Audio-tronic´s efterföljare.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-04-20 20:48

Hur kan energi som inte avges akustiskt ge distbidrag till den akustiska signalen?)

Jag klipper och klistrar från mitt och morellos svar tidigare:
Lagras energi i ett reaktivt(med både massa och komplians) system får man resonans. När resonansen moduleras med signalen får man..... IM Distortion!
Hoppas detta svarar på Nagrefs fråga?!

Användarvisningsbild
CHC

Inläggav CHC » 2004-04-20 20:51

patrikf skrev:
Hur kan energi som inte avges akustiskt ge distbidrag till den akustiska signalen?)

Jag klipper och klistrar från mitt och morellos svar tidigare:
Lagras energi i ett reaktivt(med både massa och komplians) system får man resonans. När resonansen moduleras med signalen får man..... IM Distortion!
Hoppas detta svarar på Nagrefs fråga?!

Med bandets extremt låga massa och höga komplians är det lätt att räkna ut såväl magnitud som "latitud" :wink:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-04-20 20:52

Mja men själva uppkomsten av difftoner som är hörbara (som är den definition av IM-dist som jag känner till) beror ju på att det finns en olinjäritet i antingen själva resonansfrekvensen eller vid den andra frekvensen som spelas och det är inte omedelbart självklart i detta fall. Men jag har kanske fel när det gäller IM-disten?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-04-20 20:56

CHC skrev:Varför blir man så glad när man ser din mysiga lilla Avatar dyka upp? :wink:

Dustpuppy brukar vara en stämningshöjare i serien, festligt det funkar här också. :D
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Mylar

Inläggav Mylar » 2004-04-20 21:04

En modulerad resonans är väl en bandhögtalares minsta problem???

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-04-20 21:09

Mylar, menar du den typ av banddiskanter som diskuteras här? Långa "rena metallband" som är upphängda i kortändarna?

Användarvisningsbild
Mylar

Inläggav Mylar » 2004-04-20 21:19

Njae rent generellt, kortside upphängd ribbon, inte nödvändigtvis ren folie.

Tycker du verkar dömma ut hela konceptet pga dålig erfarenhet av Athenorna.
Du provade aldrig nya band i dom?
I dom större Magnepanarna skall dom t.ex bytas efter en viss tid (speltid)

Du har inte haft möjlighet att lyssna på Acoustic Realitys 2m bandsystem (dom med glasskivorna till baffel)
Och se ifall dessa har samma problem som Atherna har enligt ditt tycke?.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-04-20 21:25

Mylar, Jag dömer inte ut något. Det tråden handlar om är de ensidigt positiva egenskaper de tillskrivs i reklam. Jag vill påvisa vissa svagheter. Jag har ju på flera ställen skrivit att jag tror att de låter mycket trevligt!
Athenornas band var av ren aluminium och har nog (teoretiskt) obegränsad livslängd.

Användarvisningsbild
Mylar

Inläggav Mylar » 2004-04-20 21:31

Även Magnepanarna kör ren folie

Att Bosse är bra på att få till det, är inget nytt :lol: :lol:
Gillar hans animerade modeller :lol:
Senast redigerad av Mylar 2004-04-20 21:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-04-20 21:36

Mja, patrik, jag har också lite svårt att svälja det du säger om IM-dist.

Till att börja med så blir ganska lite av den elektriska energin mekanisk energi, men det gör nog inte så mycket för detta resonemang. Denna mekaniska energi kan lagras tillfälligt av de reaktiva mekaniska komponenterna (massa & fjädring) men slutar sen på ett av tre ställen:
1. Akustisk energi.
2. Värmeutveckling i mekaniska resistanser
3. Värmeutveckling i elektriska resistanser (via EMK genererad av rörelsen)
Jag vet inte hur det är med banddiskanter men jag gissar att 1:an är en ganska liten del av den totala effekten dvs enligt den här teorin skulle kanske 80%, förmodligen mer, skulle bli distorsion?

Jag skulle tro att det mesta snällt omvandlas till värme utan att det blir så mycket distorsionskomponenter av det.

För att distorsion ska uppstå måste det ju finnas något olinjärt i systemet, var menar du att den olinjäriteten sitter? Inte får man IMdist i en konhögtalare om man försöker spela 100Hz på den bara för att fs (monterat i lådan) är 80Hz.

Jag vet inte mycket om banddiskanter, jag tycker det verkar vara en kul idé, men det faktum att så få kommersiella diskanter är banddiskanter får mig att tro att principen kostar mer än den smakar. Kul att det går att bygga elementet själv, dock! Klart måste vara att även band har egenmoder, som exciteras om inte kantupphängningen är oändligt lös, eller om drivningen inte är perfekt homogen. Excitation av resonanser torde ge oregelbundenheter i frekvensgången, kanske också ökad dist, men det är nog inte värst. Homogen drivning skulle jag gissa att det går bra att ordna, men kantupphängningen kan knappast vara oändligt lös. Men det var väl det tråden handlade om från början, om huruvida BB lyckats fixa det eller inte. Jag vet inte.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-04-20 21:58

Det är synd att bandelementen skall råka i vanrykte, det ju finns en hel del relativt bra produkter inom området.
Angående IM- frågan så har det diskuterats på sid 2 och 3 i tråden. Det är fortfarande så att den i bandet kvardröjande energin moduleras med den nytillkomna,

Användarvisningsbild
CHC

Inläggav CHC » 2004-04-21 05:21

patrikf skrev:Det är synd att bandelementen skall råka i vanrykte, det ju finns en hel del relativt bra produkter inom området.

Vanrykte??? Det verkar som du är helt ensam om den uppfattningen. Har inte hört någon tidning, testare eller privatperson använda detta uttryck om någon bandbestyckad högtalare, sedan må de heta Apogee, Dali Skyline, Magnepan eller whatever... Alla dessa använder långa band :wink:

Det är fortfarande så att den i bandet kvardröjande energin moduleras med den nytillkomna,

Tänk så mycket trevligare den här debatten skulle varit om du hade gjort som alla vi övriga i mötet; - tänkt efter före... Men men... "There is one in every crowd"... 8O

PS: Nu verkar det som du har börjat ge dig på elektrostat-högtalare också. (Såg din nya tråd om detta). Lycka till! Du röner säkert samma "framgångar" i den tråden... :mrgreen:

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-04-21 06:30

Jag har för kanske 20 inlägg sen förstått att du inte kan förstå hur signalomvandling går till. Hittils har du inte bidragit med annat än förlegede teorier som passar dig samt barnsligheter. Fortfarande ingen ny substantiell information i ämnet.

Användarvisningsbild
CHC

Inläggav CHC » 2004-04-21 06:48

patrikf skrev:Jag har för kanske 20 inlägg sen förstått att du inte kan förstå hur signalomvandling går till. Hittils har du inte bidragit med annat än förlegede teorier som passar dig samt barnsligheter.

Ditt problem synes mig vara att alldeles oavsett vem i mötet som försöker få dig att förstå, så vägrar du ta det till dig.
Fortfarande ingen ny substantiell information i ämnet.

Isidor och många andra har gjort vad dom kan för att försöka få dig att förstå. Men ingenting tycks hjälpa...

Användarvisningsbild
Aleph

Inläggav Aleph » 2004-04-21 08:39

JAg ska inte ge mig in på nån teknikdiskussion här eftersom jag inte är så bevandrad på det. Så mycket kan jag dock säga att efter haft ett antal Magnepanskärmar i min ägo...både små och stora... så måste jag säga att jag knappast hört bättre diskant hos någon annan typ av högtalare. Oki att spridningen av ljudet är lite klent men accepterar man en ganska snäv sweet spot så är de högtalarna överlägsna.
Nu kommer det säkert att bli en massa tjat om blindtester o annat :roll: men detta är vad jag tycker :D

Mer banddiskanter till folket! :wink:

Användarvisningsbild
henricsson

Inläggav henricsson » 2004-04-21 10:47

patrikf,

big up för ditt diplomatiska/ödmjuka beteende i denna (tydligen) känsliga tråd.

Tänk så mycket enklare det vore om folk stod upp för sin identitet. Vad är folk rädda för?

EDIT
Vem som sen har "rätt" skiter jag fullständigt i. Jag ville bara uppmuntra din ton i denhära tråden.
+ att du inte döljer vem du är.

"Vuxenleksaker" (eller vad du nu sa, orkar inte leta) blev en personlig favorit. :)
- Ju mer man vet, desto mer vet man hur lite man vet -

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-04-21 10:57

patrikf skrev:Lagras energi i ett reaktivt(med både massa och komplians) system får man resonans. När resonansen moduleras med signalen får man..... IM Distortion!

Att detta skulle skapa IM-dist förstår jag inte....men vill gärna lära mig! (om du vet att det stämmer)

vilken resonans är det du menar? om du menar den där bandet svänger som en sträng mellan infästningspunkterna så har den väl hemskt lågt q-värde då det lätta bandet dämpas av luften. Resonanserna i tvären på bandet har säkert mycket högre q-värde i ett rent aluminiumband men dom resonanserna hamnar vid smala band över det hörbara.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-04-21 11:39

patrikf skrev:Angående IM- frågan så har det diskuterats på sid 2 och 3 i tråden. Det är fortfarande så att den i bandet kvardröjande energin moduleras med den nytillkomna,

Om vi istället för "energin" säger "tonen" för det är väl det som det är frågan om vid resonans, så kan man fråga vad du menar med "moduleras". Om man spelar två toner samtidigt kan man väl också säga att de "modulerar" varandra i den mening du använder begreppet. Men IM-dist uppstår ju först när man kör de två tonerna genom ett olinjärt system. Med tanke på den låga harmoniska distortion som rapporterats från vissa bandelement (och som är en förutsättning för IM-dist) så är ditt intuitiva resonemang minst sagt svårtbegripligt. Vad gäller hänvisningen till sidan 2-3 så är de ju numera oläsliga. Kontentan av Morellos inlägg var dock det samma som Naqref och Svante: var finns olinjäriteterna i systemet? Som det ser ut nu har du inte kunnat förklara detta för Morello, Naqref eller Svante som vanligtvis inte har så svårt att fatta. Att jag som lekman utan teknisk utbildning inte heller fattar är inte något att fästa sig vid. Utifrån argumentationen ovan drar jag dock slutsatsen att du inte riktigt förstår vad IM-distortion är, iallafall inte i någon vedertagen mening av begreppet.

/Dahlqvist
Senast redigerad av DQ-20 2004-04-21 15:20, redigerad totalt 1 gång.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-04-21 11:43

Hittade ett inlägg av J. Dunlavy på rec.audio.tech:

Hi Stewart,

I wonder if you have any accurate measurements, made anechoically at
the normal 10 ft. listening distance, that might confirm your
listening impressions of the superior accuracy of the ribbon tweeter?

If so, I would certainly appreciate receiving a copy of them.

Thus far, the anechoic measurements we have made of ribbon tweeters
at a distance of 10 feet have revealed relatively high levels of
non-linear distortion, very poor impulse and step responses, and a
narrow vertical radiation pattern above about 10 kHz.

I suspect the poor impulse and step responses might be attributed to
reflections from the top and bottom "pinned edges" of the ribbon,
creating standing waves and multiple modes along the membrane's
surface at several frequencies.

The soft, 1" diameter dome tweeter I have chosen to use exhibits near
perfect impulse and step responses, a very flat modulus of amplitude
Vs frequency, very low levels of non-linear distortion and excellent
radiation patterns in both horizontal and vertical planes.

These properties are evident by examining the measurements of several
models of DAL's loudspeakers that can be found at
www.dunlavyaudio.com.

John D.

här

Vet inte inte vad han har mätt på, men jag är rätt säker på att han har gjort korrekta mätningar.

Sen kan han ju råkat valt *fel* bandelement.

T

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-04-21 11:53

Thomas A: konstigt att han mätt hög distortion. Största fördelen med normala bandelement är ju just den låga distortionen, nackdelen är väl den problematiska spridningen (beroende på längden förståss)

På de banddiskanter (korta) jag mätt har det varit låg distortion (dock har jag inget fint mätsystem...och jag har bara mätt på ganska låga nivåer)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-04-21 12:04

Norman,

jag själv har bara hört tre bandelement och två har haft hörbar distorsion medans det tredje inte hade något hörbart. Det kan ju vara slump.

Jag har ingen aning om det kan vara så att band kan ha problem med stående vågor, men intuitivt känns det som att detta skulle kunna uppstå om det finns asymmetrier mekaniskt eller elektriskt längs bandet.

T

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-04-21 12:39

Som total bandamatör (utöver varande ägare av ett par magnapan som enbart har quasiribbon i sin) så tycker jag att det käns underligt att det skulle verka så starka krafter via infästningarna så att bandet skulle resonera - och därmed i flera partier tvinga repellerande magnetfält ihop. Naturligtvis... ju svagare magnetfält och ju mindre strömstyrka i bandet - detsu mindre borde denna motkraft vara.

( Synd att vikten blir för hög om man gav sig på att göra kantupphängningen per magnetisk levitation. :wink: )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
CHC

Inläggav CHC » 2004-04-21 13:22

Thomas_A skrev:Hittade ett inlägg av J. Dunlavy på rec.audio.tech:

Tomas,

Såg Du följande på den uppgivna webadressen?

"As of November 7, 2002, Dunlavy Audio Labs, LLC has ceased operations" :cry:

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-04-21 13:38

CHC,

jo jag vet att Dunlavy har slutat med verksamheten. Det är synd, skulle vilja höra ett par demade någon gång. Synd på alla artiklar som han hade on-line också.

I övrigt, för diskussionens skull, så skulle det nog vara bra med visning på distmätningar på ett antal olika banddiskanter vid olika ljudtryck. IM dist mellan två toner kan ju bara uppstå vid en olinjäritet i systemet, antingen mekanisk eller elektrisk. Tyvärr kan jag själv inte bidra med någon mätning.

Frågan är om det finns en systemiskt inbyggd olinjäritet (infästning/upphängning) eller om det beror på systemets design eller byggkvalitet?

T

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-04-21 13:44

Om man jämför olika banddiskanter så borde det väl vara en skillnad på om membranet är platt(rakt) eller som i AudioTronics fall veckat ( vet ej om Athena är veckat men CM3 är ju det). Inspäningen av ett veckat band måste ju rimligen bli mer individuell än om man har en helt rak folie. Har själv bytt band i ett antal typ Decca horn och om man inte passar sig kan man även spänna in ett veckat band med en viss dragning i sidled (ormning?) utan att bandet slår i magneterna på sidorna och utan att det låter illa. I en platt folien skulle ju ändan skrynkla sig om man vred infästningen en aning. Vet inte om detta tillförde nåt men att det skiljer mellan olika individer av veckade membran är klart.

Användarvisningsbild
CHC

Inläggav CHC » 2004-04-21 13:58

Thomas_A skrev:CHC,

Frågan är om det finns en systemiskt inbyggd olinjäritet (infästning/upphängning) eller om det beror på systemets design eller byggkvalitet?
T

Bra och intressanta frågor..!

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-04-21 16:52

Mylar skrev:
En modulerad resonans är väl en bandhögtalares minsta problem???

I det här speciella fallet ska aluminimfolie, som saknar mekanisk styvhet, arbeta inom ett stort frekvensområde. 0,5-30kHz. Membranet kommer med dessa förutsättningar inte att förete en linjär kolvrörelse vid komplexa signaler.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-04-21 16:58

norman skrev:En bra idé kanske kan vara att strunta i de färdiga teorier som finns på nätet av anhängare och motståndare till banddiskanter och räkna med vanlig klassisk fysik på hur det funkar (tillsammans med mätningar så man vet att man räknar rätt)

Dock en anings mer tidsödande... :)

Jag tror att en sekvens med en höghastighetskamera som avbildar de diskantelement vi talar om under arbete skulle göra en del en illusion fattigare... :P

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-04-21 17:37

Dalhqvist skrev:
Om vi istället för "energin" säger "tonen" för det är väl det som det är frågan om vid resonans, så kan man fråga vad du menar med "moduleras". Om man spelar två toner samtidigt kan man väl också säga att de "modulerar" varandra i den mening du använder begreppet. Men IM-dist uppstår ju först när man kör de två tonerna genom ett olinjärt system. Med tanke på den låga harmoniska distortion som rapporterats från vissa bandelement (och som är en förutsättning för IM-dist) så är ditt intuitiva resonemang minst sagt svårtbegripligt. Vad gäller hänvisningen till sidan 2-3 så är de ju numera oläsliga. Kontentan av Morellos inlägg var dock det samma som Naqref och Svante: var finns olinjäriteterna i systemet? Som det ser ut nu har du inte kunnat förklara detta för Morello, Naqref eller Svante som vanligtvis inte har så svårt att fatta. Att jag som lekman utan teknisk utbildning inte heller fattar är inte något att fästa sig vid. Utifrån argumentationen ovan drar jag dock slutsatsen att du inte riktigt förstår vad IM-distortion är, iallafall inte i någon vedertagen mening av begreppet.

Ska svara senare, men hur definierar du ett "linjärt system" eller olinjärt :wink: ?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-04-21 18:19

patrikf skrev:Ska svara senare, men hur definierar du ett "linjärt system" eller olinjärt :wink: ?

Jag är som sagt en lekman och kan inte uttrycka det lika stringent matematiskt som proffs som Morello och Svante men i detta fallet handlar det om en överföringfunktion som är en rät linje, y=ax. Det är överföringsfunktionens eventuella krökning som då defineras som olinjäritet och som ger upphov till distortion.

En undran: är det en speciell konstruktion som diskuteras? Alltså inte bara bandelement i allmänhet?

/Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi