Moderator: Redaktörer
MP skrev:Utan självinsikt blir det naturligtvis svårt att se sin egna brister.
Flint skrev:Kaffekoppen skrev:Definera gärna "komplett" så skall jag svara på tredje frågan.
Definera gärna ordet "definera"
detta inlägg är som en öppen bok att slänga massa svar på...
JustAudioMagic skrev:MP skrev:Utan självinsikt blir det naturligtvis svårt att se sin egna brister.
detta inlägg är som en öppen bok att slänga massa svar på...
MP skrev:Valfrihet är en dygd
meanmachine skrev:Jag tror 2:an var svårast.Ingen vill erkänna sig som bärare av subjektivitet. Självinsikt är en dygd.
IngOheman skrev:Jasså?
Dogmatisk och subjektiv är näppeligen synonymer.
Så låt mig vara väldigt tydlig med detta: Jag är till nästan 100% en subjektiv person, eftersom allting som jag tycker är värdefullt här i världen har med att det är min subjektiva uppfattning att så är fallet att göra.
Allt som har med värden att göra ÄR ju subjektivt.
Men, vad jag personligen ogillar att göra är att blanda ihop det subjektiva med det objektiva.
Den ena har förvisso inget värde utan den andra, och den andra beror av den första, men de är 100% disparata saker. Det finns inget vettigt skäl att någonsin blanda ihop dem - och det är min fullständigt subjektiva uppfattning.
meanmachine skrev:
Finns det då någon person eller gruppering av människor som kan med fog benämna sig helt objektiva.?
Flint skrev:F/e-testet bevisar ingenting om vanlig lyssning i normal HiFi-miljö.
meanmachine skrev:IngOheman skrev:Jasså?
Dogmatisk och subjektiv är näppeligen synonymer.
Så låt mig vara väldigt tydlig med detta: Jag är till nästan 100% en subjektiv person, eftersom allting som jag tycker är värdefullt här i världen har med att det är min subjektiva uppfattning att så är fallet att göra.
Allt som har med värden att göra ÄR ju subjektivt.
Men, vad jag personligen ogillar att göra är att blanda ihop det subjektiva med det objektiva.
Den ena har förvisso inget värde utan den andra, och den andra beror av den första, men de är 100% disparata saker. Det finns inget vettigt skäl att någonsin blanda ihop dem - och det är min fullständigt subjektiva uppfattning.
Håller nästan med dig i allt som du brukar säga![]()
Finns det då någon person eller gruppering av människor som kan med fog benämna sig helt objektiva.?
meanmachine skrev:MP skrev:Valfrihet är en dygd
Valfrihet är demokrati inte en dygd.
meanmachine skrev:MP skrev:detta inlägg är som en öppen bok att slänga massa svar på...
Eftersom att ämnet vi debatterar är F/E så torde det vara F/E han avser.Helt logiskt. Allt anna blir OT .
berma skrev:Efter denna långa tråd, finns det några slutsatser man kan dra?
Flints f/e-testande, har det ökat förståelsen kring f/e-tester
eller har det ökat mystiken?
Är Flints f/e-testande ett förtjänstfullt initiativ
eller är det kontraproduktivt och konspiratoriskt?
Ska/kan var och en göra sina egna f/e-tester
eller måste man överlåta det till vetenskapsmän för att det ska bli rätt?
Är resultaten från f/e-tester generellt värdefulla
eller har de marginellt värde?
Är föreningen LTS desavouerad,
eller har man stärkt sin ställning som auktoritet inom HiFi-världen?
osv. osv... det finns säkert fler frågor...
finns det några slutsatser vi kan dra?
Kaffekoppen skrev:...
Flint anser att te x lyssningströtthet inte kan ses med testen och att det därför inte går att använda metoden till utvärderingar. Han tycker inte att f/e ger tillräckligt med information.
LTS anser däremot att lyssningströtthet inte finns i enskillda komponenter enbart utan är en konsekvens av hela kedjan, från signalkälla till öron via rummet och att lyssningströtthet inte är en parameter som undersöks i f/e.
...
Det finns de som tror att apparaterna måste påverka signalen för att få till rätt ljud. Flint förespråkar den linjen. Bill50x tror jag har tveksamheter till f/e metoden på samma grunder som Flint.
MP skrev:ag tycker att du bör ändra det där citatet till dess rätta upphovsman.
Jag kan förlåta dig om du gjorde ett misstag men om du avsiktligt försöker förfalska citatets upphovsman så tycker jag inte att det är ok.
IngOheman skrev:Jasså?
Valfrihet KAN vara en dygd, men kan demokrati någonsin betyda valfrihet? Jag säger inte att det är den absoluta motsatsen heller, men... I en sann demokrati får du berätta vad du vill (rösta), men du får det du väljer (valet är fritt) bara om du råkar tillhöra majoriteten.
Att man sedan kallar hela grunkan för ett "val" är ju för att man kollektivt gör ett sådant, men individerna gör inget val, utan redovisar bara vilket val de hoppas görs.
Demokrati är väl snarast massans diktatur. De frågor som går att polarisera tillräckligt (för eller mot, ja eller nej...) kan i bästa fall rendera valfrihet är fler än hälften. I övrigt finns inget samband mellan valfrihet och demokrati. (Frånsett att det kan finnas individuella friheter kvar, om majoriteten tycker att det skall få finnas det.)
Det finns för övrigt inte så mycket samband mellan demokrati och representativ demokrati heller.
Vh, iö
Det är nog mest en semantisk invändning - det är lyssnaren som blir trött, inte apparaten. Dock har jag inte sett någon hävda att orsaken till lyssningströttheten absolut inte skulle kunna finnas i en enskild apparat. Du hävdar väl inte att ett svajande kassettdäck inte skulle kunna detekteras i en F/E-lyssning?Bill50x skrev:Men förklara för mig; Varför skulle inte lyssningströtthet kunna finnas i en enskild apparat likväl som andra tillkortakommanden? Ett kassettdäck som svajar är otroligt tröttande oavsett hur bra resten av anläggningen är.....
Jo, det har hänt mer än en gång att man stängt av olyssningsbara skivor...meanmachine skrev:Lyssningströtthet kan väl vara lika väl på skivan som i apparatledet ?
Användare som besöker denna kategori: Harryup, Imperial-Blomman, RogerGustavsson och 23 gäster