Hur ska LTS bättre nå ut till folket?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-22 22:51

V8 är ingen råtta. Sanna ord ur hans mun han kan spotta. Kämpar med att all skall på forumet tala med måtta. Han med andra oss andra problemen brotta och lyssnar på ljuva tone som på hand Carlsson låter gotta. :wink:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-22 22:53

är det tystande på g V8án... :lol: :lol: Tror du inte LTS föreningen pallar att bli lite synade samt omdiskuterade efter allt man från LTS håll synar o diskuterar om andra? Det ingår ju till o med att sådant SKALL ske... Då pallar man nog själv med att andra kollar in föreningen.

JAG tror full o fast att min förening klarar av att diskuteras utan att diskutionen tystas ner. Annars är det fasiken skumt detta.... samt ev att föreningen ÄVEN tjänar på detta numera upplystare tillvaro som blivit där faktiskt man diskuterar föreningen o dess sysslor o mål mm.. Som alla friska föreningar gör i övrigt...
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-22 23:02

Alla tjänar på öppenhet. LTS inbjuder ju till det. En av trådarna är ju startad av Östberg. Sen vill inte alla höra vad som sägs.

Ett Kinesiskt ordspråk.

Det är lätt att flytta berg. Det är lätt att tömma hav. Men att få en människa att ändra sig. Ja det är svårt.

Denna ger lite perspektiv på hur inrotade mönster är svåra att ändra. :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-04-22 23:03

Varför skulle det vara tystande på G? Belyste bara det faktumet att det var en förening med medlemmar som alla andra.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-22 23:05

V8 nu blir jag rädd.. Ser till min fasa att du kommer från Trollhättan. Du kan inte vara poppis här du vet med all trollfobi som råder. :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-22 23:06

Vee-Eight skrev:Jag vill inte skyffla ansvaret på ngn. Jag tycker det bara är beklagligt att en förenings angelägenheter gentemot sina medlemmar har blivit allmänstoff som alla verkar ha en åsikt om, väldigt få av dem har erlagt medlemsavgift. Med detta vill jag inte belägga diskussionen med en munkavle, men det är ju på gränsen till fånigt att som ickemedlem raljera om vad som är fel etc; dels pga att det rent mandatmässigt inte blir ngn förändring pga detta, dels att det i längden sabbar mångfalden bla på detta forum. Företrädare för och medlemmar i LTS dras ju också in i denna soppa av vinkelvoltar. Tipset är väl att göra som en av fyra saker; gå med i lts och förändra per demokratisk ordning, starta en ny förening för att tillvarata särintressena, inte tjafsa om ngt man eg inte har ngt intresse i för tjafsandets skull, samt till sist fortsätta vädra åsikter som förr.

Åter igen: det är trist att så många väljer det sista alternativet. Det är rätt så mycket trampande i luft till ingen nytta.

Jag kan knappast säga att jag förstår din inställning. Det vore att överdriva. Om LTS vill hålla sin förening för sig bör dom inte gå ut på ett allmänt forum som det här. Borde inse att om dom gör det får dom ta det som det blir. Många av dom kan knappast beskyllas för att vara direkt ödmjuka i sin framtoning heller. Om ni inte vill att LTS skall diskuteras borde ni skriva in det i stadgarna. Jag har iofs. inte med det att göra men det vore enklare att följa er intention då.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-22 23:14

"Kaffekoppen" skrev. "Välkommen tillbaka till Faktiskt!"

