luminous skrev:Intressant bild! Hur påverkar då den akustiska impedansen högtalarelementet? Isidor redovisade för ett tag sedan en simulering av den akustiska impedansen bakom högtalarelementet med påverkan av kavitetsmoder, den akustiska impedansen varierade kraftigt men elementets frekvensgång påverkades knappt alls...
Nej, och då är den här impedansen ännu mycket mindre. Den tydligaste påverkan man kan se (på elementet) är att resonansfrekvensen i fri luft är lite högre än i stor baffel. Det blir mer medsvängande luft i baffel (precis dubbelt så mycket, faktiskt) vid låga frekvenser. Resonansfrekvensen brukar skilja någon Hz.
luminous skrev:När man begränsar strålningsvinkeln för en högtalare, t.ex. genom att införa en begränsningsyta som en vägg, hur påverkas då akustisk resistans respektive reaktans? Ett högtalarelement blir ju mer direktivt vid högre frekvenser, borde man inte få nån ytterligare frekvensberoende inverkan på dessa kurvor då, eller ser dom möjligen ut som dom gör pga just detta...?
Om man börjar med det enkla så blir strålresistansen dubbelt så stor vid låga frekvenser. Det är en konsekvens av det extra samfasiga mottrycket man får från spegelkällan högtalaren "ser" i spegelväggen. Strålreaktansen borde också öka, men jag inser inte just nu hur mycket.
Vid höga frekvenser blir det grisigt. Det kommer att bli toppar och dalar i impedansen beroende på hur fasläget mellan källa och spegelkälla varierar. Jag vågar inte ens försöka spekulera hur kurvan ser ut, men strålresistansen kommer att ha direkt koppling till hur mycket den utstrålade effekten blir. Vi behandlade det där i en parallell tråd för någon vecka sen.
Edit: Och ja, det är just på grund av att riktverkan uppstår som strålresistansen byter beteende just vid kr=1. Modellerar man pistongytan med ett antal punktkällor inser man att det blir rak frekvensgång rakt framåt, men att det blir interferenser åt sidorna. Den totalt utstrålade effekten kommer att avta med frekvensen, men bara på sidorna. Det är denna avtagande effekt som gör att strålresistansen slutar stiga. Bakvänt resonemang, kanske, men jag tycker att det funkar, åtminstone i mitt lilla huvud.
luminous skrev:Förresten; formlerna W=Q^2*R och W = R*u^2 som ni ger borde väl inte ge samma belopp på effekten även om de varierar på samma sätt med frekvens? Känns som att det fattas något...
Råder det bokstavsförbistring här kanske? Jag följde konventionen i vår kurs, som är rätt genomtänkt för syftet, men lite ovanlig. W använder vi för effekt i Watt, R för resistans, i detta fall akustisk och med enheten Ns/m5, och Q för volymflöde i m3/s. Isidor menade nog volymflöde med u, men det beteckar ju också ofta spänning och då är formeln P= eller W=u^2/R.
Vi högtalarnissar rör oss i så många domöner att bokstäverna tar slut.
luminous skrev:Hoppas att jag inte är för nyfiken för mitt eget bästa nu... tackar ödmjukast för hjälpen

Som man frågar får man svar

Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.