CD Vs. WAV...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

CD Vs. WAV...

Inläggav meanmachine » 2007-04-27 21:57

Har hör ett antal gånger att 192kbps filer är minst lika bra som en CD eller åtminstone väldigt nära. Har spenderat denna kväll åt ett test.

Kopplade upp min Arcam Alpha 8r, Arcam Alpha 7se samt Rega Ara på väggstativ till Datorn som jag brukan men nytt är uppgradingen av pårogramvara så min mediaplayer är modern samt ljudkortet uppfrächat.

Laddade in Katie Meluha och har A+B testat med CD efter att efter bästa förmåga ha fått ljudet lika högt.

Hela skivan två vändor och bara flppat fram och åter och jag upplever starkare och starkare för varje växling att CD'n spelat närmare instrumenten, Djupare, bättre detaljer och skaprare bas men ett mjukar diskanområde. Mindre stress, Mindre bas. Totalt sett efter bara två vändor på skivan står det klart att cd'n gör jobbet SÅ mycket bättre. :)

Vad är era erfarenheter..
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-27 22:13

Hur har du testat? Har du gjort 192k-rippen från CD eller tankat hem från nätet? Hur spelar du upp och jämför, din CD-spelare mot din dator? I så fall har du ett antal okända parametrar, ljudkort tex.

Berätta mer.

/ B

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-04-27 22:14

Du menar CD vs. mp3 antar jag?

EDIT: förresten jämför du ju inte bara filformaten utan även ljudkort, CD-spelare o.s.v. är med i jämförelsen.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-27 22:19

Bill50x skrev:Hur har du testat? Har du gjort 192k-rippen från CD eller tankat hem från nätet? Hur spelar du upp och jämför, din CD-spelare mot din dator? I så fall har du ett antal okända parametrar, ljudkort tex.

Berätta mer.

Rippad från CD. Sen kör jag originalet i spelare, nivåjusterar efter vad jag med örat kan. Flippar mellan CD och DVD/AV på förstärkaren, samma låt på i samma sekund så det bara är ljudet som avgörs.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-04-27 22:47

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-27 22:59

meanmachine skrev:
Bill50x skrev:Hur har du testat? Har du gjort 192k-rippen från CD eller tankat hem från nätet? Hur spelar du upp och jämför, din CD-spelare mot din dator? I så fall har du ett antal okända parametrar, ljudkort tex.

Berätta mer.

Rippad från CD. Sen kör jag originalet i spelare, nivåjusterar efter vad jag med örat kan. Flippar mellan CD och DVD/AV på förstärkaren, samma låt på i samma sekund så det bara är ljudet som avgörs.

Alltså, du har rippat en CD till 192k. Brännt rippningen till en CD. Sedan jämför du original-cd´n i en cd-spelare med den rippade och brända CD´n i en DVD-spelare som du tids- och volymmässigt synkar med CD-spelaren?

Har jag fattat rätt?

/ B

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-27 23:03

Nej.

Jag har lagt in cd pådator och jämför med original cd i en cd spelare och jämför med den inlagda filen körd från hårddisken. Jag har en sterei kopplad till datorn och använder kroniskt cd till denna men har fått klagomål för att man skall köra filerna från datorn då de ju idag är så bra och cd'n tar plats typ. Så jag tänkte att vad enkelt att testa detta med CD skivan i cd-spelare och filen från hårddisken och bara ändra mellan CD och AV på stärkaren.

Hänger du med. CD på fil på hårddisk.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-04-27 23:49

Men vad är det för format? 192 Kbps mp3? Var fick du wav ifrån?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-04-28 01:00

Wav eller Mp3? Topic säger Wav men 192kbit skvallrar om att det borde vara Mp3, åtminstondet att det iaf inte är förlustfritt. Meanmachine, vill du förklara en gång till vad du gjort?

Om det nu vore PCM i Wav-format (exakt samma som på cdn) så har du fortfarande problemet att du egentligen bara A/B-testat cd-spelaren mot ljudkortet, vad det nu kan vara för något. Har du vidare matchat volymen med hjälp av datorns volymkontroll (Windows underbara... så som det verkar) så har du digitalt plockat bort info för att sänka volymen.

En lärdom från F/E-debatten borde ha varit att minimera felkällor, tex att fler parametrar påverkar än just de man studerar . Ett rättvisare test skulle ha använt sdpif från cd och ljudkort för att använda samma DAC. Eller att man jämför en Wav med en rippad Mp3, båda genom ljudkortet.

Kika gärna Koffes länk och sök på Squeezebox.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-28 08:47

Tvett skrev:Wav eller Mp3? Topic säger Wav men 192kbit skvallrar om att det borde vara Mp3, åtminstondet att det iaf inte är förlustfritt. Meanmachine, vill du förklara en gång till vad du gjort?

Om det nu vore PCM i Wav-format (exakt samma som på cdn) så har du fortfarande problemet att du egentligen bara A/B-testat cd-spelaren mot ljudkortet, vad det nu kan vara för något. Har du vidare matchat volymen med hjälp av datorns volymkontroll (Windows underbara... så som det verkar) så har du digitalt plockat bort info för att sänka volymen.

En lärdom från F/E-debatten borde ha varit att minimera felkällor, tex att fler parametrar påverkar än just de man studerar . Ett rättvisare test skulle ha använt sdpif från cd och ljudkort för att använda samma DAC. Eller att man jämför en Wav med en rippad Mp3, båda genom ljudkortet.

Kika gärna Koffes länk och sök på Squeezebox.

Lugna ner dig nu...Pysen.
Jag är inte ute efter om detta är vetenskapligt eller inte utan gjorde ett roligt för mig test och vill ha era erfarenheter på om utfallet av min bedömning är någolunda rätt eller om jag är ute och cyklar. :D

Om det är Mp-3 eller Wav..Det är en komprimerad fil som jag laddar in på datort från cd i min mediaplayer och det står WMA på filerna när jag öppnar dem :? Jag är inte alldeles haj på datorer. Ljudkortet är ett THX klassat skräp.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-04-28 08:56

meanmachine skrev:Om det är Mp-3 eller Wav..Det är en komprimerad fil som jag laddar in på datort från cd i min mediaplayer och det står WMA på filerna när jag öppnar dem :? [...] Ljudkortet är ett THX klassat skräp.

Dåså, där har du förklaringen. WMA är komprimerat. Du kör denna komprimerade signal genom ett skärpljudkort. Skillnad mot original är nog bara förnamnet.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-28 08:56

meanmachine skrev:Om det är Mp-3 eller Wav..Det är en komprimerad fil som jag laddar in på datort från cd i min mediaplayer och det står WMA på filerna när jag öppnar dem :? Jag är inte alldeles haj på datorer. Ljudkortet är ett THX klassat skräp.

Det är en stor skillnad eftersom wav är icke komprimerad.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-28 09:14

misstänkte det... :?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-04-28 10:25

Mm, det här testet är ju intressant i meningen att det testar vilken skillnad det blir att rippa en skiva och spela upp den från datorn så som folk brukar göra.

Det säger ingenting om skillanden mellan wav och CD.

Egentligen säger det heller inte något om skillnaden mellan 192kit/s WMA och CD eller Ljudkortets DAC och CDns DAC, var för sig. Man kan inte veta vilket som ger den uppfattade påverkan från testet enbart.

Det säger helt enkelt något om vad som brukar hända när man "tager vad man haver" och för över musiken till datorn.

Och det är inte fy skam det.

Tråden visar fö vikten av att tala om vad man har gjort när man gör ett test, så att andra kan bedömma värdet av det, vilket dock inte bör avskräcka från att göra testet.

Allt är ok, bara man talar om vad man gör.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-28 10:30

Sant.

Detta var ett högst (O)vetenskapligt test. :lol:

Men poängen var en diskussion mmed vännerna att väldigt många idag änvänder datorn som musikförmedlare och de laggar in filerna på datorn och tycker att detta är gott nog. Jag misstänker att detta är ett steg tillbaka i ljudevolutionen. :( :(

Jag fick detta bekräftat för mig själv och ville kolla lite om jag tänkte rätt.. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-28 10:34

Nu är jag med, tror jag.

Original CD i CD-spelaren.
WMA-fil i 192k i datorn, denna sedan kopplad till stereon.

Sedan kör du cd-spelaren och datorn parallellt, ställer nivåerna så noga du kan och så switchar du emellan. Och hör att ljudet från datorn är sämre.

Denna test är en verklighetsnära test om du har för avsikt att köra din musik från datorn och vill veta hur det låter i jämförelse med din cd-spelare. Och att det är 192k wma som blir formatet på datorn.

Men OM det låter sämre från datorn och du vill lösa det problemet så måste du isolera varje skillnad i uppsättning och testa var för sig.

Till exempel, bränn två rena kopior från original cd´n. Sätt en av dem i cd-spelaren, den andra i datorns cd-enhet. Testa nu, låter datorn fortfarande sämre eller inte? (Anledningen att du ska använda två kopior är att eliminera en eventuell skillnad mellan original och kopia.) Låter det lika bra nu, då är det wma 192k som låter sämre. Låter datorn sämre är det troligen ljudkortet.

Du kan också prova att rippa original-cd´n till hårddisk i wav (okomprimerat) men då kan du inte använda Windows Media Player för rippen. Tanka hem EAC (Exact Audio Converter) istället, den är gratis och mycket bra (=bäst). Lyssna nu på wav-filerna i datorn och jämför med original-cd´n i CD-spelaren. Låter datorn fortfarande sämre ligger problemet med största sannolikhet i ljudkortet eller annan hårdvara.

