vad föredrar ni?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-24 11:22

Nattlorden skrev:
Att oförstörda transienter låter bättre än klippta sådana är absolut inget som har med mätningar att göra.

Hrrmm...
Hur var det nu man skulle använda sig av ordet "bättre"?
Skulle man inte skriva att det bara var en åsikt? :wink:

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-24 11:23

:D
What goes around comes aorund. :wink:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-04-24 11:26

Lust skrev:
Nattlorden skrev:
Att oförstörda transienter låter bättre än klippta sådana är absolut inget som har med mätningar att göra.

Hrrmm...
Hur var det nu man skulle använda sig av ordet "bättre"?
Skulle man inte skriva att det bara var en åsikt? :wink:

Det är ingen åsikt, det är min fasta övertygelse att det är hård fakta. :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-24 11:27

Nattlorden skrev:Fast det trickiga här är ju OM det är volymen du reagerar på, eller OM det är disten som får dig att tycka att det är för högt. Det vi vill försöka pusha för är tanken om att det faktiskt är klippningen i steget som förvillar - och samma volym utan klippning inte alls skulle upplevas som "för hög". Det är nämligen vår erfarenhet att det ofta är så.

Hade ett 150w steg med clippingindecator, en liten diod som blinkar när det klipper. Denna bliknade förvånansvärt ofta. Så jag tror det ät ibland bättre med milda rörklipp än elaka transistor. 250w mot 30w kan ge mildare finare ljud till fördel för rören i alla fall.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-24 11:27

Nattlorden: Anade det... :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-04-24 11:31

meanmachine skrev:Hade ett 150w steg med clippingindecator, en liten diod som blinkar när det klipper. Denna bliknade förvånansvärt ofta. Så jag tror det ät ibland bättre med milda rörklipp än elaka transistor. 250w mot 30w kan ge mildare finare ljud till fördel för rören i alla fall.

Det kan jag hålla med om. Därför tycker jag också att skall man köra trissor så skall man ha nog med effekt om man vill kunna spela ut obehindrat.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-24 11:37

Tror du det skulle ge mig någon vinnst att köra biamping ?

Jag har ett par av m3signatur som jag matar med denon poa 6600 och ligger och skräpar ett denon poa 2400 på 2x200 i garderoben. Samma serie? Har sett det som overkill bara och inte ens orkat testa.

hifiguru@spray.se

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-24 11:38

meanmachine skrev:
Nattlorden skrev:Fast det trickiga här är ju OM det är volymen du reagerar på, eller OM det är disten som får dig att tycka att det är för högt. Det vi vill försöka pusha för är tanken om att det faktiskt är klippningen i steget som förvillar - och samma volym utan klippning inte alls skulle upplevas som "för hög". Det är nämligen vår erfarenhet att det ofta är så.

Hade ett 150w steg med clippingindecator, en liten diod som blinkar när det klipper. Denna bliknade förvånansvärt ofta. Så jag tror det ät ibland bättre med milda rörklipp än elaka transistor. 250w mot 30w kan ge mildare finare ljud till fördel för rören i alla fall.

Absolut. Det tror jag också. Naq skrev på ett annat ställe att en 2,5 W rörstärkare är att jäföra med 25 W trissor. Min 35 W rörstärkare kan förhoppningsvis hantera, dvs klippa snyggt, transienter på 350W.
Fast idag skulle jag föredra att ha en förstärkare som kan hantera sådana transienter helt utan klippning. Dvs typ Bryston, Krell, 1090 och likn.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-04-24 11:42

meanmachine skrev:Tror du det skulle ge mig någon vinnst att köra biamping ?

Jag har ett par av m3signatur som jag matar med denon poa 6600 och ligger och skräpar ett denon poa 2400 på 2x200 i garderoben. Samma serie? Har sett det som overkill bara och inte ens orkat testa.

Inte om du tänker mata samma signal till båda. Om du däremot kan tänka dig aktiv drivning via ett elektroniskt delningsfilter så skulle du få ut mer. Att tänka på är också ifall båda stegtyperna har samma förstärkningsfaktor - annars måste detta kompenseras för också.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-24 12:08

Precis min tanke. Får Fota det och lägga till samlingen i stället :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-04-24 12:18

meanmachine skrev:Precis min tanke. Får Fota det och lägga till samlingen i stället :)

Eller lyft in lite basmoduler och driv med det?

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-24 12:24

Nattlorden skrev:Det är ingen åsikt, det är min fasta övertygelse att det är hård fakta. :wink:

precis... din åsikt. du tycker

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-24 12:24

Får se hur det blir i mitt ljurumsbygge :) Kanske både det ena och andra. Har så många prylar att jag inte rymmer dem längre. :(

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-04-24 12:25

JustAudioMagic skrev:
Nattlorden skrev:Det är ingen åsikt, det är min fasta övertygelse att det är hård fakta. :wink:

Akta dig att kolla upp varför han tycker så. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-04-24 12:29

JustAudioMagic skrev:

Njae... snarare så att jag inte vet var det finns en universitetsavhandling som stödjer det, alltså får jag vara lite vag tills sådan kan plockas fram.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-24 12:29

Ahh det är två elgrillar och tvp småhögtalare i grönt. :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-04-24 12:32

meanmachine skrev:Ahh det är två elgrillar och tvp småhögtalare i grönt. :wink:

Fyra elgrillar, två småhögtalare samt 6 storbaslådor som skall bli 8.

Småhögtalarna skall växa till sig någon gång i framtiden också.

