vad föredrar ni?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-25 10:09

bomellberg skrev:Du kan säkert spela smärtsamt högt utan att det låter illa, men tro inte att du kan spela "live"-nivåer utan att din stärkare klipper.

detta har jag aldrig påstått heller. jag spelar aldrig (vill inte för öronens skull, pallar inte med den volymen) i "live" nivå på ngt jag spelar. har aldrig gjort och kommer aldrig göra. har hört många som spelat så men tycker inte alls om det

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-25 10:10

Nattlorden skrev:Vad är märkligt?

ingen inverkan = ingen skillnad = identiskt = likadant

:? din uppfattning då

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-04-25 10:13

JustAudioMagic skrev:detta har jag aldrig påstått heller. jag spelar aldrig (vill inte för öronens skull, pallar inte med den volymen) i "live" nivå på ngt jag spelar. har aldrig gjort och kommer aldrig göra. har hört många som spelat så men tycker inte alls om det

Du menar att du aldrig spelat upp en akustisk gitarr eller en cymbal vid samma nivå som om du hade haft instrumentet i rummet?

Missförstå inte vad "live" betyder. Det betyder inte rockkoncertnivå.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2007-04-25 10:17

Nattlorden skrev:Missförstå inte vad "live" betyder. Det betyder inte rockkoncertnivå.

Just precis. Därav citattecken...

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-25 10:20

Nattlorden skrev:Du menar att du aldrig spelat upp en akustisk gitarr eller en cymbal vid samma nivå som om du hade haft instrumentet i rummet?

Menar du seriös att du behöve 500-600w för att reproducera en gitarr till livenivå ? Men inkluderade övertonsspektra.

Jag skulle hålla med dig om du lade dit Piano, Cello, Trummor, Sång och altfiol samy saxofon på köpet då kan det bli tuffare att spela allt till rimlighetens gräns. Men du glömmer att 25w klass A rör klara uppgiften så bra att det troligen 'är knappt hörbara skillnad. Kanske lite mjukare eftersom dina naddar mer aggresivt engagerar i ljudbilden.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2007-04-25 10:30

Jag kan förstå att det svider att höra argumenten om att din anläggning eventuellt inte skulle klara av att återge Tchaikovsky's "1812" i verklighetstrogen nivå. Din anläggning må vara hur dyr och esoterisk som helst, men några 130 dB's kanoner kan du inte återge med 25 watt.

Spelar du ofta 130db hemma ?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-04-25 10:33

meanmachine skrev:Menar du seriös att du behöve 500-600w för att reproducera en gitarr till livenivå ? Men inkluderade övertonsspektra.

Ingen aning, har aldrig sett några data på peakvärden från gitarr. Det var ett exempel på nivå och de flesta brukar ha koll på hur mycket en gitarr låter i ett rum.

Jag skulle hålla med dig om du lade dit Piano, Cello, Trummor, Sång och altfiol samy saxofon på köpet då kan det bli tuffare att spela allt till rimlighetens gräns.

Visst.

Men du glömmer att 25w klass A rör klara uppgiften så bra att det troligen 'är knappt hörbara skillnad. Kanske lite mjukare eftersom dina naddar mer aggresivt engagerar i ljudbilden.

Tror det räcker med lite välinspelade trummor för att det skall upphöra att vara "knappt hörbart". Njutbart blir det säkert med rören, men inte så att man helt känner igen sig från när man spelar på dem själv.
Slå på en virveltrumma och en cymbal nästa gång du är i en musikaffär och ställ dig frågan "när hörde jag detta senast" ?
Eller lyssna på pukorna nästa går det passerar en marschorkester...

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-04-25 10:47

Kantslag på virvel är obehagligt även med bra hörselskydd.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-25 10:51

Nattlorden skrev:Du menar att du aldrig spelat upp en akustisk gitarr eller en cymbal vid samma nivå som om du hade haft instrumentet i rummet?

självklart har jag det.... och det än en gång med min 25 watt

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-25 10:53

guru skrev:Spelar du ofta 130db hemma ?

bra fråga...

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-25 11:05

För att reproducera AC/DC behöver du kanske 20.000w om du skall utan förluster nå liverkonsertkänslan. Sen måste du nog säkra upp lite så strömmen i väggen räcker. :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-04-25 11:14

meanmachine skrev:För att reproducera AC/DC behöver du kanske 20.000w om du skall utan förluster nå liverkonsertkänslan.

Nej, du tänker fel. 20 kW behövs för att nå ett visst ljudtryck på en lyssningsplats på en arena. I ett vardagsrum räcker det med 600 W för att nå mostvarande ljudtryck på lyssningsplats.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-25 11:17

Almen skrev:Nej, du tänker fel. 20 kW behövs för att nå ett visst ljudtryck på en lyssningsplats på en arena. I ett vardagsrum räcker det med 600 W för att nå mostvarande ljudtryck på lyssningsplats.

Det var ett litet skoj eftersom om man behöver 600w för att reproducera en snkel gitarr så vad behövs för att spela upp en rockorketser. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-04-25 11:23

meanmachine skrev:
Almen skrev:Nej, du tänker fel. 20 kW behövs för att nå ett visst ljudtryck på en lyssningsplats på en arena. I ett vardagsrum räcker det med 600 W för att nå mostvarande ljudtryck på lyssningsplats.

Det var ett litet skoj eftersom om man behöver 600w för att reproducera en snkel gitarr så vad behövs för att spela upp en rockorketser. :)
Det beror ju helt och hållet på inspelningens dynamik. Om du vill spela in en akustisk gitarr med både nästan ohörbara flageoletter och fullt ös "strumming", så är det inga problem att fylla 70 dB-dynamik. Och då är vi där igen; vill du spela det utan klippning så måste du ha kanske 300 W.

Att spela upp hårdkomprimerad musik framförd av AC/DC behöver färre watt - där klarar sig nog 25-wattaren alldeles utmärkt.
Senast redigerad av Almen 2007-04-25 11:24, redigerad totalt 1 gång.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-25 11:23

om det krävs 600 W så hade 25 W inte gett ngt alls kan man ju tycka. men eftersom mina 25 W ger mig allt jag behöver så undrar jag över resonemanget på 600 W :?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-04-25 11:25

Man behöver troligtvis inte samma dynamiska kapacitet för att återge en rockkoncert då det är troligt att anläggningen vid koncerten inte klarar att återge transienter - de har jobbigt nog att bara nå en hög medelnivå - definitivt ingen dynamisk headroom på 10-20dB i PA:t.

Du behöver alltså troligen mer dynamisk kapacitet för att återge en soloflygel som spelas på ett högdynamisk sätt än att återge en rockkoncert.

Edit: Almen hann före.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-04-25 11:26

meanmachine skrev:Det var ett litet skoj eftersom om man behöver 600w för att reproducera en snkel gitarr så vad behövs för att spela upp en rockorketser. :)

Det är lätt att underskatta nivån på en transient på nära håll. Det är stor skillnad att sitta 30 meter från en symfoniorkester och att sitta intill en virvelkagge. Virvelkaggen kräver större effekt för att återges korrekt.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2007-04-25 11:27

guru skrev:
Jag kan förstå att det svider att höra argumenten om att din anläggning eventuellt inte skulle klara av att återge Tchaikovsky's "1812" i verklighetstrogen nivå. Din anläggning må vara hur dyr och esoterisk som helst, men några 130 dB's kanoner kan du inte återge med 25 watt.

Spelar du ofta 130db hemma ?

Självklart inte. Jag är inte heller den som hävdar att min aläggning kan återge allt material utan dynamiska förluster. Mina lyssningsnivåer ligger klart lägre.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2007-04-25 11:35

JustAudioMagic skrev:

om det krävs 600 W så hade 25 W inte gett ngt alls kan man ju tycka. men eftersom mina 25 W ger mig allt jag behöver så undrar jag över resonemanget på 600 W :?

Återigen visar du att du inte VILL förstå! Det är ju ingen som klankar ner på din anläggning, fattar du inte det? Vi vill bara att du ska inse att för att kunna återge ett högdynamiskt förlopp NATURTROGET så krävs det enormt mycket effekt. Almens exempel på 70dB är förvisso extremt, men det finns säkert symfonier som uppvisar detta. Om du då skruvar upp volymen för att precis kunna höra det svagaste av pianissimi från en ensamt viskande sopran, hur ska du då kunna återge orkestern i sin fulla styrka, när alla 110 instrument ljuder i fff samtidigt? Jag tror att det är ytterst få ljudsystem som klarar detta över huvud taget.

Den andra diskussionen, om man verkligen VILL återge musik på detta sätt i sitt vardagsrum, är en helt annan. Själv har jag inte möjligheten (grannar, barn etc). Men det skulle vara kul att uppleva någon gång.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-04-25 11:38

JustAudioMagic skrev:

Du sitter med din anläggning och är nöjd, bra. Hur skall man sedan kunna förklara det som redan är förklarat, vart finns pedagogen som klarar detta?
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-04-25 11:47

Skillnaden mellan 25 och 600W är ca 14dB. Det kan man ju tänka sig är skillnaden mellan en fulldynamisk inspelning och en komprimerad. Eller skillnaden mellan den enes ljudtryckspreferenser och den andres? Lägg då till att har man bara 25W kanske man lagt större vikt vid högtalarnas känslighet, förstärkaren kanske komprimerar 3dB i sig osv.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-25 12:29

det jag vill ha sagt är att om man är nöjd, varför då anstränga sig med att mäta etc etc. är man inte nöjd så lyssnar man självklart på olika tills man hittat den man tycker är bäst. jag låter mina öron avgöra om jag är nöjd eller inte. vill jag sen tvunget ha t ex HDCD i min cd-spelare letar jag efter en som ger bäst ljud med just en sån, vill jag ha en rör-cdspelare letar jag efter en som ger bäst ljud med en sån etc etc etc. skulle jag hitta att en förstärkare på 200 W låter bättre än t ex 50 W så skulle jag självklart överväga att byta. jag har själv jämfört ljud på olika stärkare, 25 watt (den jag har idag), 80 W transistor, 150 och 200 W transistor. (inga märken nämns). jag hade mycket "Live" spelningar precis som ni pratar om, gitarr, piano, trumsolo etc etc etc. jag klankar inte ner på någon som förlitar sig på effekt, självklart inte. jag menar bara att jag personligen har aldrig tyckt att det spelar någon roll.

kan vi sluta kalla någon namn, eller fråga varför inte den o den fattar? börjar bli tråkig stämning nu :!:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-25 14:00

Hej!

Det är klart att man skall vara nöjd med att man är nöjd :D

Det som killarna menar är att även de flesta av oss är nöjda med slutsteg på mycket lägre effekt än 600w (för så är det), det finns de som är nöjda med 2x8W och aldrig vill byta, så ändrar inte det matematiken de visar.

För att dynamiskt rätt kunna återge tex ett piano så krävs det fantastiskt mycket effekt för att verkligen återge det korrekt, men det kan låta riktigt bra för dig även med dina 25w.

Själv använder jag säkert inte mer än 10w som medelnivå hemma, men vid vissa passager och viss musik innebär det iallafall att jag använder mer än tiofallt detta ibland vid högdynamisk musik.

Jag har en förstärkare på typ 200w i 8 ohm och det har jag inte för att kunna spela tokhögt - då skulle jag nog bli vräkt :)

Jag har dessutom en liten förstärkare på 36w/4ohm som jag tycker det är jättehärligt att lyssna på musik med, men jag är medveten om att den inte kan återge dynamiken på samma sätt om medelnivån spelas med 10w på den...

Förstår du tankegången?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-25 14:07

JustAudioMagic, Du måste skilja mellan vad du gillar och ren fysik. Oavsett vad du gillar så kan den inte återge dom förslag som kommit upp.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-25 14:11

subjektivisten skrev:JustAudioMagic, Du måste skilja mellan vad du gillar och ren fysik. Oavsett vad du gillar så kan den inte återge dom förslag som kommit upp.

självklart förstår jag det. jag säger bara att de flesta inhandlar nog inte de där 600 W då de är nöjda med runt 25-100 W. (tror jag iaf och efter vad jag märkt som ÅF). Det krävs inga kraftpaket för att kunna spela högt eller detaljrikt. men vill man gå efter matematik mer än man kan höra så väljer man självklart de där 600 W

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-25 14:12

Kaffekoppen skrev:Hej!

Det är klart att man skall vara nöjd med att man är nöjd :D

Det som killarna menar är att även de flesta av oss är nöjda med slutsteg på mycket lägre effekt än 600w (för så är det), det finns de som är nöjda med 2x8W och aldrig vill byta, så ändrar inte det matematiken de visar.

För att dynamiskt rätt kunna återge tex ett piano så krävs det fantastiskt mycket effekt för att verkligen återge det korrekt, men det kan låta riktigt bra för dig även med dina 25w.

Själv använder jag säkert inte mer än 10w som medelnivå hemma, men vid vissa passager och viss musik innebär det iallafall att jag använder mer än tiofallt detta ibland vid högdynamisk musik.

Jag har en förstärkare på typ 200w i 8 ohm och det har jag inte för att kunna spela tokhögt - då skulle jag nog bli vräkt :)

Jag har dessutom en liten förstärkare på 36w/4ohm som jag tycker det är jättehärligt att lyssna på musik med, men jag är medveten om att den inte kan återge dynamiken på samma sätt om medelnivån spelas med 10w på den...

Förstår du tankegången?

Tack för bra inlägg ! nu förstår jag tankegången kring den summa W :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-25 14:14

Korrekt! Jag kommer nog aldrig att ha ett slutsteg som levererar 600W i 8 ohm, men kommer vara relativt nöjd iallafall.

Men jag vet att det finns mer att hämta - men gör ett aktivt val att acceptera det tillkortakommandet.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-04-25 14:17

Jag är nöjd med mina 80W eller vad det nu är. Har glömt för det spelar inte så stor roll några W hit eller dit.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-04-25 14:21

JustAudioMagic skrev:Det krävs inga kraftpaket för att kunna spela högt eller detaljrikt. men vill man gå efter matematik mer än man kan höra så väljer man självklart de där 600 W
Om inte du hör skillnad på oklippt och klippt uppspelning av en flygel så behöver du inte det, nej. Vi andra som vet hur en flygel låter och har öron att höra med, däremot...

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-25 14:27

Almen skrev:Om inte du hör skillnad på oklippt och klippt uppspelning av en flygel så behöver du inte det, nej. Vi andra som vet hur en flygel låter och har öron att höra med, däremot...

*s*... att du orkar fortsätta ;)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi