meanmachine skrev:Jag kom hit för att bråka. Sen för att lära.
Ungefär så uppfattar jag det. Men ditt sätt att argumentera väcker frustration och känslor. Du kan exempelvis komma med ett påstående att någonting förhåller sig på ett viss sätt. (Att forumet kryllar av mätnissar - nu vet jag inte om du påstått just detta, men du fattar säkert poängen.) När du sedan konfronteras med detta och uppmanas att visa hur du kan påstå detta, så antingen droppar du bara frågan och kommer med ett annat påstående. Eller också upprepar du samma påstående fast på ett litet annat sätt.
Jag inser att detta är ett sätt till lärande. Jag ser det nästan dagligen (jag arbetar inom skolväsendet). Men det skapar frustration hos de som försöker möta dig.
Oavsett om du tycker att det är rätt eller fel att vissa tröttnar på ditt sätt att argumentera (och att det ibland blir onödigt hårda ord och snabba slutsatser) så måste du inse att ditt beteende är en av faktorerna som frammanar detta.
och
Om du vill ha en bättre stämning kring dina inlägg, så är det (faktiskt) bara du själv som kan styra detta. Jag vet inte om du vill ha några råd från mig, men rent allmänt är jag övertygad om att ifall du:
1. Inte kommer med påståenden om "hur det är" utan att ha reflekterat över det såpass att du är beredd att föra resonemanget vidare.
2. Gör en liten pudel om du trots allt påstått något som du känner att du inte riktigt kan stå för. Om du exempelvis får frågan "Vad har du för belägg för detta?" och känner att du egentligen inte har så mycket belägg, utan bara en känsla, så kan du alltid säga typ "Jag får nog fundera över detta. Jag menade nog inte riktigt så."
så kommer du att upplevas som avsevärt mindre provokativ.
Det finns flera tips om hur man kan vara en konstruktiv del i en lärandeprocess, men det tar vi i en annan lektion.
Hälsn. Michael