Grönt är skönt - och okonventionellt. 8)

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-24 12:35

Vee-Eight skrev:
JustAudioMagic skrev:

Akta dig att kolla upp varför han tycker så. :wink:

det är hans åsikt, sen om andra gör på hans sätt eller inte har varken han eller någon rätt i att avgöra. många tycker precis tvärtom vad han tycker och det respekterar jag det oxå. alla har vi våra kriterium. jag vet många som inte kan höra skillnad på ljudet om man säter dit en cd-spelare för 5000 såväl som 25 000. är man nöjd så är man... är det så konstigt??

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-04-24 13:01

Åsikt och åsikt... visst tycker vi om olika klanger, medans andra audiologiska fenomen har i princip alla likartad uppfattning om.

Skulle varit trevligt om någon kunde fixat ihop två testspår med wood blocks, cymbalslag, kantslag på trumma, igensmälld dörr etc och sedan klippt av dynamikutbrotten på den ene... så hade det blivit riktigt intressant att höra vad folk tyckte... (om nu deras anläggningar klarar att presentera skillnaden, dvs.)

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-24 13:56

Nattlorden skrev:Skulle varit trevligt om någon kunde fixat ihop två testspår med wood blocks, cymbalslag, kantslag på trumma, igensmälld dörr etc och sedan klippt av dynamikutbrotten på den ene... så hade det blivit riktigt intressant att höra vad folk tyckte... (om nu deras anläggningar klarar att presentera skillnaden, dvs.)

hur ofta har man en igensmälld dörr i den musik man lyssnar på??? :?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-04-24 14:01

JustAudioMagic skrev:hur ofta har man en igensmälld dörr i den musik man lyssnar på??? :?

Då och då när man använder stereon när man ser på en film?

Fast spelar det någon roll vad för slags instrument som används? Det skall väl gå att spela upp allt? Rätt som det är så använder någon det i musiksammanhang. Vill du se en kul instrumentlista, så läs den som finns i Mike Oldfield's "Amarok".

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-24 14:03

:D
Det var en intressant fråga :wink: men du missar poängen lite :) Fast du klara detta rätt väl med 25w-50w rör också.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-04-24 14:05

Nattlorden skrev:
JustAudioMagic skrev:hur ofta har man en igensmälld dörr i den musik man lyssnar på??? :?

Då och då när man använder stereon när man ser på en film?

Fast spelar det någon roll vad för slags instrument som används? Det skall väl gå att spela upp allt? Rätt som det är så använder någon det i musiksammanhang. Vill du se en kul instrumentlista, så läs den som finns i Mike Oldfield's "Amarok".

Eller varför inte Bobby McFerrins "Don´t worry, be happy". :D

"Hur ofta är det som ngn spelar på sina egna njurar?"

Oftare än man tror. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-24 14:20

meanmachine skrev::D
Det var en intressant fråga :wink: men du missar poängen lite :) Fast du klara detta rätt väl med 25w-50w rör också.

självklart gör jag det. har inga som helst problem med det. undrar lite vad medlemmarna här använta för rör om de inte hört det förut? :? :?

många pratar om att dynamik kompromissas med rör. bara sk*tprat tycker jag. man kan inte höja speciellt mycket innan ljudet förändras. sk*tprat tycker jag. inte mycket som stämmer tycker jag om deras motargument men men

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-24 14:21

Nattlorden skrev:Då och då när man använder stereon när man ser på en film?

jag ser på film och använder stereon jag oxå. absolut inga problem. vet faktiskt inte vad du menar...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-24 14:22

Skulle vara kul att se vid vilken volym som min rörförstärkare börjar klippa. Finns det något sätta man kan testat detta utan att jämföra mot en starkare förstärkare?

Btw, 52 kilo rörförstärkare så jag är väl etta då 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-04-24 14:24

JustAudioMagic skrev:
meanmachine skrev::D

självklart gör jag det. har inga som helst problem med det. undrar lite vad medlemmarna här använta för rör om de inte hört det förut? :? :?

många pratar om att dynamik kompromissas med rör. bara sk*tprat tycker jag. man kan inte höja speciellt mycket innan ljudet förändras. sk*tprat tycker jag. inte mycket som stämmer tycker jag om deras motargument men men

Vill du inte ens börja förstå motargumenten så finns det ju ingen anledning att fortsätta den diskussionen. Eller hur?
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-24 14:31

Subjektivisten skrev:Skulle vara kul att se vid vilken volym som min rörförstärkare börjar klippa. Finns det något sätta man kan testat detta utan att jämföra mot en starkare förstärkare?

Btw, 52 kilo rörförstärkare så jag är väl etta då

Tror inte du behöver ens fundera. 150w(om jag minns rätt") rör klarar nog liknande arbetsförhållande som kanske upp mot 1000-1500w transistor. 8)
Kanske tar i men finns viss relevans.

Den kommer att klippa men så fint att det inte upplevs alls på samma sätt som trasistorstärk.

Kör hårt bara. 8)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-04-24 14:33

meanmachine - du menar alltså att du inte bryr dig om ATT det klipper så länge det klipper så snyggt att det inte låter illa?

Det är alltså inte intressant att få uppleva musiken med den fulla dynamiken som den har inneboende?

Eller missförstod jag dig?

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-24 14:35

Vee-Eight skrev:Vill du inte ens börja förstå motargumenten så finns det ju ingen anledning att fortsätta den diskussionen. Eller hur?

så bara för att jag inte håller med dig så förstår inte jag? isf håller jag med dig, då finns ingen anledning

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi