F/E vetenskap eller Dogm

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

F/E. Vetenskap eller Dogm

Vetenskap
85
69%
Dogm (=lära)
38
31%

Antal röster : 123

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-26 08:15

Almen skrev:meanmachine: Du är inte här för att lära dig något, du är här för att bråka - det har du ju själv sagt.

Fel.
Jag kom hit för att bråka. Sen för att lära. Du gör selektiv läsning Almen. Jag har insett att (insåg för ett ögonlock) att en ni var trevliga prickar. Jag har just ändra mig igen.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-26 08:16

IÖ: instämmer
Skrutten: jag med
Piotr: instämmer

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-26 08:22

meanmachine skrev:...Nu blir jag F###ad.

Fattad ?
Funtad ?
Filmad ?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-04-26 08:35

Som en kommentar till mitt modererandet vill jag ställa en fråga.

Är det ok att uppväga ett bristande beteende med ett ytterligare sämre beteende? Om svar "nej"; är det då befogat att kalla folk troll för att man inte känner att argumentationen inte kommer vidare?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-04-26 08:45

MP skrev:

Fattad ?
Funtad ?
Filmad ?
Fittad! :D
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2007-04-26 08:54

Men flera av er sätter igång en helt omotiverad mobb på oss bara för att vi "hotar" er lilla värld. Detta är ju helt sjukt.

Så blir det när man inte ställer in sig i det rätta ledet.
Som en kommentar till mitt modererandet vill jag ställa en fråga.

Är det ok att uppväga ett bristande beteende med ett ytterligare sämre beteende? Om svar "nej"; är det då befogat att kalla folk troll för att man inte känner att argumentationen inte kommer vidare?

Bra fråga V8a. Som jag ser det är det okej att kalla folk för vad som helst snart, om det fortsätter att vara okej att kolla folk för Troll hela tiden som det har varit mycket av i de senaste inläggen 8O . (bara för att de inte ställer in sig i ledet utan har en avikande åsikt)
Senast redigerad av distad 2007-04-26 09:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-26 08:59

Fimpad ?

V8: Om syftet är att motverka i stället för att sabotera så anser åtminstone jag att det kan vara befogat i rimlig proportion.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-04-26 09:03

Sedan skall man komma ihåg att detta är ett agressivt vetgirigt forum, och skall inte förväxlas med fanatism enligt en given lära. Har man ngt klokt att säga, så får man ju vara beredd att backa upp sina påståenden. Folk vill veta hellre än tro.

Men;

- Ingen kan krävas på ett svar. Här är det diskussion och argumentation som gäller. Inte förhör. Diskussionen borde vara uppbyggt på trovärdiga argument, inte på att hytta med bevis; då klimatet snabbt antingen blir nihilistiskt, besserwissrigt eller bara tråkigt bistert och kyligt.

Hoppas jag är tydlig nog, annars hänvisar jag till "komentarer och synpunkter" där ni är mer än välkomna att diskutera det hela närmare.

Klart slut, och åter till trådämnet. 8)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-26 09:03

Almen skrev:
MP skrev:
Fattad ?
Funtad ?
Filmad ?
Fittad! :D

Fuckad? :lol:

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-04-26 09:04

meanmachine skrev:Jag kom hit för att bråka. Sen för att lära.

Ungefär så uppfattar jag det. Men ditt sätt att argumentera väcker frustration och känslor. Du kan exempelvis komma med ett påstående att någonting förhåller sig på ett viss sätt. (Att forumet kryllar av mätnissar - nu vet jag inte om du påstått just detta, men du fattar säkert poängen.) När du sedan konfronteras med detta och uppmanas att visa hur du kan påstå detta, så antingen droppar du bara frågan och kommer med ett annat påstående. Eller också upprepar du samma påstående fast på ett litet annat sätt.

Jag inser att detta är ett sätt till lärande. Jag ser det nästan dagligen (jag arbetar inom skolväsendet). Men det skapar frustration hos de som försöker möta dig.

Oavsett om du tycker att det är rätt eller fel att vissa tröttnar på ditt sätt att argumentera (och att det ibland blir onödigt hårda ord och snabba slutsatser) så måste du inse att ditt beteende är en av faktorerna som frammanar detta.

och

Om du vill ha en bättre stämning kring dina inlägg, så är det (faktiskt) bara du själv som kan styra detta. Jag vet inte om du vill ha några råd från mig, men rent allmänt är jag övertygad om att ifall du:

1. Inte kommer med påståenden om "hur det är" utan att ha reflekterat över det såpass att du är beredd att föra resonemanget vidare.

2. Gör en liten pudel om du trots allt påstått något som du känner att du inte riktigt kan stå för. Om du exempelvis får frågan "Vad har du för belägg för detta?" och känner att du egentligen inte har så mycket belägg, utan bara en känsla, så kan du alltid säga typ "Jag får nog fundera över detta. Jag menade nog inte riktigt så."

så kommer du att upplevas som avsevärt mindre provokativ.

Det finns flera tips om hur man kan vara en konstruktiv del i en lärandeprocess, men det tar vi i en annan lektion. :wink:

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-26 09:20

Vee-Eight skrev:Som en kommentar till mitt modererandet vill jag ställa en fråga.

Var inte orolig du. För en gång skull har du modererat rätt.. Bara lite fegt.. Semester borde används på den stakars oförstående Subjektivisten..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-04-26 09:25

Det här tycker jag är oerhört viktiga ord för att undvika missförstånd hos alla inte minst hos LTS egna medlemmar och sympatisörer.

IngOehman skrev:Och hur mycket är det? Jag känner inte till att det i några LTS-tester har påståtts något dyligt (att någon apparat "klarat testen" medan någon annan "inte klarat testen").

Vh, iö

Så bra, detta är normalt en stöttesten i alla diskussioner, många har antagit att allt dyrt har funnits vara "dåligt och ej klarat testen" och lite billiga apparater har kört över branschen i övrigt.

IngOehman skrev:Jag vet ju att de som är mest negativa till F/E-lyssning tycker att det (som i skruttens ironiska exempel) finns en massa goda apparater som det detekteras färgning ifrån i F/E-lyssning
(vilket INTE betyder att LTS har sågat dem!)
och då menar de att resultaten är orimliga.

Vh, iö

Min understrykning.
NÄ, men det betyder tyvärr inte att många medlemmar och debattörer har försått det. Många verkar tror att det som inte finns på den rekommenderade listan har faktikst sågats av LTS, eller möjligen kanske det inte hunnits testats. Bra att det nu framkommit att så inte är fallet.

IngOehman skrev:Då borde de ju även kunna begripa att alla (utom max en av dem) faktiskt färgar ljudet! Det finns således inget skäl att misstro de resultat som framkommit i F/E-lyssningarna.

Vh, iö

DETTA har aldrig mig veterligen framkommit att vanliga medlemmar på faktiskt och på andra forum har förståt den verkliga innebörden av det. Jag har skrivet vid något tillfälle att det sämsta med F/E metoden som jag ser det är att några apparater överhuvudtaget "klarat" den. Alltså kan man ur det ovanstående dra slutsastsen att det inte finns neutrala anläggningar utan alla färgar olika mycket och på olika sätt. Ett i mitt tycke mycket viktigt platform för vidare diskussioner. Alltså glöm att anläggningen ger ett neutralt ljud hemma bara för att man köpt 668,Diana,208 eller 1090. Man måste också ha ett par färgande lurar eller ett par färgande högtalare att spela på i sitt färgande rum. Och sen är det ju huvudsken att man trivs med att lyssna på musik utifrån sina val av apparater, angreppspunkt och synsätt.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-04-26 09:30

meanmachine skrev:Men flera av er sätter igång en helt omotiverad mobb på oss bara för att vi "hotar" er lilla värld. Detta är ju helt sjukt.

Hotar? Du menar att du skull hota någon som vet hur saker fungerar med okunnigt pladder och dogmer. Du har nog lite väl höga tankar om dig själv :wink:

Det du upplever som "omotiverad mobb" är nog snarare ett försök att få folk att tänka till själva och försöka hjälpa dem bli återställda från branschen hjärntvättning. Avprogrammeringen brukar ju dock ta ett tag så jag är inte förvånad att vi inte kommit längre MM.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-26 09:37

MP skrev:Fattad ?
Funtad ?
Filmad ?

Hetsporren skrev:Fuckad?

Almen skrev:Fittad!

Du skrev så här Rydberg.

Rydberg skrev:Det du upplever som "omotiverad mobb" är nog snarare ett försök att få folk att tänka till själva och försöka hjälpa dem bli

Tycker du att de ovan nämnda citaten stämmer väl med eran goda frälsningsgärning. ???

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-04-26 09:41

meanmachine skrev:
MP skrev:Fattad ?
Funtad ?
Filmad ?

Hetsporren skrev:Fuckad?

Almen skrev:Fittad!

Du skrev så här Rydberg.

Rydberg skrev:Det du upplever som "omotiverad mobb" är nog snarare ett försök att få folk att tänka till själva och försöka hjälpa dem bli

Tycker du att de ovan nämnda citaten stämmer väl med eran goda frälsningsgärning. ???

De har väl ledsnat på dig för stunden. En normal reaktion då den första kuren avprogrammeringsmedicin inte fått avsedd effekt. Mänskligt beteende att va lite missnöjd.

Btw, är det bara du som får bråka eller? :wink:
Senast redigerad av Rydberg 2007-04-26 09:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-26 09:42

Harryup skrev:Min understrykning.
NÄ, men det betyder tyvärr inte att många medlemmar och debattörer har försått det. Många verkar tror att det som inte finns på den rekommenderade listan har faktikst sågats av LTS, eller möjligen kanske det inte hunnits testats. Bra att det nu framkommit att så inte är fallet.

Detta är 3x sannning. HUR SVÅRT SKALL DETTA VARA ATT FATTA. Det går ed skygglappar och ser inte den verkliga världen. Sen när någon pålyser detta så vägrar med inse utan bara slår ifån sig. 8O

hifiguru@spray.se

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-26 09:43

meanmachine skrev:
IngOheman skrev:Till och med moderatorerna har givit sig på honom och editerat i hans inlägg

Detta var då droppen. Subjektivisen har visat sig i tråd efter tråd som en sann fegis som gömmer dig bakom dig och andra och gapar och bråka med LTS i ryggen. Inga egna argument eller sakliga bemötanden sen värst av allt DUstödjer den mobbing har utsätter andra för.

Sen undrar du varför folk ger sig på stackars LTS med felaktiga anklagelser. Kanske på tid att vakna upp och se ut i världen. Denna typ av karaktärer som på sitt osmidiga verbalt inkompetenta sätt sprider ett felaktigt budskap skapar motsättningar.

Känner här och nu att jag totalt tappar respekten för dig
:cry:

:? :? :?
Hur du känner för de inlägg Ingvar, subjektivisten eller någon annan gör ber jag dig vänligen men bestämt att sluta blanda in LTS som förening. Det är jättetråkigt för oss andra att bli inblandade på det där återkommande sättet.

Jag tycker det finns roligare saker att göra.

Tack!

Nu återgår jag till att planera ett litet öppet möte om SB3 tillsammans med extern DAC/utan DAC där vi som är nyfikna på hur det fungerar kan lära oss mer.

Jag tycker alla tråkiga inlägg är lika jävla trista vem som än gör dem förövrigt!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-04-26 09:45

Harryup skrev:
IngOehman skrev:Då borde de ju även kunna begripa att alla (utom max en av dem) faktiskt färgar ljudet! Det finns således inget skäl att misstro de resultat som framkommit i F/E-lyssningarna.

Vh, iö

Hela citeringen
IngOehman skrev:Jag vet ju att de som är mest negativa till F/E-lyssning tycker att det (som i skruttens ironiska exempel) finns en massa goda apparater som det detekteras färgning ifrån i F/E-lyssning (vilket INTE betyder att LTS har sågat dem!) och då menar de att resultaten är orimliga.

Men - jag vet ju också att de inte varken tycker eller påstår att alla de där "goda apparaterna" låter identiskt med varandra. :o

Då borde de ju även kunna begripa att alla (utom max en av dem) faktiskt färgar ljudet! Det finns således inget skäl att misstro de resultat som framkommit i F/E-lyssningarna.

DETTA har aldrig mig veterligen framkommit att vanliga medlemmar på faktiskt och på andra forum har förståt den verkliga innebörden av det. Jag har skrivet vid något tillfälle att det sämsta med F/E metoden som jag ser det är att några apparater överhuvudtaget "klarat" den. Alltså kan man ur det ovanstående dra slutsastsen att det inte finns neutrala anläggningar utan alla färgar olika mycket och på olika sätt.

Hur tusan kan du dra den slutsatsen? Ingvar pratar ju om apparter som subjektivisterna tycker är goda och som folk tycker borde "klara" testen. Om de låter olika sinsemellan är det väl en självklarhet att högst en kan vara ofärgande.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-04-26 09:53

meanmachine - de citaten får du nog nedteckna under avdelningen "humor".
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-26 09:53

Ditt sista inlägg var kanon Kaffekoppen. . och jag menar helt ärligt detta utan elakhet eller ironier..Det var ett mycket bra inlägg.

Mvh
Tobbe
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-26 09:59

Rydberg skrev:
meanmachine skrev:Men flera av er sätter igång en helt omotiverad mobb på oss bara för att vi "hotar" er lilla värld. Detta är ju helt sjukt.

Hotar? Du menar att du skull hota någon som vet hur saker fungerar med okunnigt pladder och dogmer. Du har nog lite väl höga tankar om dig själv :wink:

Det du upplever som "omotiverad mobb" är nog snarare ett försök att få folk att tänka till själva och försöka hjälpa dem bli återställda från branschen hjärntvättning. Avprogrammeringen brukar ju dock ta ett tag så jag är inte förvånad att vi inte kommit längre MM.

Lustigt detta att ett sektbeteende hos en liten gruppering kan anta formen att den lilla sektpåverkade gruppen tror den STORA STORA JÄTTESTORA gruppen UTANFÖR den lillla sekten är den som behöver hjälp att avprogrameras... 8O

Ja det var en lustig analys du gjort Rydberg.. :lol:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-04-26 10:03

Mayro skrev:Lustigt detta att ett sektbeteende hos en liten gruppering kan anta formen att den lilla sektpåverkade gruppen tror den STORA STORA JÄTTESTORA gruppen UTANFÖR den lillla sekten är den som behöver hjälp att avprogrameras... 8O

Om man då går och frågar den ännu större (ca 50ggr större) gruppen (vanligt folk) utanför den jättestora grupp som du nämner (hifi-nördar). Vem tror du de anser behöver avprogrammeras? Den pyttelilla sekten eller den lilla grupperingen hifi-nördar?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-04-26 10:05

Naqref™ skrev:
Mayro skrev:Lustigt detta att ett sektbeteende hos en liten gruppering kan anta formen att den lilla sektpåverkade gruppen tror den STORA STORA JÄTTESTORA gruppen UTANFÖR den lillla sekten är den som behöver hjälp att avprogrameras... 8O

Om man då går och frågar den ännu större (ca 50ggr större) gruppen (vanligt folk) utanför den jättestora grupp som du nämner (hifi-nördar). Vem tror du de anser behöver avprogrammeras? Den pyttelilla sekten eller den lilla grupperingen hifi-nördar?

Definitivt representanter ur båda grupperna som kan bli så osams om en hobby att dom tillgriper tillmälen för att hävda sin åsikt.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-26 10:14

kaffekoppen skrev:Hur du känner för de inlägg Ingvar

Skulle mer än gärna göra det men det är ju Ingvar som drar upp detta och jagtycker han gör det felaktigt. Så bråka på IÖ inte mig. Jag är bara ett Troll som inte fattar nått !

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-26 10:17

Nattlorden skrev:meanmachine - de citaten får du nog nedteckna under avdelningen "humor".

Jag lägger dem under kategorin nervärderande humor just under avdelningen rasistisk humor.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-26 10:27

Naqref™ skrev:

ovanligt underlig fråga för att komma från dig anser jag för det första.
För om jag frågar "vanligt" folk utanför ALLA hobbysar där man inte har intresse så kommer denna vanliga grupp ALDRIG haja varför man ens lägger en krona på den hobbyn.. Tro mig jag vet detta. Jag hör det varje gång jag stannar med vår USA knallert.. Alla undrar hur man kan lägga sådana pengar på soppan en sådan drar..

Att dom själva ev har en segelbåt dom sitter o fikar i nån vecka om året som kostar en förmögenhet är ju INTE konstigt för dom...

Men dom ser skänniga ut då man påpekar det för dom. Vilket även du borde göra efter detta underliga vridande du gör här för att stödja upp...Du vet nog din undran var riktigt dum egentligen.
Vanligt folk skiter i både pip Lts samt dyra kablar o billiga. Dom har sin hifi fråan ställen dom knappt kommer ihåg.. Detta vet du nog lika väl som mig...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-04-26 10:44

Mayro skrev:Vanligt folk skiter i både pip Lts samt dyra kablar o billiga. Dom har sin hifi fråan ställen dom knappt kommer ihåg.. Detta vet du nog lika väl som mig...

Det kan nog nyanseras en del... jag vet många som köpt sina ljudanläggningar i hifibutiker utan att för den sakens skull ha ett hifi-intresse per se (och aldrig skulle tänka tanken att logga in på ett hifi-forum!) - utan för att de tror att de får bättre grejor där än på OnOff och för att de har pengarna att lägga på det. På samma sätt som de kanske går till ett konditori istället för att köpa kakor på ICA.

Vanligt folk är alltså inte med nödvändighet lika med att de sitter på dåliga saker.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-26 11:07

Nattlorden skrev:
Mayro skrev:Vanligt folk skiter i både pip Lts samt dyra kablar o billiga. Dom har sin hifi fråan ställen dom knappt kommer ihåg.. Detta vet du nog lika väl som mig...

Det kan nog nyanseras en del... jag vet många som köpt sina ljudanläggningar i hifibutiker utan att för den sakens skull ha ett hifi-intresse per se (och aldrig skulle tänka tanken att logga in på ett hifi-forum!) - utan för att de tror att de får bättre grejor där än på OnOff och för att de har pengarna att lägga på det. På samma sätt som de kanske går till ett konditori istället för att köpa kakor på ICA.

Vanligt folk är alltså inte med nödvändighet lika med att de sitter på dåliga saker.

Så för du VET folk som gör så skall jag formulera så att i dom "Vanliga" urskilljs "dom du vet" 8O .. Vikken korkad tanke ens att tänka. Än mer att skriva. HUR menar du då man skall kunna skriva alls om allt måste täckas in i minsta del?

Asså . jag gissar du nu skrev bara för att stödja då det är mitt nick du skriver mot. För det du menar menar du nog egentligen inte OM du tänkte till lite...

:lol:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-26 11:13

Jag har samma erfarenhet som Nattlorden.

Förstår inte vad du tycker han har fel i..

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-04-26 11:13

Mayro skrev:Så för du VET folk som gör så skall jag formulera så "Vanliga" urskilljs "dom du vet" mm.. Vikken korkad tanke ens att tänka. Än mer att skriva. HUR menar du då man skall kunna skriva alls om allt måste täckas in i minsta del?

Jag menar självklart att gruppen är så pass stor att den blir signifikant i sammanhanget.

Säg att jag känner 30 vanliga personer ( vanliga i begreppet icke-hifi-intresserade). Av dessa har mellan tummen och pekfingret 20 köpt relativt dyra saker via fackhandeln.

Om det sedan är en socialgruppsfråga det vet jag inte, men min erfarenhet är inte att folk i allmänhet sitter på speciellt dåliga saker bara för att de saknar hifi-intresse per se.

Många frågar ju någon de känner som är intresserade av hifi vad de skall köpa och köper det sedan.

Asså . jag gissar du nu skrev bara för att stödja då det är mitt nick du skriver mot. För det du menar menar du nog egentligen inte OM du tänkte till lite...

Nu tramsar du. Jag har tänkt till.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi