patrikf skrev:Jag kan tyvärr inget om patent, men det rör sig om en ansökan och inget "riktigt" patent. Tar det flera år att behandla en ansökan eller kan man säga nåt om anledningen till detta? Är det vanligt att högtalarelement patentskyddas?
Det här börjar bli ganska kul patrikf...
Jag har med intresse tagit del av vad du i olika trådar har berättat om ditt liv som audiofil. Många högtalare har det blivit genom åren, alltifrån söndersågade CM3 till egna ljudledningsexperiment, via (var det 2 olika Audiovector?) högtalare över till Megatrend/Athena och nu senast dina stora fina självbyggen där avståndet mellan baselementen får en att ta sig för pannan...
Vi kunde i mötet ta del av dina positiva erfarenheter av dina Athena ribbons. Luttrad som man vid det här laget börjar bli, var det föga förvånande när du senare började tala om alla dess ”dåliga” egenskaper som plötsligt tycks ha dykt upp. Därefter talar du om att en viss patentansökan bara bekräftar din uppfattning, (det sistnämnda rätt kul med tanke på vad du skriver ovan om att du inte kan något om patent).
MEN… vad som gör det hela lite pinsamt är att:
1. Athena är en 15-20 år gammal konstruktion som använde ferritmagneter.
2. Athena är inte patentsökt vad jag har kunnat se. (Jag har kollat).
3. Den patentansökan du refererar till har alltså ingen anknytning till Athena. Dessutom är den av dig åberopade patentansökan inte en ansökan utan ett i Sverige beviljat patent. (Jag har kollat)
Vad
jag undrade över var den nya konstruktionen med flytande upphängning som omnämnes på hemsidan. Det gav du aldrig något svar på, och det var heller inte väntat då jag förmodar att den inte blivit offentlig ännu. Vad du har letat upp är alltså gammal info.
Sin ålder till trots, har patentet således ingenting med dina Athena att göra. Du jämför äpplen med päron
PS. Glöm inte bort att även jag har ägt samma diskantsystem, (tills en oförstående hustru sade ifrån

), men i övrigt inte delar dina uppfattningar så som de framförts på sistone. Ditt förtroendekapital börjar bli naggat i kanten. Har Du kanske rentav lite ”konsulter” bakom ryggen?