Rätt eller fel av LTS

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-22 12:04

Hetsporren skrev:Inget annat... Hur vet jag/man/du det då?

men.... :?
du vet väl om du tycker om ngt du lyssnar på eller inte?

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-22 12:08

JustAudioMagic skrev:
Hetsporren skrev:Inget annat... Hur vet jag/man/du det då?
du vet väl om du tycker om ngt du lyssnar på eller inte?

Nej, nej, nej.... Jag ger upp. Lägger inte mer än en förmiddag på någon med kunskapsförakt och dunkla (profit)syften...

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-22 12:12

Hetsporren skrev:Nej, nej, nej.... Jag ger upp. Lägger inte mer än en förmiddag på någon med kunskapsförakt och dunkla (profit)syften...

det vet du alltså inte?.... det var ju synd. du har väldigt konstig inställning, att bara för att jag kan höra mig till vad som låter bra men inte du så har jag kunskapsförakt... *s*

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-22 12:14

Hetsporren skrev:Lägger inte mer än en förmiddag på någon med kunskapsförakt och dunkla (profit)syften...

Gäller det alla på forumet som bedriver någon form av rörelse eller hobby-firma.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-22 12:21

JustAudioMagic skrev:
Hetsporren skrev:Nej, nej, nej.... Jag ger upp. Lägger inte mer än en förmiddag på någon med kunskapsförakt och dunkla (profit)syften...

det vet du alltså inte?.... det var ju synd. du har väldigt konstig inställning, att bara för att jag kan höra mig till vad som låter bra men inte du så har jag kunskapsförakt... *s*

Alltså, jag hoppas att du gör dig till? Att du låtsas inte förstå, för så urbota k****d kan man väl gärna inte vara? Ursäkta mina hårda ord och jag skall hädanefter anstränga mig för att låta bli att besvara något alls du skriver. Blir nog bäst så...

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-04-22 12:22

JustAudioMagic skrev:
guldfisk skrev:Det kan vara svårt att skilja på rött och vitt vin om man håller för näsan och blundar.

om du tycker om det du dricker, tar du då bort det om du får reda på vad det är?

Se det snarare som att smak inte är den enda beståndsdelen i uppskattandet av ett vin. Jag tycker ofta att det är förvånansvärt svårt att precisera exakt vad jag gillar. Min uppfattning av smak bygger på mer än det omedelbara intrycket (och tolkningen).

Människans styrka och svaghet är att förenkla, ordna i modeller och dra slutsatser om samband. Det är rätt sällan vi handlar verkligt rationellt eller ens utifrån korrekt information. Ibland funkar det bra. Jag tror att oddsen till upprepad och hållbar framgång ökar om man är medveten om sina begränsningar och försöker kompensera för dem.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-22 12:22

Hetsporren skrev:
JustAudioMagic skrev:

Alltså, jag hoppas att du gör dig till? Att du låtsas inte förstå, för så urbota k****d kan man väl gärna inte vara? Ursäkta mina hårda ord och jag skall hädanefter anstränga mig för att låta bli att besvara något alls du skriver. Blir nog bäst så...

Ingen fara. Vi är vana.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-22 12:23

Hetsporren skrev:Alltså, jag hoppas att du gör dig till? Att du låtsas inte förstå, för så urbota k****d kan man väl gärna inte vara? Ursäkta mina hårda ord och jag skall hädanefter anstränga mig för att låta bli att besvara något alls du skriver. Blir nog bäst så...

Korkad?... nja, någon som inte kan lyssna sig fram till han tycker e bra kanske ska tänka sig för innan han skriver sånt dravvel

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-22 12:24

JustAudioMagic skrev:
Hetsporren skrev:Alltså, jag hoppas att du gör dig till? Att du låtsas inte förstå, för så urbota k****d kan man väl gärna inte vara? Ursäkta mina hårda ord och jag skall hädanefter anstränga mig för att låta bli att besvara något alls du skriver. Blir nog bäst så...

Korkad?... nja, någon som inte kan lyssna sig fram till han tycker e bra kanske ska tänka sig för innan han skriver sånt dravvel

*klockorna stannar*

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-22 12:27

Hetsporren skrev:
JustAudioMagic skrev:

*klockorna stannar*

Bara dina. Dra upp dom.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-22 12:30

Ta en trevligare ton och sluta med personpåhopp hela tiden. Det klär inte vuxna. :?
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-22 13:54

meanmachine skrev:Ta en trevligare ton och sluta med personpåhopp hela tiden. Det klär inte vuxna. :?

Kommer från mästaren! :lol: :lol:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Kent_n

Inläggav Kent_n » 2007-04-22 19:55

LTS ? Jag vet ingenting om det, varit inne och läst hemsida en gång..Verkade i o för sig vettigt..

Men nu vet jag inte längre, min största erfarenhet av LTS har jag fått på det här forumet, och då är jag inte speciellt imponerad längre...

Det verkar mest vara en massa käbbel på en väldigt låg nivå..skaka av era åsikter och läs nyktert vad ni skriver..se vilken nivå ni ligger på..

Tycker man inte om LTS, eller tvärttom ! ok, vad är då problemet ?

På vilken tråd som helst där vissa personer går in, oavsett vad tråden handlar om, så börjas det käbbla igen.

En stillsam fråga ? Kan man inte sluta med käbblet, och vill man diskutera, höj nivån, lite vanlig artighet gör inte ont.

OBS: Detta är inget ställningstagande för eller emot LTS.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-22 20:12

Kent_n skrev:Det verkar mest vara en massa käbbel på en väldigt låg nivå..skaka av era åsikter och läs nyktert vad ni skriver..se vilken nivå ni ligger på..

Jag tror att det ser värre ut än vad det eg. är om man bara bedömer det som händer här på forumet. En liten klick går helt enkelt för långt och ställer till det för de mer sansade. Nej, jag är inte medlem men var på 80 och 90-talet. Gick ur eftersom jag inte gillade dåvarande orföranden Herr Öhmans attityd.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-04-22 23:52

Flint skrev:
Johan_Lindroos skrev:Ja, jag förstod inte alls varför Kaffekoppen startade denna konstiga tråd. Han har nog fått för mycket forumande i huvudet för tillfället. Vi låter han vila upp sig i sin hemstad ihelgen istället!

Fin översittarmentalitet där Johan. Citat: "Vi låter han vila upp sig i sin hemstad ihelgen istället!"

"Jag är dessutom egoist. Diskuterar bara med såna som ger något tillbaka. Du är inte en sån. Du är en "tärande kraft". Tillför inget, så sluta tjata. Ändra attityd så ska jag överväga att prata med dig i sak."
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2007-04-23 00:15

Ändra attityd så ska jag överväga att prata med dig i sak."
Är det något fel på Flints attityd? Har kanske varit borta för länge för att hänga med här... :?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-04-23 01:47

FBK skrev:Är det något fel på Flints attityd? Har kanske varit borta för länge för att hänga med här... :?

Jo, du ska nog provläsa några av de senaste veckornas trådar. Här händer alla möjliga konstiga grejer...

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-23 06:37

Magnuz skrev:Jo, du ska nog provläsa några av de senaste veckornas trådar. Här händer alla möjliga konstiga grejer...

jag tycker inte det är ngt fel på Flint's attityd... han säger precis det han tycker o tänker bara

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-23 07:40

Flint skrev:Gäller det alla på forumet som bedriver någon form av rörelse eller hobby-firma.

Här gå hetsporren på TKO. Mycket träffsäkert och helt rätt. Fel att domma ut Justaudiomagic. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-23 08:22

Magnuz skrev:
FBK skrev:Är det något fel på Flints attityd? Har kanske varit borta för länge för att hänga med här... :?

Jo, du ska nog provläsa några av de senaste veckornas trådar. Här händer alla möjliga konstiga grejer...

Ja visst är det konstigt när någon framför egna åsikter grundade på egna erfarenheter. Det normala är ju att hålla sig till majoritetens åsikter.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-23 08:26

Det är ju detta som är konstigt.

Just audiomagic får ju skit för att basera vad han gillar baserat på egna intyck och andra kastar skit på honom eftersom det tydligen är fel. Man skall då mer rätt basera välljud baserat på någon annas intryck. 8O

Måste vara skönt att bara som vissa här veta vad någon viss säger är bra och bara blint följa detta utan att tänka själv. Stor synd detta med att tänka själv.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-23 08:32

Johan_Lindroos skrev:
Flint skrev:
Johan_Lindroos skrev:Ja, jag förstod inte alls varför Kaffekoppen startade denna konstiga tråd. Han har nog fått för mycket forumande i huvudet för tillfället. Vi låter han vila upp sig i sin hemstad ihelgen istället!

Fin översittarmentalitet där Johan. Citat: "Vi låter han vila upp sig i sin hemstad ihelgen istället!"

"Jag är dessutom egoist. Diskuterar bara med såna som ger något tillbaka. Du är inte en sån. Du är en "tärande kraft". Tillför inget, så sluta tjata. Ändra attityd så ska jag överväga att prata med dig i sak."

