Rätt eller fel av LTS

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-22 10:26

Hetsporren skrev:Det "vilken människa som helst" inte alltid fattar är dock att man måste ha en metod när man lyssnar, en lyssningsmetod. Alltså en metod i ordets verkliga mening.

Tack för ett bra svar, förresten. :)

vad har du för utvecklad metod när du lyssnar då? vänstra örat till eller högra? eller kör du mono?

jag vet en ganska bra metod som alltid funkar för mig. tycker jag om ljudet och det låter precis som jag vill så....

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-22 10:31

JustAudioMagic skrev:jag vet en ganska bra metod som alltid funkar för mig. tycker jag om ljudet och det låter precis som jag vill så....

Det är ingen metod, eftersom du inte vet varför det låter (som du vill) eller ens kan vara säker på hur det låter...

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-22 10:33

Hetsporren skrev:Det är ingen metod, eftersom du inte vet varför det låter (som du vill) eller ens kan vara säker på hur det låter...

så du är en av de typerna... jaja ok :?

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-22 10:35

JustAudioMagic skrev:
Hetsporren skrev:Det är ingen metod, eftersom du inte vet varför det låter (som du vill) eller ens kan vara säker på hur det låter...

Ja, det är jag. Och du är en av de där typerna som försöker slå mynt av folks oförmåga att just förstå dessa grundläggande saker. Så, vem av oss kan känna sig tillfreds?

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-22 10:43

Hetsporren skrev:Ja, det är jag. Och du är en av de där typerna som försöker slå mynt av folks oförmåga att just förstå dessa grundläggande saker. Så, vem av oss kan känna sig tillfreds?

men seriöst, det räcker inte för dig att lyssna hur en apparat låter i dina öron? :?:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-22 10:47

JustAudioMagic skrev:
Hetsporren skrev:Ja, det är jag. Och du är en av de där typerna som försöker slå mynt av folks oförmåga att just förstå dessa grundläggande saker. Så, vem av oss kan känna sig tillfreds?

men seriöst, det räcker inte för dig att lyssna hur en apparat låter i dina öron? :?:

Jodå, om jag lyssnar metodiskt och har något att jämföra med. Se t.ex. min tråd från i fredags, där jag först jämför två signalkällor och sen två förstärkare (system)...

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2007-04-22 10:49

Det "vilken människa som helst" inte alltid fattar är dock att man måste ha en metod när man lyssnar, en lyssningsmetod. Alltså en metod i ordets verkliga mening.
Vilken metod har du haft under årens gång när du har varit i dina byteskaruseller?

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-22 10:50

:arrow:
Senast redigerad av Hetsporren 2007-04-22 10:52, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-22 10:51

Hetsporren skrev:
JustAudioMagic skrev:

Ja, det är jag. Och du är en av de där typerna som försöker slå mynt av folks oförmåga att just förstå dessa grundläggande saker. Så, vem av oss kan känna sig tillfreds?

Är alla butiksägare och säljare svin som skall motas ut härifrån?

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-22 10:52

FBK skrev:
Det "vilken människa som helst" inte alltid fattar är dock att man måste ha en metod när man lyssnar, en lyssningsmetod. Alltså en metod i ordets verkliga mening.
Vilken metod har du haft under årens gång när du har varit i dina byteskarusell?

Ingen alls. Har bara bytt när jag tröttnat och/eller funnit nåt nytt kul... Läst s.k. recensioner förstås... "Lyssnat & tyckt"... Dragit förhastade eller fel slutsatser, eftersom jag ju "litade på mina öron". Ungefär som JAM...

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-22 10:52

Hetsporren skrev:Jodå, om jag lyssnar metodiskt och har något att jämföra med. Se t.ex. min tråd från i fredags, där jag först jämför två signalkällor och sen två förstärkare (system)...

men då gör du precis som jag sagt hela tiden... lyssnar
det är väl ingen metod, det är en självklarhet

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-22 10:54

JustAudioMagic skrev:
Hetsporren skrev:Jodå, om jag lyssnar metodiskt och har något att jämföra med. Se t.ex. min tråd från i fredags, där jag först jämför två signalkällor och sen två förstärkare (system)...

men då gör du precis som jag sagt hela tiden... lyssnar
det är väl ingen metod, det är en självklarhet

Och du förstår förstås inte skillnaden på att lyssna med- resp. utan metod. Borde förstått det...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-22 10:56

Hetsporren
Du är bara bitter eftersom du har lurat dig själv. Det är ingen annans fel, och framför allt ingen helt utomståendes i efterhand.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-22 10:57

Hetsporren skrev:Och du förstår förstås inte skillnaden på att lyssna med- resp. utan metod. Borde förstått det...

haha... att du bara orkar. såhär gör ju varenda människa

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-22 10:59

JustAudioMagic skrev:
Hetsporren skrev:Och du förstår förstås inte skillnaden på att lyssna med- resp. utan metod. Borde förstått det...

Svara på Rydbergs fråga i den andra tråden så klarnar det nog? Jag ger upp...

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-04-22 11:00

JustAudioMagic skrev:

25 miljarder flugor kan inte ha fel, bajs är gott :wink: (sorry kunde inte låta bli :oops: )
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-22 11:08

Rydberg skrev:
JustAudioMagic skrev:

25 miljarder flugor kan inte ha fel, bajs är gott :wink: (sorry kunde inte låta bli :oops: )

Dom överlever i alla fall ett tag.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2007-04-22 11:16

Ingen alls. Har bara bytt när jag tröttnat och/eller funnit nåt nytt kul... Läst s.k. recensioner förstås... "Lyssnat & tyckt"... Dragit förhastade eller fel slutsatser, eftersom jag ju "litade på mina öron". Ungefär som JAM...
Tråkigt att du har dragit förhastade eller eller fel slutsatser. Jag fortsätter att lita på mina öron, då det är dem som jag lyssnar med :P

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-22 11:21

FBK skrev:Tråkigt att du har dragit förhastade eller eller fel slutsatser. Jag fortsätter att lita på mina öron, då det är dem som jag lyssnar med :P

en självklarhet för de flesta vill jag påstå. kan man inte lita till det man hör med, vad kan man då lita på?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-04-22 11:24

FBK skrev:
Tråkigt att du har dragit förhastade eller eller fel slutsatser. Jag fortsätter att lita på mina öron, då det är dem som jag lyssnar med :P

Tror du att du ser med ögonen också? :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2007-04-22 11:32

Tror du att du ser med ögonen också?

Innan jag skrev detta inlägget så såg jag en bild på en oftast trevlig Rydberg :D men det kanske inte var du :?

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-04-22 11:34

För det mesta kan man lita på sina sinnen, men inte alltid. Dels finns en begränsning i våra sinnens upplösning, dels är den mänskliga hjärnan rätt knepig när det gäller att tolka intrycken.

Jag kan inte se hur långt som helst. Det finns mönster en dator hittar, men jag missar (och vice versa, för den delen). Det kan vara svårt att skilja på rött och vitt vin om man håller för näsan och blundar. Jag vet också att det är lätt att bli lurad av ljudintryck.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-04-22 11:34

FBK skrev:
Tror du att du ser med ögonen också?

Innan jag skrev detta inlägget så såg jag en bild på en oftast trevlig Rydberg :D men det kanske inte var du :?

Frågan är faktiskt ärligt ställd :D

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-22 11:35

JustAudioMagic skrev:
FBK skrev:Tråkigt att du har dragit förhastade eller eller fel slutsatser. Jag fortsätter att lita på mina öron, då det är dem som jag lyssnar med :P

en självklarhet för de flesta vill jag påstå. kan man inte lita till det man hör med, vad kan man då lita på?

Tja, jag tyckte nog att det lät ganska bra mest jämt. Det jag däremot hade en tendens att göra var att överdriva (betydelsen av) alla skillnader jag antingen hörde, eller tyckte mig höra. Poängen är alltså inte vad du hör, utan vad du drar för slutsatser av det. Mitt subjektiva tyckande borde ha stannat i mitt huvud, inte satts på pränt i recensoner eller i inlägg på forum, eftersom tyckandet var helt värdelöst i andra sammanhang.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-22 11:43

guldfisk skrev:Det kan vara svårt att skilja på rött och vitt vin om man håller för näsan och blundar.

om du tycker om det du dricker, tar du då bort det om du får reda på vad det är?

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-22 11:46

Hetsporren skrev:Tja, jag tyckte nog att det lät ganska bra mest jämt. Det jag däremot hade en tendens att göra var att överdriva (betydelsen av) alla skillnader jag antingen hörde, eller tyckte mig höra. Poängen är alltså inte vad du hör, utan vad du drar för slutsatser av det. Mitt subjektiva tyckande borde ha stannat i mitt huvud, inte satts på pränt i recensoner eller i inlägg på forum, eftersom tyckandet var helt värdelöst i andra sammanhang.

att andra säger eller skriver om en viss produkt gör väl sitt men än en gång är det väl dina öron som ska övertyga dig och inget annat?

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-22 11:53

:arrow:
Senast redigerad av Hetsporren 2007-04-22 11:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2007-04-22 11:54

Frågan är faktiskt ärligt ställd

Jag vet! :) Allvarligt så litar jag på mina sinnen och det funkar för min del. När jag lyssnar så hänger jag oftast inte upp mig på nyanser pga att det ofta kan vara rena inbilningar som tex när vi jämförde hos Sampix för några år sedan. Utan det krävs att jag hör klara skillnader för att något ska bytas ut om det nya nu låter bättre och upplever jag mig göra det så räcker det gott för min del. Sedan ska det tilläggas att jag är inte ute efter superduper neutral återgivning ifrån anlägningen för då blir delar av skivsamlingen olysningsbar. Och jag bryr mig inte heller om det här med att musiken ska låta som det var tänkt vid inspelningstillfället, hellre en viss färgning så det är lyssningsbart än superduper neutralt som sagt. Nu måste jag gör annat så hej då!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-22 11:54

Hetsporren skrev:
JustAudioMagic skrev:än en gång är det väl dina öron som ska övertyga dig och inget annat?

Inget annat... Hur vet jag det då?

En bra fråga eftersom du inte verkar ha lyckats hittills. Du borde ha ställt den tidigare.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-22 11:56

JustAudioMagic skrev:än en gång är det väl dina öron som ska övertyga dig och inget annat?

Inget annat... Hur vet jag/man/du det då?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi