sd-fötter

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-04-28 22:40

Appropå spikes så tror jag det var Naqref som sa vid ngt blött (läses "trevligt") tillfälle att spikes samlar resonansen (de utsätts för) till runt 100 Hz. Det är fö vid 100 Hz som man har sk discodunkadunka. Vissa gillar det, andra inte (kan delvis förklara varför en del föredrar spikes). Är man lite listig så skulle man kunna konstruera högtalare för just spikes eftersom man känner till fenomenet, och således låta runk med andra fötter.

Sug på den ni! :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-28 23:24

boyafraid skrev:och ingen har hitills visat att dessa ger någon hörbar förändring för ljudet

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=1381

2. Jag har specificerat att man bör sträva efter en kvot mellan membranvikt och lådvikt om minst 400-500 ggr, gärna 1000 ggr. Så jag gissar att den uppgiften kommer från mig. Fast en basmodul kan faktiskt få ha sämre kvot än en fullregisterhögtalare! Det låter kanske ologiskt, men jag hoppas att alla skall förstå varför efter att ha läst igenom detta inläggs PS...

3. Nej, högtalaren rör sig typiskt INTE mindre i basområdet när den står på spikfötter. Det är fel. Tvärtom rör den sig typiskt mycket mer! Det är lätt att känna detta om man lägger fingrarna på högtalaren. Det handlar inte bara om att "vibrationer minskar med mjuka fötter, men rörelserna i basområdet ökar". Nej - alla rörelser minskar, även de lågfrekventa.
(Möjligen med undantag av rörelser långt under 20 Hz, men vilken musik innehåller BARA signaler under 20 Hz? i själva verket är musik till 99,9% signaler över 20 Hz.)

Detta med olika sorters fötters vara eller icke vara kan antagligen förklaras 1000 ggr utan att alla är på det klara med att det är på det viset det är, och vad det beror på - det vill säga begriper hur det fungerar.

Så är det ju med komplicerade frågor. De är svåra att förstå.

Olika människor har olika världsbild och vissa förklaringar är solklara för vissa, medan de är helt obegripliga för andra, som därför väljer att "tro vad de vill", snarare än att var agnostiska.

Förstår man inte ett resonemang är det ju inte heller lätt att bedöma om det finns skäl att tro på det. Därför försöker jag i de fallen att istället hänvisa till mätningar på verkliga högtalares rörelser, för det kan väl ändå ingen invända emot? Om man visat att rörelserna är större när högtalren står på spikar kan väl ändå ingen "välja att tro" att de trots allt är mindre? Har jag tänkt...

Men då väljer vissa att "tro" att det inte kan vara korrekta mätningar, eftersom resultatet strider mot deras övertygelse. Så då hänvisar jag till enkla experiment istället, och hoppas att det skall göra susen! Men vissa gör inte experimenten (eftersom de redan "vet" att det inte kommer att bli som man påstått?). Vissa andra gör experimenten, och konstaterar att det faktiskt rör sig mera med spikfötter, men dra då slutsatsen att det skall tolkas som att det kanske inte är så viktigt att högtalaren står stilla! Spikfötter är tydligen bättre på något annat sätt då!

Nåväl, man skall inte låta sig nedslås!

Jag gör nu ett nytt försökt att förklara, och denna gång skippar jag alla överföringsfunktionsformler (som ju ändå inte hjälper den att förstå, som inte är insatt i fysik i allmänhet och dynamisk mekanik i synnerhet).

Min i det följande levererade förklaring är en steg-för-steg-resa i tiden, med bara mycket enkla och fundamentala formler som alla kan begripa. Så jag hoppas att alla som vill skall kunna hänga med i händelseförloppet.

Tänk er detta:
En musiksignal anländer högtalaren, i form av ett ljud som låter PUFF! Denna insignal skapar en kraft som får basmembranet att röra sig utåt, för att strax därefter stanna och till sist återgå till sin originalposition. Så långt är jag säker på att alla hänger med.

Nu undrar man - vad händer med lådans rörelser?

Det första som händer är att membranets framåtpuffande startar som en acceleration, och en sådan måste ta spjärn i något, nämligen lådan.

Låt säga att accelerationen är X. Kraften bakåt blir då F=mX, där m är membranmassan. Accelerationen av lådan bakåt blir då A=F/M där M är lådmassan. Förhållandet mellan A och X är samma som förhållandet mellan m och M. Så långt bara självklarheter.

Men motkraften från spikarna då?, invänder då säkert någon. Och det är här som det viktiga kommer: Motkraften från spikarna är i regel nästan FÖRSUMBAR under det inledande förloppet när lådan "börjar vippa". Spikarna förmår i regel inte att motverka lådans reaktionskraftsrörelse signifikant!

Vad beror detta på? Jo, att spikarna (trots att de upplevs som styva när man lägger handen på högtalaren) är hur muka (=mjuka) som helst när man passerat (>) resonansfrekvensen, som i regel hamnar någonstans mitt i djupbasområdet.

Låt oss räkna på detta. (Inte vara oroliga; detta är enkla samband som ingen behöver bli avskräckt av).

En typisk fjädringsstyvhet (räknad i baselementpunkten) för horisonell rörelse med spikfötter beror lite på både spikarnas och golvets egenskaper, men kan antas vara ungefär 100 000 N/m.

Det låter högt och styvt va? Kan uttryckas 100 kg/cm om man uttrycker sig illa. Det är ofantligt mycket styvare än mjukfötter, typiskt kanske 500 ggr.

Nu tänker vi oss att vi laddar på med en rejäl PUFF-transient, säg 16 volt under 10 ms. Därefter vänder signalen således att membranet stoppas. Efter 20 ms står membranet stilla. (Till alla högtalarkonstruktörer ber jag om ursäkt för förenklingarna såhär långt, jag gillar egentligen inte att förenkla, men de är nog relevanta här för att göra resonemanget gripbart för de flesta.)

Nåväl, lite förenklat kan vi säga att inspänningen leder till 2 ampere genom talspolen, vilket kanske blir kanske 20 newton som accelererar membranet. Membranet väger 20 gram vilket ger en acceleration om 1000 m/s^2. Detta återverkar även på lådan, som väger säg 20 kg, som en acceleration om 1 m/s^2. Inte oväntat precis 1000 ggr mindre än membranets acceleration.

Hur långt kommer då lådan?

Här skippar jag för enkelhetsskull alla formler och berättar att lådhastigheten efter 10 ms nått upp till 10 millisekunder/meter, och att medelhastigheten är halva, 0,005 m/s, vilket inräknat membraninstanningen verkar under 20 ms. Läget på lådan ändrar sig då 0,05 mm under accelerationen och ytterligare lika långt vidare innan membranet stannar i ytterläget. Men låt oss koncentrera oss på accelerationsfasen:

Multiplicerar vi denna förflyttning med spikfjädringen får vi en kraft om 5 newton. Efter halva tiden var den bara 2,5 newton, och i starten var den noll. Detta är alltså den "motkraft" från spikfötterna som verkar, mest alldeles i slutet av rörelsen. Observera då att tröghetskraften från lådan under samma tid var 20 newton!

Nåväl, så här långt i resonemanget verkar det som om skillnaden mellan mjuka fötter (där motkraften från fötterna är mycket, mycket nära noll) och spikfötter (där den är ganska låg) är försumbar, men det finns en signifikant skillnad:

När lådan vickats i ena riktningen börjar spikfotshögtalaren på grund av kraften från spikarna att accelerera lådan i den andra riktningen!

Eftersom dämpningen är låg kommer den därför att vicka över i princip lika långt i andra riktningen, och sedan vända tillbaka igen och lådan vickar bakåt igen, o s v... Denna frekvens (horisontella resonansfrekvensen) hamnar i regel i basområdet och kommer att vara exiterad jämt och ständigt av musiksignalen.

Ju närmare man träffar resonansfrekvensen, desto värre kommer lådan att vicka. Och den inte bara att vickar signalproportionellt, utan dessutom vickar den mer och mer ju längre insignalen verkar. Det är inte ovanligt att man kan notera tio- eller till och med tjugofaldigt större rörelser JUST I BASREGISTRET på högtalare som står på spikfötter.

Så var det med det!

Vh, Ing. Öhman

Trevlig läsning 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-04-28 23:34

ja, teoretiska resonemang var ju precis vad som efterfrågades

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-28 23:37

boyafraid skrev:ja, teoretiska resonemang var ju precis vad som efterfrågades

Blindtesta själv då. Eller menar du på allvar att allt ska serveras till dig och du gör inget alls själv?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-04-28 23:42

nej, tråden utgår mig veterligen från en fråga, inte en begäran

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-29 01:54

niclas skrev:
subjektivisten skrev:
boyafraid skrev:och ingen har hitills visat att dessa ger någon hörbar förändring för ljudet

Sök, finns redan tråd om detta här och om hur hörbart det är.

Orkar inte leta upp tråden men undrar ändå.. :) Är inte dessa sd-fötter ganska system (rum +högtalare)-beroende för hur hörbara förändringen blir? Jag är tveksam om jag skulle pricka rätt på mina sd-fötter, men jag har dom ändå pga att jag inte vill leda ljud genom väggar och golv mer än nödvändigt. 8)
Samma här.. har faktiskt inte ens funderat om de tillför något ljudmässigt, iallafall inte så seriöst att jag orkat blindtesta själv.

Har LTS någonsin testat dem är det innan min tid.

Är intresset riktigt stort så kan jag fråga mig runt lite, men skicka ett PM isåfall så jag inte glömmer det..

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-29 08:10

Vee Eight skrev:Appropå spikes så tror jag det var Naqref som sa vid ngt blött (läses "trevligt") tillfälle att spikes samlar resonansen (de utsätts för) till runt 100 Hz. Det är fö vid 100 Hz som man har sk discodunkadunka. Vissa gillar det, andra inte (kan delvis förklara varför en del föredrar spikes). Är man lite listig så skulle man kunna konstruera högtalare för just spikes eftersom man känner till fenomenet, och således låta runk med andra fötter.

Sug på den ni!

Om man använder någolunda sunt förnuft kan man komar på smarta lösningar som inte är dyra och fungerar hur bra som helst.
Detta är min melodi. Spikes för att höja vikten och ge stadighet vilket glöms bort. Justerade så högtalaren ger en svag tilt bakåt. Sen ställda på en stenplatta för att döda resonaserna... :D

Bild
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-04-29 09:31

meanmachine skrev:Spikes för att höja vikten och ge stadighet vilket glöms bort. Justerade så högtalaren ger en svag tilt bakåt. Sen ställda på en stenplatta för att döda resonaserna... :D

Döda resonanserna med en betongplatta?

Du har väl hört när man går på med en tryckluftsborr i en betongkonstruktion. Kan höras i andra änden av en större byggnad. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-04-29 09:33

Kaffekoppen skrev:Har LTS någonsin testat dem är det innan min tid.

Jo de är testade. Men jag vet inte om det blev publicerat.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-04-29 09:40

Naqref™ skrev:
meanmachine skrev:Spikes för att höja vikten och ge stadighet vilket glöms bort. Justerade så högtalaren ger en svag tilt bakåt. Sen ställda på en stenplatta för att döda resonaserna... :D

Du har väl hört när man går på med en tryckluftsborr i en betongkonstruktion. Kan höras i andra änden av en större byggnad. ;)

Har man ett trägolv eller annat svajjigt underlag så kan en beongplatta vara helt rätt att ta till oavsett om man använder spikes eller SD fötter

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-29 09:41

Nagref skrev:Döda resonanserna med en betongplatta?

Du har väl hört när man går på med en tryckluftsborr i en betongkonstruktion. Kan höras i andra änden av en större byggnad.

Fungerar skitbra. Betonghögtalare ? :wink:
Marmorplatta på och eller under vinylspelare. :wink:

Kommer inget ljuf som fortplantar sig i golvet. Enkelt test. Lägg örat till golver just brevid högtalaren för och efter.. F/E test. Klarar perfa. :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-04-29 09:47

Det största problemet med att vibrationsdämpa med betong är nog om man inte är ensamstående.

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-29 09:47

Naqref™ skrev:

Detta är inget inlägg i sakfrågan!
Men så ser jag för min inre syn och hörsel en BT:
En kvinna går förbi med stilettklackar på ett betonggolv
Samma kvinna går med mjuka sulor på samma golv.
BT deltagare (alla som skrev inlägg i denna tråd) lyssnar med ögonbindlar på.

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2007-04-29 10:03

dimitri skrev:
Naqref™ skrev:

Detta är inget inlägg i sakfrågan!
Men så ser jag för min inre syn och hörsel en BT:
En kvinna går förbi med stilettklackar på ett betonggolv
Samma kvinna går med mjuka sulor på samma golv.
BT deltagare (alla som skrev inlägg i denna tråd) lyssnar med ögonbindlar på.

Är kvinnan i fråga tillräckligt tung? Om inte så har jag sett att man sätta sandfyllda saker på toppen. :wink:
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-04-29 10:16

Naqref™ skrev:Jo de är testade. Men jag vet inte om det blev publicerat.

Vilket, om jag förstår det rätt, brukar betyda att produkten är undermålig... eller?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-04-29 10:22

Koffe skrev:

Vilket, om jag förstår det rätt, brukar betyda att produkten är undermålig... eller?

Inte nödvändigtvis. Dessutom så skrevs det om dem men jag vet inte om just den delen med blindtesterna var med.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-04-29 10:32

subjektivisten skrev:Blindtesta själv då. Eller menar du på allvar att allt ska serveras till dig och du gör inget alls själv?

Det är väl inte så konstigt... Om många av forumet deltagare använder en specifik produkt - att fråga -"På vilken grund gör de detta"? Finns det stöd för att detta fungerar i verkliga världen, ie är hörbart i bildtester - eller om forum medlemmarna är offer för smart marknadsföring?

Inte minst du själv slängde in de här bilderna:
Bild
Bilder från leverantören. Två gröna streck på en svart platta. Inga skalor. Och detta skulle bevisa att det inte är ormolja? Om jag hade ett PR uppdrag för Sonic Design så vore killar som du guld värda.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-04-29 10:33

Fast just de bilderna kommer väl från det test som LTS gjorde, eller?

Edit: Justdet. Det står ju som text precis vid bilderna;
"The Swedish audio society "Ljudtekniska Sällskapet" has taken measurements that show that a loudspeaker standing on a soft spring moves less from music than if put on hard feet. They also found that spikes contribute both measurable and audible distortion:"

Härifrån:
http://sonicdesign.se/sdfeet.html

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-29 10:39

Bild

Plastas in i valfri polyetenkulör. Garanterar dämpa alla vibrationer som kan uppkomma från hZ och uppåt. Rekommenderas av Audiofilskolan, dock ej av astma och allergiförbundet. 8)

Cd,vinylspelare,dvd och förstärnare placeras upper på dessa och ljudet kommer att bli större, mer svärta, djupare och mer detaljerat. 8)

1500:- per st. + frakt.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-29 10:40

Koffe skrev:Bilder från leverantören. Två gröna streck på en svart platta. Inga skalor. Och detta skulle bevisa att det inte är ormolja? Om jag hade ett PR uppdrag för Sonic Design så vore killar som du guld värda.

:mrgreen:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-29 11:10

MM
Du får inte glömma att SD foten är LTS rekomenderad.. Samt att PAA som innehar fjärilla fossingen är med i LTS som en del andra företagare är som kränger sina grejor via klubbens försorg med synsättsförmedlkande.. marketingen är kompakt..och genomslaget runt medlemmarna samt anhängarna är totalt . :lol: :lol:

men jag fick vaccin för 33 år sedan som då 16 bast då jag insåg hur sektlikt Carlsonburkarna marknadsfördes redan då... Jag upptäckte det då jag klagade på den ynkliga basen dom lirade. Ljudbilden var finfin ansåg jag... men basen som sagt. :cry: ... Obefintlig är rätt benämnande..

Sååååå sa man inte mot "dom ända rätta högtalarna" som fanns då i världen inte.... Eller mot dåtida hifi messias stig Carlsons långa studier och hans verk... Fast dom var verkligen osedvanligt kassa basförmedlare..Och även egentligen kassa högtalare. men dom skapade gillandet av dipoler för mig i alla fall. Så något gott kom ut trotts allt..

Samtidigt marknadsfördes Sonabs stärkare som dåtidens nad 208 ungefär..

Ja LTS har alltid som jag sett dom haft nävarna djupt ner i branchanknytningarnas värld som sagt.. Så förvåna dig föga att SD foten är bäst.Samt stöds här av alla och envar....Personligen har jag testat den mot hifiklubbens och kan inte finna skillnader.. Mer än priset är billigare helt klart på hifiklubben....
Som V8 skrev. Sug på den ni..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-29 11:13

Mayro skrev:MM
Du får inte glömma att SD foten är LTS rekomenderad.. Samt att PAA som innehar fjärilla fossingen är med i LTS som en del andra företagare är som kränger sina grejor via klubbens försorg med synsättsförmedlkande.. marketingen är kompakt..och genomslaget runt medlemmarna samt anhängarna är totalt .

men jag fick vaccin för 33 år sedan som då 16 bast då jag insåg hur sektlikt Carlsonburkarna marknadsfördes redan då... Jag upptäckte det då jag klagade på den ynkliga basen dom lirade. Ljudbilden var finfin ansåg jag... men basen som sagt. ... Obefintlig är rätt benämnande..

Sååååå sa man inte mot "dom ända rätta högtalarna" som fanns då i världen inte.... Eller mot dåtida hifi messias stig Carlsons långa studier och hans verk... Fast dom var verkligen osedvanligt kassa basförmedlare..Och även egentligen kassa högtalare. men dom skapade gillandet av dipoler för mig i alla fall. Så något gott kom ut trotts allt..

Samtidigt marknadsfördes Sonabs stärkare som dåtidens nad 208 ungefär..

Ja LTS har alltid som jag sett dom haft nävarna djupt ner i branchanknytningarnas värld som sagt.. Så förvåna dig föga att SD foten är bäst.Samt stöds här av alla och envar....Personligen har jag testat den mot hifiklubbens och kan inte finna skillnader.. Mer än priset är billigare helt klart på hifiklubben....
Som V8 skrev. Sug på den ni..

Du har en skön stil och har du rätt i detta är det fruktansärt allvarligt..
Väntat med spänning på vad andra har att säga i saken .

Bra inlägg... Mycket bra.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-29 11:13

Nu skall jag ut i solen. Samt meka lite Saab ..

Hörs ...

Mvh
Tobbe
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2007-04-29 11:18

Mayro: Du får nog lyssna på Carlsson en gång till för jag tycker att du har fullständigt fel. Högtalarna i 50-serien tillhör mina all-time favoriter. Speciellt basåtergivningen är riktigt bra i Carlssons 50-serie, dock är inte perspektivet det allra bästa (speciellt i ljupled). 50-serien har fler paradgrenar men dem du får googla fram istället. OA52an är kanske trots allt en av världens allra bästa högtalare för hemmabruk.

SD-fötterna är rätt ok, beroende på var och hur de används.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-29 11:21

Ranefjord skrev:Mayro: Du får nog lyssna på Carlsson en gång till för jag tycker att du har fullständigt fel. Högtalarna i 50-serien tillhör mina all-time favoriter. Speciellt basåtergivningen är riktigt bra i Carlssons 50-serie, dock är inte perspektivet det allra bästa (speciellt i ljupled). 50-serien har fler paradgrenar men dem du får googla fram istället. OA52an är kanske trots allt en av världens allra bästa högtalare för hemmabruk.

SD-fötterna är rätt ok, beroende på var och hur de används.

gör jag gärna.. men DÅ för 33 år sedan så såg det ut som jag skriver..Då kunde dom inte lira bas..

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-29 11:24

MM
Är det rätt? Ja jag var ju där liksom för 33 år sedan redan.... . sedan är det bara för dom ej så erfarna att faktiskt titta på LTS historia så ser man tydligt hur LTS som förening följer den tidens ledning som är samt dom företagen som finns i anslutning till föreningen.. Inget svår grej direkt att se om man har sådana egenskaper att man klarar att se samanhang i en större lång tids bild..

Detta är ALLTID en av dom saker långa tider ger möjlighet till. man kan följa tydligt HUR saker gått till i efterhand och därmed se hur det går i tiden samt tills dagens bild...

Och här finns en lång historia som tydligt visar hur det sett ut över tid...

Men NU måste jag ut.. besiktningen väntar inte tyvärr.... Dom vill se en reparerad Saab nästa gång om nån dag eller vecka max.. vädret tillåter ju mek nu...

:)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2007-04-29 11:29

FBK skrev:

Sådana här funkar utmärkt och är ofta mycket bättre än de medföljande spikes som följer med alla golvare, och även klart snyggare än SD fötter

Har dessa, rena skräpet enligt mig. Pengar i sjön

Vad förvånad jag blir över detta svar :lol: Hur många olika högtalare har du testat med dessa fötter? Jag och en kompis som har haft en massa olika högtalare har testat dessa fötter på alla modeller som vi har haft och basåtergivningen har nästan alltid blivit bättre med dessa fötter jämfört mot orginal spikes, men som någon påpekade så är de ju inte testade och rekomenderade av LTS och därmed inte bra :? :lol:

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-29 11:36

Naqref™ skrev:
Koffe skrev:

Inte nödvändigtvis. Dessutom så skrevs det om dem men jag vet inte om just den delen med blindtesterna var med.

P a a borde väl ha mer info i frågan?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-04-29 11:38

Mayro:

Håller med om hur Carlsson var för 33 år sedan. Utan tvekan. Men som Ranefjord skriver; det har hänt mkt sedan dess.

Fö så använder jag inte sd-fötter, då burkarna skall skruvas på vägg. De där golvmodellerna*, 50 och 52 är ju inte mer än veckoslutskonstruktioner. :twisted:

*som inte är konstruerade att spelas med spikes, utan levererades original med SD.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-04-29 11:42

Vee-Eight skrev:Fö så använder jag inte sd-fötter, då burkarna skall skruvas på vägg. De där golvmodellerna*, 50 och 52 är ju inte mer än veckoslutskonstruktioner. :twisted:

*som inte är konstruerade att spelas med spikes, utan levererades original med SD.

Nja. SD-fötterna fanns inte då. Däremot leverades de med golvlistdekorationerna OA50.2 och OA52.2.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi