En stillsam natt på jobbet, så jag tog en tur på Euphonia...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-04-28 09:37

meanmachine skrev:
Subjektivisten skrev:Det ska finnas ett uttalande på hans sida om det. För som det står så är det paranormala fenomen som han ifrågasätter och har 1 miljon dollar som vinstsumma. Det är ju inget paranormalt om man kan visa det vetenskapligt med mtäningar att det är skillnader som man kan höra.

Det finns en kristen hemsida i usa som gått ut med 1milj dollar till någon som kan motbevisa bibeln...typ -99 kom detta och hittills har ingen lyckas :lol: :lol:

Vad bevisar detta då?

Tja de själva måste ju avgöra vad som är bevis, och att såga av den kvist de sitter på kommer de aldrig att tillåta. Å andra sidan så om de förespråkar vetenskaplighet kan man be dem återupprepa experimentet - precis som Randi frågar om i paranormala påståenden.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-28 09:39

Subjektivisten skrev:Det är inte Randi som ska göra dessa tester, det är dom mer övernaturliga öron som ska komma och bevisa deras förmånga under kontrollerade former. Igen, det är HELT fel att dom som har vetenskapen på sin sida är dom som hela tiden ska förklara och bevisa. Det är helt klart dom som påstår sig ha en förmånga som inte stämmer in med våran vetenskap, som ska bevisa detta.

Mayro har ju utmanat till test...Ingen verkar nappa?
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-04-28 09:40

meanmachine skrev:Vad bevisar detta då?

Att du är påhittig? :wink:

Hälsn. Michael

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2007-04-28 09:45

subjektivisten skrev:
Det är inte Randi som ska göra dessa tester, det är dom mer övernaturliga öron som ska komma och bevisa deras förmånga under kontrollerade former. Igen, det är HELT fel att dom som har vetenskapen på sin sida är dom som hela tiden ska förklara och bevisa. Det är helt klart dom som påstår sig ha en förmånga som inte stämmer in med våran vetenskap, som ska bevisa detta.

Dvs, påstår man att man kan böja skedar med tankekraft, så får man bevisa det. Påstår man sig höra skillnader på kablar som man inte kan mäta sig till, så får man bevisa det. Svårare än så är det inte. :D

Nja men nog kan man väl mäta skillnader på i stort sett samtliga kablar med nog bra mätutrustning? Så vad kan du då hävda hos Randi egentligen? Att du kan detektera en skillnad som också är mätbar.
Det ger ju inga pengar av Randi eller? :wink:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-28 10:01

Det som, jag antar, är saken är skillnader som man inte bör kunna höra med örat. Denna debatten är ganska gammal nu och vi vet alla hur den slutar 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2007-04-28 10:34

Varför rekommenderar man EKK ?

Edit igen :oops:

Mvh

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-28 10:55

meanmachine skrev:
Subjektivisten skrev:Det är inte Randi som ska göra dessa tester, det är dom mer övernaturliga öron som ska komma och bevisa deras förmånga under kontrollerade former. Igen, det är HELT fel att dom som har vetenskapen på sin sida är dom som hela tiden ska förklara och bevisa. Det är helt klart dom som påstår sig ha en förmånga som inte stämmer in med våran vetenskap, som ska bevisa detta.

exakt som förr sker detta MM. Så jag är inte förvånad.. Man kan sitta och snacka ner saker eller företeelser i spaltmetrar. Men då jag som alla vet står för ord inbjuder till att faktiskt testa sakligt o korrekt. Samt under trevliga former så.. Ja då blajar folk bort det bara med hänvisande till resekost o gud vet vad..

Men MM. Detta är sådana saker som bevisar att flera här endast är ett gäng slags hifihuliganer som skränar o flock och inte törs bli med och delta.. utbölingar som inte vågar ifrågasätta sina åsikter dom har.. Eller ens kolla OM det dom snackar stämmer..

Skulle vara skoj att se reaktionerna om en LTS ansvarig skulle tagit upp att "nu skall vi synda detta noga". då satt detta gäng där med hurra hurra.. krossa krossa..

och om svaret sedan kom.. "vi fann signifika skäl att anse skillnader av betydelse uppkom"..

Och sedan tilläggen. "Detta skall vi undersöka mer"..

Då skulle det skrikas ut hur seriöst det går till

Men då jag inbjuder där mitt nick inte är poppis så vågar man inte..

jag behöver inte åka till en snubbe i USA heller för att i lilla jämshög utföra en BT test som kan eventuellt få följden att LTS tekniska kan söka svar på HUR sedan det sker om det blir svaret att BT säger skillnader uppstår av signifikant storlek.

Och detta enbart via byten av en liten säkring

rättat.
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-28 13:12

meanmachine skrev:Mayro har ju utmanat till test...Ingen verkar nappa?

Finns kanske en anledning? Att han gjort det innan och sen tagit tillbaka det och skällt ut folk.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-28 13:18

subjektivisten skrev:
meanmachine skrev:Mayro har ju utmanat till test...Ingen verkar nappa?

Finns kanske en anledning? Att han gjort det innan och sen tagit tillbaka det och skällt ut folk.

Som sagt subjektivisten.. Sök även upp detta du påstår i din lista om mig och mitt beteende så ser vi på det.. :lol: :lol:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-04-28 14:05

meanmachine skrev:

Historiskt sett har det gjorts blindtester enligt vetenskaplig princip. Bla Sladd med flera initierade ett sådant på högtalarkablar och resultatet var inkonklusivt, ingen skillnad kunde verifieras.

Andra har även gjort det och redovisat resultatet på nätet, utan att finna några skillnader.

Jag har inte följt HFs diskussioner med jag vet att Mayro inbjudit flera gånger men vet inte vad det resulterat i. Det är dock ingen konst att med hjälp av några kompisar själv göra ett enkelt blindtest och sedan redovisa det. Om Mayro har gjort något blindtest av säkringar(?) där han kunnat avgöra ex minst 9/9 korrekt antal gissningar så kan det väl experimentet redovisas som det gjorts?

Det kan inte råda någon som helst tvivel om hur blindtesterna ska genomföras. Det har beskrivits åtskilliga gånger. Om Mayro på ett övertygande sätt om att det verkligen finns en skillnad även i blindtest så lovar jag att det kommer att finnas folk som vill vara med i ytterligare tester. Det skulle även kunna redovisas i alla världens tidskrifter av HiFi.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-28 14:28

Tomas a. Det är här också på forumet jag inbjudit.. Ej att förglömma.

Och göra denna test här är superenkel.. Så för en gång skulle kan man utföra en ENKEL test med ENKLA metoder samt som ÄR superenkel att faktiskt övervaka samt genomföra så den går ok till..

Så därför har jag inbjudit till att i verkliga livet utföra nu en BT test som KAN verkligen utan tio mils instruktioner hit o dit..

Och ämnet för BT test är 2 st säkringar.. Med lika hållare samt allt orört vid byten osv.. Volymer osv. Ja allt. Inget rörs mer än säkringen byts ut vilket går fort då det är en enkel hållare att byta bara...klick in och ut.. enkelt...

Och sedan efter OM resultaten nu påvisar att det föreligger skillnader så vill jag LTS tar in detta och gör riktiga undersökningar på HUR det uppkommer dom skillnader som upplevts via BT testen här..

Så kanske en diskution om HIFI kan uppkomma i stället för enbart skitsnack om sina hifikamrater som anser en sak som en säkring eller en kabel utgör skillnader man vill betala för.. Säkringen kostar 110 kr om jag minns rätt.. Så detta är ett relativt litet prisbilligt tweek vi utreder här på denna inbjudan till att vi ordnar en BT av säkringar..

Användarvisningsbild
TomasF

Inläggav TomasF » 2007-04-28 19:26

matereo skrev:
MichaelG skrev:
Vissa personer har en transparent anläggning (=så ofärgande och opåverkande som möjligt) som ideal och eftersträvar detta.

...
Mina ljud ideal betonar mera snabbhet, transienter och dynamik samt en viss lyster som några få klass A förstärkare dags till dato och ett räcke rörsteg bjudit på tillsammans med vissa horn och kompromissvis några slutna högtalarsystem bjudit på.
...
Avsaknad av dynamik, skala och realistiska ljudtryck är också påverkan precis som mer övertonsdistortion och ojämn frekvensgång. vad man föredrar är en smaksak.

Sista stycket var suveränt tycker jag. /Tomas F.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-04-28 23:54

Mayro skrev:Tomas a. Det är här också på forumet jag inbjudit.. Ej att förglömma.

Och göra denna test här är superenkel.. Så för en gång skulle kan man utföra en ENKEL test med ENKLA metoder samt som ÄR superenkel att faktiskt övervaka samt genomföra så den går ok till..

Så därför har jag inbjudit till att i verkliga livet utföra nu en BT test som KAN verkligen utan tio mils instruktioner hit o dit..

Och ämnet för BT test är 2 st säkringar.. Med lika hållare samt allt orört vid byten osv.. Volymer osv. Ja allt. Inget rörs mer än säkringen byts ut vilket går fort då det är en enkel hållare att byta bara...klick in och ut.. enkelt...

Och sedan efter OM resultaten nu påvisar att det föreligger skillnader så vill jag LTS tar in detta och gör riktiga undersökningar på HUR det uppkommer dom skillnader som upplevts via BT testen här..

Så kanske en diskution om HIFI kan uppkomma i stället för enbart skitsnack om sina hifikamrater som anser en sak som en säkring eller en kabel utgör skillnader man vill betala för.. Säkringen kostar 110 kr om jag minns rätt.. Så detta är ett relativt litet prisbilligt tweek vi utreder här på denna inbjudan till att vi ordnar en BT av säkringar..

Egentligen spelar det kanske mindre roll var man erbjuder saker och ting, HF eller faktiskt eller nåt annat. Att bjuda in till test är fantastiskt bra, jag tror det handlar om att hitta några i sin närhet. Vi hade ju en person från Audioreview som skulle resa till Sverige från USA enbart för att delta i dett CD-blindtest men det sket sig, vilket jag förstår.

Alternativet är, för att locka fler från övriga Sverige och världen, att göra testet med några kompisar och redovisa det. Det är INTE svårt att göra. Randomiserat byte som testledaren sätter upp utan lyssnarens vetskap. 10-15 lyssningsomgångar, bestäm antal i förväg. 9/10 är ok. 11/13 är ok. 12/15 är ok.

Varför inte göra testet med några kompisar i närheten och redovisa resultatet?

(Visst är det alltid så att man alltid kan skriva att jag fick 10/10 fast jag aldrig gjort testet slumpat och blint, men vem lurar man då?)

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-04-29 00:08

MichaelG skrev:
subjektivisten skrev:Ja, det är ju dom påståendena där man inte kan mäta till sig skillnaderna som han ifrågasätter, för dom påstående är helt inom det paranormala.

Vet du att det är så (att han ifrågasätter detta vad gäller kablar etc) eller tycker du (och jag!) bara att det borde vara så?

Hälsn. Michael

Randi har skickat en direkt inbjudan till bl a. Ben Piazza på Shakti Innovation om testet. Har de nappat?? Nej...

Søk på randi.org på Shakti och Ben Piazza så kommer du att finna mer om detta och om hur han stæller sig till osannolika tweaks inom ljudhobbyn. Jag har lænkat till detta tidigare i tråden så det ær bara att klicka och læsa. Randi ær en seriøs kille, men en fet nagel i øgat på många troende, alltså medium och andra filurer som lever på att luras på ett eller annat sætt, ofta fula sætt. Så tacka fan før att Randi smutskastas av dessa.

Dr Tinnitus

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-04-29 00:11

subjektivisten skrev:
Mikael2 skrev:Ja men hur många blindtest av audio-kablar har organisationen Randi utfört då?

Att dom utmanar människor typ Uri Geller förstår jag men har dom verkligen tid till blindtester av olika kablar?

Det rör ju sig om tusentals "Ljud Uri Geller" i varje land och borde väl röra sig om miljoner över hela världen som påstår att skillnader finns.

Om vi utgår från att Randi inte låter testa alla dessa guldöron så kan ni väl lägga ned det som argument.

Det är inte Randi som ska göra dessa tester, det är dom mer övernaturliga öron som ska komma och bevisa deras förmånga under kontrollerade former. Igen, det är HELT fel att dom som har vetenskapen på sin sida är dom som hela tiden ska förklara och bevisa. Det är helt klart dom som påstår sig ha en förmånga som inte stämmer in med våran vetenskap, som ska bevisa detta.

Dvs, påstår man att man kan böja skedar med tankekraft, så får man bevisa det. Påstår man sig höra skillnader på kablar som man inte kan mäta sig till, så får man bevisa det. Svårare än så är det inte. :D

Korrekt!!

Dr Tinnitus

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-04-29 00:18

Thomas_A skrev:
meanmachine skrev:

Historiskt sett har det gjorts blindtester enligt vetenskaplig princip. Bla Sladd med flera initierade ett sådant på högtalarkablar och resultatet var inkonklusivt, ingen skillnad kunde verifieras.
Andra har även gjort det och redovisat resultatet på nätet, utan att finna några skillnader.

Jag har inte följt HFs diskussioner med jag vet att Mayro inbjudit flera gånger men vet inte vad det resulterat i. Det är dock ingen konst att med hjälp av några kompisar själv göra ett enkelt blindtest och sedan redovisa det. Om Mayro har gjort något blindtest av säkringar(?) där han kunnat avgöra ex minst 9/9 korrekt antal gissningar så kan det väl experimentet redovisas som det gjorts?

Det kan inte råda någon som helst tvivel om hur blindtesterna ska genomföras. Det har beskrivits åtskilliga gånger. Om Mayro på ett övertygande sätt om att det verkligen finns en skillnad även i blindtest så lovar jag att det kommer att finnas folk som vill vara med i ytterligare tester. Det skulle även kunna redovisas i alla världens tidskrifter av HiFi.

Då jag har haft en och annan lite dust om kablar och deras førtræfflighet med denne herr Sladd, så ær jag vældigt intresserad av att få ta del av detta test du næmner. Finns det månne någon lænk till upptakt och referat till och av detta test? Likaså ær jag intresserad att læsa om alla mer seriøst utførda blindtester.

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-04-29 00:22

Dr. T,

eftersom testet gjorder för ganska länge sedan är jag tveksam om det går att hitta dessa länkar på HF.nu. Det var två tester vid två olika tillfällen.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-04-29 06:24

Thomas_A skrev:Dr. T,

eftersom testet gjorder för ganska länge sedan är jag tveksam om det går att hitta dessa länkar på HF.nu. Det var två tester vid två olika tillfällen.

Ok, tråkigt. Det hade varit vældigt intressant att læsa.

En annan sak som jag døk på inatt vid en liten rundtur i "arkivet" hær på Faktiskt, ær det dær med akustikhjælpmedel.

Jag sjælv har anvænt en del grunkor från Svanå Miljøteknik, numera diffusor.com och varit mer æn nøjd.

Jag søkte før skojs skull på "Svanå" och hittade denna lilla tråd.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ht=svan%E5

Det var ju kul att rætt många kænde till firman och æven klurade lite på grejorna. Men det var æven rætt mærkligt att se att folk opponerade sig och førfasades øver priser, och ansåg det vara svindyrt.

Helt riktigt så kan dessa grejor sækert gøras billigare om man gør dem sjælv, och de tjænar sækert pengar på dem med. Men hær snackar vi alltså om grejor som garanterat gør klart hørbar skillnad på ljudet, och høgst sannolikt till det bættre och stor skillnad.

Så om det nu gnælls på det så funderar man ju hur i hela friden folk kan slanta många tusenlappar, vissa betalar likværdiga slantar før en eller ett par kablar, som inte har minsta chans att ge liknande påverkan på ljudet. Då ær det pløtsligt inte snack om dyrt... :D

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-04-29 07:43

Var det inte Hifi+ som gjorde en blind kabeltest för ett par år sedan..?

Det fördes anteckningar över flera olika upsättningar med kablar och betygen var likartade över panelen, i synnerhet för Nordost Valhalla.

Finns många sätt att testa på, att flera personer oberoende av varandra fäller samma utlåtande över klangliga skillnader när olika grunkor testas blint säger en hel del i min bok.. :)

/Peter

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2007-04-29 08:15

Dr Tinnitus,

Eftersom du kräver att Randi ska anlitas kan väl du bevisa att han verkligen går att anlita för kabeltester. Går dom med på t ex EKK mot Valhalla eller vart går gränserna för paranormalt? Hör vilka krav dom ställer så vi vet om dina (och Randis) krav är möjliga för en audiofil att ställa upp på och genomföra. Det blir lite orimligt när du skriker Randi så fort nån öppnar munnen om det är ogenomförbart.

Enligt wiki-artikeln jag blev hänvisad till så är ju ett av kraven kändisskap "high media profile"så jag är rädd att de flesta snubblar redan på det kravet men artikeln kanske inte stämmer på den punkten.
En annan grej i artikeln som gör mig tveksam är siffran som nämns:

To date, over 1,000 applications have been filed but no one has passed a preliminary test, which is set up and agreed upon by both Randi and the applicant.

Bara drygt 1000 människor som varit sugen på belöningen sen 1996 8O
Det är nåt som inte stämmer eller kan drygt 1000 betyda flera miljoner ansökningar :?

I fallet Randi tycker jag att bevisbördan är på dig. :wink:

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-04-29 09:43

Håller med Mikael.

/Peter

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-29 10:41

fegisar. :lol:
varför fortsätta diskutera vad andra gör då jag inbjudit att göra saker på riktigt samt övervakat.. Sedan diskutera..

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-29 10:43

Mayro skrev:fegisar.
varför fortsätta diskutera vad andra gör då jag inbjudit att göra saker på riktigt samt övervakat.. Sedan diskutera..

Japp..

:D

Riktiga

Bild

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-29 10:58

MM
tyvärr sant.. ...

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2007-04-29 11:10

Konstigt att inte subjektivisten och resten nappar, men det är kanske "Mycket snack och liten verkstad" :lol:

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2007-04-29 11:18

Nja, kycklingar vet jag inte men det är märkligt tyst från vetenskapslägret om riktiga tester som ha gjorts.

Ofta är det folk från den sk "andra" sidan Sladd, Brickman, Timbre mfl som testar och ibland tom testar blint. Fast jag kan ju själv tycka att om branschfolk testar så gäller det att verkligen läsa mellan raderna och kolla så att det finns opartiska öron med i panelen. Jag har mycket svårt för Sladd men ingen skall ta ifrån honom hans rätt kuliga sätt att beskriva saker och hans sätt att skriva.

Jag tror att jag har läst om någon test där Johan Lindroos var med och även IÖ har testat en del. LTS testerna genererar ju sen rekommendationer som en del väljer att ha som sitt stora riktmärke när dom köper prylar :) . Hetsporren brukar också redovisa olika lyssningar ibland och även nu senast en blindtest mellan en dvd och en cd. All heder åt det.

Tyvärr verkar många tycka att det är mer kul att hacka på folk som testar än att testa själva men så är det nu här på faktiskt.se med ett litet mobbargäng. Detta gäng testar aldrig själva, i alla fall inget som redovisats. Ett råd till MM, Mayro mfl är att försöka strunta i dom så gott det går även om det kan vara väldigt svårt, jag vet :wink:

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-04-29 11:44

Varför inte folk nappar kan ju (hemska tanke!) bero på att folk gjort sig omöjliga med varann. För egen del har jag varken råd, tid eller möjlighet att dyka upp på BT, för det hade vart skoj och lärorikt. Inte minst så hade det vart kul att träffa folk.

Det är dock elakt att anklaga att folk är fegisar för det.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-29 11:51

Vee-Eight skrev:Varför inte folk nappar kan ju (hemska tanke!) bero på att folk gjort sig omöjliga med varann. För egen del har jag varken råd, tid eller möjlighet att dyka upp på BT, för det hade vart skoj och lärorikt. Inte minst så hade det vart kul att träffa folk.

Det är dock elakt att anklaga att folk är fegisar för det.
Det där stämmer på mig med. Kostnadsfråga. Jag vet ju att Lindroos hade trevligt i Jämshög förra sommaren, så det tvekar jag inte på att det hade blivit nu hellar.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-29 12:23

Det är ju en utmaning. 8O Lätt att snacka men snackaså det går.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-04-29 12:25

meanmachine skrev:Det är ju en utmaning. 8O Lätt att snacka men snackaså det går.

Kommer du att delta om Mayro fixar en sådant test?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi