Rörslutsteg / rörförstärkare med goda värden..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2007-04-22 20:16

Det här blir lite av OT. Men antingen ska det mäta bra eller så ska det låta bra.

Rör är inte laboratorieutrustning längre, utan lever kvar som musikförmedlare för dom som gillar musik.

Min bedömning efter över 40 år som aktiv Hifi entusiast är att rätt "rörspis" är oslagbar på musikförmedling.

Jag tar på skyddshjälmen, så gå loss "mätnissar".

MVH
Lech :) :) :) :) :)

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-04-22 21:38

Piotr skrev:Du menar vilka distortionsvärden som kan anses vara bra?

Med tanke på "referens för mämässigt bra".

/Peter

Ja i princip samt att frekvenskurvan inte är kurvig. Croft har jag några äldre tester med diagram på och de har låg distortion och jämn frekvenskurva... Unison och endel andra välkända märken kan har ganska hög uppmätt sk harmonisk andrahands distortion. Bra lyssningstest-resultat och distortionstal är sällan smmanlänkbart på rörförstärkerisidan.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-04-22 21:48

matereo skrev:
Rydberg skrev:
Ragnwald skrev:Amerikanska Audio Research är ett gott val, men även franska Jadis.
http://www.jadis-electronics.com de har slutsteg på upp till 2600 watt/kanal.
Kanske en Jadis DA-5 skulle funka 2x50watt.

Jadis skulle jag inte rekommendera, tycker det färgar tämligen kraftigt.

Denna tråden handlar inte om vilka man tycker färgar ljudet utan om det finns några som mäter bra... Frågan är bara vad som är referens för mätmässigt bra?

Vi får väl se hur DA-7-an mäter i veckan. Jag skall bara byta allt väsentligt först ..... 8O :lol:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2007-04-22 21:56

När jag sitter på "hemmet" ska jag köpa mig ett oscilloskåp och ett förstoringsglas och titta på musiken.

Då stör jag inte tant Anna i rummet intill.

MVH
Lech :) :) :) :) :) :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-22 22:00

lech skrev:När jag sitter på "hemmet" ska jag köpa mig ett oscilloskåp och ett förstoringsglas och titta på musiken.

Då stör jag inte tant Anna i rummet intill.

MVH

Chansen att hon är lite döv är å andra sidan överhängande, så det kanske inte spelar så stor roll om du väsnas lite. Jag ska ha min Tele och en halvrutten Marshallstack med mig. Då blir det garanterat väsen. :P

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-04-22 22:08

*TWAAAAAAANG*

Har en skön gammal Hondo som jag pluggar in i en Marshall 2x12" ibland å leker bluesgitarist. Kan knappt spela men attans vicket skönt ljud. Spelar in min truddilutt nån dag å skickar dig. 8)

/Peter

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2007-04-22 22:08

Hoppas du får rummet på andra sidan så kan vi både se och lyssna ihop.

Jag ska ha min Tele och en halvrutten Marshallstack med mig. Då blir det garanterat väsen.

Jag är nog där först, men jag ska försöka "hålla rummet" tills du kommer.

MVH

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-22 22:13

Piotr skrev:*TWAAAAAAANG*

Har en skön gammal Hondo som jag pluggar in i en Marshall 2x12" ibland å leker bluesgitarist. Kan knappt spela men attans vicket skönt ljud. Spelar in min truddilutt nån dag å skickar dig. 8)

/Peter

Gör så. Du får tillbaka en av mina. :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-22 22:17

lech skrev:Hoppas du får rummet på andra sidan så kan vi både se och lyssna ihop.

Jag ska ha min Tele och en halvrutten Marshallstack med mig. Då blir det garanterat väsen.

Jag är nog där först, men jag ska försöka "hålla rummet" tills du kommer.

MVH

Låter bra. Då kan vi snacka motkoppling och gallerläckor och flörta med tanterna som inte fattar ett smack.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-04-22 22:22

Gallerläckor?

Finns det galler som är täta? Då blir dom ju lita anodaktiga på nåt sätt .....

Anodiserade galler, finns i rött och blått, dock sällan samtidigt.

:lol: :lol:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2007-04-22 22:23

Hmmm Yepp.
MVH

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-04-22 22:25

:? :? :? :? :? :? :? :? :?
Class only looks like arrogance from below.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-04-22 22:27

NN
jag frågar er, för jag har ingen koll på rör. han ville bestämt ha rör.

I slutet av 50-talet tillverkade McIntosh (tror jag att det var)ett rörslutsteg på 150 watt som användes vid skivgravering.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-22 22:28

Orgie i smileys här.

8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8)

Tror jag är värst nu :D
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-04-22 22:31

Ja visst är de coola! Dock förlora de sin funktion om de okynnesanvänds slentrianmässigt 8)

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2007-04-22 22:35

Mina "smilis" ger tempen på sinnet i mitt inlägg. 5 :) är max 5 :evil: är min.

MVH

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-04-22 22:44

ok :|

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-04-24 00:05

Tack Flint och ni andra för svar :)

Skall ge mig ut på det stora vida internet och leta reda på någonting.
NN

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-04-24 01:27

Slutsteget i Crofts V serie lär mäta oerhört bra 0.01-0.02 i distortionsvärdesmätningarna ca. Slutsteget är på ca 30 watt har jag för mig och finns ibland på ebay.

Nu kom jag just hem fån krogen men thd kallas det väl?

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-24 10:16

varför är mätningar viktigt, frågar jag trådskaparen??

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-04-24 10:18

Därför att mätdata visar vilka egenskaper apparaten besitter och därmed hur den påverkar signalen. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-04-24 10:21

Morello skrev:Därför att mätdata visar vilka egenskaper apparaten besitter och därmed hur den påverkar signalen. :)

Morello tycker du att man kan avgöra hur ett steg låter efter att ha sett bara mätningar på det?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-04-24 10:26

Harryup skrev:
Morello skrev:Därför att mätdata visar vilka egenskaper apparaten besitter och därmed hur den påverkar signalen. :)

Morello tycker du att man kan avgöra hur ett steg låter efter att ha sett bara mätningar på det?

Ja, i förekommande fall.

När det gäller rörsteg är ofta distorsionen och utgångsimpedansen av sådan dignitet att de tvivelsutan färgar högst hörbart.

Å andra sidan kan man aldrig vara säker på huruvida en apparat färgar om man inte hittar ngåot suspekt när man mäter - det finns alltid en risk för att man missar något.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-04-24 10:31

Morello skrev:
Harryup skrev:

Ja, i förekommande fall.

När det gäller rörsteg är ofta distorsionen och utgångsimpedansen av sådan dignitet att de tvivelsutan färgar högst hörbart.

Å andra sidan kan man aldrig vara säker på huruvida en apparat färgar om man inte hittar ngåot suspekt när man mäter - det finns alltid en risk för att man missar något.

Fast då tänker du på steg som kanske har någon parameter som sticker ut.
Och du har kanske själv fått mätt upp just precis det du leter efter.
Men om du tar "standard broschyrmätningar" och jämför 2 okända steg typ en 208 och Bryston. Skulle du då pricka rätt? Hypotetiskt förstås.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-24 10:45

Morello skrev:Ja, i förekommande fall.

tycker du har otroligt fel där....

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-04-24 10:55

JustAudioMagic skrev:
Morello skrev:Ja, i förekommande fall.

tycker du har otroligt fel där....

Inte så mycket att tycka till om; faktum är att distorsionsnivåer om flera procent och utgångsimpedanser renderandes avvikelser i frekvensgång om flertalet decibel är de facto hörbara. 8)
-Innehar F-skattsedel-

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-24 10:57

Morello skrev:Inte så mycket att tycka till om; faktum är att distorsionsnivåer om flera procent och utgångsimpedanser renderandes avvikelser i frekvensgång om flertalet decibel är de facto hörbara. 8)

det är faktiskt väldigt mycket att tycka till om. bara för att mätning visar helt fel åt skogen så finns det säkert många öron som tycker om just det ljudet. man kan aldrig säga generellt ut att den o den är helt kass på grund av mätning och fakta. har man inte lyssnat på den själv som individ kan man inte heller uttala sig

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-04-24 11:01

JustAudioMagic skrev:
Morello skrev:Inte så mycket att tycka till om; faktum är att distorsionsnivåer om flera procent och utgångsimpedanser renderandes avvikelser i frekvensgång om flertalet decibel är de facto hörbara. 8)

det är faktiskt väldigt mycket att tycka till om. bara för att mätning visar helt fel åt skogen så finns det säkert många öron som tycker om just det ljudet. man kan aldrig säga generellt ut att den o den är helt kass på grund av mätning och fakta. har man inte lyssnat på den själv som individ kan man inte heller uttala sig

Helt riktigt, om man är noga att skilja på äpplen och vinterdäck. I detta fallet är det uppmätt versus upplevt. En mätning säger mkt lite om vad du gillar, och vad du gillar säger mkt lite om vad det mäter. De båda fenomenen är inte helt skilda, av förekommen anledning, men bra nära.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-24 11:03

Vee-Eight skrev:Helt riktigt, om man är noga att skilja på äpplen och vinterdäck. I detta fallet är det uppmätt versus upplevt. En mätning säger mkt lite om vad du gillar, och vad du gillar säger mkt lite om vad det mäter. De båda fenomenen är inte helt skilda, av förekommen anledning, men bra nära.

och man behöver mäta för att...?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-04-24 11:06

JustAudioMagic skrev:

Det finns inget som hindrar att ni båda har rätt. Att förstärkaren uppvisar höga distnivåer och stora frekvensavvikelser förhindrar inte att folk kan tycka bra om det. Men att säga att felen (jämfört med "straight wire with gain") inte finns är bara dumt. Mycket bättre att säga "visserligen ger den 10% andratonsdist och rullar av mjukt i diskanten, men lyssna och hör vilken magi det blir!".
It's all fun and games until Darth Vader comes.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi