F/E vetenskap eller Dogm

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

F/E. Vetenskap eller Dogm

Vetenskap
85
69%
Dogm (=lära)
38
31%

Antal röster : 123

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-25 15:49

Jag har en lite orelaterad fråga: varför visar du in din avatar att du suger på tummen
?

det är en bärs .. Men jag döljer det för inte åka dit här för påverkan av minderåriga.. Man vet ju inte om du tex är vuxen nog att se ett ölglas i en vuxen mans hand som du aggerar titt som tätt..

Svårare var det inte sörrö.. :lol:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-25 15:57

Kaffekoppen skrev:Fåne

Det är väl ändå den som säger att nått inte är rimmligt som får bevisa det. Det kallas för fasifiering.

Förresten är jag övertygad om att man lätt överlever ett hopp utan fallskärm från månen. Bevisa motsatsen

ps.. Hoppas du tar det lite mindre allvarligt, men förstår min poäng.

:wink:

Det är ju lite skoj att sätta perspektiv på tillvaron så ni inte blir så insnöade. :wink: någon måste bära oket av motpol så nio håller er lite alerta. :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-25 16:11

Lust skrev:
Kaffekoppen skrev:
Lust skrev:Värst vad ni börjat poängtera "egna val"...

Det skulle vara intressant varför du kallar mig för ni!

Jag trodde i min enfald att vi samspråkade, men jag kanske har skrivit så mycket att jag är klonad?

Du har PM!

Du och IÖ (en väldigt synlig del av LTS här) menade jag med "ni".
Jag ber om ursäkt att jag inte skrev ut det jag hade i tankarna.
Jag kan ju bara svara för mig, och jag har aldrig hävdat något annat. Det har jag alltid poängterat, och jag har faktiskt aldrig sett någon som hävdat motsatsen heller för den delen ... 8O

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-25 16:36

meanmachine skrev:Det är pinsamt av dig att helta tiden kasta sten i glashus. När kom du med ett revlevant inlägg ? Du gör likadant. Så fort argumenten tryter länkar du till saker dui inte förstår och eller kallar folk för torr.

XXX. När har du haft något av värde och framförallt rätt? Lägg ner nu.

Jag väntar än på att Mayro ska förklara varför F/E metoden måste vara orimlig. Han kan säga det lr visa vart han sagt det innan.

Inlägg justerat. /V8
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-25 16:45

...Du och IÖ (en väldigt synlig del av LTS här) menade jag med "ni".

Låt mig vända på det hela rätt, konstatera en sak, och fråga en annan:

Konstaterandet: Det var värst vad det tog tid för dig att se att LTS förespråkar fri val! Det har vi ju gjort i snart 50 år. :P

(Att LTS därtill presenterat ett "saknat alterantiv" med avseende på hur man kan se på musikåtergivning är inte och har aldrig varit något exkluderande - tvärtom är filosofin 100% inkluderande: Var och en vet bäst vad man vill uppnå.
LTS visar på ett synsett som man kan dela - eller inte dela! Var och en gör som de vill. De som delar det har provat det. De flesta som inte delar det tycks inte ha provat det, men även detta är ju ett fritt val.)

Frågan: Vad kommer det sig att LTS hela tiden angrips av folk som INTE tycks tillåta fria val, utan som hela tiden agerar mot det alternativ som LTS har pekat på, och som vissa inom LTS tagit till sig helt eller delvis? :?

LTS som förening gläder sig å andras vägnar - alla som finner en väg att ha kul med sin musikåtergivning är att gratulera!
Oavsett vilken filosofi de tror på så är de att gatulera om de når vad de vill med sitt HiFi-ande. De som inte når vad de söker och vill prova något nytt som kanske tar dem vidare är välkomna att prova de idéer som LTS lagt fram, eller några andra idéer som du tycker verkar bra.

Så varför har vissa en så exkluderande inställning till HiFi att de agerar med näbbar och klor så snart någon vill spela fonogrammet så ursprungstrogen som det går? Är det inte ett tillåtet önskamål?

Kort sagt: Vad är det egentligen som gör att vissa tycks vara helt besatta av LTS - och som får dem att känna att just de idéer som kommit från LTS skall bekämpas med alla medel!

LTS har aldrig exkluderat någon filosofi som gör någon glad, men det finns en del (färre än de verkar antagligen) som tycks vilja exkludera LTS, och som är så bestta av den tanken att du ägnar en signifikant del av sitt liv åt att angripa LTS - trots att de om de inte gillar budskapet skulle kunna strunta i det bara.

Det är mycket märkligt. :?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-04-25 16:47, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-25 16:46

Hörrö.. fixa bort min quote där ;)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-25 17:24

Subjektivisten skrev:XXX.

:D

Bättre ett verbalt troll än en inkompetent wannabe. :D

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-25 17:29

IngOehman skrev:

...Du och IÖ (en väldigt synlig del av LTS här) menade jag med "ni".

Låt mig vända på det hela rätt, konstatera en sak, och fråga en annan:

Konstaterandet: Det var värst vad det tog tid för dig att se att LTS förespråkar fri val! Det har vi ju gjort i snart 50 år.

Ser du mig som en "angripare" av LTS? Då tror jag att din syn är rätt ordentligt distorderad (kanske av övriga "angripare"?).

Jag är rätt ny på forumet och har här blivit nyfiken på såväl F/E som LTS. Jag försöker därför lite kritiskt granska vad det är för att kunna bilda mig en egen uppfattning. Det tycker jag varken är fel eller gör mig till en "angripare".

Under den korta tid jag följt lite av vad LTS' språkrör skriver här reflekterade jag bara över att det nyligen startats ett flertal trådar där det poängterats att LTS står för fria val.

Så jag tycker inte att min reflektion kommer ur tomma intet.

Och du som gillar att definiera ord borde känna till betydelsen av "poängtera" i min reflektion. Det betyder inte att ni har fått en ny syn på fria val, bara att ni ger uttryck för er syn.

Eller är det något annat du hakat upp dig på hos mig?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-25 17:38

Inte alls. Du verkar vara en hygglig snubbe.

Ser du mig som en "angripare" av LTS?

Nej.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-04-25 17:41, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-25 17:41

subjektivisten skrev:
meanmachine skrev:Det är pinsamt av dig att helta tiden kasta sten i glashus. När kom du med ett revlevant inlägg ? Du gör likadant. Så fort argumenten tryter länkar du till saker dui inte förstår och eller kallar folk för torr.

XXX När har du haft något av värde och framförallt rätt? Lägg ner nu.

Jag väntar än på att Mayro ska förklara varför F/E metoden måste vara orimlig. Han kan säga det lr visa vart han sagt det innan.

Var har jag sagt så?? Att fe MÅSTE vara orimlig? resultaten är orimliga har jag sagt..

Sedan.. måste du verkligen aggera så som du gör hela tiden och kalla folk för troll :?: .. Skaffa dig en gylf på kjolen din så du får byta om bland killarna hädanefter där du försöker etablera dig via tuffa inlägg...

I all välmening.. :)
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-25 17:43

Bra att du förklarade det Mayro.

Vi får se vad du tycker om resultaten framöver ;)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-25 17:55

Kaffekoppen. Jag har ögonen öppna.. Tro inget annat.. :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-25 17:56

:)

Då ser man mer!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-25 18:11

grejen är att det man ser är ofta sedan inte det man hör. kaffekoppen. En välkänd bra sak att kunna så slipper man göra BT hela tiden för oss erfarnare inom vår glada humorfyllda HOBBY.

tyvärr är denna hobbyn för så många ett levebröd. Då slutar man med att vara rationell. För maten på bordet vill man ju ha..

:lol:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-25 18:32

IngOehman skrev:Nej.

Föredömligt kort inlägg :D

/ B

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-25 18:36

Lust skrev:Ser du mig som en "angripare" av LTS? Då tror jag att din syn är rätt ordentligt distorderad (kanske av övriga "angripare"?).

Jag är rätt ny på forumet och har här blivit nyfiken på såväl F/E som LTS. Jag försöker därför lite kritiskt granska vad det är för att kunna bilda mig en egen uppfattning. Det tycker jag varken är fel eller gör mig till en "angripare".

Instämmer i detta. Jag är i samma sits. Men då uppfatas man som angripare och jagas på flykten av en del 8) Tror de i alla fall.

hifiguru@spray.se

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-25 19:21

IngOehman skrev:Frågan: Vad kommer det sig att LTS hela tiden angrips av folk som INTE tycks tillåta fria val, utan som hela tiden agerar mot det alternativ som LTS har pekat på, och som vissa inom LTS tagit till sig helt eller delvis? :?
Vh, iö
WORD!
Nagel i ögat är mitt svar.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-04-25 19:31

dimitri skrev:
IngOehman skrev:Frågan: Vad kommer det sig att LTS hela tiden angrips av folk som INTE tycks tillåta fria val, utan som hela tiden agerar mot det alternativ som LTS har pekat på, och som vissa inom LTS tagit till sig helt eller delvis? :?
Vh, iö
WORD!
Nagel i ögat är mitt svar.

Hej, kan du förtydliga dig?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-25 19:32

Hej! Vad är det som behöver förtydligas?

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-25 19:33

Nej, det går inte att säga det tydligare.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-04-25 19:57

dimitri skrev:Nej, det går inte att säga det tydligare.

Menar du att du håller med om ingvars förklaring att kritik mot lts beror på motvilja för fria val?
Att kritik beror på att något är en nagel i ögat är väl väldigt uppenbart och inget du behöver förtydliga.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-25 19:58

IngOheman skrev:Frågan: Vad kommer det sig att LTS hela tiden angrips av folk som INTE tycks tillåta fria val, utan som hela tiden agerar mot det alternativ som LTS har pekat på, och som vissa inom LTS tagit till sig helt eller delvis?
Vh, iö

Därför att de själva blir angripna av anhängare, ofta ickebetalande. Detta får en konsekvens att man försvarar sig mot LTS och allt vad de står för, fast man inte vet vad de står för. Detta kanske verkar konfunderande. :)

Förstå mig rätt. Är trött då jag nu är inne på min 15:onde arbetsimme i sträck. 8O

hifiguru@spray.se

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-25 20:01

Jag skall prata med facket!

Vet hur det är, jobbade ofta 34 timmarpass närr jag pluggade :oops:

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-04-25 20:58

Glöm inte lagen om dygnsvila.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-25 21:00

Dygns vadå? :D

Fint på papper i alla fall. :wink:

Är hemma nu och kunde trotts allt läsa bottentexten..KK :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-04-25 21:17

Mayro skrev:
subjektivisten skrev:

XXX När har du haft något av värde och framförallt rätt? Lägg ner nu.

Var har jag sagt så?? Att fe MÅSTE vara orimlig? resultaten är orimliga har jag sagt..

Sedan.. måste du verkligen aggera så som du gör hela tiden och kalla folk för troll :?: .. Skaffa dig en gylf på kjolen din så du får byta om bland killarna hädanefter där du försöker etablera dig via tuffa inlägg...

I all välmening.. :)

Okej, subjektivisten råkade skriva fel och du rättar honom. Uppenbarligen förstår du då vad han menade att du inte svarat på, men istället för att svara på hans fråga så väljer du att bara rätta honom.........
Trolldiskussionen åt sidan. Kan du svara på varför resultaten är orimliga?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-25 21:29

Okej, subjektivisten råkade skriva fel och du rättar honom.

jaha? och han bad dig snacka för sin sak här?

Uppenbarligen förstår du vad han menade,

och :?:

men istället för att svara på hans fråga så väljer du att bara rätta honom.........

Jag ser bara hans ord som inte stämmer. Och då rättar man så inte missförstånd uppstår. har du problem med det? Då är du på totalt fel forum anser jag. Här aggerar man vetenskapligt samt korekt..

Har redan gjorts så många ggr..

Mvh
Tobbe

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-25 21:42

Mayro skrev:

Har redan gjorts så många ggr..

Länk?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-25 22:21

meanmachine skrev: :D

Bättre ett verbalt troll än en inkompetent wannabe. :D

Du är bevisligen båda två så. 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-25 22:22

Mayro skrev:Har redan gjorts så många ggr..

Mvh
Tobbe

Nej, det har du inte. Vill se vart du gjort det tack.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi