HiFi blaskans stora stativare test i prisklassen 2,5 - 5K

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-28 22:11

Floyd skrev:Ok, jag ska vidareutveckla mitt resonemang.

Nej, jag har inte lyssnat till piP. Notera dock att jag inte sågar denna högtalare, jag skriver att de säkerligen är prisvärda. Men det jag inte riktigt kan förstå eller acceptera är det faktum att piP höjs oreserverat till skyarna av vissa som den allenarådande universallösningen på alla uppgraderingsproblem.

Sorry, håller inte. Så för att vissa anser den är kanonbra så måste du vara anti, trots du inte lyssnat på dom? Känns det seriöst?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-29 08:48

Subjektivisten skrev:Sorry, håller inte. Så för att vissa anser den är kanonbra så måste du vara anti, trots du inte lyssnat på dom? Känns det seriöst?

Han är inte anit pIP utan anti kult runt pIP.. Svårt att se skillnad?

Det är som om personerna runt pIP tror de uppfunnit hjlet igen. Det största inom hifi sen ja någonsin. 8O

Logiken säger att inget nytt under solen så de är säkert prisvärda men för guds skull tagga ner.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-29 12:43

Floyd skrev:
Om vi börjar med det som jag tycker är piP´s styrka. Rent, klart och otroligt homogent ljud. Allt hänger ihop utan att enskilda register sticker ut vare sig positivt eller negativt. För sin storlek går högtalaren mycket djupt i basen, djupare än vad den mesta moderna musiken "behöver". Det är mycket kontroll över musiken, mycket detaljerat utan att kännas överdrivet tydligt.

Kunde lika gärna ha varit en beskrivning av Quad 12L mkII för 5.700 kr. Jag vet, jag har ett par sådana själv... :wink:
Japp, så blir det när man subjektivt skall ge ord åt sina egna upplevelser.

Är övertygad om att Bill50x (som skrev citatet) inte hade skrivit samma text till Quad 12L mkII ;)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-29 12:49

Är min sammanfattning om testet korrekt efter att ha skummat runt i tråden och hoppat över pipandet rätt:

De verkar ha gjort ett något mer seriöst test än vänligt, men fortfarande har det stora brister.

De jämför mot en högtalare i samma prisklass så omdömerna blir ju avhängigt det. Man vet inte mycket om hur de egentligen presterar mot andra prissegment.

Tidningen har mer prissegmentering än "prestandasegmentering"?

De omdömerna som ges gäller alltså bara inom ett prisspann och jämför man med en dubbelt så dyr högtalare så skulle plötsligt formuleringar som "djup bas" kunna ändras till "går inte lika djupt som X går, men fullt godtagbart" eller liknande?

Är jag på rätt spår?

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-29 12:53

Kaffekoppen skrev:
Är jag på rätt spår?

Svar: JA, precis så är hifi&musik
Faktiskt.se=mobbarforum
Tack för kaffet och adjö.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-29 13:03

Floyd skrev:
Om vi börjar med det som jag tycker är piP´s styrka. Rent, klart och otroligt homogent ljud. Allt hänger ihop utan att enskilda register sticker ut vare sig positivt eller negativt. För sin storlek går högtalaren mycket djupt i basen, djupare än vad den mesta moderna musiken "behöver". Det är mycket kontroll över musiken, mycket detaljerat utan att kännas överdrivet tydligt.

Kunde lika gärna ha varit en beskrivning av Quad 12L mkII för 5.700 kr. Jag vet, jag har ett par sådana själv... :wink:

Du har säkert rätt. Eller så tycker jag inte som du. Jag har aldrig hört ngt senare i Quad-väg än deras stora elektrostater.

Håller med om att kulten runt piP är lite jobbig. Men jag tror det beror på att man ofta har en önskan att luta sig mot något beständigt, något som alla vet vad det är. Vatten tex, vet alla hur det smakar och många tycker det är den bästa drycken. Men om en diskussion handlar om sprit så kan man ge sig den på att diskussen drar åt vilka spritdrycker som bäst passar tillsammans med vatten. Efter ett tag så handlar diskussen om olika vatten och i vilket sammanhang det passar bäst. Samt små hintar till dom som tycker att whisky är bäst - "hur vet du det om du aldrig har smakat vatten?".

piP är en rackarns trevlig liten högtalare, mycket prisvärd. Tyvärr är den inte helt min kopp the.

/ B

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-29 13:07

ino-sekt? klut kring piP mm.
Vilket jävla skitsnack! :x
Faktiskt.se=mobbarforum
Tack för kaffet och adjö.

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-29 13:13

Bill50x skrev:...
Håller med om att kulten runt piP är lite jobbig. ...
/ B
Tio ord. Två frågor. Men egentligen är det den andra frågan som intresserar mig.
1: Finns det verkligen kult runt piP?
2: Om det finns, varför är den jobbig för dig?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-29 13:16

Njae, jag tycker Bill50x har en poäng!

