En stillsam natt på jobbet, så jag tog en tur på Euphonia...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-04-22 09:52

Flint skrev:För 20 år sedan trodde jag att jag behövde en bil för 2000000:-. Idag vet jag att jag klarar mig med en begagnad Trabant. J¤vla bilindustri och häng alla bilförsäljare i kungpulorna.

Ja sånt är livet!! :D
Mitt minne är blott ett minne numera.

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-22 09:59

Flint skrev:Kan upplysa om att RG62 och EKK även förgyller min vardag. Inte för att LTS har rekommenderat dom utan trots att dom har gjort det.

Då måste du (föhoppningsvis) vara glad att så många kan förgylla SIN vardag tack vare LTS. För det är väl inte som har upplyst någon om dessa kablars förträfflighet.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-22 10:06

dimitri skrev:
Flint skrev:Kan upplysa om att RG62 och EKK även förgyller min vardag. Inte för att LTS har rekommenderat dom utan trots att dom har gjort det.

Då måste du (föhoppningsvis) vara glad att så många kan förgylla SIN vardag tack vare LTS. För det är väl inte som har upplyst någon om dessa kablars förträfflighet.

Som egoist tänker jag bara på mig själv.

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-22 10:21

Flint skrev:
dimitri skrev:

Du vill ju hjälpa LTS. Eller finns det två Flint på forumet?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-22 10:23

dimitri skrev:
Flint skrev:
dimitri skrev:

Du vill ju hjälpa LTS. Eller finns det två Flint på forumet?

Om jag räknar in alla alter egon jag har så blir det minst åtta. Det kan vara 38 med eftersom minnet är behändigt selektivt.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-04-22 11:39

Ah,

jag tror hr Flint håller med LTS ang. kabelromantik. Så det så.

T

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-22 11:45

Thomas_A skrev:Ah,

jag tror hr Flint håller med LTS ang. kabelromantik. Så det så.

T

Största anledningen är nog att min ekonomi inte tillåter något stort "nöjeskonto". Men jag skulle nog inte handla så dyra kablar ändå. Då reste jag hellre för pengarna.

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2007-04-22 12:31

Jag var på väg ner i kabelträsket ibörjan av mitt hifi liv(2 år sedan) men så råkade jag snubbla över faktiskt.se och kom ganska fort till insikt

Jag köpte mig helt vanliga billiga kablar till min stereo.Min stereo har kostat mig 15000 kr+ 2000 kr i kabel och anledningen till att det är så "mycket" pengar som 2000 kr är för att jag varit tvungen att köpa många meter kabel.

Men en sak som är lite små äckligt är alla Hifi blaskor som använder just dessa STORA ord om kablar när dom recenserar..

/Danne

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-22 12:36

LEXrasta skrev:Jag var på väg ner i kabelträsket ibörjan av mitt hifi liv(2 år sedan) men så råkade jag snubbla över faktiskt.se och kom ganska fort till insikt

Jag köpte mig helt vanliga billiga kablar till min stereo.Min stereo har kostat mig 15000 kr+ 2000 kr i kabel och anledningen till att det är så "mycket" pengar som 2000 kr är för att jag varit tvungen att köpa många meter kabel.

Men en sak som är lite små äckligt är alla Hifi blaskor som använder just dessa STORA ord om kablar när dom recenserar..

/Danne

Tidningarna hjälper branschen att sälja. Om trenden är kablar är det naturligt att tidningarna skriver om det. Om trenden vore transparens skulle dom skriva om det. Nu blir transparens aldrig trend eftersom det inte finns några pengar för branschen att tjäna där.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-22 12:40

Lexrasta skrev:Jag var på väg ner i kabelträsket ibörjan av mitt hifi liv(2 år sedan) men så råkade jag snubbla över faktiskt.se och kom ganska fort till insikt

Samma här. Har varit på väg mot avgrundens brant på kabelsidan men blev räddad. :) Dock för att handla en massa stereoprylar i stället. Så nu håller frun på att kanska ut mig snart. Smygköp går än så länge :)

När jag väl köper en kabel nu för tiden håller jag noga med att jag köper den för att den är snygg. :wink:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2007-04-22 13:27

Hetsporren skrev:Eftersom jag själv var på den nivån (eller hur man nu skall säga?) för inte så många år sen ...

Grymt bra inlägg! Guldstjärna! 8)
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-22 13:33

LypsylateX skrev:
Hetsporren skrev:Eftersom jag själv var på den nivån (eller hur man nu skall säga?) för inte så många år sen ...

Snarare sorgligt, för branschen.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-22 13:41

Hetsporren skrev:MATA INTE TROLLEN - MATA INTE TROLLEN - MATA INTE TROLLEN :!:

Nej, ska inte göra det. Han blir mer och mer pinsam och desperat. Som en 3 åring :lol:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-22 13:44

subjektivisten skrev:
Hetsporren skrev:MATA INTE TROLLEN - MATA INTE TROLLEN - MATA INTE TROLLEN :!:

Nej, ska inte göra det. Han blir mer och mer pinsam och desperat. Som en 3 åring :lol:

Mums, mums. 8)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-22 14:47

Flint skrev:Nu blir transparens aldrig trend eftersom det inte finns några pengar för branschen att tjäna där.

Det är sant att pengar styr. Påverkas en förening att bli vinstdrivande så kommer säker transparensen att färgas efter maginalerna.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-22 14:48

LypsylateX skrev:

Tack! :oops:

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-04-23 00:20

En liten liten uppmaning från mig, trådskaparen....

Nu var ju min tråd utsprungen ur lite nattligt funderande på jobbet, som jag sen knattrade ned utan større planer på att det skulle rendera Nobelpris i vare sig litteratur eller fysik: men jag vore ændå glad om vi kunde førsøka føra en i grunden seriøs diskussion inom æmnet.

Dr Tinnitus

Dr_Tinnitus

Re: Hjärnan är inte objektiv

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-04-23 00:33

Flamenco skrev:En kvasipsykologisk tanke, handlar det inte om att genom självbedrägeri lurar man sig själv att man upplever en förväntad förändring. Det är ju svårt att som enskild konsument att utföra en objektiv test. Och strävan efter det bästa ljudet gör att man därför okritiskt låter sig påverkas av de subjektiva synpunkterna som florerar, istället för den faktiska vetenskapen som lyser med sin frånvaro. Jag sitter nämligen själv i detta stadiet här hemma och vet inte logiskt vad jag skall tro.

Ja, dær tror jag du har många rætt. Folk har ofta alldeles før dålig koll på både fysiken och hur lættlurade vi ær.

Men en sak som ær lite mærklig ær ju att inom bl a. Hifi-hobbyn så ær det från många håll helt normalt att påstå en herrans massa saker utan att det verkligen kan backas upp. Man påstår att det blir en jækla skillnad, som man mærker direkt, med byte av kablar. Men inte fan ær det många som ær intresserade att få dessa upplevelser verifierade genom att utføra korrekta blindtester och se om det man tycker sig uppleva verkligen kan detekteras æven då, eller inte.

Om detta skulle ske inom lækemedelsindustrin så ær det ett absolut krav att åsikter påståenden och upplevelser kan styrkas i seriøsa blinda tester, av just den anledningen att man ær mycket væl medeveten om hur lætt vi kan påverkas av yttre faktorer och førvæntningar m.m. Just dærfør kan man inte lita på vad man tycker efter några banala jæmførelser.

Samma sak gæller ju æven inom t ex. motorsport eller annan sport. Om man stæller in en F1, och då ændrar nåt før att se om det blir någon skillnad, och sen føraren menar att det kænns mycket bættre, så går man ju in i loggen før testrundan och jæmfør tider m.m. Skulle man då se dær att føraren ær væsentligt långsammare per varv så spelar det ju ingen som helst roll om føraren sjælv tycker att det blev bættre, ty tiderna talar sitt tydliga språk, det blev sæmre.

Det som førvånar mig ær varfør det ær så ointressant før de allra flesta att kolla upp och få det mer sækert bekræftat, om det dær man tycker sig uppleva eller høra, verkligen ær en verklig ljudskillnad eller inte? Om det visar sig stæmma så ær det ju bra. Och stæmmer det inte så ær det væl också bra, før då kanske man slipper att slanta 20 000 kr på kablar och istællet får samma ljudkvalitet med kablar før 2000 kr eller kanske bara 200 kr. Då får man ju slantar øver till øl, resa, eller ett par fetare høgtlalare. Varfør inte investera det i rediga akustiska hjælpmedel?

Flamenco skrev:Tack för en mycket intressant tråd och hoppas att någon psykolog/psykoakustisk ”forskare” kan komma med någon slags förklaring.

Jag bugar mig.

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-04-23 00:50

Hetsporren skrev:Eftersom jag själv var på den nivån (eller hur man nu skall säga?) för inte så många år sen så kanske jag kan förklara lite om det där beteendet. För mig handlade det om någon slags bekräftelse, alltså att jag med min stora erfarenhet av lyssning och jämförelser hade något att delge andra. Ivrigt påhejad av några f.d. hifi-vänner, som levde på att sälja dyr-fi, skrev jag sen omdömen och recensioner så att tangentbordet glödde. Använde garanterat liknande vokabulär och överdrifter som killarna på Euphonia men förstod faktiskt inte att jag var ute och cyklade, jag var ju säker på alla de där skillnaderna jag hörde och beskrev. Även om jag vid några tillfällen faktiskt gav upp ett par kabeltester pga att jag till slut (efter att ha kopplat om tre signalkablar i min anläggning) blev förvirrad och osäker på vad jag skulle tycka. Det var hur som helst inga problem för mig att verkligen höra hur olika cd-spelare, förstärkare och högtalarkablar lät.

För att inte tala om modifieringar (Harmony Design). Efter att ha låtit modda min Technics SL-PG840 var jag lyrisk, den lät ju så otroligt mycket bättre än tidigare! Kompisen gillade min spelare och köpte en likadan, men lät bli att modda den. Något halvår senare släpade han hem spelaren till mig och vi jämförde: ingen skillnad alls! Trots denna erfarenhet ringde inga varningsklockor om att något i mitt sätt att lyssna, jämföra och tycka, skulle vara fundamentalt fel. Jag fortsatte min hobby-karriär som självutnämnd hifi-expert som förut och det var inte förän jag slutade kröka ungefär (två år sen), som jag nyktrade till även vad gällde mitt förhållningssätt till hifi. Någonstans där kunde jag på allvar börja förstå och prestigelöst ta till mig alla uppenbara orimligheter i mitt subjektiva tyckande och började så smått inse att de jag innan bråkat med på detta forum, faktiskt.se hade "rätt".

Ett helt fantastiskt och insiktsfullt inlägg från Hetsporren. Så prestigelöst och klarsynt att jag nästan tappade popcornbunken i golvet då jag läste. 8) 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-23 01:31

Som sagt. Alla burkar ÄR inte anpassade för ekk. utan många blir oerhört nasala och låter riktigt otrevligt till o med..

Självklart är man en idiot för man då väljer ett annat alternativ som LÅTER bättre och inte nasalt och elakt..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2007-04-23 01:39

Nej, nej Mayro...så är det inte...du har bara inte kommit till insikt ännu :lol:

Men det är lugnt...ännu har du tid. :wink:

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2007-04-23 02:32

Väckelse möte? :D Hallelujah Mer ekk till folket,Hallelujah. :P
Eller har denna tråd blivit en tråd där man kan erkänna sina synder på kabelområdet, och att man nu har kommit till insikt och att ekk frälser jorden ifrån ondo, Hallelujah :P

Varför börjar jag tänka på ordet sekt...

Och för övrigt så är det en helt vanlig Faktikskt.se tråd där man häcklar och förlöjligar andra forum och dess medlemmar i sann Faktiskts.se still med moderatorernas godkännande Riktigt ur dåligt! 8O

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-04-23 04:04

FBK skrev:Väckelse möte? :D Hallelujah Mer ekk till folket,Hallelujah. :P
Eller har denna tråd blivit en tråd där man kan erkänna sina synder på kabelområdet, och att man nu har kommit till insikt och att ekk frälser jorden ifrån ondo, Hallelujah :P

Varför börjar jag tänka på ordet sekt...

Och för övrigt så är det en helt vanlig Faktikskt.se tråd där man häcklar och förlöjligar andra forum och dess medlemmar i sann Faktiskts.se still med moderatorernas godkännande Riktigt ur dåligt! 8O

Så, har du något mer konkret och givade att skriva som handlar om det jag skrev om i mina inlægg? Ær det något du tycker jag har kæpprætt fel i eller har jag rætt i något, på något sætt?

Nu skrev jag førvisso om ett annat forum, och någon anvændares nick dær næmndes ja. Men påstod jag direkt till någon namngiven att denne var idiot eller liknande? Jag tror inte det....

Vad jag førsøker att klura ut och diskutera, ær det mærkliga fenomen att så många sannolikt vuxna personer, kan bli så totalt blinda før fakta vetenskap och sanning, att de utan grænser (i princip) svæljer och køper allt som påstås ge bættre ljud. Detta trots att i princip ingen seriøs uppbackning av påståendena om førbættringar eller ens funktionen finns. Ændå lyckas folk høra skillnader, från små till helt enorma, som inte finns i verkligheten. Ja i alla fall inte så fort det testas under ordentligt kontrollerade former. Då går folk i princip alltid bet på det de så himla lætt høs skillnad på annars. Luktar inte det medium och Tarot m.m. lång væg det?

Ta bara Shakti Stones. Dær finns ingen vettig førklaring till att de skulle funka, ingen klar funtionsprincip som ær førankrad i fysik naturlagar och verklighet. Dessutom så sæljer samma firma sådana stenar till bilars styrsystem før motorer, som påstås ge allehanda førdelar som bilægare kan ønska sig av sin motor. Men den som kan lite om moderna bilars styrsystem (jag till exempel) kan direkt sæga att det ær rent trams och bluff i deras påståenden om denna sten. Inte nog med det, de ær så rackarns filuriga att de i førebyggande syfte sagt att førbættringen inte kommer på en gång, utan stenarna ska ligga på apparater och kablar under længre tid. Det ær ju ett sætt att slippa undan tester dær man skiftar fram och tillbaka, før det har man ju redan sagt att det inte funkar. Lik førbenat så hør de troende genast stora skillnader så fort stenarna lægs på plats eller tas bort. Men så skulle det ju inte funka enligt firman sjælv...

Sen kan man ju fundera vidare med øppet sinne, kritiskt och logiskt tænkande. Killen som køpt svindyra superduperkabeln då, den som var mega ultraskærmad. Hur fan kan han høra någon skillnad på ljudet om det læggs en Shakti On Line på kabeln?? Ær det ett bevis på att den dær kableuslingen før 20 000 kr inte var så himla superduperskærmad som det påstods? Eller ær det bluff med stenen? Minst en av produkterna måste han ju hur som helst blivit blålurad på!?

Nu kan ju tyckas att jag bara gnæller och klagar på folks trevliga hobby. Men det ær egentligen inte det jag ær ute efter. Jag førsøker få folk att øppna øgonen och tænka logiskt, tænka kritiskt. Jag har egentligen inget emot att folk fnular med div. jox på och runt sin anlæggning, om det gør det før att resultatet blir trevligare på något sætt. Och då menar jag at det kan se trevligare ut, ge en trevligare atmosfær, kænnas trevligare m.m. Men sæg då før bøvelen inte att man hør en himla stor førbættring på ljudet, nær en sådan førbættring inte ær fysikt møjlig. Før finns verkligen denna førbættring, och i den storleksklassen som det ges uttryck før och det handlar om kablar føtter møss och andra mærkligheter (ja ni vet vad jag syftar på før grejor) då skulle inte bæste her James Randi sitta på sin 1 mille Dollars heller. Før då skulle någon med guldøron før længe sedan ha visat att det de påstår ær sant och sen suttit vældigt nøjd på typ Bahamas med en 2-litersdrink och firat millionen. Men, nu har detta ænnu inte skett, och det trots att Randi har utmanat sjælvaste ægaren till Shakti Innovation att gøra testet och knipa millen dollars om han klarar det. Men han, av alla, avbøjde det. Han har i alla fall inte gjort det. Før mig ær det ett av de uppenbaraste bevisen før att inte ens ahn som tillverkar och marknadsfør Shakti tror på sin egen produkt...

Samma sak gæller alla medium och andra som påstår sig ha paranormala førmågor. De skryter hela dagarna hur lekandes lætt de fixar både det ena och andra, snackar med andar, kan leva bara på luft och fan vet allt. Men inte heller de har någonsin kunnat bevisa sina påståenden i ett kontrollerat test. Och ursækterna før att slippa test eller efter ett misslyckat test æro mycket krystade och pinsamma.

Som jag ser det så finns det en klar paralell mellan Voo-Doo och snake oil inom Hifi-bransch och hobby, och Tarot damer siare horoskop medium och andra løgnare och bluffmakare som livnær sig på att skinna folk genom att lura på dem bluffprodukter før dyra pengar.

Før mig vore det mycket ærligare om Shakti Stones marknadsførdes som en trevlig "sten" som ger din anlæggning ett mer exklusivt utseende, och kan æven anvændas till brevpress dørrstopp bokstød samt se till att EP-fodral inte blåser bort i korsdrag. Ska man næmna något om att de kan påverka ljudet så skulle man kunna tænka sig att de kunde anvændas till att læggas på skallrande hyllor i bokhyllan....

Dr Tinnitus

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-04-23 05:48

På tal om kablar ja....

Många upplever ju oooooerhørda førbættringar eller førændringar nær det byter mellan olika kablar hit och dit. Beskrivningarna på upplevelser och påstådda faktiska ljudførændringar slås nog bara av vinsmuttare Fritjofssons svada om just viner... :D

Vissa livnær sig i en eller anna grad på att krænga exklusiva nætkablar som givetvis påstås ha nærmast magiska konstruktioner design och påverkan på ljudkvaliteten. De som køper påstår æven de att det blir himla stora skillnader, några beskriver det næstan som chockartade skillnader.

Men hur verklighetsførankarat ær detta då? Ja jag har alltid varit starkt skeptiskt och kristiskt till alla dessa påståenden, helt enkelt før att påståenden ær alldeles før fantastiska før att det ska kunna vara sant och har inget stød i fakta fysik och verklighet.

Nu satt jag och rotade runt lite på nætet inatt igen och ramlade øver ett (av vældigt få får man førmoda) ordentligt blindtest på just olika nætkablar. Och vad blev då resultatet nær det testas seriøst kontrollerat och blint?? Ja det førvæntade, ingen statistiskt signifikant skillnad kunde detekteras. Man kunde lika gærna ha singalt slant.....

Hær kan man læsa om testet.

http://www.randi.org/jr/012805opinions.html#3

Kommentera gærna testet oc h resultatet, eller trådens æmne i øvrigt.

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2007-04-23 07:21

Dr T, din herre är nöjd med dig. Du får offra några Ekkkablar till hans ära!
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2007-04-23 07:33

Hej

Tycker detta är en väldigt bra kabeltråd. Själv har jag helt vanliga högtalarkablar köpta på siba för ca 100:- för 10 meter och tycker att ljudet är precis så bra som det ska vara. Signalkablar har jag en lite dyrare variant från hifiklubben (500:- klassen). När jag kopplade in dom första gången så märkte jag ingen skillnad alls mot kablarna jag hade innan (vanliga lakritssnören) men det kändes lite bättre att veta att det är en ännu mindre risk för störningar i kabeln nu än innan.
Ganska nyligen så gjorde jag dock en, som jag ser det, kabelsynd :) . När jag införskaffade en ny dvd som inte hade optisk utgång som jag har använt innan så köpte jag med en dubbelskärmad, blå och lite tjockare koaxialkabel för säkert 300:- Denna investering var i ljudkvalitetshänseende fullständigt onödig (i min värld iallafall) då en digital signal färdas precis lika bra i ett lakritssnöre, hur kan jag annars sitta i soffan med datorn i knät och ha 25 meter low-end nätverkskabel utringlad genom lägenheten och inte märka några som helst prestandaproblem med internet??
Nåväl, trots den blåa koaxialkabelns icke-existerande prestandaförbättring så tycker jag att extrasumman pengar nästan är berättigad genom att det känns lite bättre, speciellt när man håller på och kopplar. Men att lägga tusentals kronor på att få en bättre känsla i grejerna skulle jag aldrig kunna berättiga för mig själv.

//Håkan,
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-04-23 07:56

Bongo

Det är inte vilket som när det gäller digital audio och kablage. Känsligheten beror på vilken typ av ingång det sitter på din DAC och hur väl den undertrycker jitter (tids och amplitudstörningar på klocksignalen). Jitter kan alltså uppstå i den digitala kabeln samt i dess sändar krets/drivkrets (förutom en massa andra ställen).

Till skillnad från en analog signalkabel som bara behöver ha exemplariskt beteende upp till 20.000Hz eller kanske 100.000Hz så måste en digitalkabel kunna hantera signaler upp till flera miljoner Hertz.

/Peter

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-04-23 08:16

Piotr skrev: Jitter kan alltså uppstå i den digitala kabeln samt i dess sändar krets/drivkrets (förutom en massa andra ställen).

Ja, precis!

Det märks otroligt tydligt nu när dom har lagt om till digitala TV-sändningar.

Tiden går mycket fortare än klockan nu, det jittrar som attans i min gamla antennkabel. Funderar på att byta till ny guld/blå kabel från SydVäst.

När jag sitter här vid datorn så är TV4-klockan bara strax efter 8 på morgonen, men när jag kollar TV4 i vardagsrummet så är hon närmare nio.

Jag borde ha åkt till jobbet för länge sen. Skit. :cry: :cry:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-04-23 08:34

Det var skojigt skrivet men jag vet inte hur jag ska tolka det.. :? :)

edit: för övrigt så påverkar en ostabil klocksignal (jitter) även bild/video och inte bara audio.

/Peter

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-04-23 09:23

Om digitalpulserna går in i kabeln med lika tidsförskjutning, hur kan de då komma ut ur kabeln med olika tidsförskjutning? Vad skulle det vara som gör att en del pulser går fortare än andra i vissa kablar?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi