Richard skrev:Om man filosoferar lite kring detta kan ju också lyssningströtthet bero på många fler saker !
T.ex. den dryck du intar då du lyssnar påverkar din trötthet mycket mera kanske, än själva anläggningen. Låt mig ta ett exempel:
Du är trött och sätter dig att lyssna på din favoritskiva. Kaffekokaren är nyss igångsatt och du sitter och funderar om ljudet verkligen är det bästa. Efter två minuter går du och hämtar din kaffekopp. Efter att kaffet druckits upp, tycker du att musiken låter fint, bra musiker det här! I detta fall har kaffet haft en avgörande inverkan på lyssningen.
En annan gång, en fredag kväll, kanske du tar dig ett glas vin innan du lyssnar. Då låter det också bättre. Då kanske du tar ett glas vin till, och plötsligt infinner sig lyssningströttheten!
En tredje gång kanske du är något förkyld, och tycker att anläggningen låter basfattigt och distad pg.a. ditt vänstra öra är igentäppt via dina bihålor.
Just detta med förkylningar och liknande infektioner kan jag instämma i. Den höga volym jag utan problem kan lyssna på länge, när jag är frisk, leder ofta till lyssningströtthet när jag är förkyld. Då blir jag tvungen att sänka volymen.
Detta fenomen gäller inte bara musik på ljudanläggningen. Även mina barns stojiga ljud blir svårare att stå ut med när jag är förkyld.
Tyvärr har jag inte gjort någon systematisk nedteckning av dessa händelser, så några vetenskapliga anspråk har jag inte med detta. Det rör sig om ett allmänt intryck, varken mer eller mindre.