Modifiera Sony xa-20es?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
enJohn

Modifiera Sony xa-20es?

Inläggav enJohn » 2007-04-20 12:41

Jag har en Sony xa-20es (cd-spelare) som var moddad när jag köpte den, med ny klocka och nya op-ampar. Tanken var att ersätta den dac (Harmony Design DA9) som jag använder. Sonyn lät dock inte tillräckligt bra för detta, ljudet är lite "live"-igt, basigt fet på nåt vis som är väldigt tröttsamt. Väldigt långt ifrån den beskrivning som xa-20 brukar få.

Jag misstänker, efter att ha frågat och läst en del, att det är op-amparna som är att skylla för detta och att de var bytta med avsikt att åtgärda den "slanka, kyliga" återgivningen.

Min fråga är nu: är det värt att byta op-ampar i strävan att få en bättre (mer neutral?) återgivning? Vilka ska i så fall in?

Lasern är bytt nyligen och spelaren är i bra skick, så jag har den gärna kvar. Vore dock skönt att eliminera en låda i hyllan genom att sälja dacen.

OBS! Jag är själv helt okunnig tekniskt och ska så klart låta en kompetent bekant utföra själva arbetet. Hoppas dock på tips från forumet.

/en john som gillar puck

1947

Inläggav 1947 » 2007-04-20 17:36

Byt tillbaka till original OP. Bara för att man byter till en dyrare OP är det inte alls säkert att det låter bättre, snarare är chansen ganska liten att det låter bättre. Annorlunda låter det dock med största säkerhet.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-04-21 07:20

Original Op förstärkaren i din cd-spelare är, om jag inte minns fel, opa 2132 eller 2134.
Detta är, enligt detta forum, världens bästa Ic för audiobruk.
Prova och byt tillbaka, denna krets kostar inte mera än 20 kr i Elfakatalogen. Se till att koppla rätt bara.

Jag tror att den största ljudmässiga skillnaden består i olika D/A omvandlare, där Sony ( om inte minnet sviker mig ) kör med sitt 1-bits system ( sämre ) och harmony design kör med multibitars ( bättre ).

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2007-04-21 08:56

Tackar för svar!

Jo, orginal-op-ampen är väl kanske att föredra. Tack Richard för info om vilken det är (eller kan vara)!

Jag tror dock att den nya op-ampen (som jag inte vet vilken det är) sattes i av "sound shaping" skäl, dvs att få den "slanka" spelaren att låta fetare.

Är dock nyfiken på vilka alternativ som finns, eftersom detta är en rätt vanlig spelare att modda och många har rapporterat så stora förbättringar vid modd (som jag självklart tar med några saltnypor, men mängden "vittnen" gör det svårare att värja sig).

Med orginalamparna - blir försämringen påtaglig jämfört med Harmony DA9:an?

/undrar en john

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-04-21 22:15

enJohn skrev:Tackar för svar!

Jo, orginal-op-ampen är väl kanske att föredra. Tack Richard för info om vilken det är (eller kan vara)!

Jag tror dock att den nya op-ampen (som jag inte vet vilken det är) sattes i av "sound shaping" skäl, dvs att få den "slanka" spelaren att låta fetare.

Är dock nyfiken på vilka alternativ som finns, eftersom detta är en rätt vanlig spelare att modda och många har rapporterat så stora förbättringar vid modd (som jag självklart tar med några saltnypor, men mängden "vittnen" gör det svårare att värja sig).

Med orginalamparna - blir försämringen påtaglig jämfört med Harmony DA9:an?

/undrar en john

Det är svårt att uttala sig om hur det kommer att låta, detta har jag ingen större aning om. Däremot vet jag att ofta låter multibitsD/A omvandlare hörbart bättre än 1-bitare.
Sonys spelare är, om jag inte minns helt fel, en 1-bitarsmaskin.
Troligen, men inte alls säkert, beror den subjektiva sämre återgivningen på detta.

Subjektivt - för mig brukar ofta ( alltid ) 1-bitare låta mindre kraftfullt och fokuserat i basområdet än multibitare.

Modifieringen med precisionsklockan påverkar, om den är rätt monterad, inte klangbalansen utan uteslutande upplösning och naturlighet i ljudet. Detta KAN vara hörbart.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-04-22 09:20

Hmm.. har enbitare generellt mer HF brus än en multibit DAC?

Då kan det kanske vara av stor vikt att använda riktigt snabba opampar.. nu vet jag inte exakt vilken prestanda OPA2134 har men kanske en snabb video OP från AD tex kan vara bättre?

Eller en diskret klass A lösning utan motkopplings slingor som Zapfilter. Använder själv Zapfilter2 i min Sony SACD och det var en klar ljudmässig förbättring i förhållande till de 2134 som satt i bapparaten.

/Peter

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-04-22 20:04

Piotr skrev:Hmm.. har enbitare generellt mer HF brus än en multibit DAC?

Då kan det kanske vara av stor vikt att använda riktigt snabba opampar.. nu vet jag inte exakt vilken prestanda OPA2134 har men kanske en snabb video OP från AD tex kan vara bättre?

Eller en diskret klass A lösning utan motkopplings slingor som Zapfilter. Använder själv Zapfilter2 i min Sony SACD och det var en klar ljudmässig förbättring i förhållande till de 2134 som satt i bapparaten.

/Peter

Intressant. 1-bitare har ju generellt betydligt mera hf-brus som kan vara besvärligt att hantera för den efterföljande Ic:n. Det finns ju massvis med Ic med betydligt högre bandbredd än 2134.
Jag har själv mycket goda erfarenheter av opa 2604 i utgången på min Marantz cd-spelare.
JRC 2114 byttes mot, först AD 275 efter rekommendation, ljudet blev inte bättre. Sedan bytte jag till opa 2604 och ljudet blev så bra att jag inte ens testade opa 2134.

Zapfilter 2 var jag på vippen att inhandla i ett svagt ögonblick!
Det låter bättre med denna analogkonstruktion än 2134, säger du. Anser du, Peter, att Zapfilter färgar ljudet mindre än 2134?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-04-22 20:27

Bytet till ny klocka gav det största lyftet. Zapfiltret gav ett mer subjektivt välupplöst ljud med en något mer "lättflytande"karaktär. Upplevs som renare ja. Kan ju inte veta om det är sköna färgningar eller frånvaron av komplexa sådana som gör att jag gillar ljudet.

Tyvärr hade jag sönder kretkortet när jag moddade spelaren så jag kan inte utan stora problem återställa i ursprungligt skick för att A/B testa men det hade varit möjligt om jag hade vetat mer innan jag gav mig på den.

Saken är den att man kan låta en spelare vara i normalt skick men bara "häkta på" ett Zapfilter och installera extra utgångsterminaler till den.

Du kanske känner till Allen Wright? VSE Vacuum State Electronics han e kändis för sina rörprylar och SACD/CD moddningar. Vi hade kontakt för ett gäng år sedan när SACD var ganska nytt och inte så många hade moddat SACD spelare. Allen jobbade själv med en SCD-XB940 dvs. likadan maskin som jag hade köpt. Han hade bara installerat en ny analogdel men var lyrisk. Jag å min sida hade ditintills bara installerat LCLock XO2 och var lyrisk över det.

Fick instruktioner från honom om hur jag skulle koppla in Zapfiltret direkt på det digitala chippet VC24+ (samma chip i SCD-1 och SCD-777) dvs. innan Sonys "pulse current converter". I hans tycke så spelade den moddade 940 skjortan av SCD-1 och presterade det bästa CD-ljud han hört.

Håller på att jaga tag i en Philips SACD/CD test skiva så att jag kan göra en mätteknsik utvärdering av spelaren. Den brusar lite på CD men spelar kanon. Tror vissa SACD skeptiker skulle ändra uppfattning om dom fick lyssna på motsvarande kvalite.

:)

/Peter

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-04-22 20:31

Piotr skrev:Bytet till ny klocka gav det största lyftet. Zapfiltret gav ett mer subjektivt välupplöst ljud med en något mer "lättflytande"karaktär. Upplevs som renare ja. Kan ju inte veta om det är sköna färgningar eller frånvaron av komplexa sådana som gör att jag gillar ljudet.

Tyvärr hade jag sönder kretkortet när jag moddade spelaren så jag kan inte utan stora problem återställa i ursprungligt skick för att A/B testa men det hade varit möjligt om jag hade vetat mer innan jag gav mig på den.

Saken är den att man kan låta en spelare vara i normalt skick men bara "häkta på" ett Zapfilter och installera extra utgångsterminaler till den.

Du kanske känner till Allen Wright? VSE Vacuum State Electronics han e kändis för sina rörprylar och SACD/CD moddningar. Vi hade kontakt för ett gäng år sedan när SACD var ganska nytt och inte så många hade moddat SACD spelare. Allen jobbade själv med en SCD-XB940 dvs. likadan maskin som jag hade köpt. Han hade bara installerat en ny analogdel men var lyrisk. Jag å min sida hade ditintills bara installerat LCLock XO2 och var lyrisk över det.

Fick instruktioner från honom om hur jag skulle koppla in Zapfiltret direkt på det digitala chippet VC24+ (samma chip i SCD-1 och SCD-777) dvs. innan Sonys "pulse current converter". I hans tycke så spelade den moddade 940 skjortan av SCD-1 och presterade det bästa CD-ljud han hört.

Håller på att jaga tag i en Philips SACD/CD test skiva så att jag kan göra en mätteknsik utvärdering av spelaren. Den brusar lite på CD men spelar kanon. Tror vissa SACD skeptiker skulle ändra uppfattning om dom fick lyssna på motsvarande kvalite.

/Peter

Tack för detta mycket intressanta inlägg.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-04-22 20:33

You' re welcome pal!

/Peter

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2007-04-23 09:20

Richard skrev:
Piotr skrev:Hmm.. har enbitare generellt mer HF brus än en multibit DAC?

/Peter

Intressant. 1-bitare har ju generellt betydligt mera hf-brus som kan vara besvärligt att hantera för den efterföljande Ic:n. Det finns ju massvis med Ic med betydligt högre bandbredd än 2134.
Jag har själv mycket goda erfarenheter av opa 2604 i utgången på min Marantz cd-spelare.
JRC 2114 byttes mot, först AD 275 efter rekommendation, ljudet blev inte bättre. Sedan bytte jag till opa 2604 och ljudet blev så bra att jag inte ens testade opa 2134.

Zapfilter 2 var jag på vippen att inhandla i ett svagt ögonblick!
Det låter bättre med denna analogkonstruktion än 2134, säger du. Anser du, Peter, att Zapfilter färgar ljudet mindre än 2134?

Zapfilter blir en för dyr modd för mig i nuläget. Kul att höra era erfarenheter dock!

Richard, tror du att opa2604 skulle vara ett alternativ i min xa-20? Det slutsteg jag har på lån är för övrigt moddad med just denna opa.

/en john

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-04-23 16:44

Kolla bara så att den verkligen är benkompatibel med originalkretsen.
För mig fungerade den mycket bra, men det var på en annan cd-spelare. Svårt att utala sig om ljudet.

Edit; Subjektivt, för mig med min anläggning, upplevde jag bytet från AD 275 till opa 2604 som en renare signal, lägre dist och framförallt en djupare , mer artikulerad bas. Diskanten upplevdes som lite tillbakalutad, jämfört med jrc 2114 och AD 275, vilket jag tycker är ett plus. Ljudet lät också mindre pressat.

Återgå till DIY-forum