fyrkantvåg = störiga ljud ?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Tekko

fyrkantvåg = störiga ljud ?

Inläggav Tekko » 2004-04-16 09:49

Hallo DIY-ers!

Om man har en nätdel som arbetar med fyrkantvåg, kan det ge brum i ett slutsteg även om kondingarna är på 10000µF ? Jag håller på att bygga ett bilsteg med LM3875 (ej bas) så det behövs en växelriktare och den dänkte jag bygga upp med en av nät trafons lindningar för att även få 220 volt till min dvdspelare så jag kan lyssna på riktig hifi i bilen å inte nå sketna 5-1/4" som låter skit. Lådan är redan klar och det är dax för elektronikjobbet.

Detta steg kan även användas i hemmet vid strömavbrott om man har ett bilbatteri, då kan man irritera strömlösa grannar :wink:

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2004-04-16 10:42

Allt beror på hur din konstruktion kan undertycka störningar på matningsspänningen. Fyrkantvåg genererar mycket fler övertoner så det ställer högre krav på kondingarna. Du kan dessutom få kapacitiv och/eller induktiv koppling om du inte ser upp = oljud!
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Tekko

Inläggav Tekko » 2004-04-16 11:22

Triangenvåg är väll ganska nära sinus, eller ? Hur skulle det fungera ?

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2004-04-16 23:57

Får man inte ut derivatan av vågformen på andra sidan transformatorn? Då blir det väl fyrkantsvåg där.

Tekko

Inläggav Tekko » 2004-04-17 07:51

Hmmm :? Jag får ta och löda ihop och testa.

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2004-04-18 11:23

Strävar man efter lägsta möjliga spänningsrippel samt lägsta möjliga laddströmmar i nätdelen skall man skapa en perfekt lågohmig, reglerad fyrkantspuls. För att minska induktiva ringningar i ellyterna är det bara att se till att till och frånslagstiderna är hyfsat långsamma, låt oss säga 10us eller så. Man måste dock öka frekvensen eftersom det kan hända att man driver en transformator som inte tål tidspänningsytan som blir då man genererar fyrkant istället för sinus.

Det absolut sämsta man kan skicka in i en nätdel är triangelvåg eftersom ellyterna laddas först när spänningen ifrån transformatorn når över spänning hos ellyten. Detta skulle då endast ske under en väldigt small period av toppen vilket därmed genererar högre strömtoppar, större magnetfält och mer spänningsrippel över ellyterna.

zvenzzon

En transformator genererar en spänning i fas med primären som är proportionell mot varvtalsomsättningen dem emellan. För att få ut derivatan av en triangelvåg som en fyrkant krävs att du matar en drossel med en triangelformad ström vilket ju kräver en fyrkantsformad spänning över densamma. En transformator är ju dock inte en drossel även om induktansen är väldigt hög. Man lagrar ingen energi i den eftersom man tar tillvara magnetfältet som bildas direkt på sekundärsidan.
Driver uppstartsföretaget Audio Bricks tillsammans med Lars Petersen

Användarvisningsbild
Trout

Inläggav Trout » 2004-04-18 11:59

DIYamps:
Bara en tanke men är det inte enklare att använda två batterier
eller en spänningsdelare + regulator och modda dvdnätdelen istället? (eller nåt)
Ska du först göra om dc til ac och sen till dc+- igen eller fattar jag fel? 8O Kolla hur mycket förluster det blir vid en sån konvertering,
har för mej bara dc-ac biten är ett "dyrt" sätt att få ac på...
Ett bilbatteri är ju bara så:

.

stort! :wink:

Tekko

Inläggav Tekko » 2004-04-18 12:41

ALDRIG att jag skulle öppna dvdspelaren, 2 batterier har varit en tanke men det skulle leda till att dom skulle ta slut ganska fort + att jag inte har nå pengar till batterier, och det ska ju va tills jag ska köra till östersund den fjärde maj så det brinner i knutarna att få till nått, det ska ju va i bilen så utnyttja bilens batteri och generatorn är ju det enda möjliga om man inte vill stanna och ladda stegets batterier hela tiden. Hur hög frekvens kan en järnkärnetrafo klara ? Men ska jag switcha den ovanför hörbar nivå (för att undvika knäppjlud i steget) så är det ju nästan lika bra att använda ett switchat aggregat för steget och en växelriktare som inte behöver vara kraftigare än att orka driva dvdspelaren som drar 12 watt. På mondag har jag vecka på mej,går inte steget och dvdn på ett bilbatteri då så är det för sent.

Återgå till DIY-forum