Ragnwald skrev:Om det är som Max påstår, att Royds högtalare är åt det trögdrivna hållet, skulle inte jag i alla fall välja en förstärkare på 2x30 watt, som nait3 från 1993.
Jag påstår inte att dom är trögdriva, utan säger mer genrellet att stativare ofta kräver mer effekt än man tror. Känsligheten är ofta inte så god (jämfört med större högtalare), det blir lätt så om man ska försöka klämma ut lite bas ur en liten låda.
Vikten av tillräckligt med effekt kan inte npg understrykas. Klippning låter apa och KAN förstöra högtalaren i värsta fall! Dessutom, uppskattas rytm och "sväng" så anbefalles en förstärkare som inte tappar fattningen, så att säga. Dvs en kraftig rackare. Jag har aldrig hört någon gnälla om för mycket effekt, men däremot för lite... Märkte det när jag bytte högtalare för några år sedan från Infinty Kappa 6 (modell ldre, saknar helt likheter med dagens) till hemmabyggen. 2x50W som tdigare var helt OK räckte plötsligt inte. Byte till NAD 218 (2x240W) löste det problemet.
Så länge man spelade på "mer normala" lyssningsnivåer hördes dock ingen skillnad alls, trots påstådda mycket olika karraktärer i dvs HiFi-blaskor.
Max menar: Förstärkre låter extremt lika, så länge dom inte drivs till sina begränsningar, typ klippning. Då kommer mer av karraktären fram genom olika klipp-beteende. Därför ska man ha en så
fet förstärkare att den aldrig klipper.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!