Moderator: Redaktörer
Flint skrev:Morello skrev:meanmachine skrev:Är det någon som reflekterat över räkningen som nu är 31% på Dogmsidan.
Jag tror inte att 31% av de som röstat är helt seriösa med sin röst. Tror faktiskt att ytterst få är så förvirrade att de inte kan skilja på en dogm och en testmetod.
Det kan också var precis tvärs om, att fler och fler inser att LTS:s användander f/e som ett verktyg för att stärka dogmen/tron.
IngOehman skrev:Lust skrev:
Allvarligt talat IÖ, hur fick du intryck av att Flint tror på allt han läser i broschyrer?
Det fick jag inte.
Jag fick snarare intrycket att han gjorde gällande att han inte trodde på något och att han antydde att orsaken till det var vad han läst i broschyrer. Det han skrev fick mig att tro att hans erfarenheter av vad han sett i broschyrer gjort att han ansåg inget som lät liknande det, kunde vara sant.![]()
Därför försökte jag formulera ett svar om att han inte skall tro allt han läser i broschyrer - MEN att annat kan vara sant även om det påminner honom om det han sett i broschyrerna.
Jag försökte klargöra att en idé inte är falsk bara för att någon missbrukat den.
Jag borde ha formulerat mig tydligare dock.![]()
Vh, iö
mats skrev:skönt att ingen slänger sin exempelvis förstärkare som man gillade starkt, just pågrund av att den färgade för mycket enligt F/E test.
Flint skrev:Morello skrev:Vad är det för dogm du syftar på?
Hela LTS:s ideologi. LTS-dogmen.
Flint skrev:Morello skrev:Vad är det för dogm du syftar på?
Morello skrev:Vad är det för dogm du syftar på?
Har du läst igenom mastodonttråden än?Mayro skrev:Jag kan inte säga att jag blir förvånad över att du frågar
Och så la sig svansen i då..
IngOehman skrev:Ja, på samma sätt som F/E-lyssning är ett bra verktyg för den som jagar en apparat med specifika färgningar.
Vh, iö
Flint skrev:IngOehman skrev:Flint skrev:Morello skrev:Vad är det för dogm du syftar på?
Berätta mera, jag känner inte till det du talar om.
Det förvånar mig inte heller.
Kaffekoppen skrev:Har du läst igenom mastodonttråden än?Mayro skrev:Jag kan inte säga att jag blir förvånad över att du frågar
Rent generellt så är det nog så att Flint menar, eller har tidigare menat, de som inte är involverade i verksamheten, men kommer med uttalanden som förvirrar.
Flint har flera gånger bett om ursäkt för att han uppfattat saker felaktigt när han påstått saker och det har alltid varit någon sorts svans som är orsaken. Tyvärr har han svårt att hänvisa till några inlägg som får honom kunnat missleda honom.
Bara som upplysning.
IngOehman skrev:Flint skrev:IngOehman skrev:Flint skrev:Morello skrev:Vad är det för dogm du syftar på?
Berätta mera, jag känner inte till det du talar om.
Det förvånar mig inte heller.
Bra!
Du håller allså med om att dogmen inte är något som jag eller någon annan i LTS är inblandade i?![]()
Ditt eget hjärnspöke helt enkelt. Bra, då behöver jag inte kommentera det!![]()
Vh, iö
Kaffekoppen skrev:Har du läst igenom mastodonttråden än?Mayro skrev:Jag kan inte säga att jag blir förvånad över att du frågar
Rent generellt så är det nog så att Flint menar, eller har tidigare menat, de som inte är involverade i verksamheten, men kommer med uttalanden som förvirrar.
Flint har flera gånger bett om ursäkt för att han uppfattat saker felaktigt när han påstått saker och det har alltid varit någon sorts svans som är orsaken. Tyvärr har han svårt att hänvisa till några inlägg som får honom kunnat missleda honom.
Bara som upplysning.
Flint skrev:Jag har påpekat att svansen har förstärkt mitt intryck av att LTS är en sekt.
IngOehman skrev:För allas infrmation:
En sekt är per definition en samling människor som bryter sig fria från en dogmatisk lära, för att få rätten och möjligheten att kunna tolka och tänka fritt.
Begreppet sekt kommer från de religiösa världen, där sekterna inte accepterade det dogmatiska religionsutövande som förekom.
Vh, iö
IngOehman skrev:För allas infrmation:
En sekt är per definition en samling människor som bryter sig fria från en dogmatisk lära, för att få rätten och möjligheten att kunna tolka och tänka fritt.
Begreppet sekt kommer från de religiösa världen, där sekterna inte accepterade det dogmatiska religionsutövande som förekom.
Vh, iö
En sekt är per definition en samling människor som bryter sig fria från en dogmatisk lära, för att bilda sig en egen dogmatisk lära.
Dahlqvist skrev:Just det! Men det handlar om subjektivt uppfattade värden. Att förkasta en tidigare uppfattning kan vara förknippat med en psykologisk kostnad. Man måste kanske inse att man har haft fel hela tiden, och det kan kosta på. Man måste kanske också inse att vänner och kollegor har fel och att detta inte kan lämnas opåtalat. Detta leder i sin tur till sociala kostnader i termer av att man måste söka sig en ny grupptillhörhet. Att byta åsikt har alltså ett antal psykologiska kostnader inbyggda som inte alltid överväger den nytta man kanske förväntar sig. Dessa mekanismer är vanliga i alla former av övertygelse vare sig det gäller religion eller mer profana saker som tobakrökning, motorcykelåkning eller bärandet skyddsutrustning. Det kan till och med vara så att vidmakthållandet av en åsikt som står i strid med objektiva fakta kan betecknas som rationellt pga av att de psykologiska kostnaderna är för höga.
Alltså, att f/e skulle sprida om den nu var så förträfflig är inte säkert. Man skulle med hänvisning till mitt resonemang ovan kunna förvänta sig att det är precis tvärt om.
Jag vill understryka att jag inte tycker att det handlar om så enkel sak som att vara "prestigelös" och "ödmjuk" i frågor. Vissa uppfattningar vi bär är så tätt sammanflätade med vår självuppfattning att det kan vara destabiliserande för jaget att byta åsikt även om det från en yttre betraktelsepunkt ser rimligt ut.
/D
IngOheman skrev:För allas infrmation:
IngOheman skrev:Vetenskapsvärlden kan ju exempelvis ses som en sekt som brutit sig fri från de religiösa dogmerna.
meanmachine skrev:Ingen enskild eller gruppering av människor kan isolerat räknas som objektiva. Ur ett psykosocialt mänskigt beteendemösnter kommer alltid människor att omfatta en viss ideologiseing av tillvaron. Tro inte annat.
Svante skrev:Jag brukar därför försöka "kliva ur" en diskussion och "se på den utifrån", med en annan persons ögon, när jag är med i den. Sista tiden har det inte gått så bra, men det är ändå ett förhållningssätt som jag tycker har funkat historiskt för mig. Det är ganska nyttigt att se hur de här psykologiska kostnaderna påverkar ens handlande, ofta så leder de en till ställen man inte vill vara. Att "ta" kostnaden är ofta ganska lönande i längden, för det bygger förtroende.
Flint skrev:IngOehman skrev:Du Flint tycks ha stora svåriheter att exemplifiera några dogmatiska förhållningssätt hos/från LTS.
Det klarar ni så bra själva så varför repetera.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 35 gäster