F/E vetenskap eller Dogm

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

F/E. Vetenskap eller Dogm

Vetenskap
85
69%
Dogm (=lära)
38
31%

Antal röster : 123

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-27 16:15

Nu känns det som om du bara fredagsbråkar.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-27 17:12

Kaffekoppen skrev:Nu känns det som om du bara fredagsbråkar.

Trevlig helg på dig också. :wink:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Radikalrealist

Inläggav Radikalrealist » 2007-04-27 17:51

Subjektivisten: Felet ligger givetvis hos dig (och mig). Rätt metod är givetvis att ignorera. Svårt? Självklart. Har man sedan följt debatten sen glansdagarna på hififorum.nu kan man inte annat än bli mörkrädd. Begåvningsnivån är sannerligen normalfördelad...

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-27 18:03

FBK skrev:
Subjektivisten. Bara för att andra inte förstår dina argument eller kanske inte ens vill det så är det inte rätt att kalla dem idiot eller troll.

Men han får fortsätta med det i inlägg efter inlägg i tråd efter tråd.... :? :roll:
Men det är kanske som mayro påpekar att vissa är totalt fridlysta av admin här, eller :?: Jag börjar klart misttänka att mayro har rätt...

TROR jag har rätt? 8O Kolla in tråden bredvid bara . Så behöver du inte tro ett enda dugg..

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &start=210
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-27 18:07

Ut i solen med er!

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-04-27 18:11

Kaffekoppen skrev:Ut i solen med er!

Nej, nej nej.....Då dör ju trollen!!! 8)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-27 18:13

Kaffekoppen skrev:Ut i solen med er!

har varit där.. Har dessutom vinkat av ett hifibesök som varit här sedan igår.. Sedan kom en annan (hifi) polare hit en sväng och fikade... Så hifi o hobbyn är det som varit i centrum. :)
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-27 19:47

Nefilim skrev:Nej, nej nej.....Då dör ju trollen!!!

Då håller ni er alltså i schack... 8) Det är bra att ni inte kan hålla er borta kontrollfreaks....

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-04-27 20:06

Är det inte enligt gammal sägen så att om man säger trollets namn så går det upp i rök? Jag vet, för bra för att vara sant :) (men gammal god folk-psykologi iaf!)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-27 20:09

FBK skrev:Men han får fortsätta med det i inlägg efter inlägg i tråd efter tråd.... :? :roll:
Men det är kanske som mayro påpekar att vissa är totalt fridlysta av admin här, eller :?: Jag börjar klart misttänka att mayro har rätt...

XXX

Inlägg justerat pga personligt påhopp. /V8
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-04-27 23:03

subjektivisten skrev:MichaelG dominerar denna tråden med vädligt fina inlägg. Tackar. :)

Åh, jag rodnar. :oops: Jag har kommit in i ett stim de sista dagarna (har väl haft tråkigt på jobbet) och fått till det i en del inlägg. Det är ju inte alltid lätt att formulera det man vill säga på ett sätt så att det förstås av andra. Jag har fått så mycket av så många här, så det är jättekul om jag också kan bidra på något sätt även om jag inte kan något om halvledare eller dioder.

Vänliga hälsningar, Michael

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-04-27 23:09

Subjektivisten är härmed varnad pga dåligt uppförande. Fler varningar kan rendera i en veckas semester eller mer.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-27 23:55

Trist,
Men varför inte övertala Subjektivisten att bli moderator istället ?
Viljan är det inget fel på och orken finns där.
Slipper han bli frustrerad kommer nog rätt ordval också.

Jag tycker helt enkelt att subjektivisten har något som i stora drag saknas på det här forumet !

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-04-28 00:10

MP skrev:Men varför inte övertala Subjektivisten att bli moderator istället ?

Jo vi (jag) har haft vissa funderingar att de som beter sig kanske mindre optimalt får bli moddisar men ev erfarenhet så vet vi att det inte nödvändigtvis funkar. Det har testats men ett misslyckat test säger ju inget. Först när vi kommer upp i 7 av 7 så blir det väl statistiskt säkerhetställt.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-04-28 00:22

Måste flörta lite Naqref !

:lol:

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-04-28 04:28

meanmachine skrev:
Lasselite skrev:För i helvete mayro. LÄS! Vi har fattat att du tycker metoden ger orimliga resultat. Men vad i helvete är det som gör att du anser att resultaten är orimliga

Nu höjs den språkliga begåningen minsann. 8)

Ja, och där kom ditt bidrag till den språkliga begåningshöjningen. Va d nu kan vara... :wink:

Du som verkar förstå och hålla med myran. Kan du bringa lite klarhet i vad han egentligen menar?
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-28 06:47

Ja, det är ju lustigt att man varnar den som blir uppretad av trollen istället för gå till botten med problemet; folk som bara är här för att bråka. Som denna Mayro. Enligt han har han sagt massa gånger VARFÖR F/E metoden är orimlig. Jag tog helt enkelt och sökte på både orimligt och orimliga och Mayro och INTE EN ENDA GÅNG så gav han svaret varför metoden är orimlig. Det han som mest gav var kommentarer lik:

"Så OM du vill diskutera gå då inte till anfall utan försök förstå samt delta i att eventuellt reda ut VAD som KAN vara fel med en metod som påvisar totalt så orimliga resultat som denna gör..

Asså. Jag skall inte behöva skriva detta nu flera ggr för det skall gå in. Metoden påvisar resultat som bara inte KAN anses vara korekta.. Detta måste ju en totalt inbiten troende själv kunna inse. Öppna ögonen o titta på världen keffekoppen.. Detta ÄR heklt enkelt ORIMLIGT bara..."

Och

"Jag anser testmetoden KAN urskilja till viss del. Detta har jag klart skrivit tidigare.

MEN jag anser den ÄVEN gör en stor del fel då den så skiljer ut en totalt orimmlig liten skara skitgrejor såsom det "enda rätta ofärgade" på marknanden. Samt sedemera skapar en hysterisk försvarslinje runt om dessa grejor. Vilka till stor del är rena stenåldern också..

Jag gillar gamal hifi. Så inget ont i det. MEN jag inser även att en lista som LTS uppvisar som sina sk "tips" är en orimmlig lista som endast i sig själv uppvisar att den bara inte KAN stämma... "

Det vill säga, INGA svar alls utan bara massa påstående där killen inte kan svara varför det är så. Varje vettig människa ser ju att hans ständiga påhopp på både LTS och Öhman är inte något friskt. Det finns fullt med trådar både här och på hififorum som hans hat över dessa spys ut.

Det är inte svårt att se att hans påstående om att F/E metoden är orimlig bara grundar sig på att den veckans grej han har inte är med på listan.

Så jag frågar igen, är det okej att faktiskt är ett forum där vem som helst kan bara påstå exakt vad som helst och sen vägra svara varför? Är det ett okej beteende? Är det något som är bra för debatten? Är det något som gör att stämingen blir bra?
För jag trodde man starta faktiskt för att man SKULLE ha ett forum där ideer och vetenskapliga metoder inte hånades av voodoo folket, såsom det är på 95% av alla andra forum.

/Mattias
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-04-28 07:30

subjektivisten skrev:Jag tog helt enkelt och sökte på både orimligt och orimliga och Mayro och INTE EN ENDA GÅNG så gav han svaret varför metoden är orimlig.

Men Subjektivisten; Även om du (och många med dig) inte anser att Mayro har gett ens en anstymmelse till svar, så kanske Mayro faktiskt tycker att han har svarat och verkligen gett sina synpunkter i frågan!

Om det är så; Kan du då inse att han blir trött på och provocerad av alla som hela tiden håller på och tjatar om detta? Och att hans något okontroversiella debattstil kanske är ett utslag av detta? Och inte primärt av att han vill retas. (Även om han verkar tycka det är kul också.)

Fråga dig själv vad du vill av Mayro och vad det är hos dig som gör att du låter dig provoceras av honom. (Alltså inte vad det är hos honom som gör det. För det kan du säkert lätt räkna upp.)

Om du kommer fram till att du faktiskt verkligen vill att Mayro skall inse det du själv tycker dig ha insett, så blir du nog tvungen att möta honom på ett helt annat sätt än hittills. Märk att du inte kan ändra på honom - bara på dig själv. Men ibland kan ett ändrat beteende hos en person även få andra att ändra sitt.

Om du kommer fram till att du egentligen skiter i vad Mayro inser eller inte, men att du vill pressa honom att komma med ett svar som du accepterar bara för att han är "så djävla dum". Då bör du nog fundera över varför detta är viktigt för dig. För detta kommer du (nog) inte att lyckas med.

Mitt råd till dig (som jag vet att du inte bett om) är att sluta att kommentera och svara på vad Mayro skriver. Den irritation hans inlägg skapar hos dig måste du få utlopp för på annat sätt. För den tycks ju inte bli mindre av att ni två pennfäktas. Och är det verkligen värt priset av en "semester" från Faktiskt för att få visa andra hur arg du är på Mayro?

Andra som eventuellt har läst ända hit inser säkert att detta inte bara handlar om Mayro och subjektivisten.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-04-28 07:42

MichaelG, hur har du kunnat bli sådär klok :) ?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-28 08:05

MichaelG skrev:Men Subjektivisten; Även om du (och många med dig) inte anser att Mayro har gett ens en anstymmelse till svar, så kanske Mayro faktiskt tycker att han har svarat och verkligen gett sina synpunkter i frågan!

Nej, knappast ens han kan tro att en åsikt är en förklaring. Han har bevisligen ICKE svarat på detta utan han har bara sagt att han många gånger svarat.

MichaelG skrev:Om det är så; Kan du då inse att han blir trött på och provocerad av alla som hela tiden håller på och tjatar om detta? Och att hans något okontroversiella debattstil kanske är ett utslag av detta? Och inte primärt av att han vill retas. (Även om han verkar tycka det är kul också.)

Nej, jag bryr mig inte alls att han blir trött. Mannen har upprepade gånger hoppat på LTS och andra personer med påstående och jag anser man ska f*n inte låta sånt gå förbi. Man skall kräva svar, annars så är det öppet mål för vem som helst att sänka forumet med trollande. Har fått PM av folk som sagt dom tröttnat på forumet och letar efter nya forum. Är det ett bra pris att betala för att låta folk säga precis vad som helst utan att kräva att dom kan styrka det som säger?

MichaelG skrev:Om du kommer fram till att du faktiskt verkligen vill att Mayro skall inse det du själv tycker dig ha insett, så blir du nog tvungen att möta honom på ett helt annat sätt än hittills. Märk att du inte kan ändra på honom - bara på dig själv. Men ibland kan ett ändrat beteende hos en person även få andra att ändra sitt.

Nej, jag är inte ute efter ändra hans åsikt. Det jag ogillar är när man kan bomba ett forum med påstående och sen inte kunna ta sig tid att förklara varför han tycker så. Det är inte konstruktivt överhuvudtaget.
Jag skulle kunna börja skriva 100 trådar att "proson AA-11 är bäst" att "Endast Krell är något att ha" lr dyl och sen vägra förklara varför jag tycker så och istället skriva inlägg för reta upp folk att dom måste vara korkade om dom inte kan läsa vad man skriver.

MichaelG skrev:Om du kommer fram till att du egentligen skiter i vad Mayro inser eller inte, men att du vill pressa honom att komma med ett svar som du accepterar bara för att han är "så djävla dum". Då bör du nog fundera över varför detta är viktigt för dig. För detta kommer du (nog) inte att lyckas med.

Har redan sagt att forumet blir inte en bra och konstruktiv plats om man låter folk påstå massa saker utan dom någonsin måste förklara sig.

MichaelG skrev:Mitt råd till dig (som jag vet att du inte bett om) är att sluta att kommentera och svara på vad Mayro skriver. Den irritation hans inlägg skapar hos dig måste du få utlopp för på annat sätt. För den tycks ju inte bli mindre av att ni två pennfäktas. Och är det verkligen värt priset av en "semester" från Faktiskt för att få visa andra hur arg du är på Mayro?

Nej, exakt varför ska jag sluta skriva? Visst, tänkte på detta igår att helt enkelt göra som jag gjorde med Flint mot slutet, bara ignorera honom. Men efter sökta efter orden orimligt och orimliga så insåg jag att man måste sätta hårt mot hårt, om det så blir att man får semester. Man ska stå för det man tror på och inte vika sig för folk som enda syfte är att röra upp känslor och förklara att dom har rätt utan att som ska förklara varför dom har rätt.
För jag var så glad att faktiskt var ett av dom få (enda?) forum där man slapp ogrundade påstående och där man hela tiden försökte söka "sanningen" istället för låta bli att ifrågasätta åsikter, för då "förstörs stämningen".

Så nej, jag kommer inte ge mig. Då får faktiskt ge mig semester då, och då kan man fråga sig, vart ligger problemet? Är det problemet man botar då lr är det effekten av problemet?
Har sagt det innan men säger det igen, 5 år var det rätt lugnt och trevligt på minhembio. Visst fanns det en del heta debatter men det lugna ner sig rätt fort. Men på 6 månader har 2-3 personer som nyss börjat skriva där (varav en person är här nu) så blev det dålig stämning, massa bråk och varningar åt höger och vänster.
Så vart lär problemet ligga då? Hos dom som varit på forumet under 5-6 år lr dom nya som kom?

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2007-04-28 08:19

Mycket bra inlägg MichaelG :D

Tyvärr som du ser av svaret så är subjektivisten/nin helt oemottaglig för sådana argument. Trist attityd. Mycket trist. Det är väl bara lasselite som kan konkurrera i elakhet. Eller morrello.

Jag håller inte alltid med dom men spana in hur kaffekoppen, lindroos, svante mm agerar. Föredömligt. Även IÖ i sina bästa stunder har ett mycket stort tålamod. Så skall en slipsten dras :)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-28 08:36

MichaelG skrev:Men Subjektivisten; Även om du (och många med dig) inte anser att Mayro har gett ens en anstymmelse till svar, så kanske Mayro faktiskt tycker att han har svarat och verkligen gett sina synpunkter i frågan!

Om det är så; Kan du då inse att han blir trött på och provocerad av alla som hela tiden håller på och tjatar om detta? Och att hans något okontroversiella debattstil kanske är ett utslag av detta? Och inte primärt av att han vill retas. (Även om han verkar tycka det är kul också.)

Fråga dig själv vad du vill av Mayro och vad det är hos dig som gör att du låter dig provoceras av honom. (Alltså inte vad det är hos honom som gör det. För det kan du säkert lätt räkna upp.)

Om du kommer fram till att du faktiskt verkligen vill att Mayro skall inse det du själv tycker dig ha insett, så blir du nog tvungen att möta honom på ett helt annat sätt än hittills. Märk att du inte kan ändra på honom - bara på dig själv. Men ibland kan ett ändrat beteende hos en person även få andra att ändra sitt.

Om du kommer fram till att du egentligen skiter i vad Mayro inser eller inte, men att du vill pressa honom att komma med ett svar som du accepterar bara för att han är "så djävla dum". Då bör du nog fundera över varför detta är viktigt för dig. För detta kommer du (nog) inte att lyckas med.

Mitt råd till dig (som jag vet att du inte bett om) är att sluta att kommentera och svara på vad Mayro skriver. Den irritation hans inlägg skapar hos dig måste du få utlopp för på annat sätt. För den tycks ju inte bli mindre av att ni två pennfäktas. Och är det verkligen värt priset av en "semester" från Faktiskt för att få visa andra hur arg du är på Mayro?

Andra som eventuellt har läst ända hit inser säkert att detta inte bara handlar om Mayro och subjektivisten.

Hälsn. Michael

Du är grym MichaelG..

MYCKET BRA INLÄGG..

:)
De borde anställa dig som diplomat i mellanöstern. :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-28 08:40

Lasselite skrev:Du som verkar förstå och hålla med myran. Kan du bringa lite klarhet i vad han egentligen menar?

Det är inte poängen. :wink: Tillåt dig inte att tappa ditt cool så du börjar svära. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-04-28 08:42

Subjektivisten; OK. Jag hör vad du säger. Men jag håller det ändå inte för otroligt att Mayro faktiskt tycker att han varit tydlig med sina svar. Oavsett vad jag, du, eller någon annan anser.

Du tycks ju anse att Mayro är ett forumtroll, men varför slänger du till honom dessa ständiga köttben? Genom ditt agerande ger du honom och hans åsikter större utrymme än vad han skapar på egen hand.

Om du skulle tvingas ta semester så blir det på grund av ditt beteende. Oavsett vad som orsakar det. Men det botar nog ingenting. Mayro själv har ju fått semester ett par gånger när han blivit helt "rysk" och det står ju var och en fritt att bedöma i vilken utsträckning det påverkat hans beteende.

Du skriver:

Man skall kräva svar, annars så är det öppet mål för vem som helst att sänka forumet med trollande.

Då tror jag du underskattar många av dina forumkamrater. Du är långt ifrån ensam om att uppskatta ett vetenskapligt förhållningssätt. Många har vittnat om att detta till och med är en av de stora styrkorna hos Faktiskt. Och det lär inte ett eller annat forumtroll rå på.

Bästa hälsningar, Michael

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-28 09:03

MichaelG skrev:Subjektivisten; OK. Jag hör vad du säger. Men jag håller det ändå inte för otroligt att Mayro faktiskt tycker att han varit tydlig med sina svar. Oavsett vad jag, du, eller någon annan anser.

Ja, men då bör man påpeka att så är icke fallet.

MichaelG skrev:Du tycks ju anse att Mayro är ett forumtroll, men varför slänger du till honom dessa ständiga köttben? Genom ditt agerande ger du honom och hans åsikter större utrymme än vad han skapar på egen hand.

Anser du man alltid ska göra så med folk som spyr ut hat? Att man icke ska ifrågasätta dom?

MichaelG skrev:Om du skulle tvingas ta semester så blir det på grund av ditt beteende. Oavsett vad som orsakar det. Men det botar nog ingenting. Mayro själv har ju fått semester ett par gånger när han blivit helt "rysk" och det står ju var och en fritt att bedöma i vilken utsträckning det påverkat hans beteende.

Nej, det botar inget men känns bättre att inte lägga sig ner för destruktiva personer som bara är ute efter en sak. Lika mkt som jag tänker inte vara tyst om nasister spyr ut hat över judar.

MichaelG skrev:Då tror jag du underskattar många av dina forumkamrater. Du är långt ifrån ensam om att uppskatta ett vetenskapligt förhållningssätt. Många har vittnat om att detta till och med är en av de stora styrkorna hos Faktiskt. Och det lär inte ett eller annat forumtroll rå på.

Bästa hälsningar, Michael

Ja, dock så är det få tyvärr, som verkligen sätter hårt mot hårt.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-28 09:14

MichaelG, Ifall du skulle behöva färska upp minnet om en viss persons ständiga kampanj mot en annan person så har du lite "trevlig" läsning här http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=38008
Knappast enda gången detta hänt.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-28 09:19

Back to topic...

Eller skicka PM...

:(

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-04-28 09:24

subjektivisten skrev:
Nej, det botar inget men känns bättre att inte lägga sig ner för destruktiva personer som bara är ute efter en sak. Lika mkt som jag tänker inte vara tyst om nasister spyr ut hat över judar.

Härom dagen var jag på väg mot en stor svängdörr in i ett köpcenter med min 11-årige son. På väg ut genom svängdörren var något jag tolkade som en stor familj (typ mamma, pappa, mormor och 6-7 barn) av gissningsvis icke-svensk härkomst. Barnen stojade och lekte så som barn stojar och leker med påföljd att dörren knuffades till och stannade upp något. Jag fick vänta uppskattningsvis 5 sekunder längre på att komma in i svängdörren än om barnen inte knuffat till dörren.

Bakom mig och min son kom ett par i 60-årsåldern in i samma "bås" som oss. Varpå jag hör mannen säga till sin fru "Fy fan, så´na där djävla muslimer är det värsta jag vet."

Jag brukar normalt vara välbalanserad och nyanserad, men blev så provocerad att jag sa med hög röst "Fy fan, så´na där djälva rasister är det värsta jag vet!". Och när min son frågade varför jag sa så, svarade att vi har sådant pack bakom oss. När vi kom in i köpcentrat pep paret i väg och såg inte till dem något mer.

Min poäng är att jag inte hade gått igång på om mannen sagt "Fy fan, EKK är den djävla sämsta kabel jag vet". Även om jag inte delar åsikten.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-28 09:30

MichaelG skrev:Min poäng är att jag inte hade gått igång på om mannen sagt "Fy fan, EKK är den djävla sämsta kabel jag vet". Även om jag inte delar åsikten.

Hälsn. Michael

Nej, men om stämningen på forumet blir dåligt p g a ständiga attacker med "triviala" påstående och påhopp, så kanske man skulle tycka annorlunda?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-28 09:34

Blir stämmningen bra om alla tycker lika ?

hifiguru@spray.se

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi