Nattlorden skrev:
Att oförstörda transienter låter bättre än klippta sådana är absolut inget som har med mätningar att göra.
Hrrmm...
Hur var det nu man skulle använda sig av ordet "bättre"?
Skulle man inte skriva att det bara var en åsikt?

Moderator: Redaktörer
Lust skrev:Nattlorden skrev:
Att oförstörda transienter låter bättre än klippta sådana är absolut inget som har med mätningar att göra.
Hrrmm...
Hur var det nu man skulle använda sig av ordet "bättre"?
Skulle man inte skriva att det bara var en åsikt?
Nattlorden skrev:Fast det trickiga här är ju OM det är volymen du reagerar på, eller OM det är disten som får dig att tycka att det är för högt. Det vi vill försöka pusha för är tanken om att det faktiskt är klippningen i steget som förvillar - och samma volym utan klippning inte alls skulle upplevas som "för hög". Det är nämligen vår erfarenhet att det ofta är så.
meanmachine skrev:Hade ett 150w steg med clippingindecator, en liten diod som blinkar när det klipper. Denna bliknade förvånansvärt ofta. Så jag tror det ät ibland bättre med milda rörklipp än elaka transistor. 250w mot 30w kan ge mildare finare ljud till fördel för rören i alla fall.
meanmachine skrev:Nattlorden skrev:Fast det trickiga här är ju OM det är volymen du reagerar på, eller OM det är disten som får dig att tycka att det är för högt. Det vi vill försöka pusha för är tanken om att det faktiskt är klippningen i steget som förvillar - och samma volym utan klippning inte alls skulle upplevas som "för hög". Det är nämligen vår erfarenhet att det ofta är så.
Hade ett 150w steg med clippingindecator, en liten diod som blinkar när det klipper. Denna bliknade förvånansvärt ofta. Så jag tror det ät ibland bättre med milda rörklipp än elaka transistor. 250w mot 30w kan ge mildare finare ljud till fördel för rören i alla fall.
meanmachine skrev:Tror du det skulle ge mig någon vinnst att köra biamping ?
Jag har ett par av m3signatur som jag matar med denon poa 6600 och ligger och skräpar ett denon poa 2400 på 2x200 i garderoben. Samma serie? Har sett det som overkill bara och inte ens orkat testa.
meanmachine skrev:Precis min tanke. Får Fota det och lägga till samlingen i stället
Nattlorden skrev:Det är ingen åsikt, det är min fasta övertygelse att det är hård fakta.
JustAudioMagic skrev:Nattlorden skrev:Det är ingen åsikt, det är min fasta övertygelse att det är hård fakta.
precis... din åsikt. du tycker så
JustAudioMagic skrev:Nattlorden skrev:Det är ingen åsikt, det är min fasta övertygelse att det är hård fakta.
meanmachine skrev:Ahh det är två elgrillar och tvp småhögtalare i grönt.
Vee-Eight skrev:JustAudioMagic skrev:Nattlorden skrev:Det är ingen åsikt, det är min fasta övertygelse att det är hård fakta.
Akta dig att kolla upp varför han tycker så.
Nattlorden skrev:Skulle varit trevligt om någon kunde fixat ihop två testspår med wood blocks, cymbalslag, kantslag på trumma, igensmälld dörr etc och sedan klippt av dynamikutbrotten på den ene... så hade det blivit riktigt intressant att höra vad folk tyckte... (om nu deras anläggningar klarar att presentera skillnaden, dvs.)
JustAudioMagic skrev:hur ofta har man en igensmälld dörr i den musik man lyssnar på???
Nattlorden skrev:JustAudioMagic skrev:hur ofta har man en igensmälld dörr i den musik man lyssnar på???
Då och då när man använder stereon när man ser på en film?
Fast spelar det någon roll vad för slags instrument som används? Det skall väl gå att spela upp allt? Rätt som det är så använder någon det i musiksammanhang. Vill du se en kul instrumentlista, så läs den som finns i Mike Oldfield's "Amarok".
meanmachine skrev::D
Det var en intressant frågamen du missar poängen lite
Fast du klara detta rätt väl med 25w-50w rör också.
Nattlorden skrev:Då och då när man använder stereon när man ser på en film?
Fast spelar det någon roll vad för slags instrument som används? Det skall väl gå att spela upp allt? Rätt som det är så använder någon det i musiksammanhang. Vill du se en kul instrumentlista, så läs den som finns i Mike Oldfield's "Amarok".
JustAudioMagic skrev:meanmachine skrev::D
Det var en intressant frågamen du missar poängen lite
Fast du klara detta rätt väl med 25w-50w rör också.
självklart gör jag det. har inga som helst problem med det. undrar lite vad medlemmarna här använta för rör om de inte hört det förut?![]()
![]()
många pratar om att dynamik kompromissas med rör. bara sk*tprat tycker jag. man kan inte höja speciellt mycket innan ljudet förändras. sk*tprat tycker jag. inte mycket som stämmer tycker jag om deras motargument men men
Subjektivisten skrev:Skulle vara kul att se vid vilken volym som min rörförstärkare börjar klippa. Finns det något sätta man kan testat detta utan att jämföra mot en starkare förstärkare?
Btw, 52 kilo rörförstärkare så jag är väl etta då
Vee-Eight skrev:Vill du inte ens börja förstå motargumenten så finns det ju ingen anledning att fortsätta den diskussionen. Eller hur?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Thomas_A och 34 gäster