Audio-tronic´s efterföljare.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
CHC

Inläggav CHC » 2004-04-18 07:40

patrikf skrev:
Långa banddiskanternas svåra IM-distorsionsproblem däremot förbises helt. Vad kan det bero på?

Det påståendet visar bara att Du ingenting begripit... :wink:
Långa band har givetvis lägre distortionsprodukter än korta för ett givet ljudtryck. Det säger sig självt.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-04-18 13:33

CHC: Bara för att problemet är mindre så är det väl inte så att det inte är ett problem längre?
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
CHC

Inläggav CHC » 2004-04-18 15:57

dawen skrev:CHC: Bara för att problemet är mindre så är det väl inte så att det inte är ett problem längre?

dawen: Helt rätt. Det skall dock ses i ljuset av problem som andra teknologier dras med och blir därmed vid en jämförelse av underordnad betydelse.

Isidor har tidigare påpekat att ett band, modell längre, ofta kan uppvisa distortionsvärden lika med eller lägre än 0,015% vid anständiga ljudtryck.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-04-18 16:16

Jag har läst BB:s patentansökning. Den är en enda lång
bekräftelse på de problem jag haft med BB:s alster. Det är mest blabla om problemen med band och vaga ideer om hur det möjligen skulle kunna förbättras..
Och det är just en patentansökan.

Användarvisningsbild
CHC

Inläggav CHC » 2004-04-18 16:26

patrikf skrev:Jag har läst BB:s patentansökning. Den är en enda lång
bekräftelse på de problem jag haft med BB:s alster. Det är mest blabla om problemen med band och vaga ideer om hur det möjligen skulle kunna förbättras..
Och det är just en patentansökan.

Det där låter intressant. Skulle också vilja se den. Har du något ansökningsnummer?

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-04-18 17:47

Date
Code
Application Number

Sep 26, 2000
SE
0003491-8

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-04-18 18:05

Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-04-18 18:21

Extremt jobbigt med dokument som man inte inte ens får skriva ut... :?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-04-18 19:10

Naqref skrev:Extremt jobbigt med dokument som man inte inte ens får skriva ut... :?

Har hört att det finns program som öppnar pdfer och struntar i att man inte får skriva ut. Var det Ghostview tro? Det var nåt med ursprung i Unix-världen i alla fall.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-04-18 20:01

Om nån är intresserad kan jag pm:a en fullständig version.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2004-04-18 22:29

"Extremt jobbigt med dokument som man inte inte ens får skriva ut... "

Vadå inte får skriva ut? Det är väl bara att skriva ut det. Tryck på print uppe till vänster i menyraden.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-04-18 22:36

Magnuz skrev:"Extremt jobbigt med dokument som man inte inte ens får skriva ut... "

Vadå inte får skriva ut? Det är väl bara att skriva ut det. Tryck på print uppe till vänster i menyraden.

Går inte om författaren spärrat utskrift då vederbörande skapade pdf-dokumentet 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-04-18 22:46

Ha, lattjo! PDFen går inte att skriva ut, men på den där websidan fanns det ett printalternativ. Jag har ett papper i handen just nu.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-04-18 23:13

Jag kan tyvärr inget om patent, men det rör sig om en ansökan och inget "riktigt" patent. Tar det flera år att behandla en ansökan eller kan man säga nåt om anledningen till detta? Är det vanligt att högtalarelement patentskyddas?

Användarvisningsbild
CHC

Inläggav CHC » 2004-04-18 23:52

patrikf skrev:Jag kan tyvärr inget om patent, men det rör sig om en ansökan och inget "riktigt" patent. Tar det flera år att behandla en ansökan eller kan man säga nåt om anledningen till detta? Är det vanligt att högtalarelement patentskyddas?

Det här börjar bli ganska kul patrikf... :lol:

Jag har med intresse tagit del av vad du i olika trådar har berättat om ditt liv som audiofil. Många högtalare har det blivit genom åren, alltifrån söndersågade CM3 till egna ljudledningsexperiment, via (var det 2 olika Audiovector?) högtalare över till Megatrend/Athena och nu senast dina stora fina självbyggen där avståndet mellan baselementen får en att ta sig för pannan... 8)

Vi kunde i mötet ta del av dina positiva erfarenheter av dina Athena ribbons. Luttrad som man vid det här laget börjar bli, var det föga förvånande när du senare började tala om alla dess ”dåliga” egenskaper som plötsligt tycks ha dykt upp. Därefter talar du om att en viss patentansökan bara bekräftar din uppfattning, (det sistnämnda rätt kul med tanke på vad du skriver ovan om att du inte kan något om patent).

MEN… vad som gör det hela lite pinsamt är att:

1. Athena är en 15-20 år gammal konstruktion som använde ferritmagneter.

2. Athena är inte patentsökt vad jag har kunnat se. (Jag har kollat).

3. Den patentansökan du refererar till har alltså ingen anknytning till Athena. Dessutom är den av dig åberopade patentansökan inte en ansökan utan ett i Sverige beviljat patent. (Jag har kollat)

Vad jag undrade över var den nya konstruktionen med flytande upphängning som omnämnes på hemsidan. Det gav du aldrig något svar på, och det var heller inte väntat då jag förmodar att den inte blivit offentlig ännu. Vad du har letat upp är alltså gammal info.

Sin ålder till trots, har patentet således ingenting med dina Athena att göra. Du jämför äpplen med päron :D

PS. Glöm inte bort att även jag har ägt samma diskantsystem, (tills en oförstående hustru sade ifrån :roll: ), men i övrigt inte delar dina uppfattningar så som de framförts på sistone. Ditt förtroendekapital börjar bli naggat i kanten. Har Du kanske rentav lite ”konsulter” bakom ryggen? :wink:

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-04-19 00:02

Patentansökan (på knagglig och tvetydig
engelska) är en summering av problemen hos athenadiskanterna.
Jag väntar också med spänning på nya patentansökningar!
Aprpoå svar på fråga om "flytande upphängning". Vad var frågan?

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-04-19 00:18

CHC, du återkommer ofta till mina högtalare. Det är bra att du är intresserad. Du är välkommen att konsultera mig i konsten att bygga ett korrekt konstruerat kabinett, men den "kursen" kanske hör hemma i DIY-avdelningen :wink: !

Användarvisningsbild
CHC

Inläggav CHC » 2004-04-19 00:28

patrikf skrev:Patentansökan (på knagglig och tvetydig
engelska) är en summering av problemen hos athenadiskanterna.

Ooops! Den engelska jag såg på den url-adress Nagref anförde, ger då sannerligen inget intryck av att vara "knagglig och tvetydig"... Kanske dags för dej att friska upp kunskaperna? :wink:

Gå gärna ut och botanisera på nätet bland alla de hundratals patentansökningar som gjorts inom området högtalare så ska du få se på knagglig engelska! :) Särskilt de från östblocket är kul!

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-04-19 00:32

Knagglig var dumt av mig att skriva. Ursäkta, det är ju inte det som räknas. Den version jag läst var den amerikanska. Kanske inte samma text som i Nagrefs version? Och varför har patentet bara godkänts i sverige?

Användarvisningsbild
CHC

Inläggav CHC » 2004-04-19 00:34

patrikf skrev:CHC, du återkommer ofta till mina högtalare.

Av tämligen lätt insedda skäl... :D
Det är bra att du är intresserad.

Förfärad är väl kanske ett lämpligare ord...

Du är välkommen att konsultera mig i konsten att bygga ett korrekt konstruerat kabinett, men den "kursen" kanske hör hemma i DIY-avdelningen :wink: !

Högmod föregår som bekant fall.... :) Jag föredrar nog mina gamla QUAD-elektrostater!

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-04-19 00:36

Jag tror nog att du är lite imponerad i smyg :D ...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-04-19 00:44

patrikf skrev:Jag tror nog att du är lite imponerad i smyg :D ...

Får man fråga varför baselementen sitter med så pass stort avstånd från varandra? :D
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
CHC

Inläggav CHC » 2004-04-19 00:46

patrikf skrev:Knagglig var dumt av mig att skriva.

Kul att Du inser det! :wink:
Ursäkta, det är ju inte det som räknas. Den version jag läst var den amerikanska. Kanske inte samma text som i Nagrefs version?

Jag vill inte påstå att jag är något proffs på patentansökningar med efter att ha hjälpt ett par personer med ansökningar relaterade till bilindustrin (avd. elektronik), kan jag vitsorda att en patentansökan på engelska ser exakt likadan ut i alla engelskspråkiga länder, med undantag för de länder som ställer specifika krav på utformningen av ansökan, och/eller där man vill åberopa/lägga till ytterligare krav.

Och varför har patentet bara godkänts i sverige?

Det enkla svaret är att patent oftast, - men inte alltid - först godkännes i det land där ursprungsansökan gjordes, varvid man sedan åberopar prioritet från ursprungsdatum vid ansökning i andra länder.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-04-19 00:50

OK.
Åter till den flytande upphängningen, vad är det för problem som en sådan upphängning kan rätta till?

Användarvisningsbild
CHC

Inläggav CHC » 2004-04-19 00:55

patrikf skrev:Jag tror nog att du är lite imponerad i smyg :D ...

Ledsen att behöva göra dig besviken på den punkten. Faktum är att det nog är en av de mer korkade lösningar jag har sett... Och det skriver jag INTE för att vara elak!

Du kommer i ditt koncept att få hemska problem med LOBER, i synnerhet som det väl är 9- eller 10" du använder? Även vid en delning så lågt som 1kHz, kommer konuppbrytningarna att stå på kö :wink:

Användarvisningsbild
CHC

Inläggav CHC » 2004-04-19 00:57

patrikf skrev:OK.
Åter till den flytande upphängningen, vad är det för problem som en sådan upphängning kan rätta till?

Min första fråga till dig när du skapade den här tråden var vad DU kunde tänkas ha för synpunkter på detta :wink:

Kommer du för övrigt inte ihåg vad Isidor hade att säga om detta?

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-04-19 01:01

Nu var det ju kabinettet du skulle kunna lära dig en del av. Angående elementplacering och delningsfrekvens var ju ursprungstanken att använda dina tvåtumsband. Så, som det är nu lever jag tillfälligt med problemen du uppmärksammar.

Användarvisningsbild
CHC

Inläggav CHC » 2004-04-19 01:05

patrikf skrev:Nu var det ju kabinettet du skulle kunna lära dig en del av. Angående elementplacering och delningsfrekvens var ju ursprungstanken att använda dina tvåtumsband. Så, som det är nu lever jag tillfälligt med problemen du uppmärksammar.

Refererande till vad Nagref tidigare sade ang. detta ditt fortsatta misstänkliggörande av min person, ber jag härmed admin att redera detta inlägg snarast.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-04-19 01:13

Vem har gjort de band som sitter i burkarna ?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-04-19 01:17

Morello, menar du mina högtalare?
Det är SA
CHC, jag misstänkliggör inte din person, bara ditt nick :wink: .
Endast EN person kan känna sig misstänkliggjord....

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi