FBK skrev:Varför görs inte detta då

Tja, för det första är det inte så enkelt som Mayro påstår.
Föreningen kommer ha ett medlemsmöte framöver (planerat sedan länge) då f/e praktiskt gås igenom. Det ser jag fram emot.
Metoden är välbeskriven och det är egentligen ingen som ifrågasätter metodiken som sådan på ett seriöst sätt. Det som ifrågasätts är värdet av resultatet och vilken statistisk signifikans som resultaten redovisas med. Och då faktiskt bara av mindre än tio personer sett till inläggen här. Även om hundra personer visade sig ha tvekan här är det ett faktum att kritiken inte riktar sig mot genomförandet - utan mot resultaten eller värdet av resultaten metoden ger.
Värdet av resultaten förändras ju inte hur mycket man än förklarar och påvisar metoden. Jag tror te x inte Flint, Bill50x, Mayro eller någon annan som tycker de redovisade resultatet möjligen är orimmliga eller att vissa saker inte finns med i bedömningen som de tycker är viktiga, kommer ändra uppfattning för det. Man får helt enkelt själv bedömma och värdera.
Metoden blir inte bättre för att man byter testgrupp som Mayro föreslår. Snarare blir resultaten sämre. De som lyssnar gör det ju blint och har stor vana vid att detektera skillnader i signalen vilket är just det som är det intressanta. Det är tom så att mätningar har visat att du upptäcker skillnader på ner mot tiondels decibel - alltså förmodligen mycket noggrannare än man vid vanlig lyssning skulle upptäcka.
Jag tex är av naturen mycket för dokumentation och metodbeskrivning - där ligger jag nog närmare Svante än Ingvar. Men jag är samtidigt medveten om att det är en vågskål mellan akademisk metodik/dokumentation och önskan att få tillförlitliga resultatat. Det kan låta motsägelsefullt, men det är min bild av situationen. Med så lite avbrott och så avslappnad miljö som möjligt blir detektionströskeln bättre - men kanske på bekostnad av utförlig dokumentation. Jag ser fram emot att delta vid mitt första test och skall vara just den lärling Mayro nämner. Titta, analysera men inte påverka testutförandet.
Däremot, är jag förmodligen
fullständigt olämplig till att tillhöra kontrollgruppen vid lyssningstesterna, ty till det räcker inte mina öron till efter att ha arbetat på pappersbruk..