The Buggles

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tumme

The Buggles

Inläggav Tumme » 2007-04-25 22:05

Köpte The Buggles "The age of plastic" för några månader sedan på CD och måste säga att jag blev förvånad över ljudkvaliteten fast det var en remaster och har 3 extra låtar.

Det har blivit en av dom skivor jag lyssnar rätt ofta på. Man kan höra tydliga liknelser till Asia som keybordisten Geoff Downes gick till senare och både Geoff och Trevor Horn gjorde även en skiva med Yes "Drama" som jag tycker är Yes bästa skiva (nu får jag väl skäll av alla Yes fans). den brukar väl inte räknas som en Yes skiva?.

På "Drama" finns även en annan version av "I am a camera" som finns med på The Buggles andra skiva men på Yes skivan heter den "Into the lens".

Jag såg att du Pekka hadde nyligen köpt skivan. Vad tyckte du om den?

Vet någon var jag kan hitta The Buggles andra skiva "Adventures in modern recording på CD någonstans?. Jag har bara hittat väldigt dyra på ebay.

För er som inte vet vilka The Buggles är kanske ni kommer ihåg låten "Video killed the radio star" som var den första videon som någonsin spelades när MTV startades.

Thomas

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-04-25 22:16

Hej Thomas,

Stämmer - jag köpte den första cd-utgåvan på USA-press (lite överraskande eftersom jag handlade från Tyskland). Jag har bara hunnit lyssna snabbt en morgon före jobbet genom mina norska Radionette-högtalare från 1965 kallt. Som gammal Asia-fan tycker jag skivan verkar mycket lovande. Det är alltid kul att höra vad folk gjorde tidigt i sin karriär! På den negativa sidan noterade jag det överdrivna användandet av vocoder - så illa sjunger ändå inte gossarna. Kommer med mer definitivt utlåtande senare. Jag tyckte mycket om "Drama" när jag var som mest i symfonirockträsket under tidigt 80-tal. Har plattan på LP och har inte lyssnat på den sedan dess.

Jag hittade för övrigt ett intressant återutgivningsbolag för progressiv rock i dag - Renaissance Records. Det kan vara värt att kolla upp på nätet för alla intresserade.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: The Buggles

Inläggav Max_Headroom » 2007-04-25 23:01

Tumme skrev:... Man kan höra tydliga liknelser till Asia som keybordisten Geoff Downes gick till senare och både Geoff och Trevor Horn gjorde även en skiva med Yes "Drama" som jag tycker är Yes bästa skiva (nu får jag väl skäll av alla Yes fans). den brukar väl inte räknas som en Yes skiva?.

Horn producerade ju även Yes-skivan "90125". Tittar man på vilka mer som medverkade så finner man i princip hela Art of Noise förutom Anne Dudley. Stundtals låter denna skiva mer Art of Noise än något annat... Kanske beroende på att deras (AoN) första platta är full av samplingar från 90125, framför allt från låten "Leave it". Många gamla Yes-fans fick nog krupp eller motsvarande när dom hörde denna skiva första gången (för många blev det nog ingen 2a gång då fonogramet troligen snabbt förpassades till golvarkivet).

För dom som gillar tidigare Trevor Horn produktioner är 90125 förståss ett gjutet köp. Basen är lågt mixad, men i övrigt är ljudkvaliteten god.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2007-04-26 16:50

PekkaJohansson skrev:Hej Thomas,

Stämmer - jag köpte den första cd-utgåvan på USA-press (lite överraskande eftersom jag handlade från Tyskland). Jag har bara hunnit lyssna snabbt en morgon före jobbet genom mina norska Radionette-högtalare från 1965 kallt. Som gammal Asia-fan tycker jag skivan verkar mycket lovande. Det är alltid kul att höra vad folk gjorde tidigt i sin karriär! På den negativa sidan noterade jag det överdrivna användandet av vocoder - så illa sjunger ändå inte gossarna. Kommer med mer definitivt utlåtande senare. Jag tyckte mycket om "Drama" när jag var som mest i symfonirockträsket under tidigt 80-tal. Har plattan på LP och har inte lyssnat på den sedan dess.

Jag hittade för övrigt ett intressant återutgivningsbolag för progressiv rock i dag - Renaissance Records. Det kan vara värt att kolla upp på nätet för alla intresserade.

Med vänlig hälsning

Pekka

Jag köpte min skiva från England Play.com utgiven av bolaget Island. Det fanns 2 versioner att välja på så jag valde den som det inte var remastrad men när jag fick skivan stod det Islandremasters på den. Men som tur var låter den mycket bra ändå.

Thomas

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-04-26 16:54

Jag tillhörde dem av Yes-fansen som blev besviken när Drama kom (eller egentilgen redan över Tormato), men var givetvis tvungen att kolla upp de där "Buggles". (Har man Close to the Edge som favorit, så...)

Jag gillade den skivan som kom innan Drama, den med Adventures in Modern Recording, Through the Lens och Rainbow Warrior.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Tumme

Re: The Buggles

Inläggav Tumme » 2007-04-26 17:01

Max_Headroom skrev:
Tumme skrev:... Man kan höra tydliga liknelser till Asia som keybordisten Geoff Downes gick till senare och både Geoff och Trevor Horn gjorde även en skiva med Yes "Drama" som jag tycker är Yes bästa skiva (nu får jag väl skäll av alla Yes fans). den brukar väl inte räknas som en Yes skiva?.

Horn producerade ju även Yes-skivan "90125". Tittar man på vilka mer som medverkade så finner man i princip hela Art of Noise förutom Anne Dudley. Stundtals låter denna skiva mer Art of Noise än något annat... Kanske beroende på att deras (AoN) första platta är full av samplingar från 90125, framför allt från låten "Leave it". Många gamla Yes-fans fick nog krupp eller motsvarande när dom hörde denna skiva första gången (för många blev det nog ingen 2a gång då fonogramet troligen snabbt förpassades till golvarkivet).

För dom som gillar tidigare Trevor Horn produktioner är 90125 förståss ett gjutet köp. Basen är lågt mixad, men i övrigt är ljudkvaliteten god.

90125 är den Yes skiva jag rankar som tvåa efter Drama. På den skiva jag har som inte är remastrad är det någonting som saknas. Det är kanske som du säger att basen är för lågt mixad. Jag har inte vågat köpa någon remastrad version men skulle gärna göra det om jag visste att ljudet blev bättre än den jag har. Min skiva verkar vara pressad i Tyskland på bolaget ATCO Atlantic.

Thomas

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-04-26 18:38

Den första cd-utgåvan av "90125" är ett under av genomskinlighet - jag fick en formlig chock när jag hörde den första gången. Den är ett mycket gott exempel på varför jag ständigt talar om tidiga cd-utgåvor. Skivan håller förstås inte BIS-klass, men jag har tack vare dess förhållandevis goda kvaliteter köpt den åt ett par kompisar - den brukar inte kosta mer än en femtiolapp. Den något lågt mixade basen har jag inga problem med - har ni hört Asias andra platta "Alpha"? Där talar vi om närmast frånvarande bas! De två omtalade skivorna spelade jag för övrigt ständigt för mina klasskamrater på Carlforsska gymnasiet i Västerås. De mer musikaliskt lagda förstod att uppskatta deras kvaliteter.

Mvh Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2007-04-27 13:50

Pekka

Jag håller med dig angående Asia platta "Alpha" väldigt tråkigt ljud jämfört med deras första och ändå är väl det samma producent?. Jag tycker det är väldigt synd att ljudet är dåligt för även om plattan inte alls är i klass med första så tror jag att jag skulle tycka om skivan och låtarna mycket mer om det var bättre ljudkvalitet. Jag har alltid önskat att dom skulle gjort en nyinspelning av just "Alpha"

Jag köpte Asia samlingen the Geffen years med alla med dom 4 första skivorna på en dubbel CD i hopp om att det skulle vara en bättre pressning. Men så var inte fallet. Det var i alla fall några singel B-sidor med som var riktigt bra.

Thomas

Återgå till Skivrekommendationer