JustAudioMagic skrev:din nivå håller så fruktansvärt hög standard....
...beror ju på referensen.

Moderator: Redaktörer
JustAudioMagic skrev:din nivå håller så fruktansvärt hög standard....
Hetsporren skrev:...beror ju på referensen.(högt i förhållande till vad?)
JustAudioMagic skrev:Hetsporren skrev:...beror ju på referensen.(högt i förhållande till vad?)
precis det jag ville ha sagt, inte speciellt mycket...
Rydberg skrev:JustAudioMagic> En fråga: Tror du att du kan isolera en apparats egenskaper genom att lyssna på en hel kedja i vilken apparaten ingår?
JustAudioMagic skrev:Hetsporren skrev:Vilken referens syftar du då på?
vill inte sjunka till din nivå...
JustAudioMagic skrev:Rydberg skrev:JustAudioMagic> En fråga: Tror du att du kan isolera en apparats egenskaper genom att lyssna på en hel kedja i vilken apparaten ingår?
lyssna och jämföra är en ganska bra idé
Rydberg skrev:Du menar typ ta ut en del och sätta in en annan av samma sort, lyssna, och sen dra en slutsats?
JustAudioMagic skrev:Rydberg skrev:Du menar typ ta ut en del och sätta in en annan av samma sort, lyssna, och sen dra en slutsats?
ganska enkelt men det funkar alltid. har jag en förstärkare jag tycker om som referens så testar jag de övriga apparaterna ihop med denna för att se vilket slutsystem jag fastnar för - högtalare, cd-spelare, skivspelare etc etc. ingen fakta eller mätningar kan jämföra sig med vad örat säger. tråkigt kanske men fakta
JustAudioMagic skrev:Rydberg skrev:Du menar typ ta ut en del och sätta in en annan av samma sort, lyssna, och sen dra en slutsats?
ganska enkelt men det funkar alltid. har jag en förstärkare jag tycker om som referens så testar jag de övriga apparaterna ihop med denna för att se vilket slutsystem jag fastnar för - högtalare, cd-spelare, skivspelare etc etc. ingen fakta eller mätningar kan jämföra sig med vad örat säger. tråkigt kanske men fakta
Rydberg skrev:Så att du inte missuppfattar mig, jag tycker definitivt vi ska lyssna oss fram till vilka apparter som är bra. Jag tycker dock man ska lyssna på enbart objektet man vill undersöka och inte en hel kedja av apparter då man omöjligt kan veta vad som tillför vad i en sådan.
JustAudioMagic skrev:Rydberg skrev:Så att du inte missuppfattar mig, jag tycker definitivt vi ska lyssna oss fram till vilka apparter som är bra. Jag tycker dock man ska lyssna på enbart objektet man vill undersöka och inte en hel kedja av apparter då man omöjligt kan veta vad som tillför vad i en sådan.
självklart är det så men lite svårt att enbart lyssna på cd-spelare utan förstärkare och högtalare
Rydberg skrev:JustAudioMagic skrev:Rydberg skrev:Så att du inte missuppfattar mig, jag tycker definitivt vi ska lyssna oss fram till vilka apparter som är bra. Jag tycker dock man ska lyssna på enbart objektet man vill undersöka och inte en hel kedja av apparter då man omöjligt kan veta vad som tillför vad i en sådan.
självklart är det så men lite svårt att enbart lyssna på cd-spelare utan förstärkare och högtalare
Man kan faktiskt lyssna på enbart en apparats bidrag om man är lite fiffig, gissa vad metoden heter
Lust skrev:Hur många "man" kan göra det egentligen?
Oavsett förträffligheten är tillgängligheten tämligen begränsad.
Rydberg skrev:JustAudioMagic skrev:Rydberg skrev:Så att du inte missuppfattar mig, jag tycker definitivt vi ska lyssna oss fram till vilka apparter som är bra. Jag tycker dock man ska lyssna på enbart objektet man vill undersöka och inte en hel kedja av apparter då man omöjligt kan veta vad som tillför vad i en sådan.
Man kan faktiskt lyssna på enbart en apparats bidrag om man är lite fiffig, gissa vad metoden heter
Rydberg skrev:Lust skrev:Hur många "man" kan göra det egentligen?
Oavsett förträffligheten är tillgängligheten tämligen begränsad.
Åja, lyckas Flint borde det ju inte vara så svårt, ellerhur Flint
Sen finns det ju dessutom folk som gör jobbet åt oss
FBK skrev:För dem som inte vet vad minnestamodellen är, så kan jag upplysa om att det är en behandlings modell för att få alkolister nyktra, kanske är något för LTS?Minnesotamodellen
Piotr skrev:Men nu gällde det väl CD spelare?
Vilka inte är så lätta att F/E....ehrr, jag menar Minnesota-testa..
Faktiskt.se omöjliga att testa på så vis.
/Peter
AD-omvandlare (inspelningssystem) och DAomvandlare (CD-spelare) är drabbade av samma svårighet: In- och utsignaler (Före- och Eftersignaler) är i olika domäner, analog respektive digital. AD- och DAomvandlare kan däremot testas tillsammans. Man kan alltså undersöka om de som helhet är färgande men man kan aldrig leda i vetenskapligt bevis att de var för sig är det. Indicium kan dock framlockas: Om det visar sig att man kan kombinera vissa komponenter på många olika sätt och alltid få fram en kedja med extremt liten färgning, finns det goda skäl att tro att enskildheterna är mycket bra. Om en ny AD i valfria kombinationer med, enligt indicier ”goda”, DA-omvandlare visar sig oförmögen att ge en transparent kedja, finns det likaledes indicier på att den nya AD-omvandlaren är hörbart färgande. Man kan dock inte utesluta att det skulle finnas andra DA-omvandlare som tillsammans med den nya AD-omvandlaren kan bilda en kedja med minimal färgning. Sådana erfarenheter har dock lyst med sin frånvaro i praktiken. Cd-spelare kan testas på så vis att de jämförs mot en referens-DAC. Denna referens-DAC skall vid tidigare test ha kopplats ihop med en AD-omvandlare och kombinationen AD-DA skall inte kunna beslås med färgning vid F/E-lyssning. Kombinationen CDTransport+ DAC kan testas genom att omvandla musik i en transparent AD-omvandlare och skapa en cd-skiva i en cd-brännare och köra denna brända cd-skiva i kombinationen. Testet körs sedan som ett vanligt A/Btest, men genom upplägget blir det ett F/E-test, eftersom skillnaden mellan signalerna är vad testobjektet har adderat, det vill säga testobjektets färgning . En produkt som används som referens bör givetvis ha genomgått mycket omfattande tester under lång tid, utan att man lyckats detektera hörbara färgningar.
Japp, vissa behöver nog en avvänjningskur för att bli åtminstone lite neutrala
JustAudioMagic skrev:metoder hit och dit... var tog gammal hederlig lyssning vägen? fakta och papper i all ära men inget kan jämföras med individens öron. hur mycket man än vill. låter en förstärkare bra men ser dåligt ut på papper, då lägger man väl inte bort den från tankarna bara för det??ingen kan tala om för någon hur något låter för ingens öron är densamma som den andres. likadant med högtalare, bara för den mätre "perfekt" (finns inget som är perfekt men häng inte upp er på det) så behöver det inte betyda att den låter perfekt för alla individer.
JustAudioMagic skrev:låter en förstärkare bra men ser dåligt ut på papper, då lägger man väl inte bort den från tankarna bara för det??![]()
Rydberg skrev:Varför diskvalificerar du mer intelligent lyssning där man bara lyssnar på en bit i taget?
Rydberg skrev:Piotr skrev:Men nu gällde det väl CD spelare?
Vilka inte är så lätta att F/E....ehrr, jag menar Minnesota-testa..
Faktiskt.se omöjliga att testa på så vis.
/Peter
Jag har talat om förstärkare hela vägen.
Rydberg skrev:"Låter bra" och "god återgivare" måste inte vara samma sak, jag vill ha det senare.
Användare som besöker denna kategori: Large och 40 gäster