F/E vetenskap eller Dogm

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

F/E. Vetenskap eller Dogm

Vetenskap
85
69%
Dogm (=lära)
38
31%

Antal röster : 123

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-22 18:37

Flint skrev:
dimitri skrev:
Mayro skrev:Resultaten är orimliga i sin helhet sett ur vinkeln att det faktiskt finns en rasande massa hifi i världen.. Med så få saker som klarar sig så är resultaten orimliga.. Så har jag igen förklarat en rätt självklar sak..

Håller herr Flint med om detta? En nyansering kanske? Består en gråskala av svart och vitt bara?

Hur ska jag uttrycka mig nu då? Allt bygger ju på om man vill uppnå det LTS anser med begreppet transparens eller inte. Jag skiter ju i den definitionen, alltså håller jag med Mayro. Ja.

Jag är besviken att du svarar så Flint. Har faktiskt väntat mig något bättre. Ok, du skiter i transparens, det verkar vara skälet till att du valde att svara så. Det finns dock många som inte skiter i transparens.
Om man nu skulle tolka ditt svar ett steg till så ÄR det så att f/e metoden inte är något för den delen av befolkningen som skiter i transparensen.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-04-22 18:38

meanmachine skrev:En klar brist på detta forum är att man möter ett påstående med ifrågasättnignar istället för motargument. VIlken apa som helst kan ifrågasätta men att motargumentera är svårt. :wink:

Trevligare stämmning nu. ändå är TRE troll igång samtidigt, Konstig :wink:

Det underlättar högst betydligt om det fanns ett giltigt argument att utgå ifrån också.

Sedär! Ett motargument! :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-22 18:39

Föredömligt. :lol:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-22 18:41

dimitri skrev:Om man nu skulle tolka ditt svar ett steg till så ÄR det så att f/e metoden inte är något för den delen av befolkningen som skiter i transparensen.

En riktig slutsats som jag ser det.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-04-22 18:42

Mayro skrev:
Piotr skrev:
Mayro skrev:Resultaten är orimliga i sin helhet sett ur vinkeln att det faktiskt finns en rasande massa hifi i världen.. Med så få saker som klarar sig så är resultaten orimliga.. Så har jag igen förklarat en rätt självklar sak..

Ett testresultat på en enskild apparat har väl ingenting som helst att göra med hur många miljoner andra apparater det finns där ute i stora världen?

Om det är få apparater som klarar sig (hur vi nu definierar det begreppet) kan det i mitt huvud bara tolkas som en sak... att det är svårt att konstruera och bygga hifi apparatur med ideella egenskaper.

Inget orimligt alls i detta. Dina förklaringar makes no sense och förefaller orimligt ogenomtänkta. ;)

/Peter

Peter. Tro mig mina ord är genomtänkta.

Jag förstår fortfarande inte vad som är orimligt. Hur ser du på det jag skrev i mitt inlägg ovan?

/Peter

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-22 18:42

dimitri skrev:Jag är besviken att du svarar så Flint. Har faktiskt väntat mig något bättre.

När ska du lära dig att hans främsta uppgift är att bråka och reta upp folk?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-22 18:44

subjektivisten skrev:
dimitri skrev:Jag är besviken att du svarar så Flint. Har faktiskt väntat mig något bättre.

Jag säger ju bara min mening. Vill du att jag ska ljuga istället?

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-22 18:45

subjektivisten skrev:

Pssssst: Herr F och moi är överens.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-22 18:45

dimitri skrev:
subjektivisten skrev:

Pssssst: Herr F och moi är överens.

Kul. Humor.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-22 18:50

Men jag säger ju det Peter. Resultaten ÄR orimliga helt enkelt.. Är det så svårt att förstå? Ett vetenskapligare sätt att svara mig vore att faktiskt ställa upp på att resultaten kan vara missvisande och sedan undersöka detta och SEDAN diskutera EFTER man undersökt..

Hade jag haft alla svaren så behövde jag ju inte skriva här. Då kunde jag ju bara förklarat felaktiga saker i fe metoden rakt upp o ner för analyserande..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-22 18:53

En intressant jämförelse vore mellan "LTS-transparenta" förstärkare och vanliga i någon blindaktig test där allmänheten fick tycka vad den ville.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-04-22 18:57

Mayro skrev: Resultaten ÄR orimliga helt enkelt.. Är det så svårt att förstå?

Vet att detta inlägg är dömt att misslyckas men kör ändå.

Jag förstår att du tycker att resultaten är orimliga, det har du upprepat säkert 20ggr bara i denna tråden men jag har faktiskt aldrig sett dig säga VARFÖR du tycker de är orimliga.

Om det är självklart för alla andra än mig att resultaten ÄR orimliga och VARFÖR så skulle jag vilja att någon (behöver inte var du Mayro) förklarade. Är det bara jag som är ovanligt korkad?? :?
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-22 19:00

Flint skrev:En intressant jämförelse vore mellan "LTS-transparenta" förstärkare och vanliga i någon blindaktig test där allmänheten fick tycka vad den ville.

Mycket.. Blindtester överlag är intressant.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-22 19:02

Rydberg skrev:Om det är självklart för alla andra än mig att resultaten ÄR orimliga och VARFÖR så skulle jag vilja att någon (behöver inte var du Mayro) förklarade. Är det bara jag som är ovanligt korkad?? :?

Lätt fixat. Om tankesättet hade bäring skulle det sprida sig vidare i FiHi-världen.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-04-22 19:03

Flint skrev:
Rydberg skrev:Om det är självklart för alla andra än mig att resultaten ÄR orimliga och VARFÖR så skulle jag vilja att någon (behöver inte var du Mayro) förklarade. Är det bara jag som är ovanligt korkad?? :?

Lätt fixat. Om tankesättet hade bäring skulle det sprida sig vidare i FiHi-världen.

Nazismen hade alltså bäring?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-04-22 19:04

Mayro

Men jag säger ju det Peter. Resultaten ÄR orimliga helt enkelt.. Är det så svårt att förstå?

Menar du att jag ska svälja det för att du säger att det är så, även fast du inte kan ge en hållbar föklaring till ditt uttalande?

Jag har förstått att du ställer dig skeptiskk till F/E test eller åtminstone de som LTS genomför. Jag tror att samtliga som läser på faktiskt har förstått att så är fallet.

Jag tror inte att någon förstår vad du anser är orimligt dock. Jag skulle uppskatta om du tänkte igenom och tog dig tid att förklara vad det är som är orimligt.

Ett vetenskapligare sätt att svara mig vore att faktiskt ställa upp på att resultaten kan vara missvisande och sedan undersöka detta och SEDAN diskutera EFTER man undersökt..

Jag kan ställa upp på både det ena och det andra 8O :wink: om du ger mig en förklaring till vad det är som du anser vara orimligt eller fel. Hitintills har du inte gjort det och jag förklarade det i mitt inlägg tidigare, detta utan kommentar på de argument som jag tog upp.

:)

/Peter

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-22 19:04

Rydberg skrev:
Flint skrev:

Ja, utan att ta ställning till företeelsen som sådan.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-04-22 19:05

En liten tanke.
Hur rimligt är ditt val av fru Mayro? Du valde och analogt borde resultatet vara orimligt med tanke på hur många kvinnor det finns i världen? Bara en? Eller var det så att du inte testat alla? Och hon du valde hade uppfyllde de kraven ? Tex att hon inte enbart sa de ord du ville höra utan istället är ärlig.

Som sagt, varför det är orimligt har du inte svarat på än.

(Inget ont menat, bara en bild, bara en bild)

edit: citat
Senast redigerad av tvett 2007-04-22 20:57, redigerad totalt 1 gång.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-04-22 19:07

Flint skrev:
Rydberg skrev:
Flint skrev:

Ja, utan att ta ställning till företeelsen som sådan.

Då föll ju ditt resonemang pladask

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-22 19:07

Då har du 20 ggr fått svaret "ORIMLIGA RESULTAT"..

Nu skall vi äta midda.. Mums...
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-04-22 19:08

Rydberg skrev:
Mayro skrev: Resultaten ÄR orimliga helt enkelt.. Är det så svårt att förstå?

Vet att detta inlägg är dömt att misslyckas men kör ändå.

Jag förstår att du tycker att resultaten är orimliga, det har du upprepat säkert 20ggr bara i denna tråden men jag har faktiskt aldrig sett dig säga VARFÖR du tycker de är orimliga.

Om det är självklart för alla andra än mig att resultaten ÄR orimliga och VARFÖR så skulle jag vilja att någon (behöver inte var du Mayro) förklarade. Är det bara jag som är ovanligt korkad?? :?

Frågan är kanske lika svår att besvara för Mayro som när jag frågade dig hur du kunde veta hur ett fonogram låter för nån dag sen.
Övertygelse är kanske svaret i bägge fallen?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-22 19:42

helt ärligt så förstår jag inte VAD problemet är.. Efter så vetenskapligt förklarat mig jag kan samt till o med fått verifierat av en som tydligen kunde en del om vetenskap osv så skall mina ord räcka.. DVS att fe testen ger enligt mitt tycke orimmliga resultat och därför BÖR för sin trovärdighet synad i sömmarna av en del opartiska synare. Samt På ANNAN plats än dom sker idag.... Gärna med typ folk som Johan Lindroos med där det finns ett öppet huvud UTAN spikade saker i sten OM nya rön kommer..

Det vore skoj. Samt en riktig avstamp mot moderniserade relationer och öppenhet..

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-22 19:49

Mayro skrev:helt ärligt så förstår jag inte VAD problemet är.. Efter så vetenskapligt förklarat mig jag kan samt till o med fått verifierat av en som tydligen kunde en del om vetenskap osv så skall mina ord räcka.. DVS att fe testen ger enligt mitt tycke orimmliga resultat och därför BÖR för sin trovärdighet synad i sömmarna av en del opartiska synare. Samt På ANNAN plats än dom sker idag.... Gärna med typ folk som Johan Lindroos med där det finns ett öppet huvud UTAN spikade saker i sten OM nya rön kommer..

Det där var verkligen ett bra argument som knappast går att argumentera mot :wink:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-22 20:42

Mayro skrev:Då har du 20 ggr fått svaret "ORIMLIGA RESULTAT"..

Men EXAKT varför är resultatet orimligt? Bara för det inte ger bra resultat till det du gillar?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-22 20:47

subjektivisten skrev:Men EXAKT varför är resultatet orimligt? Bara för det inte ger bra resultat till det du gillar?

Därför att om resultatet vore så suveränt vettig skulle metoden sprida sig till fler än den nuvarande lilla spillran till grupp.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-04-22 21:14

Flint skrev:
subjektivisten skrev:Men EXAKT varför är resultatet orimligt? Bara för det inte ger bra resultat till det du gillar?

Därför att om resultatet vore så suveränt vettig skulle metoden sprida sig till fler än den nuvarande lilla spillran till grupp.

Nämen det var väl ingen bra förklaring heller? :)

/Peter

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-22 21:19

subjektivisten skrev:
Mayro skrev:Då har du 20 ggr fått svaret "ORIMLIGA RESULTAT"..

Men EXAKT varför är resultatet orimligt? Bara för det inte ger bra resultat till det du gillar?

tror du det är så?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-22 21:31

Piotr skrev:
Flint skrev:

/Peter

Du kanske har rätt. Nu måste jag fundera ett tag. 8O
Njae, jag tycker fortfarande att det ligger lite i det.
Det som är bra brukar folk vilja ta till sig i egoistiskt syfte
eftersom dom tror sig tjäna något på det.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-04-22 21:37

Flint skrev:
Piotr skrev:
Flint skrev:

/Peter

Du kanske har rätt. Nu måste jag fundera ett tag. 8O
Njae, jag tycker fortfarande att det ligger lite i det.
Det som är bra brukar folk vilja ta till sig i egoistiskt syfte
eftersom dom tror sig tjäna något på det.

Ja det ligger iofs. något i det du säger.. men det förutsätter ju att folk vill ha "transparanta" grunkor och att det de facto kommit till deras kännedom att metoden (minnesota var det va? ;) ) finns och fungerar.. om vi nu utgår ifrån att den gör det

/Peter

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-22 21:46

Piotr skrev:Ja det ligger iofs. något i det du säger.. men det förutsätter ju att folk vill ha "transparanta" grunkor och att det de facto kommit till deras kännedom att metoden (minnesota var det va? ;) ) finns och fungerar.. om vi nu utgår ifrån att den gör det

/Peter

Det var just det. Vill folk verkligen ha transparens och anser det vara värt besväret att nå det. Jag tvivlar. Mycket förstås beroende på att jag själv är helt likgiltig inför begreppet och synsättet. F/e i sig är däremot kul ur teknisk synvinkel som en viss mätmetod.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi