Harryup skrev:Nattlorden skrev:Harryup skrev:Att sträva efter att ha en så neutral åtrgivning som möjligt är ett realistiskt mål som jag tycker det. Men ingen garanti på hur neutralt en anläggning verkligen låter.
Att hävda att man har lyssnat till eller att man har en neutral anläggning anser jag vara helt omöjligt. Däremot kan man med att välja klokt komma väldigt nära något som ett antal personer skulle uppfatta som minimalt färgande.
Varför argumenterar vi då om vi är helt överrens?
Vi är i princip överrens! Dock med det tillägget att ingen har en neutral anläggning hemma och ingen har hört en neutral anläggning.
Dock finns det anläggningar som färgar så lite att dom kan uppfattas som neutrala av ett flertal personer.
Jaha/nähä...
Vad är en helt neutral anläggning då?
Jag frågar för att jag tycker det är lite fel att förneka något som inte först definierats.
Självklart kan man påstå att det inte finns någon vikt som väger 1 kg (ty med tillräckligt många decimaler hittar man ju troligen en avvikelse förr eller senare, men det är inte säkert att man kan hitta en tillräckligt noggrann våg för att kunna utesluta att det är dess brister som mäts då...). Även en normvikt som definierar vikten 1 kg kan någon påstå har tappat några atomer, eller fått lite smuts på sig som gör att den inte stämmer längre.
Men - jag kan tycka att det är bra både att sätta toleranserna och att klargöra att det man säger är en spekulation, när man förnekar något på det viset, alltså förnekar något som man nog inte tänker bevisa, utan hoppas att alla bara skall acceptera, eller?
Kan även tycka att det är bra att skilja mellan stereosystemets egenskaper och själva anläggningens.
Gör man inte allt detta blir påståendet ju bara ett förnekande av något som ingen kan varken bevisa eller motbevisa, och vad är poängen med det?
I mångt och mycket håller jag dock med dig, nämligen att det är föruftigare på att
sträva mot ett öppet fönster mot musiken (om det är det man vill ha, nota bene) än att ge upp på direkten inför tanken på hur svårt det är att nå dit. Dels är det dumt att ge upp och dels är det svårt att veta hur svårt det är innan man vet hur nära man nöjer sig med att komma.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).