Filtrera subwoofer

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Nefilim
Sura gubben

Filtrera subwoofer

Inläggav Nefilim » 2007-04-28 18:42

Jag har ett litet problem med min subba. Det är så att när jag stänger av slutstegen och det fortfarande är signal ut, så låter det, eller slår igenom vissa högre frekvenser. Så vill jag inte ha det! Är det någon som har ett tips på ett enkelt filter för att åtgärda detta problem? Över 80 Hz.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-04-28 19:00

Du menar att du får ljud ut en tid efter att du stängt av slutstegen?

Det är fullt normalt om slutsteget inte har en mute krets eller ett relä
som slår ifrån utgången när man stänger av det.

Beror på att kondingarna i nätdelen håller upp matningsspänningen ett
tag efter det att man slagit av nätspänningen.
Inga anknytningar

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-04-28 19:40

Wolfie skrev:Du menar att du får ljud ut en tid efter att du stängt av slutstegen?

Nej. Försteget är på men slutstegen är off! men subbans aktiva förstärkare pumpar på!!

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2007-04-28 21:31

Förstår inte riktigt frågeställningen. Vad är det för försteg, slutsteg och bas, och hur är det kopplat?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-29 02:01

Nefilim skrev:
Wolfie skrev:Du menar att du får ljud ut en tid efter att du stängt av slutstegen?

Nej. Försteget är på men slutstegen är off! men subbans aktiva förstärkare pumpar på!!
Den pumpar väl på så länge den får signal...

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-04-29 08:44

Kaffekoppen skrev:
Nefilim skrev:

Den pumpar väl på så länge den får signal...

Har varit otydlig. När enbart subban spelar så hör jag högre frekvenser som går igenom denna! Alltså när huvudhögtalarna är tysta! Dessa högre frekvenser skulle jag vilja skära bort!

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-04-29 09:22

Låter som om du kanske inte har så brant filter till basen. Hur ser filtret ut nu? filtrerar det både lågpass till bas och högpass till högtalarna?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-04-29 09:30

norman skrev: Hur ser filtret ut nu? filtrerar det både lågpass till bas och högpass till högtalarna?

Jo så ser det ut. Man kan koppla huvudhögalarna via högnivåutgång på subban. Den kopplingen använder jag inte. Enbart lågnivå från försteg.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-29 11:59

Det är för flackt filter till subban, vilket tyvärr är alltförvanligt. Det gör det lätt att lokalisera subben. Det inbyggda filtret är odugligt om subben inte placeras nära huvudhögtalarna.

Du verkar spela dina huvudhögtalare fullrange och kopletterar med en sub. Det kan vara riktigt svårt att få dem att lira bra ihop. Många har gett upp det.

Du är säker på att ljudet du hör kommer från subben själv, och inte från vibrerande saker i omgivningen?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-04-29 12:49

Kaffekoppen skrev:Du är säker på att ljudet du hör kommer från subben själv, och inte från vibrerande saker i omgivningen?

Eftersom det jag hör är högre frekvenser som slår igenom när enbart subben spelar! Inga vibrationer.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-29 12:52

Köp ett bättre delningsfilter. Det inbyggda suger kan man sammanfatta det med.

Och ja, det är väldigt vanligt att de är för flacka och man hör ljud upp mot 800hz (-24db) från subbar. Odugligt.

Frågan är om du störs så mycket när hela anläggningen lirar?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-04-29 13:09

Om jag störs när hela anl spelar vet jag ju inte i nuläget? Men det kanske har en inverkan!? :)

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-04-29 13:15

Det är möjligen inte så att du går in på LFE ingången på subben. Om inte så rekommenderar jag ett aktivt tvåvägsfilter som har den delningen som du vill ha till din subwoofer.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-04-29 13:19

Nagrania skrev:Det är möjligen inte så att du går in på LFE ingången på subben. Om inte så rekommenderar jag ett aktivt tvåvägsfilter som har den delningen som du vill ha till din subwoofer.

Den finns endast en lågnivåingång, som jag anslutit till.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-29 13:22

Då är det en ren subutgång, och du bör som skribenten föreslog skaffa ett bättre filter till subben.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-04-29 13:23

Kaffekoppen skrev:Då är det en ren subutgång, och du bör som skribenten föreslog skaffa ett bättre filter till subben.

Alltså jag pratar om ingången på subben ! :wink:

Inte någon "ren" subbutgång på försteg..

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-29 13:40

Nu ger jag snart upp :)

Har du säkerställt att det som kommer till subben är de signaler subben skall arbeta med och du hör högre frekvenser filtrerar subben för flackt. Kolla i manualen.

Du kan tycka att en branthet mindre än 24db/oktav vid 80hz är minimum.

Låna hem ett filter och testa. Mer input kan jag inte ge dig. Du får anstränga dig själv lite.
Senast redigerad av Kaffekoppen 2007-04-29 13:41, redigerad totalt 1 gång.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-04-29 13:40

Ja just därför bör du ha ett aktivt filter mellan din stärkare och subbens ingång. Förlagsvis Behringer´s tvåvägare men det finns naturligtvis även andra märken.
Det finns aldrig några LFE ingångar på en sub. De har alltid en ingång!

Jo det finns det. En av mina subbar har en LFE ingång + en vanlig stereo ingång för lågnivå.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-04-29 13:46

Står inget i manualen om subben om detta. Eftersom jag har en aktiv sub med inbyggd förstärkare finns det ett filter i denna, som dessutom är ställbart. :)

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-04-29 14:19

Eftersom jag har en aktiv sub med inbyggd förstärkare finns det ett filter i denna, som dessutom är ställbart. :)

Det kanske inte är tillräckligt bra eftersom du har ett lekage från de högre frekvenserna ovanför delningen. Jag tycker att du ska prova med att försöka låna ett filter från någon i din närhet.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-04-29 14:21

Ok. Tackar för tipsen! :wink:

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-04-29 17:55

Ett annat alternativ (om man nu inte skulle vilja köpa ett aktivt filter) är
att du drar ner delningsfrekvensen lågt på det inbyggda filtret (som ju
var ställbart?).

Med lite tur så funkar det bra, eller så funkar det mindre bra o ett yttre
aktivt filter är ett måste. :)
Inga anknytningar

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-04-29 19:57

Kaffekoppen skrev:Det är för flackt filter till subban, vilket tyvärr är alltförvanligt. Det gör det lätt att lokalisera subben. Det inbyggda filtret är odugligt om subben inte placeras nära huvudhögtalarna.

Du verkar spela dina huvudhögtalare fullrange och kopletterar med en sub. Det kan vara riktigt svårt att få dem att lira bra ihop. Många har gett upp det.

Du är säker på att ljudet du hör kommer från subben själv, och inte från vibrerande saker i omgivningen?

Kaffekoppen har rätt i första inlägget, men fel i det andra, enligt undertecknad.

Flacka filter är allt för vanligt. Du bör ha minst 24 db/oktav och ställa subben i närheten, helst mellan dina högtalare ( om du bara kör en subbas. ) De flesta kommersiella, billiga subbasförstärkare med variabel delning har ett 12 db/okt. filter som är på tok för flackt för seriös lyssning.

Personligen har jag, undantagslöst, alltid föredragit att köra frontarna " fullrange ", eftersom detta för mig låter bäst. Jag tycker t.om. att integreringen kan ske på ett mera ohörbart sätt, än då man delar frontarna med ett filter. Delar man frontsystemet måste man låta dessa passera ett aktivt filter som alltid lämnar sitt ljudmässiga avtryck.

Inte bra för musiklyssning.

Här tycker Kaffekoppen och jag olika. Det är du som avgör vad som låter bäst.

V.H. Richard.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-04-29 20:40

Nagrania skrev:

Ja just därför bör du ha ett aktivt filter mellan din stärkare och subbens ingång. Förlagsvis Behringer´s tvåvägare men det finns naturligtvis även andra märken.
Det finns aldrig några LFE ingångar på en sub. De har alltid en ingång!

Jo det finns det. En av mina subbar har en LFE ingång + en vanlig stereo ingång för lågnivå.

LFE är ett lågfrekvent effektspår men används ofta felaktigt för att uttrycka lågpassignal. Det som kommer ut från receiver på sub-out är i regel inte LFE, men innehåller LFE tillsammans med det lågpassfiltrerade från Front.
/J

Cygnus resurectum

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-04-29 20:52

Ang placering av subben, så står den mellan frontarna.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-29 20:54

Ja, visst kan man se saker olika, men jag vill iallafall kommentera lite.

Delningen bör ske brant. Där är vi överrens.

Placeringen bör däremot ske där det låter bäst, det är verkligen inte säkert att det är i mitten mellan frontarna, troligen mer säkert att det är fel plats. Jag föredrar alltid minst två subbar för bättre integration med rummet och jag håller med Richard om att placeringen av en sub inte är helt trivial.

Placeringen bör ske inom en våglängd vid delningsfrekvensen, vilket vid en delning under 100hz möjliggör över 3,4m avstånd till högtalarna. Detta för att fasskillnaderna inte skall vara påverkbara.

Fasintegrationen med huvudhögtalarna är väldigt svår att få till korrekt om huvudhögtalarna spelar fullrange. Nästan omöjligt. Subben och huvudhögtalarna kommer ha olika fasgång beroende på deras skillnader i element och deras olika avstämningar. Det kan hända att Richard inte är känslig för fasskillnader i basområdet, men för mig betyder homogeniteten mycket. Men visst, prova, du kanske inte är känslig för det heller och då kan det fungera bra.

Påverkan av ett elektroniskt delningsfilter skall inte överdrivas. Det är klart större felkällor att försöka fasintegrera fullrangehögtalare med subbor. Det är verkligen många som kan vittna om hur svårt det är, och många har valt att avstå från subwoofer just på grund av detta.

Men som sagt, Richard verkar ha andra åsikter/erfarenheter så det är bara att välja vem man har förtroende för, eller helt enkelt testa sig fram. Det senare är ju ett bättre alternativ :)

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-04-29 21:13

LFE är en färdig filtrerad signal som finns på DVD:n eller SACD skivan (0.1) och därför saknar subben´s LFE ingång filter.

Återgå till Teknikforum