Låter det däremot lika bra nu, då är det med stor sannolikhet wma 192k-filen som låter sämre.

Sådärja, nu har du inga problem med sysselsättning i helgen :-)

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-04-28 10:45

Ja, det där var ju ett fiffigt förslag till att sortera ut vad söm händer. Det finns dock ett problem med detta:

Bill50x skrev:Till exempel, bränn två rena kopior från original cd´n. Sätt en av dem i cd-spelaren, den andra i datorns cd-enhet. Testa nu, låter datorn fortfarande sämre eller inte? (Anledningen att du ska använda två kopior är att eliminera en eventuell skillnad mellan original och kopia.) Låter det lika bra nu, då är det wma 192k som låter sämre. Låter datorn sämre är det troligen ljudkortet.

...i att det kanske blir en annan DAC som används; den som sitter i CDROMen. För några år sedan iaf var det vanligt med en analogkabel mellan CDROMen och ljudkortet. Finns den kvar idag, eller "rippar" spelarna skivorna och spelar dem via digital signal till ljudkortet?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Rollo

Inläggav Rollo » 2007-04-28 10:58

Svante skrev:För några år sedan iaf var det vanligt med en analogkabel mellan CDROMen och ljudkortet. Finns den kvar idag, eller "rippar" spelarna skivorna och spelar dem via digital signal till ljudkortet?

Det är mer magiskt än en traditionell S/PDIF-kabel; ljuddata överförs via IDE-bussen (ofta med någon ytterligare magi i form av SCSI-emulering).
Jag har överfört enstaka låtar med denna metod från samma CD med några månaders mellanrum och fått identiska filer.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-28 14:10

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-28 14:41

Svante skrev:Det finns dock ett problem med detta:

...i att det kanske blir en annan DAC som används; den som sitter i CDROMen. För några år sedan iaf var det vanligt med en analogkabel mellan CDROMen och ljudkortet. Finns den kvar idag, eller "rippar" spelarna skivorna och spelar dem via digital signal till ljudkortet?

Det har du rätt i Svante... Har aldrig ens tänkt tanken att det sitter en DAC i en CD-ROM. Åtminstone i de som har anslutning för analog ljudkabel också. Är de borta i nyare CD-ROMs?
Vad kan de vara för kvalisort på dessa DAC:ar tro?
Någon som har bra koll?

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2007-04-28 15:44

192 kbit mp3 CBR går bra att höra skillnad på med vissa typer av musik, men varför köra med det när man kan köra med 192 kbit VBR (eller högre) istället?

CBR använda man innan man visste hur mycket bättre VBR är (när det gäller ljudkvalite vs filstorlek)

WMA har jag inte testat så mycket men vissa säger att det ska låta bättre än MP3.. men klarar WMA VBR?

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-04-28 16:00

Svante skrev:Det säger helt enkelt något om vad som brukar hända när man "tager vad man haver" och för över musiken till datorn.

Jepp! Det är i sig skitintressant! Jag har funderat på att göra något kring det (eller om någon annan vill göra jobbet... jag testar gärna). Man skulle helt enkelt ta ett antal rippers/encoders - tex Win Media Player, iTunes, EAC mfl och köra dem i default läget. Låta dom gå med sina "standard" inställningar och sedan decoda till wav och testa... hur låter det och är den någon som låter bättre än de andra? Det vore lite intressant med "man tager vad man haver"... :-)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-28 16:37

Bill50x skrev:Nu är jag med, tror jag.

Original CD i CD-spelaren.
WMA-fil i 192k i datorn, denna sedan kopplad till stereon.

Sedan kör du cd-spelaren och datorn parallellt, ställer nivåerna så noga du kan och så switchar du emellan. Och hör att ljudet från datorn är sämre.

Denna test är en verklighetsnära test om du har för avsikt att köra din musik från datorn och vill veta hur det låter i jämförelse med din cd-spelare. Och att det är 192k wma som blir formatet på datorn.

Men OM det låter sämre från datorn och du vill lösa det problemet så måste du isolera varje skillnad i uppsättning och testa var för sig.

Till exempel, bränn två rena kopior från original cd´n. Sätt en av dem i cd-spelaren, den andra i datorns cd-enhet. Testa nu, låter datorn fortfarande sämre eller inte? (Anledningen att du ska använda två kopior är att eliminera en eventuell skillnad mellan original och kopia.) Låter det lika bra nu, då är det wma 192k som låter sämre. Låter datorn sämre är det troligen ljudkortet.

Du kan också prova att rippa original-cd´n till hårddisk i wav (okomprimerat) men då kan du inte använda Windows Media Player för rippen. Tanka hem EAC (Exact Audio Converter) istället, den är gratis och mycket bra (=bäst). Lyssna nu på wav-filerna i datorn och jämför med original-cd´n i CD-spelaren. Låter datorn fortfarande sämre ligger problemet med största sannolikhet i ljudkortet eller annan hårdvara.

Låter det däremot lika bra nu, då är det med stor sannolikhet wma 192k-filen som låter sämre.

Sådärja, nu har du inga problem med sysselsättning i helgen

Japp. Du har helt rätt..
Och tackar för en utförlig och enkel beskrivning. :)

Skall testa lite och se.

hifiguru@spray.se

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-28 16:40

Koffe skrev:
Svante skrev:Det säger helt enkelt något om vad som brukar hända när man "tager vad man haver" och för över musiken till datorn.

Jepp! Det är i sig skitintressant! Jag har funderat på att göra något kring det (eller om någon annan vill göra jobbet... jag testar gärna). Man skulle helt enkelt ta ett antal rippers/encoders - tex Win Media Player, iTunes, EAC mfl och köra dem i default läget. Låta dom gå med sina "standard" inställningar och sedan decoda till wav och testa... hur låter det och är den någon som låter bättre än de andra? Det vore lite intressant med "man tager vad man haver"... :-)

Typiskt intressant ämne till en artikel ;)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-04-28 17:29

Koffe skrev:

Ungefär det har jag haft som projektuppgift till förstaårsstudenter på Elektro i ett antal år. I år blev det inget, dock.

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2007-04-28 18:22

Som sagt, det du har jämfört är en WMA-komprimerad fil uppspelad
från datorn, och en stationär CD-spelare med originalskivan.

Det är inget problem att använda datorn som en helt felfri
musikuppspelare, med prestanda som matchar valfri stationär "high
end" grunka.

Det som krävs är att man har ett ljudkort som klarar bitperfect
uppspelning i 44,1kHz och har SPDIF-utgång, + en receiver med SPDIF
ingång.

Har själv gjort tester åt båda hållen. Spelat in SPDIF-signalen från
en Pioneer DV-656A på datorn genom ett Audigy2 platinum eX
ljudkort (bitperfect recording läge).

Den inspelade signalen var identisk med samma spår rippat i EAC (med
secure läge och dubbel avläsning för CRC-koll). Filerna klipptes till
i Cooledit2, så att de började på samma sample i låten, och jämfördes
sedan i "Compare It".

Gjorde sedan ett "loopback" test, uppspelning på datorn via SPDIF till
förstäkaren och därifrån tillbaks igen till SPDIF-in på datorn.

Med den metoden testar man både dator (ljudkort+drivrutiner osv)
och förstärkare/mottagare. Blir signalen identisk då, så finns det ingen
spelare oavsett prislapp som kan fixa till en bättre signal. Det kräver
ofta en hel del trixande, och med vissa ljudkort är det omöjligt,
eftersom de förstör signalen (t ex Audigy2 som kan spela in bitperfect,
men inte spela upp bitperfect förutom vid 96kHz).

En DVD-brännare för en 5-hundring räcker för att göra felfria kopior
av CD-skivor.

Har även där testat istället för att bara lita på allt som står på internet.
Rippade i EAC, brände som Audio CD i Nero. Rippade sen den brända
skivan, och brände de brända och rippade filerna i Nero igen, till ännu
en CD.

Jämförde sedan genom att rippa den sist brända skivan, och öppna
ett spår från den + ett spår från första ripen (från original-cdn) i
programmet Compare It.

"Files are identical"

För att ta bort läsaren som en parameter rippade jag även samma
spår på en annan dator, med Pioneer-brännare.

Återigen, "Files are identical"

http://www.grigsoft.com/wincmp.htm

Slutsatsen är att datorer är enormt underskattade av många
"audiofiler". Det ovan gäller såklart bara om man använder digital
överföring. Analogt är värre, där får man upp till minst X-Fi Elite eller
EMU-kort för att få prestanda som matchar en bra CD-spelare.

Det är också viktigt att rätt mjukvara används, eftersom Windows
har en tendens att omvandla och ha sig.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-04-28 20:22

Supernollan skrev:Som sagt, det du har jämfört är en WMA-komprimerad [... lång post ...]
Det är också viktigt att rätt mjukvara används, eftersom Windows
har en tendens att omvandla och ha sig.

Sweet! Bra genomgång!

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-28 21:14

Bild

Plockade fram denna idag och snabbkörde lite och ljudet känns trevligare från datorn med denna. Digital out från ljudkortet och in i denna med coaxialkabel. Har inte jämfört rakt av de båda.

:)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-04-28 21:40

MSB, den var IÖ angiven som distributör för i Sverige ett tag. Hur köpte du din?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-28 21:44

Beg på hifimagasinet . runt 1000:- kanske 1200:- + frakt ca 2år sedan.

hifiguru@spray.se

Återgå till Generellt om hifi