Moderator: Redaktörer
meanmachine skrev:Är det någon som reflekterat över räkningen som nu är 31% på Dogmsidan.
Greelsleaves skrev:Jag skulle vilja ha svarsalternativet "Vet ej", el. "Är ej säker" etc. för att svara på ett sätt som speglar min okunnighetsgrad. Det kanske även skulle gå att ha ett längre alt. i stil med: "Ej supervetenskapligt, men värdefull vägledning för de som önskar neutralt ljudande apparater".
Mvh,
Greensleeves
Flint skrev:Piotr skrev:Flint skrev:subjektivisten skrev:Men EXAKT varför är resultatet orimligt? Bara för det inte ger bra resultat till det du gillar?
Därför att om resultatet vore så suveränt vettig skulle metoden sprida sig till fler än den nuvarande lilla spillran till grupp.
Nämen det var väl ingen bra förklaring heller?
/Peter
Du kanske har rätt. Nu måste jag fundera ett tag.![]()
Njae, jag tycker fortfarande att det ligger lite i det.
Det som är bra brukar folk vilja ta till sig i egoistiskt syfte
eftersom dom tror sig tjäna något på det.
Dahlqvist skrev:Just det! Men det handlar om subjektivt uppfattade värden. Att förkasta en tidigare uppfattning kan vara förknippat med en psykologisk kostnad. Man måste kanske inse att man har haft fel hela tiden, och det kan kosta på. Man måste kanske också inse att vänner och kollegor har fel och att detta inte kan lämnas opåtalat. Detta leder i sin tur till sociala kostnader i termer av att man måste söka sig en ny grupptillhörhet. Att byta åsikt har alltså ett antal psykologiska kostnader inbyggda som inte alltid överväger den nytta man kanske förväntar sig. Dessa mekanismer är vanliga i alla former av övertygelse vare sig det gäller religion eller mer profana saker som tobakrökning, motorcykelåkning eller bärandet skyddsutrustning. Det kan till och med vara så att vidmakthållandet av en åsikt som står i strid med objektiva fakta kan betecknas som rationellt pga av att de psykologiska kostnaderna är för höga.
Alltså, att f/e skulle sprida om den nu var så förträfflig är inte säkert. Man skulle med hänvisning till mitt resonemang ovan kunna förvänta sig att det är precis tvärt om.
Jag vill understryka att jag inte tycker att det handlar om så enkel sak som att vara "prestigelös" och "ödmjuk" i frågor. Vissa uppfattningar vi bär är så tätt sammanflätade med vår självuppfattning att det kan vara destabiliserande för jaget att byta åsikt även om det från en yttre betraktelsepunkt ser rimligt ut.
Harryup skrev:Är det så att folk som köper 668/Diana/1090 och sen vad som helst tror att dom får ett transparent ljud?
Att vissa tycker att det finns en poäng att välja ofärgande elektronik kan jag förstå.
MEN jag ser fortfarande hela begreppet gå förlorat iom att högtalarna-rummet färgar hur som helst.
Så därför tycker jag att det känns inte så viktigt att köpa något helt ofärgande i elektronik där skillnaden ändå ofta är minimal.
IngOehman skrev:Nej för helskotta, Ino-högtalare kan inte rekommenderas. Av många skäl.
Vh, iö
meanmachine skrev:Harryup skrev:Är det så att folk som köper 668/Diana/1090 och sen vad som helst tror att dom får ett transparent ljud?
Att vissa tycker att det finns en poäng att välja ofärgande elektronik kan jag förstå.
MEN jag ser fortfarande hela begreppet gå förlorat iom att högtalarna-rummet färgar hur som helst.
Så därför tycker jag att det känns inte så viktigt att köpa något helt ofärgande i elektronik där skillnaden ändå ofta är minimal.
Intressant.
Jag tänker lite på 70--talets stor THD krig där bästa förstärkaren hade minsta möjliga THD.
Väldigt likt jakten på transparens.
meanmachine skrev:Är det någon som reflekterat över räkningen som nu är 31% på Dogmsidan.
Morello skrev:meanmachine skrev:Är det någon som reflekterat över räkningen som nu är 31% på Dogmsidan.
Jag tror inte att 31% av de som röstat är helt seriösa med sin röst. Tror faktiskt att ytterst få är så förvirrade att de inte kan skilja på en dogm och en testmetod.
meanmachine skrev:IngOheman skrev:Gör du själv så MM?
Att falla är mänskligt att resa sig igen är karraktär.
Att stå emot lågmoraliska personangrepp är en dygd och att kunna ta kritik på ett värdigt sätt är en dygd.
Att sakligt argumentera och ha tålamod är en dygd.
Att kasta skit genom personliga påhopp är fult och omoraliskt. Att se på och inte påverka eller göra nått åt saken är att supporta omoralen.
IngOehman skrev:Vilken dogm?
Att stå emot lågmoraliska personangrepp är en dygd och att kunna ta kritik på ett värdigt sätt är en dygd.
Att kasta skit genom personliga påhopp är fult och omoraliskt. Att se på och inte påverka eller göra nått åt saken är att supporta omoralen.
Du skriver klokt.
Jag håller med om alltihopa.
Att göra bedömningarna är inte det lättaste alla gånger dock.
Vissa upplever säkert att de bekämpar omoralen när de i andras ögon bara ansluter sig till en mobb...![]()
Vh, iö
Morello skrev:meanmachine skrev:Är det någon som reflekterat över räkningen som nu är 31% på Dogmsidan.
Jag tror inte att 31% av de som röstat är helt seriösa med sin röst. Tror faktiskt att ytterst få är så förvirrade att de inte kan skilja på en dogm och en testmetod.
IngOheman skrev:Du skriver klokt.
Vissa upplever säkert att de bekämpar omoralen när de i andras ögon bara ansluter sig till en mobb...
meanmachine skrev:Harryup skrev:Är det så att folk som köper 668/Diana/1090 och sen vad som helst tror att dom får ett transparent ljud?
Intressant.
Jag tänker lite på 70--talets stor THD krig där bästa förstärkaren hade minsta möjliga THD.
Flint skrev:Och t.ex. Epicures reklam på 70-talet ungefär så här "Det raka ljudet. Det är inte säkert att du från början uppskattar det eftersom det är ovant."
Fick ett antal år senare möjlighet att kolla en av deras lådor. Delningsfiltret bestod av en enda elektrolyt till diskantelementet. "Det raka ljudet", "det rena ljudet", "det transparenta ljudet", "det distortionfria ljudet" osv... Trender och inget annat än trender.
Dahlqvist skrev:Nja, jag skulle vilja introducera en ny tolkning av resultaten: det är "dogm"-sidan som är i majoritet. De som tror att det är vetenskap har förhoppningsvis svarat "vetenskap". Men eftersom deras uppfattning i grunden bygger på en trossats så har de, utan att de själva förstått det, givit uttryck för att f/e-testen är en "dogm". Hade de inte omfattats av dogmen hade de ju aldrig röstat som de upppenbarligen gjort. Å andra sidan, de som inte omfattas av trossatsen måste ju vara de som behållit sin klarsyn och kan skilja på vetenskap och pseudovetenskap. Deras röster på dogm är alltså resultatet av att det kan placera in f/e-metoden i ett korrekt vetenskaplig sammanhang på samma sätt som man kan diskutera tro på ett vetenskapligt sätt (t.ex. modern teologi). Således ger "dogm"-sidan stöd åt tanken att f/e-test kan betraktas ur ett vetenskapligt perspektiv, bara man inte tror att den inte grundar sig på trossatser. Det gäller att inte ta allt för självklart - den sociala verkligheten är mer komplicerad än man i förstone kan tro.
/D
IngOehman skrev:Igen - tro inte allt du läser i broschyrer Flint.
Skyll inte på en själva idé, bara för att någon missbrukar den. Det kan vara missbruket som är fel, och inte idén.
Marknadsförare älskar att stjäla fysikaliska termer och missbruka dem. Det gör inte termerna i sig varken fel eller irrelevanta.
Vh, iö
IngOehman skrev:meanmachine skrev:Harryup skrev:Är det så att folk som köper 668/Diana/1090 och sen vad som helst tror att dom får ett transparent ljud?
Intressant.
En sak som är bra att göra i sådana här diskussioner, är att hålla isär fakta och marknadsföring.
Att tillverkare under 70-talet i broschyrer påstod att deras produkter hade världens lägsta dstorsion men ändå lät illa - bör ses i ett perspektiv där man tvättar bort vad som är marknadsföring*. Då ser man att samma produkter i verkligheten (högtalarlast och komplexa signaler) hade både hög och elakartad distorsion. De mätte i själva verket precis lika illa som de lät. Bara man mätte för att hitta, och inte för att missa felen.
Kort sagt - den fysikaliska verkligheten överensstämde prima med lyssningsintrycket. (Det brukar den faktiskt göra, har jag erfarit.)
Den lärdom man bör ta av det är alltså att det är vanskligt att döma på bara obekräftade uppgifter från broschyrer. Det är klokt att lära sig att skilja mellan vad som är fakta och vad som är marknadsföring - och när det är svårt att göra det är det klokare att lita till sina öron, än till påståenden i broschyrer.
Det är för övrigt en av idéerna med F/E-lyssningen - att den isolerar och undersöker en länks egenskaper med musiksignal och som den uppfattas av hörseln.Flint skrev:Och t.ex. Epicures reklam på 70-talet ungefär så här "Det raka ljudet. Det är inte säkert att du från början uppskattar det eftersom det är ovant."
Fick ett antal år senare möjlighet att kolla en av deras lådor. Delningsfiltret bestod av en enda elektrolyt till diskantelementet. "Det raka ljudet", "det rena ljudet", "det transparenta ljudet", "det distortionfria ljudet" osv... Trender och inget annat än trender.
Igen - tro inte allt du läser i broschyrer Flint.
Skyll inte på en själva idé, bara för att någon missbrukar den. Det kan vara missbruket som är fel, och inte idén.
Marknadsförare älskar att stjäla fysikaliska termer och missbruka dem. Det gör inte termerna i sig varken fel eller irrelevanta.
Vh, iö
IngOehman skrev:Du skriver klokt.
Vissa upplever säkert att de bekämpar omoralen när de i andras ögon bara ansluter sig till en mobb...![]()
Vh, iö
Flint skrev:IngOehman skrev:Vilken dogm?
Du skriver klokt.
Vh, iö
I klartext. Tar du då ställning mot din svans när den uppför sig som du säger här?
IngOehman skrev:Nej verkligen inte. Jag har många gånger bett både dig och andra att ge exempel på "svansen", utan att jag fått några, så "svansen" kanske är ett av dina hjärnspöken mest?
Lust skrev:iö skrev:Flint skrev:Och t.ex. Epicures reklam på 70-talet ungefär så här "Det raka ljudet. Det är inte säkert att du från början uppskattar det eftersom det är ovant."
Igen - tro inte allt du läser i broschyrer Flint.
Vh, iö
Allvarligt talat IÖ, hur fick du intryck av att Flint tror på allt han läser i broschyrer?
Kaffekoppen skrev:Däremot blir jag förvånad över att du i en annan tråd drar tillbaka din fråga när moderatorn ber dig starta en ny tråd, eftersom han tyckte det kunde vara kul om du skrev något hifirelaterat.