HiFi blaskans stora stativare test i prisklassen 2,5 - 5K

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-24 11:32

Affald skrev:Nog om mina piP vs canton!

Ni som läst själva testet, vad tyckte ni om det? måste vara blaskans mest omfattande test någonsin!

/JB
ps. JeLe, jädrigt snygga. Blir till att demontera fortast möjligt & åka som en biltjuv till farbror Lennart så väntan blir så kort som möjligt :)

JAg råkar ha den tidningen hemma! :oops: :oops: :oops:
Tycker att deras åsikter stämmer ganska väl överrens med mina i detta fall.
Jag hade nog köpt Monitor Audio BR2, tycker den är snyggast och spelar mycket bra.

P.S Jo, lennart vill ha tid på sig numera, jag väntade i en månad på mina.

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2007-04-24 11:52

Misstänkte det, tur man har "backup" så länge, he hee.
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-04-24 12:11

Rookie köpte faktiskt tidningen så fort den kom ut. Tycker att testet var ganska underhållande, men håller sällan med skribenterna i H&M. Blev otroligt sugen på Mirage-burkarna att använda som bakkanaler, så genast började jag skissa på ett par liknande diy men det urartade och resulterade i golvstående, semi-OA-lookalikes med W3-871S och sidomonterad Peerless 6,5":are avsedd för bilbruk... :?

/Rookie, som är uppe i inte mindre än fem olika högtalarprojekt samtidigt..... 8)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-24 13:16

Vee-Eight skrev:Meanmachine:

Det är väl synnerligen intressant att veta vad som spelar bra oavsett pris, högt som lågt. Lika intressant är det ju att jämföra hur prisvärt det är.

Hmm. Jag vill minnas att om man resencerar ino så SKALL man ha grejorna SOM DOM ÄR TÄNKTA att ha.. INNAN man säger nåt om hur dom låter.. Gäller det nu då inte om man reagerar här på affalds tråd..

Affald. som för övrigt är en jag inte har nåt emot råkar ju nämligen trotts allt ge en bedömning här utan ens ha sakerna rätt o riktigt..

Sedan andra komentarerna om att pip skulle kosta tiotusentals kronor Om dom såldes via öppna handeln :lol:

vilken kass kunskap om tillverkningsteknik almänt en del här verkar ha..
skulle dom göra det så skulle kosta typ 550 kr till 1550 kr och massproduserats i kina eller liknande.. tro inget annat..

edit. jag antar jag väl måste få tala om högtalare från ino trotts dekret om person som tillverkar...
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-04-24 13:23

Mayro skrev:vilken kass kunskap om tillverkningsteknik almänt en del här verkar ha..
skulle dom göra det så skulle kosta typ 550 kr till 1550 kr och massproduserats i kina eller liknande.. tro inget annat..

Kanske, kanske inte.
Men det är inte kongruent med att allt (eller ens något) från Kina i den prisklassen är lika bra.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-24 13:32

paa skrev:
Mayro skrev:vilken kass kunskap om tillverkningsteknik almänt en del här verkar ha..

Kanske, kanske inte.
Men det är inte kongruent med att allt (eller ens något) från Kina i den prisklassen är lika bra.

Därför säljs inte heller kopior eftersom ingen tydligen har ansett dom eller liknande högtalare värda att kopiera.. troligen för den typen av akustikkrävande högtalare inte är eftertraktat av almänheten i stort... Annars fanns dom i massor på alla on off mm..tro mig.. fanns efterfrågan i bredare lager skulle dom finnas där ute på hyllorna... Så att omvända det till att dom därför dom INTE finns är bäst blir totalfel tänkt om man ser hur en marknad fungerar.. Den styr varken forumen eller LTS eller enskilda.. marknaden styrs av efterfrågan. och att någon kan bygga så andra kan sälja o stålar tjänas..

En fyrkantig låda bygger varenda tillverkare lätt där ute i stora världen.. ingen tvekan alls..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-24 13:33

men detta var inte mitt huvudsakliga ämne. utan det var att basporten sitter i bak och burken används felaktigt med nära bakvägg placeringen den har... :)

Användarvisningsbild
Kribban

Re: HiFi blaskans stora stativare test i prisklassen 2,5 - 5

Inläggav Kribban » 2007-04-24 13:43

Affald skrev:Men nu kan jag äntligen få tummen ur & plocka ut elementen på piP & lämna bort dom till Lackakuten/Lennart på omlack till mattvarta :)

Ska du lacka elementen? :roll:
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2007-04-24 13:45

Lugn i stormen M. ! jag har nu tryckt dit en squashboll i basporten så se den som en sluten konstruktion från & med nu ;)

Tillåter mig själv att citera bröderna på ga. Radiolagret. "det spelar ingen roll om basporten sitter fram el. bak. Går inte att höra någon skillnad...."

/JB
- THE DEAD END -

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-24 13:47

Mayro skrev:men detta var inte mitt huvudsakliga ämne. utan det var att basporten sitter i bak och burken används felaktigt med nära bakvägg placeringen den har... :)
Sant, det kan ha påverkan även om det ser ut att finnas lite luft mellan väggen och porten..

Undrar om tillverkaren har någon placeringsinformation tillgänglig?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-04-24 13:47

Mayro skrev:men detta var inte mitt huvudsakliga ämne. utan det var att basporten sitter i bak och burken används felaktigt med nära bakvägg placeringen den har... :)

Det verkar som det är mer akustikkrävande med porten placerad bakåt...
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-24 13:48

Affald skrev:Lugn i stormen M. ! jag har nu tryckt dit en squashboll i basporten så se den som en sluten konstruktion från & med nu ;)

Tillåter mig själv att citera bröderna på ga. Radiolagret. "det spelar ingen roll om basporten sitter fram el. bak. Går inte att höra någon skillnad...."

/JB
Nä.. men det är ju för att basfrekvenser är omnidirektionella, det blir helt klart en påverkan på högtalaren om man placerar en port nära en bakvägg!

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-04-24 13:48

Intressant att LTS lyckades bli inblandade i denna tråd också :?
Miljö-alarmist

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-24 13:49

Kribban skrev:Intressant att LTS lyckades bli inblandade i denna tråd också :?
Jo, men Mayro nämner det faktiskt i samband med forum och privatpersoner med.. som en intressegrupp som påverkar marknaden. Helt ok tycker jag, iallafall förstår jag vad han menar..

Användarvisningsbild
Affald

Re: HiFi blaskans stora stativare test i prisklassen 2,5 - 5

Inläggav Affald » 2007-04-24 13:51

Kribban skrev:
Affald skrev:Men nu kan jag äntligen få tummen ur & plocka ut elementen på piP & lämna bort dom till Lackakuten/Lennart på omlack till mattvarta :)

Ska du lacka elementen? :roll:

Nepp, men själva kabinetten :)

Ser fram emot att "hacka" loss basporten jag så duktigt limmade med omsorg med 2 komp.lim... NOT!

/JB
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-04-24 14:03

Kaffekoppen skrev:
Jo, men Mayro nämner det faktiskt i samband med forum och privatpersoner med.. som en intressegrupp som påverkar marknaden. Helt ok tycker jag, iallafall förstår jag vad han menar..

Så sant :)
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2007-04-24 14:19

Synd att prisklassens kanske bästa (?) högtalare inte kom med i testet....Jag har svårt att tänka mig att någon av de testade burkarna kan mäta sig med Quad 11L mk II

Måhända ändrar jag uppfattning efter att ha lyssnat till testvinnarna... :wink:

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-04-24 15:01

Ja, de har en märklig "fanklubb"! :wink:

Hälsn. Michael

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-04-24 18:55

Jag blir mer och mer intresserad av att lyssna på dessa mytomspunna Pip högtalare! Finns det verkligen ingen i Umeå som har dessa?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2007-04-24 19:05

Jag hade nog köpt Monitor Audio BR2, tycker den är snyggast och spelar mycket bra.

Instämmer!

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-24 19:16

Va! är de inte bättre än så.. :wink: Tror du skojar lite. Dock
Finns det några i Norrland som äger ett par man kan lyssna på?
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-04-24 19:19

Va ball att en högtalare 550kr kan låta så pass mycket bättre än ett par Silverline för 150 papp 8)
Class only looks like arrogance from below.

Flamenco

Inläggav Flamenco » 2007-04-24 19:51

För att kommentera trådens inledning. Jag har läst artikeln och har den uppfattningen att man verkligen får läsa mellan raderna, för tittar man noga så har de på samtliga högtalare skrivit kommentarer i artiklarna som respektive tillverkare kan använda som positiv reklam, och detta gäller för samtliga högtalare. Man får verkligen leta efter det verkliga lyssningsintrycket i texterna. Även så tycker jag att poängsättningen där dessa högtalare i princip kan få högsta betyg då denna sätts mellan testade produkter är galen. Man borde ha en betydligt dyrare högtalare med oklanderigt ljud som referens, då skulle nog poängsättning sjunka ihop som en snögubbe i vårsolen. Jag håller på att leta efter ett par bra stativare att köpa i sommar/höst, men tycker det är svårt då man bor som jag på landsorten, och således har få möjligheter till provlyssning, och inte heller får någon direkt bra vägledning av sådana här tester. Men det är klart i det här fallet med det prisspannet skall man förståss inte förvänta sig något riktigt fynd.

Användarvisningsbild
TomasF

Inläggav TomasF » 2007-04-24 23:08

Lite konstigt produkturval, men för nästan första gången skrev de uttalat negativt om någon av produkterna! Bra test. /TomasF

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-25 00:37

JeLe skrev:Varför hålla på och strula med ett par undermåliga högtalere 8) , när piP eller piPs snart ska på plats igen? :?

Eller varför inte köpa ett par piP till, helt enkelt?

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2007-04-25 01:06

Såg redan på titeln till den här tråden att den skulle handla om piP i byggsats.. :roll:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-25 01:12

Marbrink skrev:Såg redan på titeln till den här tråden att den skulle handla om piP i byggsats.. :roll:

Svårt att komma ifrån då Affald redan har ett par - och sen springer och köper något skräp som komplement, för nästan lika mkt pengar!?

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2007-04-25 01:17

Hetsporren skrev:
Marbrink skrev:Såg redan på titeln till den här tråden att den skulle handla om piP i byggsats.. :roll:

Svårt att komma ifrån då Affald redan har ett par - och sen springer och köper något skräp som komplement, för nästan lika mkt pengar!?

Det tror jag inte han hade väntat sig heller. Jämförelsen blir dessutom haltande när man jämför med ett byggsatspris. Skulle piP sålts i butik skulle de med största sannolikhet kostat ca 20 kkr. Inte blir man förvånad att de slår de flesta högtalare i prisspannet 2500-5000 kr? :?

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-25 01:24

Marbrink skrev:
Hetsporren skrev:

Det tror jag inte han hade väntat sig heller. Jämförelsen blir dessutom haltande när man jämför med ett byggsatspris. Skulle piP sålts i butik skulle de med största sannolikhet kostat ca 20 kkr. Inte blir man förvånad att de slår de flesta högtalare i prisspannet 2500-5000 kr? :?

Vad baserar ni utpriset om 20k på?

Enbart ljudmässigt? Tillverkningskostnad + butiks/distributionspåslag? Byggkostnad? Lägre produktion?

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2007-04-25 01:33

Lust skrev:
Marbrink skrev:
Hetsporren skrev:

Vad baserar ni utpriset om 20k på?

Enbart ljudmässigt? Tillverkningskostnad + butiks/distributionspåslag? Byggkostnad? Lägre produktion?

Nä, rent krasst ekonomiskt.
Distributörer och handlare, garantiärenden, förpackningar, marknadsföring, frakter, personal osv. De som kan minsta gnutta om ekonomi kan nog också räkna ut det här..
Men det är ju också detta som gör piP så oerhört prisvärd. Att slippa alla dessa påslag i pris.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi