Richard skrev:perstromgren skrev:Har ni någon försökt att formulera en tanke, men inte riktigt lyckats få till det så att tanken framgår? Sedan när någon annan gör det, blev det så självklart formulerat.
iö skrev:Problemet som jag ser med din hypotes är att den inte adresserar problemet att vår förmåga att skilja bra från dåligt, i sig inte hjälper oss att förstå vägen till bra.
Snyggt talat, Ingvar!
Jag har ofta undrat hur ormoljetillverkarna, som säger att de bara litar till öronen, någonsin lyckas göra sina produkter bättre. Ren slump, som jag ser det. Eller så blir de inte bättre...
Bättre? Hur då bättre?
Bättre så att den sk. " öppet fönster " lyssningen optimeras, eller, bättre så att musikaliskt kommunikation för individen förbättras?
Detta är, enligt mig och flera till, ofta två olika saker.
Är du(/ni) alldeles säker på det?
Jag påstår inte att du har fel, för det framgår inte av det du skriver exakt vad du menar med "musikalisk kommunikation", men det du skriver
kan uppfattas som att du dömer någon annans uppfattning såsom felaktig.
Den som upplevt att öppet fönster handlar om (och leder till) att man låtér lyssnaren komma nära musiken, kan uppfatta att du säger att de har fel. Så kan man tolka att du säger att öppet fönster och musikaliskt kommunikation ofta är olika saker.
Då undrar jag förstås:
Har du verkligen undersökt just den "öppet fönster lyssning" som någon förespråkat? Eller har "du läst receptet" och sedan lagat rätten själv - och kommit på att det var en dålig (eller i varje fall inte perfekt) maträtt?
Eller kanske du avsmakat en
partiellt transparent kedja*? Samma problem isåfall.
Att göra så blir lätt en test av bara ett halv koncept. Sådana kan ge resultat som pekar käpprätt åt h-e. Det kan till och med leda till att det du dömer blir motsatsen till den "öppet fönster-lyssning" som entusiasterna för sådan, faktiskt vill nå*.
Det vill säga - de kanske skulle hålla med dig i kritiken av återgivningen, om de fick lyssna till det du lagat ihop för att representera det du tror(/har uppfattat) att dom vill.
Jag frågar endast på grund av att
min erfarenhet som både HiFi-lyssnare och musiker, är att jakt på ett "öppet fönster" leder till att musiken får en bättre chans att kommunicera till lyssnaren.
Öppet fönster betyder
inte att "följa ett inskränt tekniskt protokoll", utan att det handlar ju om just släppa igenom musiken! (Med ALLA de egenskaper musiken har för att bära budskapet.)
Det är ju just därför som F/E-lyssningen tagits fram - för att den trots poängen med den objektiva situationen (läs: "Före" finns att jämföra med) alltid låter
öronen och människan som har dem göra bedömningen, och inte
"några mätinstrument + en instruktion om vilka värden som är ok".
Kan det vara så att vissa av de för mig svårbegripliga diskussionerna som uppkommit kan bero på att någon eller flera tror att LTS (eller jag) går omkring och anser att man skall låta mätapparater avgöra vad som är bra och dåligt?
Det är ju raka motsatsen till min uppfattning!
Mätintrument fattar absolut ingenting, och kan endast användas för att lokalisera beteenden som man vill kunna åtgärda. Det är alltid en människa som måste göra bedömningen, och mätresultat ger på sin höjd ledtrådar, ehuru viktiga dylika ibland. Vad som är bra kan man BARA avgöra med öronen. Igen - det är därför F/E-lyssningen tagits fram.
Vh, iö
- - - - -
*Att prova en halvt genomförd "öppet fönster-inriktad" omvandling av en hifi-kedja, blir helt fel.
Typiskt är det ju till och med så att en subjektivt komponerad kedja (gjord med viss skicklighet) GARANTERAT innehåller en massa bra kompenserande balanser mellan de olika i kedjan ingående apparaterna. När man byter ut en eller flera av dessa länkar till apparater som, som enskildhet, färgar väldigt lite så kommer ju kompensationerna att försvinna.
Det är en av orsakerna till att det är så lätt att hamna i en "subjektiv" återvändsgränd - alla vägar ur den känns fel, och då blir man kvar. (Ända till man blir påmind om det ovanstående förhållandet.)
Det sist sagda gäller självklart INTE för den som trivs med den anläggningen man kombinerat ihop med subjektiva metoder - utan det gäller i huvudsak för den som kanske, som jag, inte söker en subjektiv upplevelse, utan främst "vill veta hur fonogrammen låter".
Om man då känner att man vill vidare kan man uppleva att man är i en återvändsgränd. Och när varje försöka att backa ut (byta apparater) låter som en försämring är det svårt att komma ur den. Man måste helt enkelt acceptera, tro på och förstå varför, det är en mer eller mindre lång väg av försämringar innan det vänder och man kommer ut ur gränden och möjligheterna plötsligt blir oändliga!
(Kanske blev lite överentusiastisk där på slutet...

)
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).