Tackar... :) Hoppas du haft en lika trevlig helg i GBG på DIY mässan som jag hört raporter om att andra haft...
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-04-22 23:35

Flint skrev:
Vee-Eight skrev:Jag vill inte skyffla ansvaret på ngn. Jag tycker det bara är beklagligt att en förenings angelägenheter gentemot sina medlemmar har blivit allmänstoff som alla verkar ha en åsikt om, väldigt få av dem har erlagt medlemsavgift. Med detta vill jag inte belägga diskussionen med en munkavle, men det är ju på gränsen till fånigt att som ickemedlem raljera om vad som är fel etc; dels pga att det rent mandatmässigt inte blir ngn förändring pga detta, dels att det i längden sabbar mångfalden bla på detta forum. Företrädare för och medlemmar i LTS dras ju också in i denna soppa av vinkelvoltar. Tipset är väl att göra som en av fyra saker; gå med i lts och förändra per demokratisk ordning, starta en ny förening för att tillvarata särintressena, inte tjafsa om ngt man eg inte har ngt intresse i för tjafsandets skull, samt till sist fortsätta vädra åsikter som förr.

Åter igen: det är trist att så många väljer det sista alternativet. Det är rätt så mycket trampande i luft till ingen nytta.

Jag kan knappast säga att jag förstår din inställning. Det vore att överdriva. Om LTS vill hålla sin förening för sig bör dom inte gå ut på ett allmänt forum som det här. Borde inse att om dom gör det får dom ta det som det blir. Många av dom kan knappast beskyllas för att vara direkt ödmjuka i sin framtoning heller. Om ni inte vill att LTS skall diskuteras borde ni skriva in det i stadgarna. Jag har iofs. inte med det att göra men det vore enklare att följa er intention då.

Vad man skall fråga sig här är om det var LTS själva som proklamerade sin inställning från början, eller började det kanske som en diskussion om hur medlemmarna på Faktiskt.se ställde sig till LTS:s idéer och artiklar publicerade i MoLt. Jag tror mer på det senare fallet. Nu när karusellen går på övervarv så är ju alla möjliga och omöjliga människor indragna; medlemmar som ickemedlemmar. Så vem som började det hela saknar kanske numer innebörd.

Min poäng återigen var att det är lätt att sitta här och tycka, men hur många har eg intention att förändra? Att verkligen göra slag i saken? Jag har en känsla av att många (läses: "de flesta") blåser upp sig i enorma känslostämningar helt i onödan. Den energin skulle kunna sättas in i sådana sammanhang där den gör nytta. De som tycker endast för tyckandets skull får gärna fortsätta med det; forumet finns till för de stackarna också. Eller så kan man lira en platta som omväxling. Om man vill det.

Åter igen, LTS får mycket gärna diskuteras. Jag har inte skrivit ngt annat.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-22 23:37

Vee-Eight skrev:Varför skulle det vara tystande på G? Belyste bara det faktumet att det var en förening med medlemmar som alla andra.

"belysa" :?:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-23 08:41

Mayro skrev:är det tystande på g V8án... :lol: :lol: Tror du inte LTS föreningen pallar att bli lite synade samt omdiskuterade efter allt man från LTS håll synar o diskuterar om andra? Det ingår ju till o med att sådant SKALL ske... Då pallar man nog själv med att andra kollar in föreningen.

JAG tror full o fast att min förening klarar av att diskuteras utan att diskutionen tystas ner. Annars är det fasiken skumt detta.... samt ev att föreningen ÄVEN tjänar på detta numera upplystare tillvaro som blivit där faktiskt man diskuterar föreningen o dess sysslor o mål mm.. Som alla friska föreningar gör i övrigt...
Absolut!

Det finns en rätt så bra diskussion mellan mig och flint i början på den historiskt långa tråden. Läs gärna där och återkom med synpunkter. Var beredd på att det tar tid, tråden skenade rätt snabbt.

God morgon!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Re: Hur ska LTS bättre nå ut till folket?

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-23 08:52

Flint skrev:
Kaffekoppen skrev:
Flint skrev:En tråd om hur LTS skall nå ut bättre med sitt budskap till folket. Alltså konstruktiva förslag för att minska ev. missuppfattningar som kan förekomma.

Ja, för de som undrade varför jag bad Flint stänga tråden vänligt så framgår det ju kanske tydligare nu:

Flint skrev:Någon sa att LTS inte kommer att nå ut mer än såhär till folket. Nej troligen inte och det ser jag som ett friskhetstecken hos folket. Konsekvensen av LTS ljudfilosofi om man hårddrar den bleve att marknaden sjönk ihop och tvärdog. Det enda som blev kvar var en begagnadmarknad med fem produkter och Ino Audio förstås. Det kallar jag valfrihet. Tur att medelSvensson är frisk och sund.

Frågan är varför du inte skrev det här direkt. Då behöver ju ingen tveka på vad du tycker. Det är väl bättre än att låtsas vilja hjälpa till?

Din syn på det bekymmrar mig inte så mycket för du bråkar ju för att det är roligt, röra runt i grytan lite. Du är inte så intresserad av sanningen.

ps. Det var 40 personer på senaste mötet och de som var där kom för att titta på precis sånt som du hävdar inte får plats i branchen med LTS som stark aktör, Kinahifi och rörförstärkare.

Och däremellan har jag kommit med några konstruktiva förslag som tydligen har gått dig spårlöst förbi. Därav den senare kommentaren. Ni vill tydligen inte ha konstruktiva förslag heller.
Flint skrev:Det finns att mönster i mottagandet på faktiskt. Först flörtar dom med en och försöker köpa in en i rätt tänkande med små tillrättavisningar kombinerat med små fina morötter och erkännanden. Om inte det går provoceras man lätt och förlöjligas lite. Hjälper inte det så kommer sexuella anspelningar. Om inte det heller funkar idiotförklaras man med förhoppningen att man ska bli förbannad och göra bort sig och åka ut eller frivilligt försvinna. Om inte det heller hjälper spelar man sårad och mobbad och ropar på pappa och vill ha stöd. Sen kanske det blir lugnt ett tag medan värjorna slipas och argumenten koncentreras för att åter börja om och gå runt ett varv till, och ett till, och ett till... Den värsta fasen är den smetigt inställsamma eftersom den är så vidrigt falsk. Detta beteende gäller förstås inte för alla här, bara för vissa som har funnit en gnutta självförtroende i den rätta sanningen här till slut.

Nu får du nästan ge dig :D

Skäms du aldrig?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Re: Hur ska LTS bättre nå ut till folket?

Inläggav Flint » 2007-04-23 08:53

Kaffekoppen skrev:Nu får du nästan ge dig :D

Skäms du aldrig?

Mycket sällan.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-23 09:04

Jag håller med om att jag inte borde ha startat den här tråden. Man ska inte ge denna lilla förvirrade spillra i HiFi-världen mer uppmärksamhet än vad dom är värda. Dom borde helt enkelt bara nonchaleras.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-23 09:34

**
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Rapid

Inläggav Rapid » 2007-04-23 17:59

Lägg ut MOLTen på nätet och de viktigaste byggbeskrivningarna med mätresultat. Jag har varit intresserad av högtalare ganska länge men inte tagit mig tid/ork att beställa den. Internet känns mer öppet och smidigare att luska runt på än att gå med i en förening. Det känns lite gammalmodigt på något sätt :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-23 18:47

Föreningen lär nog vara kvar som förening framöver med:) Att föreningar skulle vara gammaldags har jag svårt att förstå - svenska folket är ju oerhört föreningsaktiva.

Det är ju tillsammans vi gör saker. Genom föreningen informeras om de aktiviteter vi har.

Tidningen vill vi ha kvar, MoLT kommer inte bli någon gratis nättidning utan den är en av våra medlemsförmåner.

Pengar behövs för att arrangera våra möten och föresläsningar och naturligtvis bekosta tidningsproduktionen :)

Det kostar 240 pix om året för närvarande, inte det blodigaste.

Allt är inte gratis bara för att internet finns, men tanken är att informationsmängden på hemsidan skall bli bättre och mer uppdaterad.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-04-23 18:50

Flint skrev:Jag håller med om att jag inte borde ha startat den här tråden. Man ska inte ge denna lilla förvirrade spillra i HiFi-världen mer uppmärksamhet än vad dom är värda. Dom borde helt enkelt bara nonchaleras.

Jag råkade läsa såhär :lol: :

Jag håller med om att jag inte borde ha startat den här tråden. Man ska inte ge denna lilla förvirrade spillra i HiFi-världen mer uppmärksamhet än vad den är värd. Jag borde helt enkelt bara nonchaleras.

Nu var jag elak. :roll: Men det var lite svårt att förstå vilken den förvirrade spillran var.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-23 18:54

Kaffekoppen skrev:Föreningen lär nog vara kvar som förening framöver med:) Att föreningar skulle vara gammaldags har jag svårt att förstå - svenska folket är ju oerhört föreningsaktiva.

Det är ju tillsammans vi gör saker. Genom föreningen informeras om de aktiviteter vi har.

Tidningen vill vi ha kvar, MoLT kommer inte bli någon gratis nättidning utan den är en av våra medlemsförmåner.

Pengar behövs för att arrangera våra möten och föresläsningar och naturligtvis bekosta tidningsproduktionen :)

Det kostar 240 pix om året för närvarande, inte det blodigaste.

Allt är inte gratis bara för att internet finns, men tanken är att informationsmängden på hemsidan skall bli bättre och mer uppdaterad.

Det ena behöver inte utesluta det andra...

Det går väl att publicera MoLT elektroniskt (och därigenom spara både tid och pengar) men fortfarande ta betalt för den?
Det kanske t o m går att öka intäkterna genom att sälja lösnummer till ickemedlemmar?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-23 19:01

Det har diskuterats rätt mycket kring det, och i dagsläget finns inga planer på en kompletterande nätupplaga - vilket hade varit alternativet. Papperstidningen vill vi ha kvar då det anses vara ett bra mervärde och är mycket uppskattat av medlemmarna.

Lösnummerförsäljning kräver rätt mycket arbete i förhållande till intäkten. Det är svårt att administrera det. Tidningen finns dock på många bibliotek.. hmm.. Jag vet att man kan beställa gamla nummer, men jag har faktiskt ingen aning om man måste vara medlem för det..

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-23 19:28

Kaffekoppen skrev:Det har diskuterats rätt mycket kring det, och i dagsläget finns inga planer på en kompletterande nätupplaga - vilket hade varit alternativet. Papperstidningen vill vi ha kvar då det anses vara ett bra mervärde och är mycket uppskattat av medlemmarna.

Lösnummerförsäljning kräver rätt mycket arbete i förhållande till intäkten. Det är svårt att administrera det. Tidningen finns dock på många bibliotek.. hmm.. Jag vet att man kan beställa gamla nummer, men jag har faktiskt ingen aning om man måste vara medlem för det..

OK, det har redan varit uppe och man vill inte vara utan pappersupplagan?

Då är det nog mer krångel än vinning med att ha den i elektronisk form också.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-23 19:38

Kaffekoppen skrev: Jag vet att man kan beställa gamla nummer, men jag har faktiskt ingen aning om man måste vara medlem för det..

Kolla upp det, skulle kanske vilja beställa ett par nr. 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-04-23 19:42

subjektivisten skrev:
Kaffekoppen skrev: Jag vet att man kan beställa gamla nummer, men jag har faktiskt ingen aning om man måste vara medlem för det..

Kolla upp det, skulle kanske vilja beställa ett par nr. 8)

Man måste enligt tidigare uppgift vara medlem för att kunna beställa tidningarna men i praktiken verkar det inte ha behövts. Vad som gäller nu vet jag inte men det är ju bara för KK att bestämma. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-23 20:00

Njae, jag har inte fler röster än någon annan i styrelsen, men jag kan kolla upp hur resonemangen gått iallafall.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-23 20:11

Det var länge sedan jag var medlem i LTS men jag dristar mig till några tankar i alla fall.

Att säga att MoLT utkommer oregelbundet är ju bara förnamnet. Det är ju snudd på patetiskt när nummer tre av fyra tänkta under ett år kommer i mars april året efter. Och så kommer en urvattnad nr 4 strax innan sommaren.

Å andra sidan sker ju allt arbete på frivillig basis och det är ju både svårt och orättvist att kräva samma ansats som med ett kommersiellt företag/tidningsutgivare.

Jag tycker att tidningen enbart borde finnas på nätet och då mer som en organisk samling av artiklar som droppar in då och då när någon har något att säga eller berätta om. Detta uppblandat med en blogg där alla kan delta aktivt och ett forum, kanske lite i stil med Faktiskt.se men mer uppstyrt och modererat för att passa föreningen LTS.

De artiklar som publiceras kan med fördel även ligga som pdf´er för den som vill spara något på sin hårddisk eller printa ut dem och sätta i en pärm.

Ingresstexterna av respektive artikel bör vara helt fri för alla att läsa, även icke medlemmar, men de kompletta artiklarna ska vara förbehållet betalande medlemmar. Kan man lösa det hela kan man även sälja kompletta artiklar styckvis, bland annat IÖ har ju skrivit en del mycket genomarbetade artiklar som snarare för tankarna till en bok, eller del av bok. Dessa bör rimligen gå att ta betalt för a la carte.

Med detta upplägg blir det enklare för enskilda medlemmar att publicera artiklar, dessa kan till exempel klassas som a) skribenten står för innehållet (mao ta det som en obevisad partsinlaga) och b) artiklar som redaktionen på LTS står bakom och har sanktionerat. Mera löst snack i bloggen och diskussioner/frågor/köp-och-sälj i forumet.

Med ett Internet-baserat upplägg kan man också dela upp verksamheten i flera grenar, till exempel en seriös/krävande (som verksamheten bedrivs idag) och kanske en lite enklare del som handlar om om mp3-pinnar, Cerwin-Vega högtalare och annat som fyller en funktion men som kanske inte är optimala återgivare.

Annonsintäkter kan föreningen få genom banners och länkar. Dels i form av annonskostnad dels i form av "klick"-kostnad (dvs att LTS får betalt för varje gång man klickar på en länk eller banner).

För att hålla medlemmarna informerade bör det gå ut ett regelbundet nyhetsbrev, 6 ggr per år typ. Dett ska vara så enkelt att det inte finns några "administrativa" hinder att det skickas ut. Antingen skickas brevet ut regelbundet eller när tex några nya artiklar dykt upp.

Att jag skriver artiklar som droppar in eller dyker upp betyder inte att ansvariga ska sitta med armarna i kors och invänta ankomsten. Mer att respektive skribent är "kontrakterad" för vissa artiklar under en given period. Person A kanske med 2 artiklar ett år, någon annan kanske med 10, beroende på ambition och resurser. Ur läsarens synvinkel kommer det dock se lite sporadiskt ut eftersom antalet publicerade artiklar kommer slumpmässigt pga av olika periodisering.

.... ja, lite tankar sådär i all enkelhet :-)

/ B

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-23 20:25

Det låter som en bra idé

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2007-04-23 20:29

Varför skall man överhuvudtaget vara med i LTS??

Jag hittar inte direkt något kittlande i stadgarna om man så säger. Förutom att lyssna till kuliga och intressanta föredrag av Lindros och IÖ??

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-04-23 20:53

jag ser heller ingen anledning, annat än möjligen tidningen då
och den känns ärligt talat inte speciellt lockande den heller

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-04-23 21:05

Det var för föreläsningarna jag gick med, men det är för alla trevliga medlemmar jag stannar kvar. :)

LTS är betydligt fler än de få som syns här.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-23 21:39

Bill50x,

Tänkvärda ord och det bevisar bara att det finns lite att bita i.

SannyX,

Det skall bli mer av den varan hoppas jag. Föreläsningar och trevliga möten intresserade emellan.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-24 00:12

Håller med Bill. Det skulle ju vara mer intressant att få en ny artikel lr två per månad, som man kan läsa på hemsidan än hoppas man orkar få ihop en tidning om 6 månader.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi