vad föredrar ni?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-25 14:32

Just nu spelar jag The Who - Who's Next VÄLDIGT högt. Classic Records utgåva är väldigt dynamiskt (för gammal rock) och vore faktiskt riktigt kul att köra samma skiva med ett rejält kraftpaket för se om jag uppfattar skillnader i dynamiken! Bra låter det iaf! :D
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-04-25 14:56

Almen skrev: Vi andra som vet hur en flygel låter och har öron att höra med, däremot...

Även om du upplever att JustAudoiMagic inte förstår vad du (och andra) försöker säga, så kan ovanstående citat lätt uppfattas som mindre trevligt än vad du är i stånd att prestera.

Vilket osökt får mig att tänka på min egen watt-vandring.

Jag har i många år haft ett QUAD-slutsteg som jag varit mycket nöjd med. En liten "snäll" färgning som inte förstörde särskilt mycket och en bit över 100 watt i de 4 ohm mina högtalare belastar. Nästan alltid när jag spelade så högt jag ville fanns det ännu mer att ge. Jag behövde alltså inte mer än detta.

Men så startade då IÖ (dumma Ingvar som inte kan låta oss sitta ifred och vara nöjda :wink: ) en tråd om förstärkareffekt...

Ju mer jag reflekterade över det, desto mer insåg jag att jag faktiskt aldrig spelade så högt jag egentligen ville när jag spelade riktigt dynamisk musik. För när jag drog på så att medelnivåerna lät bra, så lät det oskönt om de kraftigaste partierna. Och när jag drog på så att de svagaste partierna lät lagom högt, så lät det litet ansträngt om medelnivåerna. Jag hade liksom bara inte tänkt på det förut. För jag upplevde att jag kunde spela så starkt jag ville.

Så fick jag tillfälle att lyssna till ett par riktiga kraftpaket i en musikaffär. Även om det inte föll mig klangmässigt på läppen, så uppskattade jag den lätthet med vilken transienter presenterades även vid mycket kraftig medelnivå. Jag insåg vad jag saknade där hemma.

Nu kostar ju riktigt starka förstärkare riktigt mycket pengar (för mig som har ett liv vid sidan om musiklyssningen :wink: ) men så snubblade jag över en kompromiss. Ett fransk/kinesiskt slutsteg som lämnade typ 260 w i 4 ohm även vid knepiga fasvinklar (mina högtalare är litet besvärliga). Som dessutom bara kostade 6.500 kr nytt.

Under flera månader gladdes jag (och gläds fortfarande) åt att jag kan spela nästan så högt jag vill utan att det låter det minsta komprimerat eller ansträngt.

Observera "nästan" i meningen ovan!

Jag misstänker alltså att jag egenligen skulle behöva det dubbla eller tredubbla i effekt (om nu högtalarna pallar!) för att kunna höja det där lilla extra. Och då närmar vi oss 1000 w (i 4 ohm)!

Jag tror IÖ någon gång formulerade frågan som (med eventuell reservation för minnesfel) "Behöver man mer förstärkareffekt än man tror?".

Och mitt svar numera är: Ja - åtminstone jag!

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-04-25 15:01

JustAudioMagic skrev:
Almen skrev:Om inte du hör skillnad på oklippt och klippt uppspelning av en flygel så behöver du inte det, nej. Vi andra som vet hur en flygel låter och har öron att höra med, däremot...

*s*... att du orkar fortsätta ;)

Nä, jag börjar inse det meningslösa. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-25 15:02

Michael:

tack för ett bra inlägg !

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-25 15:03

Almen skrev:Nä, jag börjar inse det meningslösa. :)

varför fortsätter du då? ;)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-04-25 15:17

MichaelG skrev:
Almen skrev: Vi andra som vet hur en flygel låter och har öron att höra med, däremot...

Även om du upplever att JustAudoiMagic inte förstår vad du (och andra) försöker säga, så kan ovanstående citat lätt uppfattas som mindre trevligt än vad du är i stånd att prestera.

Du har rätt, jag kände mig ovanligt otrevlig, men det är redan bättre. :) Det känns litet tröstlöst bara med människor som man upplever inte tycker det är intressant att lära sig nya saker.

Ju mer jag reflekterade över det, desto mer insåg jag att jag faktiskt aldrig spelade så högt jag egentligen ville när jag spelade riktigt dynamisk musik. För när jag drog på så att medelnivåerna lät bra, så lät det oskönt om de kraftigaste partierna. Och när jag drog på så att de svagaste partierna lät lagom högt, så lät det litet ansträngt om medelnivåerna. Jag hade liksom bara inte tänkt på det förut. För jag upplevde att jag kunde spela så starkt jag ville.
Exakt vad jag upplevt också! Har gått precis samma väg som du, även om jag har högtalare som är ganska enkla att driva, och hamnade på ett steg på 2x250 W för 13 500:-.

Även jag är i nästan-läget, men det är ett väldigt, väldigt bra nästan. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-04-25 15:18

JustAudioMagic skrev:
Almen skrev:Nä, jag börjar inse det meningslösa. :)

varför fortsätter du då? ;)
Jag har precis slutat! :D

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-25 15:20

MichaelG, Ett MKT bra inlägg. Detta har gjort mig ännu mer nyfiken och ska försöka få hem ett kraftigt slutsteg framöver och testa mot min rörförstärkare. :D
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-25 15:51

Almen skrev:Du har rätt, jag kände mig ovanligt otrevlig, men det är redan bättre. Det känns litet tröstlöst bara med människor som man upplever inte tycker det är intressant att lära sig nya saker.

Fick just ett anfall av ren snällhet så skall fatta mig kort innan det försvinner. Tror vi bara rent utsagt missförstår varandra. Ingen motsätter i grunden att mer effekt = bättre förutsättningar. Det är mer att det fungerar bra som en kompromiss med lite med kvalitativa watt = väl som många okvalitativa watt. Det helt kompromisslösa anläggningen är en enorm pjäs till kraftverk. :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-04-25 20:29

meanmachine skrev:
Almen skrev:Du har rätt, jag kände mig ovanligt otrevlig, men det är redan bättre. Det känns litet tröstlöst bara med människor som man upplever inte tycker det är intressant att lära sig nya saker.

Fick just ett anfall av ren snällhet så skall fatta mig kort innan det försvinner. Tror vi bara rent utsagt missförstår varandra. Ingen motsätter i grunden att mer effekt = bättre förutsättningar. Det är mer att det fungerar bra som en kompromiss med lite med kvalitativa watt = väl som många okvalitativa watt. Det helt kompromisslösa anläggningen är en enorm pjäs till kraftverk. :)

Men alltså va bra, jag förutsätter att vi pratar kvalitativa watt det finns ju ingen mening med resonemanget annars. Vi missförstår knappast varandra egentligen men sättet som debatten förs på framkallar låsta positioner. Och detta ger en vilja att missförstå för vi måste ju det elller...?
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-04-25 20:37

Det är ju alltid trevligare att köra en motorstark bil! :)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-04-25 20:44

meanmachine skrev:Tror vi bara rent utsagt missförstår varandra. Ingen motsätter i grunden att mer effekt = bättre förutsättningar. Det är mer att det fungerar bra som en kompromiss med lite med kvalitativa watt = väl som många okvalitativa watt. Det helt kompromisslösa anläggningen är en enorm pjäs till kraftverk. :)

Eventuella missförstånd är nog inte mellan dig och mig, jag tror också att vi har ungefär samma syn på det.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-25 21:02

Almen skrev:Eventuella missförstånd är nog inte mellan dig och mig, jag tror också att vi har ungefär samma syn på det.

Sant. Det finns en väg att gå och den är till en böjan rätt bred men smalnar mot slutet. :( Allt blir så enkelt men så komplicerat.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Föregående

Återgå till Generellt om hifi