Hur stor är fölusten i ett passivt filter?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nagrania

Hur stor är fölusten i ett passivt filter?

Inläggav Nagrania » 2007-04-29 14:30

Jag har ibland funderat på hur stora förluster man får igenom ett passivt filter i en högtalare. Det är väl klart att det kan bero på vilken ordning på filter man har. Jag har någon gång hört 50% vilket låter väldigt mycket men någon förlust måste man väl ändå få. Det är en av anledningarna till att jag sedan 70-talet har aktiv delning. En annan är att jag då upplevde att jag fick en fastare och snyggare basåtergivning. Man behöver väl inte heller så kraftiga slutsteg om man kör aktivt tänker jag.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-04-29 14:54

Tyvärr florerar dogmer angående detta.

Förlusten av effekten är tex runt 1% för ett typiskt LP-filter.

Generella uttalanden om "fastare basåtergivning" etc är just inget annat än dogmatiska påstående helt utan subsatns, då man kan relalisera en given överföroingsfunktion med eller utan serieförlust.

Den som säker i arkiven skall hitta mycket angående detta, varför det käns lite onödigt att reprisera. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-04-29 15:13

Frågan går inte att besvara. Man kan ha en förlust som ligger mellan 0 och 100% beroende på vilka signaler man matar filtret med och hur det är utformat. Normalt är dock att man inom passbandet för baselements filter har ett tapp på max 0.5dB. För diskanter så är förlusterna oftast större p g a verkningsgradsanpassningar men förlusterna kan i praktiken faktiskt vara ännu lägre än för basfiltret.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-04-29 15:20

Ja nu var det ju bara så att när jag vacklade i början av 70-talet om vilket jag skulle ha så testade jag olika filter från JBL (N500 - 800 & 1200/12dB/okt.) Då var det en klar skillnad mellan de olika filtren och när jag sedan beställde ett specialbygge från EA med dessa tre och andra ordningens filter då kunde man åter konstatera att det var en stor skillnad mellan aktivt och passiv delning. Nu får det väl vara historia eftersom jag sedan dess kör aktivt och nu med en drivrack som jag är väldigt nöjd med. I drivracken kan man dessutom välja vilken typ av filter man vill ha plus att man kan ha olika branta filter. Jag delar tex. till 077:orna 6dB/okt vid 16KHz och just igår så testade jag med hjälp av en specialtest-skiva faser och sedan den absoluta fasen i min lyssning och det verkar helt okej.

Återgå till Generellt om hifi