Förstärkare till Royd Albion

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
fletchta

Förstärkare till Royd Albion

Inläggav fletchta » 2007-04-05 18:05

Hej,
skriver mitt första inlägg här för att få lite idéer för förstärkarbyte.
Jag har för närvarande kinesiska Classic 9.0 rörförsteg och classic 8.0b transistorslutsteg, men är sugen på att prova något annat. Vanligaste rekomendationen till Royd Albion brukar vara Naim, men jag vill gärna ha lite idéer på andra bra matchningar. De ska tydligen vara ganska lättdrivna med lätta laster med gilla strömstarka förstärkare.
PRaT (Pace Rythm & Timing) nämns ofta i samband med högtalarna, vilka andra förstärkare än Naim drar åt det hållet?
Jag kan tänka mig integrerad, såväl som för&slutsteg, alt bara slutsteg.

mvh
Joakim Hansson

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-04-05 18:10

Vi skulle nog uppskatta en djupare presentation av dig!, men välkommen till oss galningar!! :D
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-04-05 20:57

Jag känner inte till högtalaren i fråga så noga, dom enda Royd jag har träffat på var stativare. Ofta kräver sådana mycket mer effekt än man tror. Max rekomenderar minst 2x200W. För klen förstärkare kan eda till klippning. Inte bra, kan vara direkt skadligt för högtalaren.

Vilket fabrikat och modell som passar beror mycket på din smak och plånbok, men rent allmänt kan man säga att förstärkarens inverkan på ljudet är mycket liten, om den är kraftig nog. Billigt och bra: NAD. Har dock inget kraftig nog, men 2x150W kan nog räcka. Priset är lågt.

Lite dyrare: Rotel. Har en fin 2x200Wattare + eventuellt någon mindre fin till samma eller högre pris.

Bryston: Dyr. Men bra och 20 års garanti.

Snyggt: Accuphase. Är rimligen bra dom också, mycket snygga. Dyra, men du kan importa själv så blir det billigare.

Outsider: McIntosh. Dyr. Ofta snygg retro-design.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
agent_cooper79

Inläggav agent_cooper79 » 2007-04-07 16:21

Hej Joakim,

Jag är själv Naimare och funderar på ett par Royd, har hört att det skall vara en svårslagen kombination. Jag äskar Naim-ljudet med det typiska drivet och rytmkänslan du beskriver (PRaT), Naim tillhör nog det mest särpräglade jag hört åt det hållet.

Andra märken som går åt samma håll som du skulle kunna vara intresserad av är ex: Linn, Rega och kanske Arcam. Själv har jag bara ägt beggade Naimprodukter och har aldrig blivit missnöjd. Otroligt ljud och byggkvalité, för mig svårslaget värde per krona och går att sälja vidare med minimala förluster. Går också (ofta) att uppgradera med externa strömförsörjnigar.

Om jag var som du hade jag tittat på begagnade integrerade Naimförstärkare, Nait:arna. Har själv haft en Nait3 som jag fortfarande älskar (står hos en kompis nu), det var min första stora Aha-upplevelse inom HiFi med en Naim Cd3 som källa och ett par Epos ES11 högtalare.

Ända nackdelen med Naimelektroniken som jag ser det är dinkontakterna (vissa nyare modeller har rca) som gör det lite omständigt att koppla in annan elektronik.

/Magnus

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-04-07 20:56

Om det är som Max påstår, att Royds högtalare är åt det trögdrivna hållet, skulle inte jag i alla fall välja en förstärkare på 2x30 watt, som nait3 från 1993.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-04-07 21:23

Ragnwald skrev:Om det är som Max påstår, att Royds högtalare är åt det trögdrivna hållet, skulle inte jag i alla fall välja en förstärkare på 2x30 watt, som nait3 från 1993.

Jag påstår inte att dom är trögdriva, utan säger mer genrellet att stativare ofta kräver mer effekt än man tror. Känsligheten är ofta inte så god (jämfört med större högtalare), det blir lätt så om man ska försöka klämma ut lite bas ur en liten låda.

Vikten av tillräckligt med effekt kan inte npg understrykas. Klippning låter apa och KAN förstöra högtalaren i värsta fall! Dessutom, uppskattas rytm och "sväng" så anbefalles en förstärkare som inte tappar fattningen, så att säga. Dvs en kraftig rackare. Jag har aldrig hört någon gnälla om för mycket effekt, men däremot för lite... Märkte det när jag bytte högtalare för några år sedan från Infinty Kappa 6 (modell ldre, saknar helt likheter med dagens) till hemmabyggen. 2x50W som tdigare var helt OK räckte plötsligt inte. Byte till NAD 218 (2x240W) löste det problemet.

Så länge man spelade på "mer normala" lyssningsnivåer hördes dock ingen skillnad alls, trots påstådda mycket olika karraktärer i dvs HiFi-blaskor.

Max menar: Förstärkre låter extremt lika, så länge dom inte drivs till sina begränsningar, typ klippning. Då kommer mer av karraktären fram genom olika klipp-beteende. Därför ska man ha en så fet förstärkare att den aldrig klipper.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
agent_cooper79

Inläggav agent_cooper79 » 2007-04-08 12:30

Angående effekt kan jag bara säga det att Royds tidigare serier (innan Revelationserien; RR1, RR2, RR3) ansågs generellt lättdrivna. Jag skulle också vilja tillägga att effektmärkningen på Naims produkter är extremt konservativ. Jag har spelat min Nait3 som ju är märkt som 30 W kontinuerligt i 8 Ohm för folk som vägrat att tro att det var den som gav det stora ljudet. Däremot inte sagt att effekten på något sätt är tillräcklig för allt, den börjar klippa på för mig väl höga nivåer till mina högtalare som har knappa 90 dB per Wattmeters känslighet.

Naitarna är kända för att "punch above their weight" och är min definitiva köprekommendation i detta fall, särskilt begagnade då de motsvarar ett svårslaget värde per krona. Joe Ackroyd som konstruerade Roydhögtalarna var också väldigt noga med att skapa högtalare med minimala fasförskjutningar och korrekt timing, en syn på musikåterskapning som stämmer mycket väl med Naims, en provlyssning anbefalles!

/Magnus

Användarvisningsbild
fletchta

Inläggav fletchta » 2007-04-09 11:36

Tack för bra respons!
Jag tror jag fortsätter min jakt på begagnat-marknaden efter Naim-prylar och hoppas på att hitta något intressant!

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2007-04-21 23:26

Jag har själv haft Royd Albion, lånade hem en integrerad Plinius för att testa, blev mäkta imponerad direkt, en fantastisk kombination som ger många goda lyssningstimmar :)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-22 06:27

Nad C352 verkar vara en mkt bra förstärkare, 5000 kr och 2 x 80W.
Vill du ha mer effekt så finns Nad C372, 7000 kr och 2 x 150W.
Vill du ha ännu mer effekt så bryggar du C372 med C272 = 5500 kr till och 2 x 350W!

Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
fletchta

Inläggav fletchta » 2007-04-22 16:13

Hej,
I farten köpte jag ett Rotel Rb991 och rc995. sitter väl nöjd ett tag nu iaf :)

Återgå till Köpråd