Moderator: Redaktörer
TomasF skrev:Jag kunde inte tänka mig att olika optiska kablar skulle kunna inverka. Tills jag häromveckan flyttade om i hyllan och råkade byta plats på de två optiska kablarna och då lät det klart sämre än innan!
rylandes skrev:Förlåt en nyfiken fråga!
Men hur och varför skulle 2 optiska digitala anslutningskablar kunna skilja sig åt ljudmässigt?
Samt vad hörde du för skillnad i ljudkaraktären?
Sten R
??woland skrev:
Glasledare är teoretiskt överlägset.
Två optiska kablar behövs, en för SPDIF och en för klocksignal från DAC bakåt till transporten.
Nefilim skrev:Finns redan ett antal trådar om digital överföring. Här bl.a.Två optiska kablar behövs, en för SPDIF och en för klocksignal från DAC bakåt till transporten.
SPDIF är väl en elektrisk överföring och inte optisk som benäms Toslink!
UrSv skrev:Nefilim skrev:Finns redan ett antal trådar om digital överföring. Här bl.a.Två optiska kablar behövs, en för SPDIF och en för klocksignal från DAC bakåt till transporten.
SPDIF är väl en elektrisk överföring och inte optisk som benäms Toslink!
S/PDIF är väl överföringstypen (dvs en specifikation för kodningen/dataformatet) och Toslink är en kontakttyp? Alltså kan man t.ex. överföra S/PDIF-formatet optiskt via Toslinkkablage eller elektriskt via koaxialkablage.
TomasF skrev:Jag vet bara vad jag upplevt och du har all rätt att tro att det är placebo. Som du ser i trådens första mening beskriver jag det som en "erfarenhet som kanske kan vara till nytta för någon".
Vad grundar du det på, att glasledare skulle vara överlägsna??
woland skrev:Tja, varför tror du att man använder glasledare inom datakommunikation, när det finns billig plastledare?
I den branchen lägger man inte ut en spänn i onödan. Valet är prestandarelaterat.
Mvh
Thomas_A skrev:Det finns ju skillnader som skulle kunna uppstå mellan elektrisk och optisk anslutning. Det är ju diskuterat förr. I vissa fall finns det exempel på jordslingor och jittereffekter som är >10,000 ps med elektriska anslutningar, som försvinner vid optisk.
Testet av sk "jittermumsare" på Monarchyaudios sida torde vara välbekant för de flesta.
TomasF skrev:Jag kunde inte tänka mig att olika optiska kablar skulle kunna inverka. Tills jag häromveckan flyttade om i hyllan och råkade byta plats på de två optiska kablarna och då lät det klart sämre än innan!
woland skrev:Nefilim skrev:Vad grundar du det på, att glasledare skulle vara överlägsna??
Tja, varför tror du att man använder glasledare inom datakommunikation, när det finns billig plastledare?
I den branchen lägger man inte ut en spänn i onödan. Valet är prestandarelaterat.
Mvh
Hursomhelst så är det knappast några "tappa-hakan-skillnader" man kan förvänta sig av jittereffekter, så ett öppet test är åtminstone för min del inte så mycket värt.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 32 gäster