Precis som kulten runt Carlssonhögtalare, eller någon annan produkt många tycker om. Just här på forumet finns ju många samlade som just tycker piP. Det kan jag ibland också uppleva som ensidigt. Men det får man ta, det är ju så svårt att bortse från dess prisvärdhet!

Själv har jag oerhörd respekt för den lilla högtalaren, men önskar nog en huvudhögtalare som klarar att spela starkare.

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-29 13:36

Kaffekoppen skrev:Njae, jag tycker Bill50x har en poäng!

Du kan inte skriva "Njae" (ifall du menar mitt inlägg) eftersom jag inte har påstått någonting.
Kaffekoppen skrev:Precis som kulten runt Carlssonhögtalare, eller någon annan produkt många tycker om.

Att många tycker om en produkt betyder inte kult. Många tycker om Krell, Infinity IRS, BAT osv. Ingen har kallat detta för kult. Eller är definition av "kult" att många tycker om något? I så fall är det kult. Men då får du definiera "många"
Kaffekoppen skrev:Själv har jag oerhörd respekt för den lilla högtalaren, men önskar nog en huvudhögtalare som klarar att spela starkare.
OK, men de som nöjer sig med dess begränsade ljudstyrka? (btw, du har ju hört Bo Hanssons föredrag) Vilka alternativ rekommenderar du i så fall?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-29 13:45

Det är inte intressant vilka andra rekommendationer jag skulle kunna tänkas ha i den här tråden . Den handlar om ett test och hur det var.

Du får tycka vad du vill om det jag skrev i övrigt Dimitri. Jag ändrar det inte. Det var riktat till både dig och JeLe.

Du verkar ha en negativ bild av ordet kult i det här fallet. Det har inte jag.

Jag tycker ditt inlägg mot Bill50x kändes aningen "avkrävande" dessutom. Men jag kanske tolkar in lite bitskhet som jag sett mig se i dina inlägg senaste tiden.
Senast redigerad av Kaffekoppen 2007-04-29 13:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-29 13:46

dimitri skrev:Att många tycker om en produkt betyder inte kult....

Helt rätt. Men när en viss produkt poppar upp i alla sammanhang oavsett vad ursprungstråden handlar om, när denna produkt alltid är ett sorts rättesnöre i jämförelse med andra liknande produkter, när en produkt lovordas utan några andra reservationer än ljudtrycket - kanske det börjar likna kult ändå?

Nu är det inget fel på en kultstatus i sig, det hade ju på sin tid nästan mina högtalare (DQ10a) också. piP förtjänar sitt goda renommé.

Det jobbiga är när alla diskussioner som inte har med piP att göra ÄNDÅ kantrar dithän.

/ B

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-04-29 13:48

wikipedia skrev:
Kult kan vara

* Den yttre formen av religös gudsdyrkan. Se rit, kultfunktionär, offer, bön och gudstjänst.
* Inom religionssociologin används termen kult som beteckning på religiösa organisationer med diffus organisation.
* Ett svenskt rollspel, se Kult (rollspel)
* Slanguttryck - adjektiv, se kult (slang).
* Ett polskt rockband.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-29 13:48

Bill50x skrev:
dimitri skrev:Att många tycker om en produkt betyder inte kult....

Helt rätt. Men när en viss produkt poppar upp i alla sammanhang oavsett vad ursprungstråden handlar om, när denna produkt alltid är ett sorts rättesnöre i jämförelse med andra liknande produkter, när en produkt lovordas utan några andra reservationer än ljudtrycket - kanske det börjar likna kult ändå?

Nu är det inget fel på en kultstatus i sig, det hade ju på sin tid nästan mina högtalare (DQ10a) också. piP förtjänar sitt goda renommé.

Det jobbiga är när alla diskussioner som inte har med piP att göra ÄNDÅ kantrar dithän.

/ B

Håller med fullständigt. Med reservationen att det inte handlar om produkten har några invändningar eller inte, utan mer om antalet förespråkare.

Däremot är det ju inte alltid de som tycker om piP som bidrar med kantringen. Lustigt.
Senast redigerad av Kaffekoppen 2007-04-29 13:52, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-29 13:51

boyafraid skrev:
wikipedia skrev:
Kult kan vara

* Den yttre formen av religös gudsdyrkan. Se rit, kultfunktionär, offer, bön och gudstjänst.
* Inom religionssociologin används termen kult som beteckning på religiösa organisationer med diffus organisation.
* Ett svenskt rollspel, se Kult (rollspel)
* Slanguttryck - adjektiv, se kult (slang).
* Ett polskt rockband.
Wikipedia är INTE perfekt :)

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-29 13:59

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-29 14:07

KK:
I tre inlägg har du:
Inte hållit med mig trots att jag inte påstått ngt
hållit helt med Bill50x trots att han håller med mig i stort
sagt att du inte kommer att ändra det du skrev mot(?) mig.
funnit mitt inlägg till (Inte "MOT"!) bill50x avkrävande trots att han inte gjort det, elelr iaf påtalat det
Inte hållit med Wikipedia. (jag har kollat med Wikipedia innan jag skrev mitt inlägg om kult) Wikipedia KAN ha fel, det är sant men då, i min värld, får man argummentera när man påstår det i ett konkret fall. Ett smiley är inget alibi.
Ja, jag kan vara bitsk ibland. Är det konstigt?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-29 14:34

dimitri skrev:Ja, jag kan vara bitsk ibland. Är det konstigt?

Inte alls. Och det är oftast helt ok :-)

Man ska bita ifrån. Det kan man göra på ett bra eller dåligt sätt. Dåligt är personagrepp, bra är det mesta i övrigt. Den balansgången klarar de flesta, inkl du.

Dom som inte klarar den distinktionen är de som ställer till problem, troll eller inte.

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-04-29 16:16

Fråga till Bill 50x: Varför är Pip inte din " cup of tea " ?
Låter Dahlqvist bättre?
Låter Pip dåligt vid lyssning sk. " tune dem "?
( Att de låter bra " Öppet fönster " har jag förstått )

Välkommen med dina subjektiva intryck!
( jag är intresserad av detta)

Dessa ( Pip alltså ) måste jag bara lyssna på någon gång, kult eller inte!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-29 17:21

di,

Första inlägget var i huvudsak riktad mot JeLe där du hann emellan.

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-29 17:26

Gott,
P.S. Bränn inte Flintasteken

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-29 17:30

:mrgreen:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-29 17:44

dimitri skrev:Gott,
Flintastek kan bli segt, det är godare med entrecote eller fläskkarré :)

Nu är grillen snart klar..

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2007-04-29 19:05

Som någon vänlig själ tidigare pekade ut: Jag är inte anti-piP utan anti-kulten kring piP

I övrigt: Jag ger upp. Detta ämne är mäktigare än jag någonsin kunde tro. Jag har definitivt inget mer att tillföra i min kamp för trådars rätt att inte omedelbart vinklas över mot piP

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2007-04-29 19:07

Kaffekoppen skrev:
dimitri skrev:Gott,
Flintastek kan bli segt, det är godare med entrecote eller fläskkarré :)

Nu är grillen snart klar..

Jag tror att han menade Flintsteken....
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-29 19:11

Floyd skrev:Som någon vänlig själ tidigare pekade ut: Jag är inte anti-piP utan anti-kulten kring piP

I övrigt: Jag ger upp. Detta ämne är mäktigare än jag någonsin kunde tro. Jag har definitivt inget mer att tillföra i min kamp för trådars rätt att inte omedelbart vinklas över mot piP

:)

Visste inte att du hade en sådan kamp. Bjud in fler av oss till den . Ensam är inte stark ;)

Skämt å sido, så är det bara att återgå till sakfrågan

Hittills är det bara JeLe som haft åsikter om min sammanfattning en bit upp, betyder det att alla andra håller med?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-04-30 17:36

FBK skrev:
Floyd: Om du bara visste hur många som har skrivit sådär innan de lyssnat och sedan fått ta tillbaka alltihop. Det är nog bara en tidsfråga innan du också fastnar i "INO-sekten".

:mrgreen: Jag har haft Ino och nergraderade som det ofta kallas när man byter till billigare, men det blev varken piP eller piPs utan annat. Och det finns folk som har bytt ifrån piP till annat märke och folk som inte gillat piParnas ljud. Så att alla faller för piP är långt ifrån hela sanningen. :lol:

Jag tror att den främsta orsaken till att du bytte var att du inte vill förknippas med Ino-gänget.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2007-04-30 17:48

Jag tror att den främsta orsaken till att du bytte var att du inte vill förknippas med Ino-gänget.

Intressant tanke och inlägg Rydberg, ska fundera lite över om jag ska kommentara det eller inte, då detta berör saker som jag både har funderat över ibland och saker som jag har skrivit här.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-05-01 22:34

FBK skrev:
Sen är det faktiskt få skivor som blir ospelbara nu, de B&W 804 Nautilus som jag hade innan var betydligt kinkigare

Tycker precis tvärtom.

Talade med Bubben idag som även han under flera års tid, precis som jag, ägde ett par 804:or. Vi vara rörande överens om att fler skivor var njutbara avspelade via pi60 än via 804:orna.

Både Bubben och jag har ju under lång tid lyssnat till dessa båda högtalare under samma akustiska betingelser. Frågan är hur mycket du har lyssnat på 804:or och pi60 i samma rum?
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-05-01 22:43

2500-5000kr?
/J

Cygnus resurectum

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi