meanmachine skrev:Nattlorden skrev:meanmachine - du menar alltså att du inte bryr dig om ATT det klipper så länge det klipper så snyggt att det inte låter illa?
Det är alltså inte intressant att få uppleva musiken med den fulla dynamiken som den har inneboende?
Eller missförstod jag dig?
Du har fastnat för mycket i effektdiket. Det kan klippa likväl med 400-500w kontinuerlig. Allt är inte mätning = mycket hur man mäter.
Massot av effekt är inte allt. Då kan du köpa ett PA-steg på 2500w och bara gasa. Det har jag gjort och inte blev jag överlycklig för det.
Subjektivistens rörstärkare kommer att stå sig hur bra som helst mot dessa 2500w

Att ha ett ideal där man vill bygga en ofärgad anläggning, måste innebära att man har kontroll över varje enhet för sig. Detta sker medelst andra medel än bara vanlig lyssning (=F-E lyssning)
Få har möjligheten att F-E lyssna förstärkare där för kan föjlande parametrar vara nyttiga att se över innan.
1. För att kunna återge transienter i livenivå bra måste högtalar förstrkar kombon klara detta = många watt.
2. Förstärkaren skall ha tillräckligt bra frekvensgång.
3. Förstärkaren skall ha tillräckligt låg dist.
Om inte dessa parametrarna uppfylls samtidigt kan inte en sann ljudförmedling ske.
Grovsortering är skedd lyssning kan påbörja.
Det är liksom skillnad i intresse här, korrekt återgivning eller maximerad.
Kul att skriva korrekt återgivning eftersom jag själv lutar mot maximering sen min egen hörsel blivit sämre.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.