Smoothing, hur?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Smoothing, hur?

Inläggav Svante » 2007-04-30 23:53

Ja, hur gör man nuförtiden egentligen?

Antag att man har en uppmätt tonkurva som har en finstruktur som är ointressant, hur slätar man till den på bästa sätt?

Förr i världen, när man hade pappersskrivare, så körde man ett sinussvep och så begränsade man hastigheten som pennan fick röra sig med i tidsled.

Nuförtiden har man ingen penna. Man kan förstås simulera en penna, men jag misstänker att det finns smartare sätt att göra det.

Kanske ett löpande medelvärde över ett fönster med frekvensberoende längd?

Är det nån som vet hur det här görs i mätprogram? Finns det nån standard, rentutav?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-05-01 07:57

Mät med låg samplerate....
Inga anknytningar

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-05-01 08:32

psst...det verkar vara ganksa trollfritt i teknikdelen, hur kan det komma sig? Kunskapsnivå. f'låt OT
Faktiskt.se=mobbarforum
Tack för kaffet och adjö.

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-05-01 09:33

JeLe skrev:psst...det verkar vara ganksa trollfritt i teknikdelen, hur kan det komma sig? Kunskapsnivå. f'låt OT

Teknikdelen har sina speciella troll

edit: rättar sina, inte ina. Ständigt denne Freud!
Senast redigerad av dimitri 2007-05-01 10:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-05-01 10:19

dimitri skrev:
JeLe skrev:psst...det verkar vara ganksa trollfritt i teknikdelen, hur kan det komma sig? Kunskapsnivå. f'låt OT

Teknikdelen har ina speciella troll

Men nu när det ligger mat här då .... ?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-05-01 10:23

Wolfie skrev:Mät med låg samplerate....

Nja, det funkar ju inte. Jag vill fortfarande visa höga frekvenser, vilket implicerar hög samplingsfrekvens.

Om du inte menar att jag ska använda korta impulssvar, förstås. Jo jag vet att man kan padda med nollor (för att prata svenska) och få interpolation. Men det exkluderar de låga frekvenserna i stället (de förutsätter ju långa impulssvar).

Nä, jag menar nog mer att om man har en FFT som ger lite för spretiga resultat, hur slätar man till det på bästa sätt? Och hur gör de i alla program som inte jag har skrivit. Det står ju ofta nåt i stil med "1/3 octave smoothing", vad innebär det konkret?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-01 10:30

Hej Svante.
Kan inte hjälpa dig hur... men väl programvara och en del mätningar så att du kan laborera själv och kanske få en uppfattning om hur dom gått till väga.

Om du vill ha infon kan du skicka något PM med adress m.m. så skickar jag en CD...

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2007-05-01 11:01

Svante skrev:
Wolfie skrev:Mät med låg samplerate....

Nja, det funkar ju inte. Jag vill fortfarande visa höga frekvenser, vilket implicerar hög samplingsfrekvens.

Om du inte menar att jag ska använda korta impulssvar, förstås. Jo jag vet att man kan padda med nollor (för att prata svenska) och få interpolation. Men det exkluderar de låga frekvenserna i stället (de förutsätter ju långa impulssvar).

Nä, jag menar nog mer att om man har en FFT som ger lite för spretiga resultat, hur slätar man till det på bästa sätt? Och hur gör de i alla program som inte jag har skrivit. Det står ju ofta nåt i stil med "1/3 octave smoothing", vad innebär det konkret?

centrerade glidande medelvärden är standardsättet, antar att 1/3 octave antyder bredden på medelvärdet

i tidsserieanalys använder man ofta flera nivåer av glidande medelvärden med olika viktningar

EDIT: man kan också använda överkomplicerade metoder som den här http://en.wikipedia.org/wiki/Kalman_filter

EDIT igen: om du inte är familjär med centrerade glidande medelvärden och vet skillanden mellan udda o jämna så slå upp då det finns en fundamental skillnad i viktningen. Sök på tidsserieanalys så hittar du säker nån bra artikel
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-05-01 13:03

Style skrev:centrerade glidande medelvärden är standardsättet, antar att 1/3 octave antyder bredden på medelvärdet

i tidsserieanalys använder man ofta flera nivåer av glidande medelvärden med olika viktningar

Ja, så tänkte jag mig också ungefär. Jag var på väg att göra ett glidande hanningfönster, vars bredd varierade så att det var 1/3 oktav brett (det blir ju olika många tappar ur FFTn som ger frekvenser på linjärskala), när jag slogs av att det kanske finns nåt sätt som "man brukar" göra det här på.

Det är ju bra att följa standarder, men jag är rätt dålig på det.

Frågan är också, om man nu väljer ett Hanningfönster, hur definierar man bredden på det? Är det hela fönsterbredden som ska vara 1/3 oktav, eller är det -3 dB eller nåt annat kriterium?

Ju mer man rotar i sånt här, desto mer inser man varför det är svårt att jämföra resultat från olika program.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2007-05-01 13:16

Svante skrev:
Style skrev:centrerade glidande medelvärden är standardsättet, antar att 1/3 octave antyder bredden på medelvärdet

Ja, så tänkte jag mig också ungefär. Jag var på väg att göra ett glidande hanningfönster, vars bredd varierade så att det var 1/3 oktav brett (det blir ju olika många tappar ur FFTn som ger frekvenser på linjärskala), när jag slogs av att det kanske finns nåt sätt som "man brukar" göra det här på.

Det är ju bra att följa standarder, men jag är rätt dålig på det.

Frågan är också, om man nu väljer ett Hanningfönster, hur definierar man bredden på det? Är det hela fönsterbredden som ska vara 1/3 oktav, eller är det -3 dB eller nåt annat kriterium?

Ju mer man rotar i sånt här, desto mer inser man varför det är svårt att jämföra resultat från olika program.

jag skulle tro att bredden är ganska rättfram, problemet är nog snarare viktningen. Där finns det säkert en standard som man bör följa om man ska ha jämförbarhet mellan program. Ingen aning om var man hittar sådan dock, men manualen för nåt FFT-prog kanske har en hänvisning, annars kan du kolla i nån matlab-manual

Fast vill du ha en utmaning så implementera ett Kalman-filter istället. Det är faktiskt inte så exotiskt som det verkar. Snarast en standardfeature i signalanalysprogram.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2007-05-01 15:01

Du kan söka lite på "Numerical Recipes in C" och fft så kommer du nog hitta lite bra exempel och kodsnuttar för vad du vill göra.

Du kan även titta på "least square fit" och smooth för ytterligare sätt att ta fram smoothade kurvor genom att interpolera lite, men det verkar inte vara riktigt detta du vill åstakomma?

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2007-05-01 15:33

Lazyworm skrev:Du kan söka lite på "Numerical Recipes in C" och fft så kommer du nog hitta lite bra exempel och kodsnuttar för vad du vill göra.

Du kan även titta på "least square fit" och smooth för ytterligare sätt att ta fram smoothade kurvor genom att interpolera lite, men det verkar inte vara riktigt detta du vill åstakomma?

glidande(dubbelsidig) least square är direkt dumt om du inte har en fast linjär bredd. Eller det går säkert att kompensera för detta på nåt sätt men då pratar vi superkrångel
Dogmatisk Mac-Taliban

Återgå till Teknikforum