Världens sämsta album, av en bra artist/grupp?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Hetsporren
Spolar Kröken!

Världens sämsta album, av en bra artist/grupp?

Inläggav Hetsporren » 2004-04-15 12:30

Jag köpte nyligen en rejäl bunt 39-kronorsplattor på CDON, tänkte det skulle vara kul att komplettera åttiotalssamlingen med några plattor med bl.a. Killing Joke, OMD och... Human League.

För en stund sedan lyssnade jag igenom "Crash" (som detta album lämpligtvis heter) med stigande förundran: Detta var bland det värsta jag hört på mycket länge! Svårt daterade (1986) synthar, usel sång och inga som helst melodier. Detta är en platta som får Limahl att framstå som en Polar Music Prize-kandidat!

Alltså, ingen av låtarna på "Crash" skulle platsa ens som b-sida på någon av singlarna från klassikern "Dare". Det är så rysligt dåligt att man blir förbannad och jag lovar mig själv att aldrig spela upp skiten igen... :evil: Hur den dessutom kunde gå upp i topp på USA-listan i november -86 är ju totalt obegripligt! Någon annan som köpt nåt riktigt uselt på sistone?

Philip: "We identified the best producers in the world before anyone else, Jam & Lewis hadn't worked with Janet Jackson when we approached them. We both compromised because we wanted to break America and they wanted to crossover. I think Crash is great."
Susan: "Since Dare, everyone's been waiting for Dare II and it's never happened."

Snacka om att Susan är lite mer rätt ute i sin retrospektova analys... 8O

Bild

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-04-15 14:01

Prince var det första som slog mig... Han släpte en helt svart skiva tror den hette "limited edition". Den sista han släpte under namnet Prince, kanske var en tvångs skiva för att han skrivit på kontrakt att göra ytterligare en skiva under namnet Prince?

Jag har skivan liggandes någonstans... men har inte spelat den sen jag köpte den för en massa år sen...

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-04-15 16:58

Jag har en skiva som heter Världens bästa skiva - en skiva till av ola och oscar. Den är inte så superbra, men lite smårolig :)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2004-04-15 20:21

Kul tråd. Metallicas svarta och alla deras skivor därefter är väl vad jag först kommeratt tänka på. Sedan har vi ju Giant for a Day med Gentle Giant, som inte har några större likheter med deras tidiga alster. George Harrison och Paul McCartney har ju också gjort några mindre lyckade skivor, om man jämför med kvaliteten under Beatles-tiden hamnar ju f.ö. de flesta av medlemmarnas soloskivor i den här kategorin.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-04-15 20:32

Alexi: Samma här. Han har ju gjort en del extremt bra låtar, men 95% eller mer av produktionen är mög.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-04-15 20:41

Kraftwerks nya album kvalar in duktigt tycker jag. Enformig och noll känsla är väl de ord jag tycker passar in på den... (Tur man har Computerworld att trösta sig med! :) )

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-04-15 22:24

Norman:

Menar du Tour de France 2000?

William Shatner, Capt Kirk i Star Trek, har sjungit in en skiva med resten av gänget, Spock etc, med Hey Mr Tambourine Man. Usel. Men kul.

Cucumber Castle med BeeGees är nog också en parentes i musikhistorien.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-04-15 22:32

Vee-Eight skrev:Menar du Tour de France 2000?

Heter det inte: "Tour de France Soundtracks"? iaf är det det sista albumet jag menar. (det innan släpptes väl 86 eller nåt... :wink: )

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-04-23 16:57

Miles Davis: Live in Stockholm 1960.

Man tänker "Åhhh, Miles och Coltrane. Gudarna". Och så spelar Coltrane spelar som en jävla kratta när han skall göra solot i "So what". "So what" låter dessutom som den spelas av en tysk marchorkester.

/Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Återgå till Musikstugan