för de frågor föreningen ägnar sig åt. Det antyds ju också att föreningen har någon form av makt. Kom ihåg att detta också är en projektion, i den meningen att var och en som tilldelar föreningen denna makt gör det utifrån sig själv.

Några tankar bara...

Amit

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-21 09:37

Håller med dig..

Det är väl inget problem om det vill har en lite klubb för egen upplysning. Problemet som du kanske inte ser är att när andra prackas på budskapet hela tiden överallt blir de ju less. Det är som det verkar inte LTS fel utan vissa grupper att stridiar som är anhängare av tankemönstret som LTS har presenterat. Dessa vill frälsa världen med verbala övergrepp och slå fast sin sak överallt.

hifiguru@spray.se

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-21 09:44

meanmachine skrev:Problemet som du kanske inte ser är att när andra prackas på budskapet hela tiden överallt blir de ju less.

Säger han som startar trådar i detta syfte! 8O

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-21 09:56

Om du tänker på den lågna tråden så har jag vid flertalet gånger erkänt att jag gjort fel. Men det kanske inte räcker för dig efter som du är ödmjukhetens förespråkare. Jag tänkte att det skulle vara lite payback efter all skit jag och andra fått stå ut med. Jag lärde mig att LTS i sig verkar vara en trevlig förening utom vissa enskillda medlemmar och samt de värsta som inte ens betalar medlemmsavgiften fast de sympatiserar och predikar det budskapet föreningen företräder.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-21 10:48

Stäng av projektorn :wink:

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-21 11:52

Tror det är jakt på småfågel nu söderut :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2007-04-21 12:19

meanmachine skrev:Håller med dig..

Det är väl inget problem om det vill har en lite klubb för egen upplysning. Problemet som du kanske inte ser är att när andra prackas på budskapet hela tiden överallt blir de ju less. Det är som det verkar inte LTS fel utan vissa grupper att stridiar som är anhängare av tankemönstret som LTS har presenterat. Dessa vill frälsa världen med verbala övergrepp och slå fast sin sak överallt.

... ok, jag fattar. Du kunde inte skilja ut; vissa icke-LTS-medlemmars LTS-förespråkande dogmatism, från; LTS-medlemmars ickedogmatism, och det är ju inte helt lätt.

meanmachine skrev:Jag tänkte att det skulle vara lite payback efter all skit jag och andra fått stå ut med. Jag lärde mig att LTS i sig verkar vara en trevlig förening utom vissa enskillda medlemmar och samt de värsta som inte ens betalar medlemmsavgiften fast de sympatiserar och predikar det budskapet föreningen företräder.

Synd att LTS fick "ta payback efter all skit", som du skriver.

Roligt att du lärt dig att LTS är en förening med trevliga medlemmar :-)

Sett ur någon eller några LTS-medlemmars synvinkel kanske du orättfärdigt har trampat dem på tårna? Det kan ta sin tid och diplomati i så fall, att återupprätta din trovärdighet. Fast nu projicerar jag ju... (men jag behöver inte ha fel för det, det kan ju vara sant också :wink: )

Amit

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-21 12:26

Amit skrev:Synd att LTS fick "ta payback efter all skit", som du skriver.

Roligt att du lärt dig att LTS är en förening med trevliga medlemmar

Sett ur någon eller några LTS-medlemmars synvinkel kanske du orättfärdigt har trampat dem på tårna? Det kan ta sin tid och diplomati i så fall, att återupprätta din trovärdighet. Fast nu projicerar jag ju... (men jag behöver inte ha fel för det, det kan ju vara sant också )

Intressant med dina betraktelser. Hurvida trovärdiga dessa är låter jag osagt vila.

Av intresse vill jag att du utvecklar din tro´om att jag orättfärdigt har trampat någon på tårna. Detta är jag nyfiken på och kräver en omgående deatt dig och mig emellan om detta :!:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-21 12:26

Amit skrev:
meanmachine skrev:Håller med dig..

... ok, jag fattar. Du kunde inte skilja ut; vissa icke-LTS-medlemmars LTS-förespråkande dogmatism, från; LTS-medlemmars ickedogmatism, och det är ju inte helt lätt.

meanmachine skrev:Jag tänkte att det skulle vara lite payback efter all skit jag och andra fått stå ut med. Jag lärde mig att LTS i sig verkar vara en trevlig förening utom vissa enskillda medlemmar och samt de värsta som inte ens betalar medlemmsavgiften fast de sympatiserar och predikar det budskapet föreningen företräder.

Synd att LTS fick "ta payback efter all skit", som du skriver.

Roligt att du lärt dig att LTS är en förening med trevliga medlemmar :-)

Sett ur någon eller några LTS-medlemmars synvinkel kanske du orättfärdigt har trampat dem på tårna? Det kan ta sin tid och diplomati i så fall, att återupprätta din trovärdighet. Fast nu projicerar jag ju... (men jag behöver inte ha fel för det, det kan ju vara sant också :wink: )

Amit

Du verkar färgad.

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2007-04-21 13:31

Flint skrev:Du verkar färgad.

Menar du att jag är neger, LTS-medlem eller bara generad?

Amit

P.S. För att undvika för mycket skrollande är det bra om du inte citerar ett fullständigt inlägg, såvida du inte för en komplicerad (interfolierad) diskussion med någon. D.S.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-21 13:37

Amit skrev:
Flint skrev:Du verkar färgad.

Menar du att jag är neger, LTS-medlem eller bara generad?

Amit

P.S. För att undvika för mycket skrollande är det bra om du inte citerar ett fullständigt inlägg, såvida du inte för en komplicerad (interfolierad) diskussion med någon. D.S.

Aha, vi talar om vem som har kommandot här. Det gör jag med. Vore bra om du pratade i klartext i dina inlägg.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi