Centerkanal någon?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-03-30 17:53

X-ray skrev:
:D :D :D , he he he lycka till säger jag bara.

/ Thord

Hmm, jag tror att jag gör en X-ray och eldar upp Speaker Workshop. Det är för krångligt för att vara roligt och det är för att det är roligt som jag gör högtalare. Blir till att göra en manuell version och mäta upp impedansen med multimeter och frekvensgenerator. Bläh vad tjorvigt, trots manual v.2... :x

Edit: Höftade in lite fibrer i de olika utrymmena och det låter klart bättre. Det blir nog 12dB/okt. filter åt bägge hållen. Då får elementen 180 graders fasförskjutning relativt varandra vid delningen och detta ger enligt det BETYDLIGT roligare programmet Xdir bra "strålningskarakteristik", om man nu kan kalla det för det...

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-03-31 21:25

Jiha! Framsteg!

Fick ut en helt orelevant mätning ur Speaker Workshop, och detta helt utan att ha byggt en box än.... Börjar så smått förstå mig på det hela...

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-04-23 21:14

Uppeliupp, för nu har jag en mätbox till speaker workshop! :D

Kommer att mäta under veckan, om tid finnes. Många dyra hobbies drar tid och pengar... :P

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-04-23 23:51

Rookie skrev:Uppeliupp, för nu har jag en mätbox till speaker workshop! :D

Kommer att mäta under veckan, om tid finnes. Många dyra hobbies drar tid och pengar... :P

Om du får probs med speakerworkshop så hör av dig - jag är ju (hem) till Piteå lite nu och då och kan väl programmet ifråga någorlunda... :wink:
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-05-04 17:06

Bild

Och vad är nu detta? Jo, en jämförelse mellan ett simulerat (Basta!) och uppmätt (Tombstone, i mitt rum, mellan teven och bänken på en halv meters avstånd) delningsfilter till W3-871S! Jag är nöjd med mig själv! :D*

*Förutom att jag varit lite slarvig med att lägga graderingarna över varandra... :oops:

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-06-11 20:05

Nu får denna gamla tråd lite efterlängtad uppmärksamhet, då högtalaren fått ett reviderat delningsfilter och någon slags finish* börjar skönjas.

*Skriver "någon slags", då det helt enkelt är mattsvart sprayburksmålning som gäller nu. Jag har frångått ådringsmålningsidéerna och kommer kanske att helt enkelt ge den en enkel svart plastfanér imiterandes ask eller något annat tråkigt.
Back in black!

Föregående

Återgå till DIY-forum