Vilket var mitt svar på ett enfaldigt tjatande om att jag skulle svara på en som jag såg det oväsentlig fråga.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-23 08:47

meanmachine skrev:Fel att domma ut Justaudiomagic. :)

Tack för det :)

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-23 08:49

meanmachine skrev:Måste vara skönt att bara som vissa här veta vad någon viss säger är bra och bara blint följa detta utan att tänka själv. Stor synd detta med att tänka själv.

Just detta jag vill ha sagt... följ egna intryck och gå inte efter vad andra säger eller tycker. alla är så otroligt individuella :lol:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-23 08:52

JustAudioMagic skrev: följ egna intryck och gå inte efter vad andra säger eller tycker. alla är så otroligt individuella :lol:

För detta krävs självförtroende.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-23 09:17

Flint skrev:För detta krävs självförtroende.

Det är nog bristen på detta som gör att man mer än gärna slår hårt på oliktyckande eftersom dessa blir obeväm för ens oövertygade övertygelse. En otrygg hund hugger. De med gott självförtroende har mer distans och klara emotsägningar utan att övertygelsen berörs.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Re: Rätt eller fel av LTS

Inläggav PeterAkemark » 2007-04-23 09:29

Kaffekoppen skrev:
PeterAkemark skrev:
Kaffekoppen skrev:
Det viktigaste är att man har ett gemensamt intresse för välljud.

Det är mycket snack om just det här och min fråga är enklast möjliga:

Bör en förening som LTS bestämma sig för någon viss inriktning, eller är det rätt att ha en bred syn att alla ljudideal kan samsas?

Stryk väl i välljud, det är en värdering som bara styr i någon riktning som du nog inte vill ha!

Om det behövs någon specifik inriktning, så bilda undergrupper där den specifika inriktningen kan vara förhärskande.
Mm.. jag kan förstå tankegången, men själva ordet "välljud" kan väl inte vara värdeladdat - det säger ju inget om på vilket sätt det skall uppnås.

Däremot kunde undergrupper kanske vara kul för de som har gemensamma specialintressen! Får se vad övriga i styrelsen känner för det..

Nä, det säger inget om hur det kan uppnås men ordet väl beskriver något subjektivt i ordet välljud. Välljudet tolkas på olika sätt för olika människor, där av det motstridiga i hela debatten om vad som är bra eller dåligt. Om du undviker att använda värderande uttryck så tror jag att du kan stimulera till ett aktivt tänkade bland medlemmarna och skapa en konstruktiv atmosfär. Det finns förmodligen många vägar att gå för att uppnå det du tänker dig, men ingen väg är mer rätt än de andra, förmodligen.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-23 09:39

meanmachine skrev:Det är nog bristen på detta som gör att man mer än gärna slår hårt på oliktyckande eftersom dessa blir obeväm för ens oövertygade övertygelse. En otrygg hund hugger. De med gott självförtroende har mer distans och klara emotsägningar utan att övertygelsen berörs.

Tycker det e synd på ett forum som faktiskt.se

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-23 09:40

Det håller jag med om. Målet är viktigare än vägen.

Ett problem är ju att det gärna missuppfattas att LTS skulle se det annorlunda.

Vi är ju inte direkt intresserade vad folk använder för utrustning eller hur de når sitt mål, det viktigaste är att de gör det. Många medlemmar, mig själv inräknat har inga av de produkter LTS har testat. Alla har väl egentligen te x både rum och högtalare som aldrig kommer testas :)

Kan vi bidra att förenkla vägen mot en bättre ljudåtergivning är vi glada. Vi ser våra tester som EN av många vägar att nå dit, och har aldrig sagt annat än att det är totallösningen som ger resultatet, inte enskillda komponenter i kedjan.

Välljud kanske är värdeladdat, eftersom det skulle innebära att motsatsen finns - riktigt crappy återgivning - men det finns ju.

Värdet i att nå välljud torde inte skillja någon åt som tycker om ljudåtergivning. Det vill väl alla ha?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-23 09:43

meanmachine skrev:Det är nog bristen på detta som gör att man mer än gärna slår hårt på oliktyckande eftersom dessa blir obeväm för ens oövertygade övertygelse. En otrygg hund hugger. De med gott självförtroende har mer distans och klara emotsägningar utan att övertygelsen berörs.

Ja, om man följer ett religiöst synsätt (som ofta dessa extremsubjektivister gör) så bör man ha en enorm tillit till sig själv för slå bort vetenskapen. 8)
Själv så är jag mer intresserad av verkligheten. :D
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi