Rätt eller fel av LTS

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-23 12:56

Nattlorden skrev:Användandet av språket är ytterst viktigt i kommunikationen mellan "de två falangerna" och just användandet av ordet "bättre" bör begränsas till sådan som är bevisbart för att kommunikationen skall fungera.

Om en person tycker att något är bättre, så är det ett tyckande och bör omskrivas som ett tyckande. Om något däremot är bevisat så bör det skrivas i absoluta termer. På så vis blir alla lyckliga på en gång och förstår varandra.

"han tycker bättre om" funkar.... likaså "för honom är det bättre att".
Däremot "A är bättre än B" kräver en ganska tung bevisbörda.

skämtar du eller är du gravallvarlig?? :? väl ganska självklart om jag tycker ngt är bättre än ngt annat (låter bättre i mina öron) så skriver och säger jag det. ganska enkelt

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-23 12:57

Kaffekoppen skrev:Jag bara deklarerar hur jag tänker förkorta hans namn. Mig kallar många för KK. Jag är lat helt enkelt.

JustAudioMagic - numera av mig förkortad JAM kanske låter bättre. Det är de bokstäverna han själv har som versaler.

Passar bra med hans webbsida.

vad andra förkortar ditt namn till bryr jag mig mindre om, jag vill inte bli kallad JAM då det är ett annat företags namn.

:evil:

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-23 12:59

Kaffekoppen skrev:men nog vill alla att det skall låta bra i sina egan öron :)

precis det jag säger hela tiden....

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-23 13:04

JustAudioMagic skrev:
Kaffekoppen skrev:Jag bara deklarerar hur jag tänker förkorta hans namn. Mig kallar många för KK. Jag är lat helt enkelt.

JustAudioMagic - numera av mig förkortad JAM kanske låter bättre. Det är de bokstäverna han själv har som versaler.

Passar bra med hans webbsida.

vad andra förkortar ditt namn till bryr jag mig mindre om, jag vill inte bli kallad JAM då det är ett annat företags namn.

:evil:
Då låter jag ju naturligtvis bli att förkorta dig så.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-04-23 13:04

JustAudioMagic skrev:skämtar du eller är du gravallvarlig?? :? väl ganska självklart om jag tycker ngt är bättre än ngt annat (låter bättre i mina öron) så skriver och säger jag det. ganska enkelt

gravallvarlig - för det är en av grundstenarna till missförståelser här på forumet.

ja, men exakt vad skriver du? Att du saken i fråga är bättre, eller att du tycker den är bättre. Det går inte att låta det vara implicit att det är du som tycker. Det kan mycket väl uppfattas som ett objektivt påstående. För att vara riktigt duktig på kan man skriva tycker, tycker eller tycker, så att folk inte missar att det är ett tyckande.

Noterar du skillnaden mellan din egen mening och min omskrivna? Är du med på att skillnaden är väsentlig?

Visst kan man köra på linjen att "jag skriver som jag vill", men det inbjuder till missförstånd och oväsentliga debatter som fjärmar från det egentliga innehållet i allas vår kära musikhobby.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-23 13:10

Nattlorden skrev:
JustAudioMagic skrev:skämtar du eller är du gravallvarlig?? :? väl ganska självklart om jag tycker ngt är bättre än ngt annat (låter bättre i mina öron) så skriver och säger jag det. ganska enkelt

gravallvarlig - för det är en av grundstenarna till missförståelser här på forumet.

ja, men exakt vad skriver du? Att du saken i fråga är bättre, eller att du tycker den är bättre. Det går inte att låta det vara implicit att det är du som tycker. Det kan mycket väl uppfattas som ett objektivt påstående. För att vara riktigt duktig på kan man skriva tycker, tycker eller tycker, så att folk inte missar att det är ett tyckande.

Noterar du skillnaden mellan din egen mening och min omskrivna? Är du med på att skillnaden är väsentlig?

Visst kan man köra på linjen att "jag skriver som jag vill", men det inbjuder till missförstånd och oväsentliga debatter som fjärmar från det egentliga innehållet i allas vår kära musikhobby.

Jaha... det är musik du skriver om?

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-23 13:10

Nattlorden skrev:gravallvarlig - för det är en av grundstenarna till missförståelser här på forumet.

nja, att alla skriver att ngn tycker att ngt är bättre handlar nog oftast om ett tycke. än en gång kan ingen säga åt någon vad som låter bättre än ngt annat, för det är individuellt. om jag tycker ngt är bättre än ngt annat så säger jag att jag tycker ngt är bättre oxå. om sen någon misstolkar det på ett sånt sätt som du skriver kan ju faktiskt inte jag rå för.... det känns bara allmänt märkligt isf :?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-04-23 13:24

JustAudioMagic skrev:nja, att alla skriver att ngn tycker att ngt är bättre handlar nog oftast om ett tycke. än en gång kan ingen säga åt någon vad som låter bättre än ngt annat, för det är individuellt. om jag tycker ngt är bättre än ngt annat så säger jag att jag tycker ngt är bättre oxå. om sen någon misstolkar det på ett sånt sätt som du skriver kan ju faktiskt inte jag rå för.... det känns bara allmänt märkligt isf :?

Bra, då hoppas jag att saker och ting skall flyta smidigt för dig framledes härpå. Skulle du hamna i någon palaver du inte riktigt ser varför den uppstod så kan du ju alltid gå tillbaka och se om något likt det jag beskrivit har uppstått och rätta till det. :)

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-23 13:27

Nattlorden skrev:Bra, då hoppas jag att saker och ting skall flyta smidigt för dig framledes härpå. Skulle du hamna i någon palaver du inte riktigt ser varför den uppstod så kan du ju alltid gå tillbaka och se om något likt det jag beskrivit har uppstått och rätta till det. :)

jag tror faktiskt dom flesta förstår att det handlar om tycke fast man skriver så

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-23 13:30

Det är faktiskt en av de största orsakerna till onödigt käbbel. Tro det eller ej!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-23 13:30

JustAudioMagic
För att få ett inlägg godkänt här bör man först kontakta semantikavdelningen, definitionsavdelningen, retorikavdelningen och till sist ideologiavdelningen och fråga om lov. Därefter kan sakfrågan ev. låta sig tillrättavisas av medlemarna.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-23 13:35

Kaffekoppen skrev:Det är faktiskt en av de största orsakerna till onödigt käbbel. Tro det eller ej!

Det knepiga är att han skrev så här:

"Många tycker att ljudet i dessa små klot är klart mycket bättre än stora högtalare, det beror som sagt på vad man söker och tycker om."

Vad är felet? Hur ska han skriva istället?

Eller har jag missat något och tittar på fel ställe?

Onödigt käbbel ledde det till i alla fall...

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-23 13:36

Kaffekoppen skrev:Det är faktiskt en av de största orsakerna till onödigt käbbel. Tro det eller ej!

du menar alltså att det är på den ingengörsnivån att alla tror dom "vet" ?? :?

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-23 13:37

Lust skrev:Vad är felet? Hur ska han skriva istället?

just min undran...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-23 13:42

JustAudioMagic skrev:
Lust skrev:Vad är felet? Hur ska han skriva istället?

just min undran...

Samma här.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-23 13:50

skit i språkpoliserna bara...

men Just A magic. Kan du inte titta på ett kortare nick och ha ditt företagsnamn i nederkanten... Där delar jag koppens ord om förkorta ner . Men koppens förslag blev fel företag iofs..

Det är ohyggligt jobbigt att skriva hela ditt nick om man skall titulera just dig.. och som du ser har koppen o grabbarna massor att titulera dig med.. Ta bara oprdbajandet dom vill rätta in dig i leden med här.. Hua vikken massa "just audio magic" det måsye skrivas eller kopieras in.. hua...

Tips. "Justam"

:)
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-04-23 13:53

"Många tycker att ljudet i dessa små klot är klart mycket bättre än stora högtalare, det beror som sagt på vad man söker och tycker om."

Se understrykning.

Boven här heter "är". "Är bättre". Tyckandet i detta användandet skjuter mest över ansvaret för påståendet till en okänd grupp.

Ett neutralt skrivande skulle kunna vara:
"Många tycker klart mycket bättre om ljudet från dessa små klot än det från stora högtalare."

eller om vi gör mindre åverkan på meningen:

"Många tycker att ljudet i dessa små klot är klart mycket bättre för dem än stora högtalare, det beror som sagt på vad man söker och tycker om."

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-04-23 13:54

MichaelG skrev:...

Själv har jag svårt för bumlig bas och hård/vass diskant. Men jag störs inte alls lika mycket på en avrullad diskant eller ett litet för tillbakahållet mellanregister. Avsaknad av djupbas är inte heller något stort problem för mig, medan andra skulle kunna ge sin högra hand (nåja) för att får återgivning ner till 16 Hz.

...

Var kan jag lämna in handen? :wink:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-23 13:54

Nattlorden skrev:"Många tycker att ljudet i dessa små klot är klart mycket bättre än stora högtalare, det beror som sagt på vad man söker och tycker om."

Se understrykning.

Boven här heter "är". "Är bättre". Tyckandet i detta användandet skjuter mest över ansvaret för påståendet till en okänd grupp.

"Många tycker klart mycket bättre om ljudet från dessa små klot än det från stora högtalare."

"Många tycker att ljudet i dessa små klot är klart mycket bättre för dem än stora högtalare, det beror som sagt på vad man söker och tycker om."

Ordklyveri, tjafs.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-23 13:55

Mayro skrev:skit i språkpoliserna bara...

men Just A magic. Kan du inte titta på ett kortare nick och ha ditt företagsnamn i nederkanten... Där delar jag koppens ord om förkorta ner . Men koppens förslag blev fel företag iofs..

Det är ohyggligt jobbigt att skriva hela ditt nick om man skall titulera just dig.. och som du ser har koppen o grabbarna massor att titulera dig med.. Ta bara oprdbajandet dom vill rätta in dig i leden med här.. Hua vikken massa "just audio magic" det måsye skrivas eller kopieras in.. hua...

Tips. "Justam"

:)

men det är ju lika jobbigt för mig :wink: använd Justam om du vill då... :lol:

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-23 13:55

Det är så typiskt.

Ett känt talesätt är

"Att märka ord är den vekes sätt att hävda sig." Ligger mycket i detta.

Jag tycker Pizza är godare än hamburgare...

-kan du vetenskapligt bevisa detta.

8O
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-04-23 13:59

Okej då... bråka ni vidare då... skyll inte på mig om ni inte fattar varför...

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-23 14:01

Nattlorden skrev:"Många tycker att ljudet i dessa små klot är klart mycket bättre än stora högtalare, det beror som sagt på vad man söker och tycker om."

Se understrykning.

Med den inställningen borde du ha svåra problem med vilket diskussionsforum som helst. Måste vara lite jobbigt...

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-23 14:04

Nattlorden skrev:Okej då... bråka ni vidare då... skyll inte på mig om ni inte fattar varför...

Varför inte bara erkänna att du hade fel och att denna typ av hårklyverier skapar bråk. I ställer skjutet du tillbaka till oss andra som om vi var felande som om du var nobel och vi är bråkstakar.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-23 14:05

Nattlorden skrev:Okej då... bråka ni vidare då... skyll inte på mig om ni inte fattar varför...

har du kanske tänkt på att det kanske är du själv som inte fattar?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-23 14:06

meanmachine skrev:

Varför inte bara erkänna att du hade fel och att denna typ av hårklyverier skapar bråk. I ställer skjutet du tillbaka till oss andra som om vi var felande som om du var nobel och vi är bråkstakar.

Också det typiskt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-04-23 14:06

Lust skrev:Med den inställningen borde du ha svåra problem med vilket diskussionsforum som helst. Måste vara lite jobbigt...

Jag har inga som helst problem - jag förstår det som skrivs oavsett hur tokigt/underligt det uttrycks... saknar gamla medlemmen A* för att ta ett exempel. Däremot så ser jag att folk talar förbi varandra och blir osams om sådant som de inte hade blivit osams om ifall de hade uttryckt sig så att alla förstår.
Fast viljan att hjälpa till därvidlag uppskattades visst inte, så det skall jag i längsta mån undvika i fortsättningen. (Vilket säkerligen kommer att få någon mindre snäll medlem att skriva "tack", men det bjuder jag på...)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-23 14:09

Nattlorden skrev:
Lust skrev:Med den inställningen borde du ha svåra problem med vilket diskussionsforum som helst. Måste vara lite jobbigt...

Jag har inga som helst problem - jag förstår det som skrivs oavsett hur tokigt/underligt det uttrycks... saknar gamla medlemmen A* för att ta ett exempel. Däremot så ser jag att folk talar förbi varandra och blir osams om sådant som de inte hade blivit osams om ifall de hade uttryckt sig så att alla förstår.
Fast viljan att hjälpa till därvidlag uppskattades visst inte, så det skall jag i längsta mån undvika i fortsättningen. (Vilket säkerligen kommer att få någon mindre snäll medlem att skriva "tack", men det bjuder jag på...)

Ja du ser ju vad mycket bättre det blev i den här diskussionen när du la dig i med din pekpinnediplomati.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-23 14:11

Nattlorden skrev:

Jag har inga som helst problem - jag förstår det som skrivs oavsett hur tokigt/underligt det uttrycks...

Vad bra, jag fick intryck av att det störde dig.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-23 14:14

Nattlorden skrev:Jag har inga som helst problem - jag förstår det som skrivs oavsett hur tokigt/underligt det uttrycks... saknar gamla medlemmen A* för att ta ett exempel. Däremot så ser jag att folk talar förbi varandra och blir osams om sådant som de inte hade blivit osams om ifall de hade uttryckt sig så att alla förstår.

så du menar att du är typ den enda som inte förstår att nästan alla menar tycke när dom skriver att dom tycker ngt är bättre??... :?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi