tangband + band-projekt

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
norman

tangband + band-projekt

Inläggav norman » 2004-04-20 21:32

Har fixat lite filter och gjort några mätningar på mina små högtalare med tangband 4" och banddiskant, de är gjorda för att köras med separata basar delade vid 150hz.

Först en bild:
Bild

sen närfältsmätning på enbart tangbandaren utan filter:
Bild
Man ser tydligt resonansen i den lilla aluminiumkonen... men jag skall bara ha dem upp till ca 4khz så då borde det gå att dämpa bort...

Nästa mätning på högtalaren med filter: Första grafen är vid låg frekvens med en rundupptagande mic (som är ojämn högt upp i frekv). Andra grafen är mätt med en bättre mic som ej är rundupptagande.
Bild
Bild
Mickarna är ej kalibrerade men skall nog vara hyffsat jämna i de områden jag mätt (har jämfört med mätningar på piP :) ). Micken som använts till sista grafen faller dock av i diskanten...

Tycker att det låter som lite för mycket diskant så jag skall nog sänka den en aning... Annars är jag mycket nöjd över ljudet med tanke på vad dom kostat mig :) (2st tangband = 400kr, material till banddiskanterna=200kr, fast jag har fuskat och använd en del gammalt material som man har liggande..)

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-04-20 21:44

wow :D

Mer! Hur byggde du diskanterna? osvosovosv

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-04-20 21:46

Mer om diskanterna: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=2085

Annars är det nog inte så mycket att säga... dom är delade starax under 4khz med ca 12db/okt. Takreflexen blir rak förutom uppe i diskanten då den blir riktigt ojämn p.g.a. det långa bandet..

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-04-20 21:56

aha, den tråden har jag missat.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-04-20 23:54

Snygg frekvensgång. Hur är det med andra egenskaper? Kan du mäta sånt också? Stegsvar, vattenfall etc.

Och hur är ljudet om du inte tar hänsyn till pengarna? Har man bara betlat 600 spänn så låter ju det mesta bra.

Själv ska jag börja med att bygga en mätbox innan jag börjar med mina tangbandare. 3" are som ska få jobba från 170 Hz till 20k är det tänkt. När det nu blir klart. Blir väl i höst, tidigast.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-04-21 00:14

MaxH: Har inte mätt så mycket på dem ännu. Skall mäta mer, distortion kan ju vara intressant och vattenfallsmätning. Stegsvar blir ju inte så snyggt med 2:a ordningens filter.. men jag kan inte höra skillnad på linjär fas och olinjär (om man håller sig till normala filter) så det gör inte mig nåt.

Har inte lyssnat så mycket på dem med senaste filtret, men tycker att tangbandarna låter riktigt bra som mellanregister. Diskanten låter en aning för starkt trots att det ser rätt rakt ut, lite lustigt då mina andra högtalare låter svagare i diskanten fast de mäter lite starkare onaxis... Skall undersöka detta mer. (om jag får gissa beror det kanske på att mina andra får en dipp runt delningsfrekvensen 45grader uppåt och 3khz låter kanske som diskant..?.. har hårt tak så det borde reflekteras en del...)

Användarvisningsbild
Mylar

Inläggav Mylar » 2004-04-21 00:22

Upplevs diskanten högre, med basdelen inkopplad?
Ljudkaraktären kan dra åt det ljusare hållet i brist av bas, utan att för den delen vara högre nivå på diskanten.

Men det har du väl redan koll på :wink:

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-04-21 00:25

Mylar: Har också tänkt på det, men de mäter rätt lika i basområdet... Dock får jag nog kolla det nogrannare för att veta exakt skillnad.

Användarvisningsbild
Mylar

Inläggav Mylar » 2004-04-21 00:49

Sätter en slant på en ringning härstammandes från tangbandaren.
Fipplig som man är, hade jag nog applicerat lite bluetack (häftmassa) eller liknande på konen, (långt in på konen) och mätt före och efter (utan filter) och lyssnat :roll: :roll:

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-04-21 01:10

Mylar: Om man ser på mätningen på tangbandaren utan filter så kommer (troligen) första resonansen/ringningen vid 7khz, och efter delningsfiltret så ligger den rätt långt under diskantnivån. Man ser ju ringningar rätt bra i en vattenfallsmätning, får göra några såna imorrn!

Återgå till DIY-forum