F/E vetenskap eller Dogm

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

F/E. Vetenskap eller Dogm

Vetenskap
85
69%
Dogm (=lära)
38
31%

Antal röster : 123

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-04-27 12:01

Shit pommes frites. Det var 100 band. Nåja, det kanske vara lite att ta i...

/D

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-27 12:31

meanmachine skrev:Detta var bra och föredömligt skrivet.. Gillar din stil och sätt.. :)
Tack! DEt var trevligt att höra.
meanmachine skrev:Felkällor i F/E är följande.

1. Oberoende tester skall utföras av oberoende grupper

2. Vid avvikelse skall givet vis testet göras om med en annan enhet för att se om denna utfaller lika eller om tesobjktet är felande.

3. Om allt så långt sammanstämmer skall återförsäljare kontaktas och avikelse i samspel med denna avstämmas så att inte avikelsen är inbyggd och därav rätt enligt fabrikant. Om så är skall detta framgå av resultatet.

Sen kan vi andra läsa med trovärdighet om F/E resultat.
Om inte kan vi med gott samvete ifrågasätta och bråka hur myket vi än vill. Ingen kan bevisa oss fel.

Jag svarar gärna på dessa frågor:

1. Det tycker jag med. Många tester som är tillgängliga utförs av de som är beroende av annonsintäkter eller där man kan misstänka att jäv ingår. Det finns exempel på tidskrifter där samma skribent under merän 8 år testat produkterna från ett visst företag. Kontentan av det sista testet jag läste var att "produkten är prisvärd oavsett pris". För mig är det inte förtroendeingivande med sådanna subjektiva bedömningar i ett test, men det får var och en avgöra.

Det är av absolut största vikt att testerna sker av personer som är helt objektiva!

2. Så gör LTS, jag har ingen aning om hur andra gör. Jag har sett tråkiga test där man konstaterar att produkten är dålig utan att ha ansett sig ha tid att se om det bara var så med just den apparat de testade. Det är ju väldigt trist för de som saluför produkten, då det faktiskt kan ha skett något under transporten..

Egentligen borde man kanske rammla in i en butik och köpa/låna en apparat direkt från hyllan också. Det skulle elliminera frågan om testaren fått en extra genomgången och trimmad apparat som har bättre förutsättningar än de som konsumenterna kan köpa.

3. LTS kontaktar faktiskt fabrikanter när vi vid mätningar/lyssningar upptäcker saker som vi tror enkelt kan förbättra en produkt. Det är jättekul med det gensvar vi får. De är oftast väldigt intresserade av konstruktiv kritik.

Hoppas dessa svaren uppskattas med.

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2007-04-27 13:02

Almen wrote:

Till hans 2-3 sidor vill jag dock lägga beskrivningar för framtagning av konstlast, fungerande switchar, var man skall ha korta kablar, etc. Max 20 sidor totalt.

Vilka kablar är det som man pratar om ?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-04-27 13:05

guru skrev:
Almen wrote:

Till hans 2-3 sidor vill jag dock lägga beskrivningar för framtagning av konstlast, fungerande switchar, var man skall ha korta kablar, etc. Max 20 sidor totalt.

Vilka kablar är det som man pratar om ?

Jag tänker på de extrakablar som krävs mellan switchar, splittar, potar, testobjekt, konstlast, och allt sådant.

För mig är det inte självklart hur man optimerar kabellängderna.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-04-27 13:46

Mayro skrev:Jag har sett nu en hel del snack om att JAG inte förklarar mig om VARFÖR jag anser fe metoden ge orimliga resultat...

Asså.. Här snackar man om vetenskapligt synsätt och kan inte ta in dom enkla orden att jag finner metoden ge orimmliga svar och att jag skulle vilja att metoden i sig själv inklusive platsen den görs på samt deltagarna ersätts med andra utifrån inkommande tekniker mm.. Samt att typ Johan L som är tekniskt kunnig i LTS deltar som ledare och till sin hjälp har Kaffekoppen som lärling.. Sedan består kontrollgruppen av tekniker och vanliga.

Klippetti

men det lustiga är att inte jag överbevisats ha fel åsikter någonsin någonstans av någon.. Det torde väl vara en lätt sak för så stora grupper att påvisa jag har fel och bör omtolka mina tankar vilket jag gör då jag ser detta erforderligt.. Ändå sker det inte någonsin någonstans. Så jäkla svårt skall det väl inte vara att tas med en enda liten persons åsikt o tankar heller

och detta gäller på ALLA forum samt ALLA platser.. Jag Mayro skall väl inte vara någon konst att påvisa för med all den kunskap o resurs som finns att JAG bör omtolka mina åsikter heller :?: ... och jag menar nu inte via ordbajande inlägg om tomtar o troll VISA mig jag har fel i det jag anser och tror.....

För i helvete mayro. LÄS! Vi har fattat att du tycker metoden ger orimliga resultat. Men vad i helvete är det som gör att du anser att resultaten är orimliga. Att du inte tror att metoden är testad av någon annan än LTS är inte svar på varför du tycker resultaten är orimliga.

Nu får du läsa noga innan du häver ur dig ännu ett ickesvar. Här e det raka puckar. Kan du inte svara på frågan, eller visa var du svarat på den, så är du antingen lögnaktig, eller en idiot. Raka puckar utan inlindning, precis som du vill ha det!

Jag ser två alternativ.

1. Du vet att LTS testat en apparat som inte går att detektera i F/E-lyssning och sedan rapporterat att den färgar signalen hörbart

2. Du vet att en apparat som är detekterbar i F/E-lyssning släppts igenom som "ej hörbart färgande".

Kanske finns det fler alternativ. Berätta då om dem, å sluta svamla så förbannat och häva ur dig att folk inte kan läsa!

Sista två citerade styckena. Otroligt :roll:
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-27 14:05

Lasselite skrev:För i helvete mayro. LÄS! Vi har fattat att du tycker metoden ger orimliga resultat. Men vad i helvete är det som gör att du anser att resultaten är orimliga

Nu höjs den språkliga begåningen minsann. 8)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-27 14:08

Kaffekoppen skrev:Hoppas dessa svaren uppskattas med.

Absolut.
Man ser på sikt vilka som håller måttet. :) Enkel Psykologi.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-27 14:13

Helt rätt Lasselite!
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-27 14:17

MichaelG skrev:
Mayro skrev:va. Är du nu här och lägger dig i också 8O

:lol: Ja, idag är jag på hugget!

//Michael

:D
Mvh
Tobbe
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-04-27 14:18

Almen skrev:Jag tänker på de extrakablar som krävs mellan switchar, splittar, potar, testobjekt, konstlast, och allt sådant.

Ganska enkelt, man optimerar inte kabelängderna, man minimerar dem. :wink: Kablaget är inte svårt att lösa.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-27 14:20

Subjetivisten skrev:Helt rätt Lasselite!

Är det rätt att bete sig illa. 8)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-04-27 14:20

Lust skrev:Gillar både orden och inställningen, Johan!

Jag tror även att hela "LTS-testet" med mätning, vanlig subjektiv lyssning och F/E-lyssning sannolikt är marknadens känsligaste och bästa test när det gäller förstärkare (eller måste man benämna dom som transmissionslänkar?).

När jag ser den attityden blir jag faktiskt riktigt sugen på att kliva in i föreningen.

Stå hårt!

Tack! :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-04-27 14:21

Äntligen fredag! Och alla är snälla. Och det är sol. I alla fall här. Ha en trevlig helg!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-27 14:24

meanmachine skrev:
Subjetivisten skrev:Helt rätt Lasselite!

Är det rätt att bete sig illa. 8)

Nej, därför ska Mayro's pinsamma personliga krig mot LTS och Öhman sluta nu. Trött på läsa hans påstående om och om igen utan ge någon grund. För dom som varit med innan på hififorum så finns det fullt med trådar där hans personliga ogillande mot Öhman står rakt ut.

Så det är dax för han att förklara sig varför F/E testen ger orimliga svar.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-04-27 14:25

Johan_Lindroos skrev:
Almen skrev:Jag tänker på de extrakablar som krävs mellan switchar, splittar, potar, testobjekt, konstlast, och allt sådant.

Ganska enkelt, man optimerar inte kabelängderna, man minimerar dem. :wink: Kablaget är inte svårt att lösa.

:)

Men man måste ju rent fysiskt placera enheterna någonstans. Om en person som sitter och lyssnar även vill kunna switcha så uppstår väl vissa spörsmål hur man placerar enheterna?

Men det är förmodligen ett kvasiproblem...
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-27 14:29

Subjektivisten skrev:Nej, därför ska Mayro's pinsamma personliga krig mot LTS och Öhman sluta nu. Trött på läsa hans påstående om och om igen utan ge någon grund. För dom som varit med innan på hififorum så finns det fullt med trådar där hans personliga ogillande mot Öhman står rakt ut.

Så det är dax för han att förklara sig varför F/E testen ger orimliga svar.

Varför är det pinsamt. Tål de inte lite kritik. Sluta läs då. Sen om du inte förstod Vee Eight så behöver han inte förklara sig. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-27 14:31

Troll, det är skilland på kritik och bara påhopp. Mayro står för det sista och du med.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-27 14:34

Bild[/quote]

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-04-27 14:37

Subjektivisten. Bara för att andra inte förstår dina argument eller kanske inte ens vill det så är det inte rätt att kalla dem idiot eller troll.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-27 14:39

Lust skrev:
Johan_Lindroos skrev:Jag tycker ni krånglar till det för er i onödan. Jag menar rikitat till en generell grupp av diskussionskamrater. Nu har det gått över 4000 inlägg utan att någon kommit någon vart, kom igen!! Har man denna konstlast är det inte så krångligt att göra blindtester som de flesta verkar tyckas tro. De flesta apparater är enkla att urskilja. Det är ingen raketforskning vi talar om här. Det är när det är infinitesimala skillnader som det börjar bli svårt, och då har vi ÄNDÅ (eller på grund av att det är svårt) kunnat få fram att det är en ovanligt bra apparat som testats.

Gillar både orden och inställningen, Johan!

Jag tror även att hela "LTS-testet" med mätning, vanlig subjektiv lyssning och F/E-lyssning sannolikt är marknadens känsligaste och bästa test när det gäller förstärkare (eller måste man benämna dom som transmissionslänkar?).

När jag ser den attityden blir jag faktiskt riktigt sugen på att kliva in i föreningen.

Stå hårt!

Det är folk som Johan L som utgör det man i LTS får respekt för..INTILIGENS... Att diskutera med Johan FAST man har olika åsikter är intresant. Och man är polare även efteråt..

Och jag håller INTE med dig Johan. Detta med FE är rena rama raketforskning om man skall dömma hur en del snackar här och på andra platser om metoden...... :lol: :lol:
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2007-04-27 14:45, redigerad totalt 1 gång.
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-27 14:41

Naqref™ skrev:Subjektivisten. Bara för att andra inte förstår dina argument eller kanske inte ens vill det så är det inte rätt att kalla dem idiot eller troll.

Ja, försvara trollet, gör det. Kan lika gärna skita i faktiskt då när det bevsligen går att gå in att bråka, kalla sig själv för troll, hoppa på med påstående som inte håller, och sen vägrar svara på dom.

Nej, kanske lika bra och skita i faktiskt då....

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-27 14:43

Johan_Lindroos skrev:Äntligen fredag! Och alla är snälla. Och det är sol. I alla fall här. Ha en trevlig helg!

bra O.T. ;)
här oxå

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-27 14:46

"We shall over come, We shall over come, we shall over come some day"

Gillar er alla lessen om jag uppfattas som bråkig. Nu är det fint väder och varmt, helg och vad kan vara anledning till tjafs nu...Inget..

Bless you all. :lol: :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-27 14:52

MM.

Dessa herrar som lägger denna typen av inlägg du reagerar på gör det för dom vet dom är totalt fridlysta av admin här..Aldrig sker något..
Och aggerar man på samma vis för att belysa beteendet så åker man själv ut. Jag vet efter ha gjort så ... :lol:

Så skippa svara dom och titta i stället på hur man aggerar för styrningen samt uppmuntranden från folk i possitioner så förstår du mer sedan om VARFÖR detta forum trots en stor kunskap hos många ändå inte handlar om hifi utan bara om annat..

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-27 14:55

egna åsikter är viktigt... vare sig det är likadan eller inte

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-04-27 15:01

subjektivisten skrev:Ja, försvara trollet, gör det. Kan lika gärna skita i faktiskt då när det bevsligen går att gå in att bråka, kalla sig själv för troll, hoppa på med påstående som inte håller, och sen vägrar svara på dom.

Nej, kanske lika bra och skita i faktiskt då....

Det är ju självklart ditt val. Men ponera att MM är ett tvättäkta troll. Gör det att ditt sätt att sprida invektiv är mer rimligt? Vore det då inte rimligare att man betedde sig så som det rekommenderas när man stöter på ett troll?

Om någon erkänner att man har ett 'trollaktigt' beteende, gör det att det måste upprepas i tid och otid? Och bara för att man bekänner en sak så behöver den ju inte vara sann för den sakens skull. Hört talas om ironi? ;)

För sakens skull så ska jag säga att jag anser inte att MM är ett troll.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-27 15:05

Nagref skrev:För sakens skull så ska jag säga att jag anser inte att MM är ett troll.

Tack..Trevlig helg dessutom. :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-04-27 15:12

Naqref™ skrev:För sakens skull så ska jag säga att jag anser inte att MM är ett troll.

Inte heller jag tycker att MM är ett troll. Men envis som ... :wink:
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-27 15:17

Den envistaste skulptören får de finaste verken. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2007-04-27 16:08

Subjektivisten. Bara för att andra inte förstår dina argument eller kanske inte ens vill det så är det inte rätt att kalla dem idiot eller troll.

Men han får fortsätta med det i inlägg efter inlägg i tråd efter tråd.... :? :roll:
Men det är kanske som mayro påpekar att vissa är totalt fridlysta av admin här, eller :?: Jag börjar klart misttänka att mayro har rätt...

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi