Vibrationer och förstärkare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-04-17 11:21

Jag tycker att (blind)tester bara är utslagsgivande om jag kan göra dom hemma på min stereo för egen del. Det kan vara intressant att läsa om en test men för mig spelar det ingen roll om den är gjord blint eller inte då jag inte vet om lyssningspanelen har samma ideal som jag.
Skulle aldrig komma på idéen att gå ut och köpa något för att en annan grupp människor inte kan höra skillnad på saker i en helt annan anläggning. Tycker inte ens att man får ett generellt svar på hur saker låter inbördes om man testar ex. vis förstärkare på Carlsson högtalare då jag inte heller kommer att komma på idéen att gå ut och köpa ett par. Så därför tycker jag att test som test blint eller inte så länge jag inte har möjlighet att utföra en blindtest hemma över en längre tid. Vilket jag dock gärna skulle vilja ha möjlighet att göra.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-04-17 11:21

Till att börja med gör man vad som helst förutom att tro att skillnader är så små att man måste blindtesta.

Tro är nämligen den lägsta graden av vetande.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-04-17 11:38

Nattlorden,

vad finns det för anledning att tro att skillnader mellan förstärkare eller CD spelare ± dämpande underlag ger stora effekter? Om de är stora borde de synas i en mätning. Ingen har så vitt jag vet kunnat mäta denna stora skillnad...

T

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-04-17 12:57

Magnuz skrev:Det faktum att just hifi är ett av de områden där blindtest inte används/förespråkas
fullt ut beror väl mest på det som Norman var inne på: hifi är inte så viktigt.

- Visserligen är hifi viktigt dock är ovanstående väldigt sant och mkt tankvärt
då det faktiskt.se är somså att... hifi är inte så viktigt

A*lltså, hade hifi varit en mer seriös branch o vissa aktörer agerande ändå varit oförändrat...
OJ OJ OJ!!! De hade haft Kalla Fakta klättrandes på fönsterbläcket, journalister NonStop på
telefonen! (samt ev även Emma Åkagare knackandes på ytterdörren)

Mvh A*

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-04-17 13:05

Jag tycker att flera har en rætt ok och sund instællning till det saken, men att dra till med "blindtestningsmaffian" som nåt skællsord ungefær, ær væl en smula magstark eller..?

Saken ær fortfarande den, att folk kan få tycka att det ær bættre eller sæmre, trevligare eller mindre trevlig med olika typer av kablar, prylar och apparater, eller vilken færg det skall vara på væggarna. Att dæremot hævda att det ær bættre, att det ger bættre ljud, att det påverkar klart hørbart o. s. v.... ær nåt helt annat. Då kan det uppstå behov att så bevisa eller styrka, varvid ett korrekt blindtest ær ypperligt før att sålla bort nonsens.

Sen ær det ju trevligt att se att några ær vakna før att det kan finnas risk på att de som utfør demonstrationer inte ær opartiska, och kanske har ekonomiska intressen av att produkten sticker ut positivt.

Det ær faktiskt så illa, att det ær vældigt lætt att styra folks tyckande då produkter demonstreras, tænk på det....

Hur många har inte sett div fantastiska oljetillsatser mm demonstrerats, dær man lagt upp och format testet så just den egna produkten står ut som fantastisk och andra som sopor. Vad man aldrig næmner i de testerna, ær att de førhållandena som de framtvingar aldrig uppstår i en motor, eller att det på annat vis ær ut tribologisk synpunkt, ær næst intill helt ointressan och orelevant.

Men før folket som ser på så blir produkten lætt sedd som gudasænd, och folk krafsar efter lædret.....

Kan det, hemska tanke, finnas praleller till detta inom ljudbranschens alla pryttlar mm, och demonsrationer av dessa...?

Eller skall vi vara så naiva att vi antar att alla ær helt ærliga och opartiska mm....?

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-04-17 13:35

Man kan ju undra hur stora skillnaderna måste vara innan man kana skippa bökiga blindtest. ECO-3 från Nordost har jag testat med gott resultat och det trodde jag inte innan jag testade, i en av 3 spelare blev dock det ingen som helst skillnad, Meridian 588.

Testade med 3 cdspelare i samma test. Tre lyssnade, efter testerna svarade alla vad de tyckte och samtliga hade hört skillnad på McCormack och Wadia men ingen hörde skillnad på Meridianen. Även om detta testades öppet måste ju ändå resultatet säga något eftersom vi kom fram till samma slutsats utan möjlighet att påverka varandra.
Class only looks like arrogance from below.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-04-17 13:39

Skulle aldrig komma på idéen att gå ut och köpa något för att en annan grupp människor inte kan höra skillnad på saker i en helt annan anläggning.

:D :D :D

matson

Inläggav matson » 2004-04-17 14:56

Angående vad som gör skillnad så får man ju olika svar beroende på vem man frågar......

Frågar man DBT-maffian så låter ju alla CD-spelare, kablar, förstärkare osv likadant

Frågar man den LTS så är det ju skillnad på allt, men skillnaden är väldigt liten på det mesta.

Frågar man "experter" på hifi(försäljar)forum.nu så gör ju ALLT skillnad. Stickproppar har inbränningsfenomen, kablar är det viktigaste(!), rörsteg på 30 watt klipper aldrig osv

Här inser jag att det gäller att prova själv och inte bara lita på vad som skrivs på nätet. Om man har ett intresse av att testa saker alltså. Vill man bara rättfärdiga en undermålig anläggning är det ju enklast att lyssna på DBT-pojkarna och peta i en ny mp3:a

Mvh

Användarvisningsbild
Faidros

Inläggav Faidros » 2004-04-17 15:47

Detta är bara en tanke som är helt ouppbackad av fakta, mer av en fråga. Finns det inte vätska i kondensatorer? Och ifall det gör det borde den ju kunna röra på sig av vibrationer, det borde ju kunna resultera i försämrat ljud?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-04-17 22:07

Om man nu träffas för att göra ett lyssningstest, så undrar jag varför man inte mer frekvent gör ett blindtest om man vill vara seriös och rapportera om det? Likt det jag med flera gjorde för något år sedan?

Medverkande var Mag, Morello, jag, och Totem.

Morello och jag gjorde senare ett test med bättre nivåmatchning. Det var svårt eller omöjligt att skilja DACarna åt.

T

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-04-18 02:47

matson:

DBT-maffian?

Döva blindtest-maffian eller?

mvh/HarryUp

Föregående

Återgå till Generellt om hifi