Sug på den ni!
Moderator: Redaktörer
boyafraid skrev:och ingen har hitills visat att dessa ger någon hörbar förändring för ljudet
boyafraid skrev:ja, teoretiska resonemang var ju precis vad som efterfrågades
Samma här.. har faktiskt inte ens funderat om de tillför något ljudmässigt, iallafall inte så seriöst att jag orkat blindtesta själv.niclas skrev:subjektivisten skrev:boyafraid skrev:och ingen har hitills visat att dessa ger någon hörbar förändring för ljudet
Sök, finns redan tråd om detta här och om hur hörbart det är.
Orkar inte leta upp tråden men undrar ändå..Är inte dessa sd-fötter ganska system (rum +högtalare)-beroende för hur hörbara förändringen blir? Jag är tveksam om jag skulle pricka rätt på mina sd-fötter, men jag har dom ändå pga att jag inte vill leda ljud genom väggar och golv mer än nödvändigt.
Vee Eight skrev:Appropå spikes så tror jag det var Naqref som sa vid ngt blött (läses "trevligt") tillfälle att spikes samlar resonansen (de utsätts för) till runt 100 Hz. Det är fö vid 100 Hz som man har sk discodunkadunka. Vissa gillar det, andra inte (kan delvis förklara varför en del föredrar spikes). Är man lite listig så skulle man kunna konstruera högtalare för just spikes eftersom man känner till fenomenet, och således låta runk med andra fötter.
Sug på den ni!

meanmachine skrev:Spikes för att höja vikten och ge stadighet vilket glöms bort. Justerade så högtalaren ger en svag tilt bakåt. Sen ställda på en stenplatta för att döda resonaserna...![]()
Kaffekoppen skrev:Har LTS någonsin testat dem är det innan min tid.
Naqref™ skrev:meanmachine skrev:Spikes för att höja vikten och ge stadighet vilket glöms bort. Justerade så högtalaren ger en svag tilt bakåt. Sen ställda på en stenplatta för att döda resonaserna...![]()
Döda resonanserna med en betongplatta?
Du har väl hört när man går på med en tryckluftsborr i en betongkonstruktion. Kan höras i andra änden av en större byggnad.
Nagref skrev:Döda resonanserna med en betongplatta?
Du har väl hört när man går på med en tryckluftsborr i en betongkonstruktion. Kan höras i andra änden av en större byggnad.
Naqref™ skrev:meanmachine skrev:Spikes för att höja vikten och ge stadighet vilket glöms bort. Justerade så högtalaren ger en svag tilt bakåt. Sen ställda på en stenplatta för att döda resonaserna...![]()
dimitri skrev:Naqref™ skrev:meanmachine skrev:Spikes för att höja vikten och ge stadighet vilket glöms bort. Justerade så högtalaren ger en svag tilt bakåt. Sen ställda på en stenplatta för att döda resonaserna...![]()
Detta är inget inlägg i sakfrågan!
Men så ser jag för min inre syn och hörsel en BT:
En kvinna går förbi med stilettklackar på ett betonggolv
Samma kvinna går med mjuka sulor på samma golv.
BT deltagare (alla som skrev inlägg i denna tråd) lyssnar med ögonbindlar på.
Koffe skrev:Naqref™ skrev:Jo de är testade. Men jag vet inte om det blev publicerat.
Vilket, om jag förstår det rätt, brukar betyda att produkten är undermålig... eller?
subjektivisten skrev:Blindtesta själv då. Eller menar du på allvar att allt ska serveras till dig och du gör inget alls själv?
Koffe skrev:Bilder från leverantören. Två gröna streck på en svart platta. Inga skalor. Och detta skulle bevisa att det inte är ormolja? Om jag hade ett PR uppdrag för Sonic Design så vore killar som du guld värda.
Mayro skrev:MM
Du får inte glömma att SD foten är LTS rekomenderad.. Samt att PAA som innehar fjärilla fossingen är med i LTS som en del andra företagare är som kränger sina grejor via klubbens försorg med synsättsförmedlkande.. marketingen är kompakt..och genomslaget runt medlemmarna samt anhängarna är totalt .
men jag fick vaccin för 33 år sedan som då 16 bast då jag insåg hur sektlikt Carlsonburkarna marknadsfördes redan då... Jag upptäckte det då jag klagade på den ynkliga basen dom lirade. Ljudbilden var finfin ansåg jag... men basen som sagt. ... Obefintlig är rätt benämnande..
Sååååå sa man inte mot "dom ända rätta högtalarna" som fanns då i världen inte.... Eller mot dåtida hifi messias stig Carlsons långa studier och hans verk... Fast dom var verkligen osedvanligt kassa basförmedlare..Och även egentligen kassa högtalare. men dom skapade gillandet av dipoler för mig i alla fall. Så något gott kom ut trotts allt..
Samtidigt marknadsfördes Sonabs stärkare som dåtidens nad 208 ungefär..
Ja LTS har alltid som jag sett dom haft nävarna djupt ner i branchanknytningarnas värld som sagt.. Så förvåna dig föga att SD foten är bäst.Samt stöds här av alla och envar....Personligen har jag testat den mot hifiklubbens och kan inte finna skillnader.. Mer än priset är billigare helt klart på hifiklubben....
Som V8 skrev. Sug på den ni..
Ranefjord skrev:Mayro: Du får nog lyssna på Carlsson en gång till för jag tycker att du har fullständigt fel. Högtalarna i 50-serien tillhör mina all-time favoriter. Speciellt basåtergivningen är riktigt bra i Carlssons 50-serie, dock är inte perspektivet det allra bästa (speciellt i ljupled). 50-serien har fler paradgrenar men dem du får googla fram istället. OA52an är kanske trots allt en av världens allra bästa högtalare för hemmabruk.
SD-fötterna är rätt ok, beroende på var och hur de används.
FBK skrev:
Sådana här funkar utmärkt och är ofta mycket bättre än de medföljande spikes som följer med alla golvare, och även klart snyggare än SD fötter
Har dessa, rena skräpet enligt mig. Pengar i sjön
Naqref™ skrev:Koffe skrev:Naqref™ skrev:Jo de är testade. Men jag vet inte om det blev publicerat.
Vilket, om jag förstår det rätt, brukar betyda att produkten är undermålig... eller?
Inte nödvändigtvis. Dessutom så skrevs det om dem men jag vet inte om just den delen med blindtesterna var med.
Vee-Eight skrev:Fö så använder jag inte sd-fötter, då burkarna skall skruvas på vägg. De där golvmodellerna*, 50 och 52 är ju inte mer än veckoslutskonstruktioner.![]()
*som inte är konstruerade att spelas med spikes, utan levererades original med SD.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 24 gäster