Förlåt en oförskämd fråga...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MichaelG

Förlåt en oförskämd fråga...

Inläggav MichaelG » 2007-04-25 15:49

...till Subjektivisten och Hetsporren. Ni andra kan sluta läsa nu.

För några år sedan uppfattade jag er som misstänksamma (eller rent av negativa) till F/E, transparens, LTS, piP, EKK, IÖ, etc. Er misstänksamhet framfördes inte alltid med den diplomati som skulle krävts för att gynna en konstruktiv diskussion runt ovanstående ämnen.

Så småningom (eftersom ni bägge är kloka personer) lyckades ni få hyfsad rätsida vad som är vad. Vem som säger vad och vad som inte är (beträffande ovanstående).

Idag ser vi andra personer som tagit upp stafettpinnen. Och som med buller och bång ifrågasätter, undviker att kommentera svar, lägger in känslor och tolkningar på faktauppgifter, etc, etc. Kort sagt - beter sig litet grand så som åtminstone jag uppfattade er för några år sedan.

Så till min fråga;

Hur skulle ni viljat bli bemötta när ni var igång som värst och upplever ni att ni bemöter andra på det sättet idag? :wink:

Hälsn. Michael

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-25 15:55

Jag har nyligen förklarat hur det var för mig då jag var på "andra sidan" (se medlemstråd) men vet inte riktigt hur jag skulle ha behövt bli bemött för att processen skulle ha gått snabbare. Jag behövde liksom bli överbevisad för att inse att jag var inne på fel spår och för min del kom det tillfället då Sanny_X så generöst bjöd hem mig till sig för att kolla upp min havererade Nad C320BEE, det var då jag slutligen fattade hur bra det faktiskt.se kunde låta med dvd-spelare, bioreceiver och piP och därmed blev jag till slut tvungen att rannsaka mig själv... :oops:

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-04-25 16:05

Om man strätar emot tillräckligt hårt så kommer man väl till en punkt då man inte orkar sträta emot längre.

Det funkar nog så när kompisar försöker få ihop en med någon tjej på lågstadiet. "Du är ju kääär i henne!", "Nä, det är jag inte alls!". Till slut blir man det.

Så jag kör med taktiken rycka lite på axlarna och säga "jaså" istället. Man behöver inte ta så allvarligt på allting.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-04-25 16:08

Ja, förlåt om jag svarar fast jag inte får.

Jag tror att jag på min sida bara ska säga vad jag vet och vara öppen för att jag själv kan ha fel. Jag kan aldrig tvinga in information i någon annan, men jag kan se till att den finns där när mottagligheten finns.

Stämmer det?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2007-04-25 16:15

MichaelG,
Du får det att låta som att det finns en ond och en god sida alt. en korrekt och en felaktig sida.
Oavsett vilken sida man står på, så tycker jag vissa personer från båda sidorna delar ut käftsmällar.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Re: Förlåt en oförskämd fråga...

Inläggav subjektivisten » 2007-04-25 16:41

MichaelG skrev:Hur skulle ni viljat bli bemötta när ni var igång som värst och upplever ni att ni bemöter andra på det sättet idag? :wink:

Hälsn. Michael

Det beror ju på. På ett annat forum så har jag försökt förklarat F/E metoden för ett antal personer och en av dessa har under 3 månaders tid inte verkat förstått den alls. Så visst, man borde vara lugnare och snällare, men när vissa verkar mest vara ute efter bråka och läser väldigt selektivt, så blir man sur. En av dessa, som finns här nu, är anledningen varför jag fick 2 veckors semester på ett annat forum, efter upprepade gånger inte läst vad som står och fortsätta med felaktiga påstående. Såklart man är bra trött på denna personen.

Ja, jag borde försöka ta det lugnare men det är svårt när ett fåtal verkar ha stora problem att läsa vad som skrivs.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-04-25 19:03

Hetsporren o Subjektivisten; Jag hoppas ni ursäktar att jag använde er som exempel. Jag gjorde det för att jag tror att ni tål det. :wink:

//Michael

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2007-04-25 19:04

Marbrink skrev:MichaelG,
Du får det att låta som att det finns en ond och en god sida alt. en korrekt och en felaktig sida.
Oavsett vilken sida man står på, så tycker jag vissa personer från båda sidorna delar ut käftsmällar.

Word!!
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-25 19:14

Svante skrev:...
Jag tror att jag på min sida bara ska säga vad jag vet och vara öppen för att jag själv kan ha fel. Jag kan aldrig tvinga in information i någon annan, men jag kan se till att den finns där när mottagligheten finns.

Försök till rannsakan?
Stämmer det?

Vem ska svara? Du själv, som jag jag ser det

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-04-25 19:15

Marbrink skrev:MichaelG,

Ojdå, hoppsan! Detta avsåg jag inte alls. Och så tycker jag inte alls. :oops:

Det är verkligen inte bara Hetsporren och Subjektivisten som delar ut käftsmällar! Jag bara tog dem som exempel (för att jag tror att de tål det). Och jag tycker absolut inte att de tillhör en ond (eller god) sida varken nu eller tidigare. Hetsporren har jag däremot träffat IRL och tycker att han verkar mycket trevlig. Jag skulle säkert tycka det samma om Subjektivisten om jag träffade honom också. Och sannolikt om dig och andra också!

Att jag skulle peka ut en korrekt och felaktig sida stämmer inte heller. Om du inte med det avser ett korrekt eller felaktigt bemötande av personer med andra åsikter än jag själv. I så fall kan jag hålla med! Men då håller jag inte med dig om att personer från den korrekta sidan delar ut käftsmällar. Det blir ju liksom kriteriet för att tillhöra denna sida att man beter sig korrekt! :wink:

Hälsn. Michael

Ps. Mats; Jag gillar dig också!

Flamenco

Inläggav Flamenco » 2007-04-25 19:45

MichaelG. Inte att undra på att det har förekommit häxjakt i svedala.
Sådan rigiditet som du företräder har under historiens lopp gjort, och fortfarande gör, mycket ont. Slappna av och välkomna alla för ett livligt forum.

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-25 19:51

Flamenco skrev:MichaelG. Inte att undra på att det har förekommit häxjakt i svedala....
Oj då, är du inte orolig att bli bränd på bål?

Lite nyktert perspektiv får man kanske önska sig. I alla fall hoppas på

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-04-25 20:32

dimitri skrev:

Försök till rannsakan?

Jaadå, det måste man ju försöka hela tiden.

Jag förstår vad du tänker på och jag kan väl säga att jag inte alltid lyckas med det där jag skrev. Det hindrar inte att jag ska försöka. Liksom alla andra.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-04-25 20:48

subjektivisten skrev: En av dessa, som finns här nu, är anledningen varför jag fick 2 veckors semester på ett annat forum, efter upprepade gånger inte läst vad som står och fortsätta med felaktiga påstående. Såklart man är bra trött på denna personen.

Ja, jag borde försöka ta det lugnare men det är svårt när ett fåtal verkar ha stora problem att läsa vad som skrivs.

Du kan knappast lasta någon annan person för att du får semester, endast du själv är ansvarig för vad du skriver. Eller påstår du att denna person skrev inlägg i ditt namn?
Det finns inga möjligheter att ens budskap skulle bli klarare eller tydligare bara för att man förlorar humöret.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-25 22:07

Harryup skrev:Du kan knappast lasta någon annan person för att du får semester, endast du själv är ansvarig för vad du skriver. Eller påstår du att denna person skrev inlägg i ditt namn?
Det finns inga möjligheter att ens budskap skulle bli klarare eller tydligare bara för att man förlorar humöret.

Nej, såklart jag är ansvarig för det jag skriver. Men om någon inte läser vad man skriver och påstår saker man inte skriver och håller på så en längre tid, så antar jag även du skulle höja rösten.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-04-26 08:48

subjektivisten skrev:
Harryup skrev:Du kan knappast lasta någon annan person för att du får semester, endast du själv är ansvarig för vad du skriver. Eller påstår du att denna person skrev inlägg i ditt namn?

Nej, såklart jag är ansvarig för det jag skriver. Men om någon inte läser vad man skriver och påstår saker man inte skriver och håller på så en längre tid, så antar jag även du skulle höja rösten.

Nja, är kanske inte helt oskyldig även om jag ärligt inte kan minnas att jag kallat någon vid ett olämpligt namn någonsin här eller på ett annat forum.
Jag försöker att hålla mig till spetsiga frågor som om dom står obesvarade ändå blir ett slags slutsats i tredje mans ögon. Annars så tycker jag nog att man inte kan kräva något av folk över nätet vare sig att få svar eller att dom skall svara trevligt så om man kan verka trevlig i andras ögon så har man ett försprång iaf.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-04-27 02:03

Harryup skrev:Nja, är kanske inte helt oskyldig även om jag ärligt inte kan minnas att jag kallat någon vid ett olämpligt namn någonsin här eller på ett annat forum.

En del grodor har ja skrivit, inte många men det har hänt. Tyvärr. Man (d.v.s. jag) är inte mer än människa.

Jag försöker att hålla mig till spetsiga frågor som om dom står obesvarade ändå blir ett slags slutsats i tredje mans ögon.

Här tycker jag att påståenden omformulerade till spetsfundiga frågor inte alls är konstruktiva att bygga en argumentation runt. Bättre då med arument - motargument.

Annars så tycker jag nog att man inte kan kräva något av folk över nätet vare sig att få svar eller att dom skall svara trevligt så om man kan verka trevlig i andras ögon så har man ett försprång iaf.

Mycket bra, jag håller HELT med dig. Bara ett av exempel, personen man anklagar för uteblivet svar kanske inte ens sett att någon vill ha ett svar. Jag blev även mycket glad då jag läste tråden "Efterlyser ett svar";
- http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=17187

som hedervärt låstes i princip omgående av V8.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Återgå till Generellt om hifi