JustAudioMagic skrev:b) om det låter riktigt bra,
Men om det inte låter riktigt bra, vad gör man då?
JustAudioMagic skrev:varför ens bry sig om det??
För att kunna göra om bravaden!
/D
Moderator: Redaktörer
subjektivisten skrev:JustAudioMagic skrev:b) om det låter riktigt bra, varför ens bry sig om det??
VA!!?? Menar du allvar? Ja, trodde faktiskt en säljare vara mer intresserad av apparaterna han sålde än valfri onoff försäljare men hade visst fel.
Dahlqvist skrev:JustAudioMagic skrev:b) om det låter riktigt bra,
Men om det inte låter riktigt bra, vad gör man då?JustAudioMagic skrev:varför ens bry sig om det??
/D
JustAudioMagic skrev:jag tycker på tok för många förlitar sig på mätning och spenderar mindre tid på att lyssna sig fram.
JustAudioMagic skrev:Dahlqvist skrev:JustAudioMagic skrev:b) om det låter riktigt bra,
Men om det inte låter riktigt bra, vad gör man då?JustAudioMagic skrev:varför ens bry sig om det??
/D
låter det inte bra så letar man nytt... ganska självklart
Morello skrev:JustAudioMagic skrev:jag tycker på tok för många förlitar sig på mätning och spenderar mindre tid på att lyssna sig fram.
Hur har du kommit fram till den ståndpunkten?
Dahlqvist skrev:Ja, det är det kanske. Jag har ju redan sagt att mätningar nog är av mindre intresse för de som inte konstruerar. Men nu handlar det om konstruktörens perspektiv. Hur svarar du då?
/D
JustAudioMagic skrev:Morello skrev:JustAudioMagic skrev:jag tycker på tok för många förlitar sig på mätning och spenderar mindre tid på att lyssna sig fram.
räcker ju att läsa vad merdelen på forumet skriver...
Morello skrev:Nu klev du ner i sandlådan och där får du leka själv.
JustAudioMagic skrev:nu är du nog lite fel ute... man kan väl ha bra grejer utan för den delen mäta
JustAudioMagic skrev:Morello skrev:JustAudioMagic skrev:jag tycker på tok för många förlitar sig på mätning och spenderar mindre tid på att lyssna sig fram.
räcker ju att läsa vad merdelen på forumet skriver...
JustAudioMagic skrev:IngOehman skrev:Den som inte bryr sig om något annat än upplevelsen av hela kedjan, och som därtill tror att mätningarna inte är översättbara till en upplevelse, har av naturliga orsaker varken behov eller glädje av mätningar.
vadå tror? mätning är just en mätning och inget du kan lyssna dig fram till.
JustAudioMagic skrev:jag vill aldrig bli så naiv att jag tror det. men det är upp till var o en självklart
IngOehman skrev:Nåväl, du har mycket att lära, om du vill. Annars slipper du förstås.![]()
De som undersökt det VET att mätningar korrelerar till 100% med vad man hör. Hur kan det då vara naivt att tro att så är fallet?
Hör du alltså inte att något ändrar sig om du vrider på en diskantkontroll?Jag tror du gör det (för du är väl hörande?).
När man mäter upp tonkurvan från en diskantkontroll är det just det du hör som man kartlagt med mätningen!![]()
IngOehman skrev:JustAudioMagic skrev:IngOehman skrev:Den som inte bryr sig om något annat än upplevelsen av hela kedjan, och som därtill tror att mätningarna inte är översättbara till en upplevelse, har av naturliga orsaker varken behov eller glädje av mätningar.
vadå tror? mätning är just en mätning och inget du kan lyssna dig fram till.
Wow... Här var det värre ställt än jag trodde.
Hetsporren skrev:To say the least. Gör nåt vettigare av tiden IÖ, JAM är Dead End...
NNord skrev:Summa summarum av denna tråd, verkar ju vara att det inte existerar rörförstärkare som håller måttet. verkar inte ens gå att lyfta fram det bästa exemplet, det som kommer närmast.
Va ju en trevlig tråd från början, sedan blev det en bråktråd, -som vanligt ! Typ !
JustAudioMagic skrev:De som undersökt det VET att mätningar korrelerar till 100% med vad man hör. Hur kan det då vara naivt att tro att så är fallet?
håller inte med... än en gång!
JustAudioMagic skrev:NNord skrev:Summa summarum av denna tråd, verkar ju vara att det inte existerar rörförstärkare som håller måttet. verkar inte ens gå att lyfta fram det bästa exemplet, det som kommer närmast.
Va ju en trevlig tråd från början, sedan blev det en bråktråd, -som vanligt ! Typ !
tråkigt nog blev det så... jag tycker precis tvärtom, att det existerar många rör som är riktigt trevliga
Almen skrev:Du måste lära dig skilja på objektiva prestanda och subjektiva preferenser. Inte minst som försäljare av HiFi-utrustning!
subjektivisten skrev:Bevisligen så är JAM ett troll eftersom han är inte på faktiskt för lära sig något utan han är här för att föra en monolog.
JustAudioMagic skrev:Almen skrev:Du måste lära dig skilja på objektiva prestanda och subjektiva preferenser. Inte minst som försäljare av HiFi-utrustning!
ja pappa.....
JustAudioMagic skrev:NNord skrev:Summa summarum av denna tråd, verkar ju vara att det inte existerar rörförstärkare som håller måttet. verkar inte ens gå att lyfta fram det bästa exemplet, det som kommer närmast.
tråkigt nog blev det så... jag tycker precis tvärtom, att det existerar många rör som är riktigt trevliga
JustAudioMagic skrev:IngOehman skrev:Nåväl, du har mycket att lära, om du vill. Annars slipper du förstås.![]()
alla har rätt till sin åsikt, lixom du
JustAudioMagic skrev:iö skrev:De som undersökt det VET att mätningar korrelerar till 100% med vad man hör. Hur kan det då vara naivt att tro att så är fallet?
håller inte med... än en gång!
JustAudioMagic skrev:iö skrev:Hör du alltså inte att något ändrar sig om du vrider på en diskantkontroll?Jag tror du gör det (för du är väl hörande?).
När man mäter upp tonkurvan från en diskantkontroll är det just det du hör som man kartlagt med mätningen!![]()
behöver du en mätning som visar vad som händer vid en diskantkontroll??
JustAudioMagic skrev:riktigt så handlingsförlamade är ni väl inte? jag pratar om mätning man inte [b]hör!!![/].
NNord skrev:Summa summarum av denna tråd, verkar ju vara att det inte existerar rörförstärkare som håller måttet. verkar inte ens gå att lyfta fram det bästa exemplet, det som kommer närmast.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster